Aprilie atomic. În expoziţia "Lapte gros and stuff like that" de la Galeria H’art, Marius Bercea ne prezintă o serie de picturi ce se fixează pe un moment istoric: dezastrul de la Cernobîl înţeles ca moment decisiv în schimbarea totală de paradigmă istorică. Este momentul ce a făcut praf comunismul şi a redefinit pînă şi modul în care lumea înţelegea ludicul. Lucrările lui Marius Bercea dezvoltă o relaţie tensionată cu galbenul de Neapole. E o lumină ce în primă instanţă pare a fi aceea a unei zile toride. Însă căldura unei lumini de vară nu ascunde nimic. Eventual bronzează, dar nu ascunde nimic. Marius ne oferă o lumină ce-şi devorează obiectele. E lumina atomică a memoriei. Cea care păstrează conturul umbrei, schiţa gestului, blue-printul peisajului şi care devoalează ce rămîne la urmă: jocurile nostalgice ale copiilor fără recuzită inutilă, jucate doar cu propriul corp. Am auzit că lapte-gros, frunza, ascunselea, friptea, scuipatea sau pinca se joacă din ce în ce mai rar. Nici nu mai e de mirare. Erau jocuri primare, socializări improbabile care au devenit inutile în faţa divertismentelor mediatice sau a jocurilor pe calculator. Atunci, în chimia luminii neaşteptate de la Cernobîl, totul a explodat. Marius Bercea ne repune în situaţia de a imagina acel snap-shot atomico-divin. E momentul care rămîne pe retina celui mai performant obiectiv fotografic posibil. Plasticul prinde viaţă. La Galeria Grigore Mora am avut parte de o surpriză de proporţii. Este vorba de expoziţia lui Ovidiu Feneş "Trofee; Jeco & Plastic". Ei bine, pe Ovidiu îl ştiu de ceva timp. E un artist căruia îi place să călătorească dincolo de curcubeu şi înapoi, călare pe calul său cu nume oniric - Amanita. Tot timpul am crezut că este din categoria de nesalvat, un artist care şamanizează continuu, care nu sfîrşeşte niciodată şi care nu prea poate fi integrabil în circuitul potolit al culturii. Ei bine, uite că se poate. Ovidiu expune ceva mai aerisit lucrări excelente: colaje şi obiecte compuse. Vă sugerez să vă duceţi să vedeţi bufniţa de plastic expusă într-o ladă de bere de plastic şi să-l rugaţi să aprindă lumînările dinăuntrul acestui mini-altar pop. Sau să vă explice cum trompeta de plastic pusă pe o pătură neagră e de fapt un derviş învîrtitor sau cum masca cu gură castratoare, făcută dintr-o cursă de şoareci redegistă de plastic, are în creier un romb mistic. Şi uitaţi-vă atent la lampa-meduză făcută în jurul becului dintr-o găleată de plastic. Veţi simţi că plasticul devine organic, că obiectele vorbesc şi că aveţi mare nevoie de... o bere. Într-o halbă de... plastic. Despre Ovidiu, Gili Mocanu spunea că nu se teme să cînte la "mandolină" exact unde coarda este mai ascuţită. "Dane, Feneş scoate un singur sunet - Ping!, de obicei seara, apoi strigă: Aţi auzit?, însă toată lumea doarme, iar el rămîne fără deget." Iată că de data aceasta am auzit, Ovidiu!Putregai de insecte. Galeria Andreiana Mihail deschide un nou spaţiu. E vorba de "Growing Wild", o expoziţie de grup curatată de Jane Neal. Artiştii sînt: Janieta Eyre, Tessa Farmer, Tami Ichino şi Gabriela Vanga. De reţinut lucrarea Tessei Farmer în care insecte moarte suspendate imponderabil reimaginează un memento mori "indoors".Ghid de călătorie. La Galeria Posibilă, Matei Bejenaru prezintă un proiect mai vechi intitulat "Ghid de călătorie". E o expoziţie sumbră, care ne aduce aminte de situaţiile incredibile în care se găseau românii care decideau să emigreze ilegal în Occident. Călătorind în containere, sub trenuri sau ascunzîndu-se în cotloanele vapoarelor, ei îşi asumau riscuri enorme. Prima cameră este neagră, intri cu o lanternă ca într-un container şi citeşti instrucţiuni de supravieţuire pe pereţi. În a doua cameră e proiectat un film care rememorează episodul groaznic al românilor aruncaţi peste bord de căpitanul filipinez al vasului Maersk-Dubai, pe data de 12 martie 1996. E o expoziţie dură care are ca miză responsabilizarea socială, mai degrabă decît vreo miză estetică. Şi că tot veni vorba de responsabilizare, cred că "Ţeapa" din Piaţa Revoluţiei trebuie pulverizată de un pumn galactic!