Acum și aici, băieți!

Publicat în Dilema Veche nr. 375 din 21-27 aprilie 2011
Ángeles, triunfo y elegía jpeg

Mai demult, o editoare mi-a spus – pe un ton implacabil – că orice carte care are în titlu cuvinte din registrul direct al morţii, extincţiei, tombalului nu se vinde. Moartea nu vinde. Avea şi statistici, cunoştea cazuri concrete de îngropare a cărţii din pricina titlului mortifer, n-avea îndoieli şi nu făcea experimente. Mi-am amintit intransigenţa acestei doamne de cîte ori am văzut un titlu mai morbid în topul vînzărilor de carte, printre ele Călătoria ultimă a controversatului Stanislav Grof. În finalul acestei cărţi interesante, oarecum de cultură generală (căci, orice-am zice, intrarea şi ieşirea din viaţă sînt chestiuni bazale), există, pentru prima dată în româneşte, un lung fragment din cartea Laurei Huxley, This Timeless Moment: A personal View of Aldous Huxley. Aş zice că e o introducere obligatorie la ultima carte publicată în timpul vieţii de Huxley, Insula, tradusă acum şi la noi, la Polirom. 

Se ştie, Huxley a fost apropiat de Grof şi a ţinut cursuri la Institutul Esalen. Experienţele sale cu LSD şi mescalină sînt chiar mai cunoscute decît ideile non-dualiste la care adera, şi „sistemul“ în care moartea conştientă, asistenţa cuiva apropiat (împreună cu care mai făcuse experienţa ieşirii din corp) şi inducţia hipnotică erau esenţiale. În anexa pe care întemeietorul psihologiei transpersonale o adaugă cărţii sale despre „călătoria ultimă“ sînt povestite – cu o limpezime aproape clinică – două experienţe de extincţie: mai întîi cea a Mariei, prima soţie a scriitorului, povestită de el însuşi, apoi cea a lui Aldous Huxley, povestită de Laura, a doua lui soţie. Huxley a murit în 1963, cartea Laurei a fost publicată în 2005, cînd astfel de experienţe-limită cu substanţe interzise puteau fi publicate în adevărul lor, nu ficţionalizate aşa cum se întîmplase în Insula, romanul din 1962 al lui Huxley. Relatarea scriitorului despre moartea primei soţii, însoţirea ei permanentă, îndrumarea (ca în Cartea tibetană...), circuitul vital (aşezarea mîinii drepte pe plexul solar al celui care moare şi a mîinii stîngi pe capul acestuia), pasele, inducţia hipnotică – toate acestea au devenit publice abia odată cu relatarea morţii lui Huxley, în 2005. 

În Insula ele existau însă încă de acum trei decenii. Căci Insula e mai mult decît o utopie literară şi mai puţin decît ficţiunea unei lumi ideale – insula Pala – construită în afara dualismelor comune, a lumii mercantilizate şi suprapopulate şi a psihologiilor ce susţin necondiţionat şi bezmetic melodrama eului. Dacă o citeşti ca literatură, te uimesc uneori schematismul şi platitudinea personajelor ce intervin à tour de rôle. Dar nu literatură vrea Huxley cu ultima lui carte şi nu „literatură“ ar trebui să aşteptăm nici noi de la ea. Avertismentul împotriva literaturizării este prezent în Insula, în treacăt, ca orice chestiune puţin importantă, între două ţipete (esenţiale) ale păsării negre Minah: „Acum şi aici, băieţi!“. Literatura, se spune într-o parte din carte (scrisă de întemeietorul societăţii utopice din insula Pala, unde ajunge protagonistul romanului nostru), este chiar opusul vieţii adevărate, simulacrul dualităţii şi al rătăcirii. Atenţia, în schimb, la prezentul acum şi aici, la tot ce există în afară de noi în acest moment prezent este „singurul exerciţiu spiritual care merită făcut“, chiar dacă, inevitabil, el include şi mizeria înconjurătoare, „atenţia asupra lăcomiei, atenţia asupra ipocriziei, atenţia asupra cinismului vulgar“. Orice, dar acum şi aici. 

Ce putem şti însă despre adevărata experienţă a morţii? În romanul său utopic din 1962, Huxley vorbeşte despre nevoia de a stăpîni din timp (din copilărie, dacă se poate) arta de a fi conştient în moarte, de a vedea cu ochii larg deschişi drumul, iluziile, finalul. Într-un dialog între protagonistul naufragiat în Pala şi frumoasa Susila, aceasta din urmă, tanatholoagă cu influenţe mahayana, îi explică neofitului tocmai nevoia de exersare şi conştienţă în moarte. În cartea morţii sale, scrisă de soţia sa Laura, scriitorul reface, la nici un an distanţă de la publicarea Insulei, experienţa de acolo. Ultimele sale cuvinte (scrise, căci nu mai putea vorbi) au fost: „Încearcă 100 de micrograme de LSD intramuscular“. Laura i-a făcut injecţia, deşi era de faţă şi medicul familiei, privind uluit, pe ecranul televizorului, asasinarea simultană a lui Kennedy. Apoi, la jumătate de oră, i-a mai administrat o doză. Ca în secvenţa condusă de Susila în Insula, spre sfîrşitul cărţii şi cu puţin înainte ca utopia să se spulbere, cînd soţia doctorului MacPhail ia medicamentul-moksha, Huxley cel real este liniştit, uşurat, împăcat. Cel puţin aşa pare, din afară, trupul său epuizat care se stinge fără convulsii, fără să treacă prin „groaza absolută“ a necunoscutului, suferinţei, fricii şi durerii.

Totul e în Insula, căci, aşa cum spunea un bătrîn palez, „nimic din ce nu e totul nu va fi cu adevărat de-ajuns“. Dar pentru că oamenii citesc inadecvat, tot ce e deja în Insula va fi repetat, după alţi 30 de ani, de Laura Huxley, în This Timeless Moment: „Aldous a fost îngrozit, cred, de faptul că ceea ce a scris în Insula nu a fost luat în serios. Romanul a fost tratat ca o operă ştiinţifico-fantastică, cînd de fapt nu era ficţiune, fiindcă nici unul dintre modurile de viaţă pe care le-a descris în Insula nu era produsul fanteziei lui, ci fusese încercat într-un loc sau altul... Dacă modul în care a murit Aldous ar fi cunoscut, poate oamenii ar deveni conştienţi că nu numai asta, ci şi multe alte lucruri descrise în Insula sînt posibile aici şi acum. Faptul că Aldous a cerut medicamentul-moksha cînd a murit nu e doar o confirmare a deschiderii şi curajului său, ci şi un ultim gest de mare importanţă. Un astfel de gest poate fi interpretat greşit, din ignoranţă, dar stă scris în istorie că oamenii ca Huxley înving ignoranţa înainte ca ignoranţa să-i învingă pe ei“. Atenţiune. Acum şi aici, băieţi!

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Japonia mănâncă mici și sarmale. Românul care le prepară: „Clienții ling farfuria“ VIDEO
În vizită în Japonia, Andreia și Ionuţ, vloggerii de la canalul de YouTube „HaiHui în doi”, au prezentat povestea românului care vinde mici și alte feluri de mâncare tradițională în Țara Soarelui Răsare.
image
Dilema incredibilă a unui român din Spania: „Am aflat că nu sunt tatăl copiilor mei, ce să fac?“
Postarea în care un bărbat a dezvăluit că prietenul său văduv a aflat că ai săi copii, rămași doar în grija sa, nu sunt de fapt ai lui, a devenit virală pe Facebook.
image
File de istorie. S-au plantat curmali, bananieri și palmieri pentru vizita Împăratului Franz Josef FOTO
Un oraș din vestul României a fost între 9 și 12 septembrie 1893 centrul de interes al Imperiului Austro-Ungar. Împăratul Franz Josef şi trei arhiduci au fost așteptați cu mare fast.

HIstoria.ro

image
Când a devenit Sicilia romano-catolică?
Mai mult de 13 civilizații și-au pus amprenta asupra Siciliei din momentul apariției primilor locuitori pe insulă, acum mai bine de 10.000 de ani, dar normanzii și-au tăiat partea leului.
image
Amânarea unui sfârșit inevitabil
„Născut prin violenţă, fascismul italian era destinat să piară prin violenţă, luându-și căpetenia cu sine“, spune istoricul Maurizio Serra, autorul volumului Misterul Mussolini: omul, provocările, eşecul, o biografie a dictatorului italian salutată de critici și intrată în topul celor mai bune cărţi
image
Căsătoria lui Caragiale cu gentila domnişoară Alexandrina Burelly
Ajuns director la Teatrul Naţional, funcţie care nu l-a bucurat atât de tare precum credea, Ion Luca Caragiale a avut în schimb o mare şi frumoasă împlinire: a cunoscut-o pe viitoarea doamnă Caragiale.