50 de nuanţe ale ispitei

Publicat în Dilema Veche nr. 819 din 31 octombrie – 6 noiembrie 2019
50 de nuanţe ale ispitei jpeg

● In.Fuzion #Ispita, coordonator Ana Maria Ciofîrlă, editori Oana Fotache&Robert Şerban, Asociaţia Montage, 2019. 

Nu e prima dată cînd apar astfel de cărţi-album în care scriitorii şi artiştii vizuali se provoacă şi se inspiră reciproc. În Bookătăria de texte şi imagini 1&2 (coord. Stela Lie&Florin Bican, Faber Studio/Pandora M, 2009/2016), artiştii de la Clubul Ilustratorilor creau imagini pornind de la povestirile pentru copii scrise de cîţiva prozatori de literatură pentru adulţi. În Iubire 13 (coordonat de subsemnatul, Editura ART, 2010), treisprezece scriitori şi artişti scriau proze foarte scurte pe tema iubirii însoţind tot atî-tea diapozitive ale seriei fotografice Love Story realizate de regretatul pictor Ion Dumitriu în anul 1972. Iar în Dublă expunere (coord. Roxana Gamarţ, Editura TREI, 2014), zece prozatori scriau povestiri inspirate de lucrările a zece pictori şi fotografi.

De data aceasta însă, experimentul Galeriei Montage de a pune împreună pictori cu poeţi şi prozatori a ajuns ceva mai departe. În primul rînd, a existat o temă iniţială: ispita, şi fiecare artist a trebuit să creeze un tablou, un poem sau o proză cu acest subiect, după care, odată stabilite cuplurile (prin tragere la şorţi), au făcut schimb de lucrări şi fiecare a creat, în etapa a doua a experimentului, o a doua lucrare inspirată de opera celuilalt. Astfel, la sfîrşitul celor două luni, cît a durat proiectul, în primăvara anului trecut, cele douăsprezece cupluri de scriitori şi artişti vizuali au produs peste 50 de pînze, proze şi poeme. În afara acestor două etape creative, Proiectul In.Fuzion #1 a continuat cu o serie de workshop-uri deschise publicului, dar şi cu două expoziţii: una la Palatele Brâncoveneşti de la Mogoşoaia, cealaltă la Muzeul Naţional al Literaturii Române din Bucureşti. În fine, în vederea editării acestei cărţi-album, au mai existat o serie de şedinţe foto cu artiştii (realizate de Cosmin Gogu şi Victor Cosmaciuc) şi cinci întrebări standard, formulate de Robert Şerban, adresate tuturor participanţilor. A rezultat o carte-album cu de toate: lucrări vizuale, poeme, proze scurte, fotografii şi interviuri.

„Acest album de imagini şi texte e un stop-cadru al mişcării în care se află artele (inclusiv cea a scrisului şi cea a vizualului), dar şi un moment al dialogului. Al unuia exemplar, în care sînt implicate 24 de voci, fiecare cu tonalitate aparte, cu timbru personal şi flux original, ludice sau grave, sonore ori timide“, spune Robert Şerban în Cuvîntul înainte. Pentru ca Oana Fotache să conchidă în epilog: „Pentru cei implicaţi, lucrul timp de cîteva luni la acest experiment artistic s-a prezentat ca un pas de deux cu libertăţi şi constrîngeri. Nu s-a putut fără acestea din urmă: tema comună, perechile trase la sorţi, obligaţia de a răspunde la lucrarea celuilalt, timpul şi spaţiul limitat – limite rareori depăşite. Libertatea a rămas, totuşi, întreagă: mediul de expresie, genul, stilul, forma au fost decise, cu nonşalanţă sau discreţie, de la caz la caz, de fiecare artist. Pe lîngă alăturările fericite, care se luminează reciproc, mai sînt aici şi contrapuncte, diferenţe izbitoare, contraste tari. În ciuda temei – aceeaşi pentru toţi –, vocile artiştilor sună diferit. Ne convingem încă o dată, aşa cum avertizase André Malraux în 1957, că artistul e totul, şi nu modelul sau subiectul operei sale. Astfel că, după ce-am privit 50 de chipuri ale ispitei, atrăgătoare sau teribile, blînde sau neliniştitoare, încă mai rămîn atîtea de înţeles.“

Într-adevăr, unele cupluri de artişti au creat foarte bine împreună (în ciuda diferenţei de generaţie şi, mai ales, în ciuda faptului că s-au întîlnit pentru prima dată), punctele de tangenţă încununîndu-le creaţiile în asemenea măsură uneori, încît pare că riscă să rămînă incomplete într-o receptare separată. În orice caz, parcurgînd cartea-album, trecînd de la un artist la altul, de la text la imagine şi viceversa, cauţi/aştepţi punctul de inspiraţie în care cele două creaţii se ating/intersectează, precum două obiecte stranii care, la un moment dat, realizează un fel de joncţiune. Zona comunicării poate fi punctuală sau evazivă, punctul de atingere se situează la diferite niveluri de profunzime (detaliu, idee, atmosferă) şi trebuie remarcat efortul tuturor de a crea prin tangenţă, în ciuda diferenţelor de stil, temperament şi viziune majore în cele mai multe cazuri.

Cel puţin în cazul a doi scriitori, acest tip de experiment n-a fost o premieră: Nora Iuga şi Marin Mălaicu-Hondrari au mai exersat scrisul pornind de la imagini în proiectul Dublă expunere şi, întîmplător sau nu, amîndoi abordează aici ispita în cheia erotismului. Nora Iuga (vs. picturile lui Eugen Raportoru) scrie două proze poematice cu situaţii erotice cumva în oglinda visului: una la bătrîneţe într-un tren, cealaltă la juventute pe malul mării. Marin Mălaicu-Hondrari (vs. Mircia Dumitrescu) scrie două proze cu un oarecare efect de ecou în romanele sale, una realist-dialogală plasată în Bistriţa, cealaltă livrescă, petrecută în Spania. O fantezie în doi paşi, de data asta fiind însă vorba de un singur text, scrie şi Andrei Ruse (vs. Mirela Iordache), al cărui protagonist imaginează două scenarii sentimentale uitîndu-se la o bătrînă care priveşte lumea de la fereastra unui bloc vechi.

Tot proză scrie şi Marcel Tolcea (vs. Florin Stoiciu): un mic eseu confesiv pe marginea descoperirii în copilărie a celor 1001 de nopţi şi un text mai elaborat, umoristic (printre vîrfurile cărţii), despre un pictor ratat care răspîndeşte despre sine un zvon, menit să-i confere eroism artistic printre cetăţenii unui „obscur tîrg de frontieră“ unde fusese repartizat ca profesor de desen. În fine, Lavinia Branişte (vs. Dan Paul Ungureanu) scrie o amintire din copilăria petrecută la bunici pe malul Dunării, pentru ca al doilea text să fie un poem. Un poem – de fapt, traducerea unui psalm despre ispită al lui Rainer Maria Rilke – oferă şi Ioana Pârvulescu (vs. Aurel Bulacu); pentru ca al doilea text să fie o proză foarte interesantă, o „confesiune“ cu substrat teoretic (alt vîrf al cărţii), despre întîlnirea dintre un bătrîn, aparent fără însuşiri, şi o femeie mai tînără, aparent superficială, în faţa unui tablou ermetic la un vernisaj, bătrînul oferindu-i femeii o stranie cheie de interpretare a artei.

Simona Popescu (vs. Naiana Vatavu) scrie două lungi poeme palimpsest/autoreferenţiale, cu citate, note de subsol şi consideraţii teoretice despre „ţeserea din toate, la nefîrşit“ a literaturii şi a picturii, cu referinţe din high/pop culture, dar şi cu mărci înregistrate ale propriului scris („exuviale corpuri“). Un lung poem dramatic în două părţi cu şi despre Iov semnează Matei Vişniec (vs. Suzana Dan), pentru ca, nu în ultimul rînd, Robert Gabriel Elekeş (vs. Ana Maria Ciofîrlă), Claudiu Komartin (vs. Sofia Ovejan) şi Valeriu Mircea Popa (vs. Alexandru Jakabházi) să scrie, fără vreun concept anume, numai poeme, unul mai bun ca altul.

În încheiere, ca-ntr-o enumerare de oracol, selectez din chestionarul standard de la finalul cărţii ce înseamnă şi ce rost are arta pentru participanţii la acest proiect, dar fără să le atribui răspunsurile: „comunicare cu semeni şi răspunsuri la întrebările vieţii“, „o adevărată religie prin care se poate ajunge la spiritualitate“, „satisfacerea nevoilor estetice“, „plăcere şi cadru pentru amintiri“, „un mod de viaţă“, „rugăciune“, „o provocare care creează plăcere“, „o supapă pentru respiraţie“, „un cadru pentru rîsul trist şi absurd“, „o cale de a visa la o altă viaţă“, „întregire sufletească, o călătorie spre înţelegerea unor mistere“, „o dimensiune ce dă naturaleţe omului şi-i justifică dorinţa de a fi în viaţă“, „libertate şi comunicare în alt mod/plan cu alţii“, „confecţionarea unui ambalaj adecvat pentru durere“, „masturbare“, „surpriză şi hazard“, „satisfacere interioară“, „memoria omenirii“.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Șoferii de mașini electrice plătesc sume astronomice pentru înlocuirea anvelopelor. „Nu mi-a venit să cred când mi s-a spus că trebuie să le înlocuiesc“
Cumpărătorii de mașini electrice ar trebui să fie conștienți de costurile „astronomice” necesare pentru înlocuirea regulată a anvelopelor cu durată scurtă de viață, au avertizat proprietarii.
image
Ce pensionari nu vor avea pensii majorate din septembrie. Casa de Pensii: sunt un milion de persoane
Șeful Casei Naționale de Pensii Publice, Daniel Baciu, a făcut o serie de precizări privind recalcularea pensiilor, precizând că 1 milion de pensionari nu vor beneficia de majorare.
image

HIstoria.ro

image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.
image
Cadoul de nuntă primit de Zoia Ceaușescu de la părinți
Fabricat în Franța, la o comandă specială a familiei Ceaușescu în anul 1983, automobilul Fuego GTS a fost facturat de către Renault (Service des Ventas Speciales Exportation) pe numele Ceaușescu Elena Zoia, unul dintre copiii familiei prezidențiale, care l-a primit cadou de nuntă de la părinți.
image
O tentativă de sinucidere în închisoarea Pitești: Povestea dramatică a lui Nicolae Eșianu
Nicolae Eșianu s-a născut la Cluj în 1923. Tatăl, director la Banca Ardeleană, iar mama, profesoară. Școala primară o face la Sibiu și apoi Liceul Militar la Târgu Mureș. În 1942 își dă bacalaureatul la Liceul Gheorghe Lazăr din Sibiu.