Fotografiile cu care Michele Bressan şi Bogdan Gîrbovan s-au întors de curînd din "Trip la două stele" arhivează într-un fel amintirile de vacanţă pe care o mare familie şi le petrece în fostele perle ale litoralului românesc. Prin obiectivele celor doi, staţiunile de la Marea Neagră se văd chiar ca nişte foste perle, atîta vreme cît peisajul suspendat într-un indistinct timp al vacanţei poartă urmele mai multor reforme, de dinainte şi de după ’89. Marii familii care îşi regăseşte în fotografiile celor doi artişti portretul-robot al sejururilor estivale la două stele nu-i lipseşte nimic. Personajele, fie că sînt decupate ca portrete sau surprinse contextual, acoperă toate clasele, de la bătrîni în voluptuoase băi de nămol, cupluri de mai toate vîrstele, pînă la copii, alături de care gravitează cameriste în halate atemporale şi fotografi de plajă. Toţi împart acelaşi decor, reprezentat fără tentaţia Photoshop-ului sau a cadrului căutat/părtinitor: hotelurile fantomatice, parcurile de distracţii cu aer de muzeu vintage sau de fiare vechi, restaurantele, plajele care păstrează relicvele vizuale ale altor epoci şi apa, care încheie organic "the big picture". De componenta arhitecturală a litoralului 2009 s-a ocupat mai mult Bogdan Gîrbovan, practicant al "fotografiei directe" şi "detectiv" atent cînd vine vorba de detalii ale izului socialist deghizat.Proiectul "Trip la două stele" a însemnat zece zile petrecute de fotografii Michele Bressan şi Bogdan Gîrbovan în hoteluri de două stele din staţiunile de pe litoralul românesc. Fotografiile, dublate, pentru extra-efecte de imersiune, de înregistrări audio şi video, construiesc ceea ce Bressan numeşte "view la 360°". Ca proiect, s-ar putea descrie ca fotografie gonzo, printr-un import al termenului. Subiectivitatea celor care declanşează nu face loc însă unor lucrări orgolioase, din moment ce ideea "Tripului la două stele" era de a "radiografia" mecanismele unei "rezervaţii" de vacanţă. Ba mai mult, multe dintre fotografii sînt făcute cu filme de consum, media cea mai la îndemînă, cumpărabilă de la orice chioşc, a căror amprentă reproduce "rezoluţia" generică a amintirilor de pe litoralul românesc la două stele. Puse cap la cap, imaginile prin care cei doi fotografi recompun suvenirele marii familii de-o vară funcţionează complementar. Nu există reluări şi nici imagini-refren, de unde şi efectul panoramic. "Trip la două stele" este gîndit ca parte din proiectul-mamă RO Archive, iniţiat de Iosif Király şi Raluca Nestor, în care fotografia este privită mai degrabă analitic, ca parte-cheie dintr-un kit de investigaţie a realităţii româneşti under(de)/(re)construction.Cu toate astea, dincolo de această parte de secţionare, fotografiile lui Bressan & Gîrbovan descriu o lume esenţializată, uneori greu sau imposibil de reperat spaţio-temporal, cu scene care, dacă nu îţi ridică semne de întrebare, te implică într-un fir narativ. De altfel, acest gen de fotografie se sustrage evaluării exclusiv estetice, practică predilectă într-un domeniu atît de narcisist, avînd terminaţii în alte zone ale percepţiei şi analizei.Cei doi fotografi nu sînt la prima colaborare, anul trecut realizînd împreună la UNA Galeria expoziţia "Passato Prossimo", cutaroriată de Nicu Ilfoveanu. Atunci, imaginile lui Bressan & Gîrbovan au fost realizate pe suporturi argentice, la fel ca în protoistoria fotografiei, aplicînd şi atunci principiul că mediul de stocare şi de redare este în acelaşi timp mesaj. Litoralul din "Trip la două stele" îşi va avea partea de re-enactment în această toamnă, cînd va fi obiectul unei expoziţii.