Tăcerea capodoperei și foșnetul vieții

Publicat în Dilema Veche nr. 952 din 7 – 13 iulie 2022
image

Interdicțiile pandemiei fiind diminuate sau chiar suspendate, s-a redeschis „geografic” Scena lumii. Se circulă din nou, vizitatorii își refac apariția pentru expediții pasagere ce perturbă rutina cotidiană și evoluează din țară în țară, cel mai adesea în grup, fără a ști întotdeauna ce caută sau ce doresc. De aceea decepția se constituie în refren frecvent reluat: „Mîncarea nu era bună”, laitmotiv constant, sau „Prea mulți străini”, sau „Străzile sînt murdare” – voiajele sînt un test. L-am resimțit recent și încerc acum să-l interpretez retrospectiv. M-a surprins vizita la Tîrgu Jiu, de unde totul s-a declanșat.

Priveam Masa tăcerii și Coloana, traversam Poarta sărutului fără nici o reacție. Tăcere și… nimic. Tulburat de această sterilitate interioară, am fotografiat, am privit și doar un prieten, dezvăluindu-mi interpretări secrete, mi-a suscitat emoția. Mut, doar vedeam operele „mute”! Mi-am amintit atunci celebra replică a regelui Lear: „Din nimic, nimic nu iese”. Și această  tăcere m-a neliniștit.

De ce? De ce? Mi-am interogat vîrsta. Ei i s-ar datora această lipsă de ecou? Nu, am conchis, dar ipoteza unui răspuns s-a schițat incert. Teribila absență a emoției, am înțeles, își avea sursa în faptul că aceste monumente exemplare le port în mine, că ele s-au cristalizat ca diamante intangibile. De aceea, faptul de a le revedea nu mai produce nici un ecou. Ele formează un depozit memorial definitiv, detașat de experiența imediată, perceptibilă și evenimențială. Opera e depusă în tine. Privind-o, o recunoști, atingi piatra, dar ea nu te mai afectează artistic. Ea se afiliază definitiv identității tale. Și de aceea experiența directă își pierde pertinența. Acesta mi-a fost diagnosticul și, implicit, răspunsul. După Tîrgu Jiu am mai extins interogatoriul și concluzia a fost similară. Dacă m-aș afla din nou în fața Piramidelor sau a Zidului chinezesc, la Teotihuacan sau Machu Picchu, nu aș fi mai elocvent și nici mai disponibil decît la Tîrgu Jiu. Mutism constant căci aceste locuri unice aparțin, și ele, unui peisaj interior. El face parte dintr-o geografie individuală de care sînt indisociabil legat. Parafrazînd celebra frază a lui Diogene, aș spune: „Tot ce m-a marcat îl port cu mine” și îl pot oricînd explora grație unui voiaj mental, un voiaj imobil.

image

Aceste creații și locuri unice îmi sînt consubstanțiale, dar lor le rămîn asociate emoțiile descoperirii personale, acelea ale unui loc sau ale unui însoțitor. De departe reînvie amintirea expediției pentru a ajunge la citadela secretă care se înălța la Machu Picchu sau forfota insuportabilă de pe Zidul chinezesc. Opera s-a abstractizat, dar nu și contextul revelației resimțite prima dată. Pe de o parte, anonimatul operei, iar, pe de alta, subiectivitatea experienței. Aceste opere și locuri, recunosc, nu le-am visat, ci le-am văzut. Cunoașterea primă, directă, e indispensabilă. Cîtă diferență între relația cu Brâncuși la Tîrgu Jiu și ruinele de la Petra, care mă atrag de ani de zile, dar pe care nu le-am văzut! O studentă mi le-a revelat și de atunci am cumpărat cărți și cataloage, dar n-am ajuns acolo. Petra rămîne abstractă căci e invalidă de dimensiunea concretă produsă de prezență și proximitate. Petra e un orizont abstract, Coloana și atîtea altele sînt depuse în mine. De aceea am călătorit.

Invitat la Veneția pentru un colocviu consacrat revistelor de teatru unde trebuia să vorbesc despre cea pe care am creat-o cu Antoine Vitez, L’Art du théâtre, impresia de a intra într-un decor cunoscut – sublim, dar cunoscut – mi s-a reconfirmat. Mai puțin abstract decît o operă, orașul reînvia în mine ca o fantomă a tinereții de altădată. Fără nici un secret. Dar subit au intervenit accente inedite, evenimente neașteptate. Reîntîlnirea cu un prieten uitat, venit special pentru a mă regăsi, un loc familiar, Campo San Tommaso, puțin frecventat, unde am văzut prima oară desenele lui Leonardo da Vinci, achiziționarea unei statuete în magazinul din care odată am cumpărat o aplică venețiană. Pe „scena lumii” mele se asociau trecutul și prezentul, detalii de azi și experiențe de odinioară. Mi-l aminteam pe Ion Caramitru în Neguțătorul din Veneția. Pentru a-l parafraza pe Proust, pătrundeam într-un „un oraș regăsit”. În scenografia urbană bine conservată se insinuau, mai insistent decît în fața unei opere absolute, vibrațiile prezentului. Orașul e o construcție colectivă, opera – o creație individuală. Dar, în ciuda acestei diferențe, relația între tăcerea capodoperei și foșnetul vieții e înrudită.

La Tîrgu Jiu am descoperit un teatru, Teatrul „Elvira Godeanu“, și un director devotat, Cosmin Brehuță, am regăsit un artist respectat, Mihai Țopescu, și astfel tăcerea operelor s-a atenuat datorită oamenilor ce m-au însoțit. Nu am fost singur, iar la Veneția, datorită unei improvizații de ultim moment, am descoperit un artist afro-american, Kehinde Wiley, a cărui intensitate m-a tulburat. El reunește, într-un dialog intens, pe de o parte gigantice pînze policrome și pe de alta statui în bronz de aparență academică ce prezintă sclavi epuizați sau femei adormite. Împreună, fastul culorilor și severitatea metalului, viața văzută dintr-o dublă perspectivă.

image

O altă expoziție producea una dintre acele surprize care determină atracția voiajelor: Fire. Ea asociază cîțiva mari artiști moderni care au făcut din experiența focului o aventură plastică. Yves Klein e primul evocat și surprinde prin punerea în scenă a unor nuduri care, stropite cu benzină, își lasă urma pe o pînză arsă. Umbra omului… Marele plastician Arman incendiază viori și fotolii pe care le expune ca probele unui dezastru ce ne transformă în martori fascinați. Un fotoliu carbonizat mi s-a părut a fi elementul scenografic cel mai adecvat pentru Regele moare. Doar el, nimic mai mult. Buri, Kounelis, Calzolari, Parmiggani expun opere plasate sub semnul incandescenței și al „focului”. O lume calcinată.

Locurile și operele cunoscute se relativizează prin intervenția surprizelor, a hazardului care ne invită să admitem că eterna reîntoarcere nu e absolută, că, totuși, repetiției i se adaugă o diferență subtilă, individuală, nebănuită, care îi acordă o dimensiune inedită, contextuală. Foșnetul vieții…

Peter Brook și-a subintitulat Rezonanțe un ultim spectacol inspirat de Furtuna lui Shakespeare. Prezent, el vine în fața publicului și dezvăluie importanța tezaurului propriu de replici shakespeariene. Ele îl însoțesc ca moștenire personală pe care o vizitează ciclic. „Da, îi sugerez lui Brook, eu însă prefer să le aud pe scenă. Pentru că astfel cuvintele se personalizează și reunesc eternitatea lor cu fugacitatea actorului.” Surpriza unei voci, apariția unei siluete produc „foșnetul vieții”, corelativ al „capodoperei” absolute. Îmi amintesc de replicile lui Lear, dar totodată și de vocea marelui său interpret Paul Scofield, de monologul lui Richard al III-lea și de sfîșierea lui Ștefan Iordache. Eternitatea textului și actorul trecător. 

În fața lui Brâncuși am rămas mut, dar liniștea care s-a lăsat în mine n-o uit. E definitivă. Căci am privit în tăcere și consternat perfecțiunea artei, avînd ca aliat fîlfîitul pasager al necunoscutului, al vieții imprevizibile. Și mi-am amintit de fraza șoptită odată de Brook cînd îmi cita o replică a Ofeliei: „Știm cine sîntem, dar nu știm cine devenim”.

P.S. În ’68, la radio, sub amenințarea tancurilor rusești, se tăia replica finală din Trei surori, „La Moscova, la Moscova”, acum ea răsună din nou, agresiv. Eterna reîntoarcere!

George Banu este critic de teatru. Ultima carte publicată: Les récits d’Horatio (Actes Sud), apărută în versiune românească la Editura Tracus Arte.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Un gigant italian deschide o nouă fabrică în România și angajează 800 de oameni
România pare extrem de atractivă pentru investitorii străini dat fiind că în ultima perioadă tot mai multe companii aleg să construiască noi fabrici în țara noastră.
image
Prețul uriaș cerut pentru un apartament din București. „Se vinde și strada? În Berlin e mai ieftin!”
Prețurile proprietăților imobiliare cresc de la o zi la alta în marile orașe, iar Bucureștiul e printre cele mai scumpe. Chiar dacă nu a ajuns încă la nivelul Clujului, Capitala e plină de oferte inaccesibile românilor de rând.
image
Cum să-i facem pe aliații NATO să ne sprijine ca pe baltici și polonezi. Un expert român pune degetul pe rană
NATO și SUA sunt mult mai puțin prezente în partea de sud a flancului estic decât în zona de nord, ceea ce creează un dezechilibru. Chiar dacă, anul trecut, Congresul SUA a votat ca regiunea Mării Negre să devină zonă de interes major pentru americani, lucrurile se mișcă încet.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.