Tăcerea capodoperei și foșnetul vieții

Publicat în Dilema Veche nr. 952 din 7 – 13 iulie 2022
image

Interdicțiile pandemiei fiind diminuate sau chiar suspendate, s-a redeschis „geografic” Scena lumii. Se circulă din nou, vizitatorii își refac apariția pentru expediții pasagere ce perturbă rutina cotidiană și evoluează din țară în țară, cel mai adesea în grup, fără a ști întotdeauna ce caută sau ce doresc. De aceea decepția se constituie în refren frecvent reluat: „Mîncarea nu era bună”, laitmotiv constant, sau „Prea mulți străini”, sau „Străzile sînt murdare” – voiajele sînt un test. L-am resimțit recent și încerc acum să-l interpretez retrospectiv. M-a surprins vizita la Tîrgu Jiu, de unde totul s-a declanșat.

Priveam Masa tăcerii și Coloana, traversam Poarta sărutului fără nici o reacție. Tăcere și… nimic. Tulburat de această sterilitate interioară, am fotografiat, am privit și doar un prieten, dezvăluindu-mi interpretări secrete, mi-a suscitat emoția. Mut, doar vedeam operele „mute”! Mi-am amintit atunci celebra replică a regelui Lear: „Din nimic, nimic nu iese”. Și această  tăcere m-a neliniștit.

De ce? De ce? Mi-am interogat vîrsta. Ei i s-ar datora această lipsă de ecou? Nu, am conchis, dar ipoteza unui răspuns s-a schițat incert. Teribila absență a emoției, am înțeles, își avea sursa în faptul că aceste monumente exemplare le port în mine, că ele s-au cristalizat ca diamante intangibile. De aceea, faptul de a le revedea nu mai produce nici un ecou. Ele formează un depozit memorial definitiv, detașat de experiența imediată, perceptibilă și evenimențială. Opera e depusă în tine. Privind-o, o recunoști, atingi piatra, dar ea nu te mai afectează artistic. Ea se afiliază definitiv identității tale. Și de aceea experiența directă își pierde pertinența. Acesta mi-a fost diagnosticul și, implicit, răspunsul. După Tîrgu Jiu am mai extins interogatoriul și concluzia a fost similară. Dacă m-aș afla din nou în fața Piramidelor sau a Zidului chinezesc, la Teotihuacan sau Machu Picchu, nu aș fi mai elocvent și nici mai disponibil decît la Tîrgu Jiu. Mutism constant căci aceste locuri unice aparțin, și ele, unui peisaj interior. El face parte dintr-o geografie individuală de care sînt indisociabil legat. Parafrazînd celebra frază a lui Diogene, aș spune: „Tot ce m-a marcat îl port cu mine” și îl pot oricînd explora grație unui voiaj mental, un voiaj imobil.

image

Aceste creații și locuri unice îmi sînt consubstanțiale, dar lor le rămîn asociate emoțiile descoperirii personale, acelea ale unui loc sau ale unui însoțitor. De departe reînvie amintirea expediției pentru a ajunge la citadela secretă care se înălța la Machu Picchu sau forfota insuportabilă de pe Zidul chinezesc. Opera s-a abstractizat, dar nu și contextul revelației resimțite prima dată. Pe de o parte, anonimatul operei, iar, pe de alta, subiectivitatea experienței. Aceste opere și locuri, recunosc, nu le-am visat, ci le-am văzut. Cunoașterea primă, directă, e indispensabilă. Cîtă diferență între relația cu Brâncuși la Tîrgu Jiu și ruinele de la Petra, care mă atrag de ani de zile, dar pe care nu le-am văzut! O studentă mi le-a revelat și de atunci am cumpărat cărți și cataloage, dar n-am ajuns acolo. Petra rămîne abstractă căci e invalidă de dimensiunea concretă produsă de prezență și proximitate. Petra e un orizont abstract, Coloana și atîtea altele sînt depuse în mine. De aceea am călătorit.

Invitat la Veneția pentru un colocviu consacrat revistelor de teatru unde trebuia să vorbesc despre cea pe care am creat-o cu Antoine Vitez, L’Art du théâtre, impresia de a intra într-un decor cunoscut – sublim, dar cunoscut – mi s-a reconfirmat. Mai puțin abstract decît o operă, orașul reînvia în mine ca o fantomă a tinereții de altădată. Fără nici un secret. Dar subit au intervenit accente inedite, evenimente neașteptate. Reîntîlnirea cu un prieten uitat, venit special pentru a mă regăsi, un loc familiar, Campo San Tommaso, puțin frecventat, unde am văzut prima oară desenele lui Leonardo da Vinci, achiziționarea unei statuete în magazinul din care odată am cumpărat o aplică venețiană. Pe „scena lumii” mele se asociau trecutul și prezentul, detalii de azi și experiențe de odinioară. Mi-l aminteam pe Ion Caramitru în Neguțătorul din Veneția. Pentru a-l parafraza pe Proust, pătrundeam într-un „un oraș regăsit”. În scenografia urbană bine conservată se insinuau, mai insistent decît în fața unei opere absolute, vibrațiile prezentului. Orașul e o construcție colectivă, opera – o creație individuală. Dar, în ciuda acestei diferențe, relația între tăcerea capodoperei și foșnetul vieții e înrudită.

La Tîrgu Jiu am descoperit un teatru, Teatrul „Elvira Godeanu“, și un director devotat, Cosmin Brehuță, am regăsit un artist respectat, Mihai Țopescu, și astfel tăcerea operelor s-a atenuat datorită oamenilor ce m-au însoțit. Nu am fost singur, iar la Veneția, datorită unei improvizații de ultim moment, am descoperit un artist afro-american, Kehinde Wiley, a cărui intensitate m-a tulburat. El reunește, într-un dialog intens, pe de o parte gigantice pînze policrome și pe de alta statui în bronz de aparență academică ce prezintă sclavi epuizați sau femei adormite. Împreună, fastul culorilor și severitatea metalului, viața văzută dintr-o dublă perspectivă.

image

O altă expoziție producea una dintre acele surprize care determină atracția voiajelor: Fire. Ea asociază cîțiva mari artiști moderni care au făcut din experiența focului o aventură plastică. Yves Klein e primul evocat și surprinde prin punerea în scenă a unor nuduri care, stropite cu benzină, își lasă urma pe o pînză arsă. Umbra omului… Marele plastician Arman incendiază viori și fotolii pe care le expune ca probele unui dezastru ce ne transformă în martori fascinați. Un fotoliu carbonizat mi s-a părut a fi elementul scenografic cel mai adecvat pentru Regele moare. Doar el, nimic mai mult. Buri, Kounelis, Calzolari, Parmiggani expun opere plasate sub semnul incandescenței și al „focului”. O lume calcinată.

Locurile și operele cunoscute se relativizează prin intervenția surprizelor, a hazardului care ne invită să admitem că eterna reîntoarcere nu e absolută, că, totuși, repetiției i se adaugă o diferență subtilă, individuală, nebănuită, care îi acordă o dimensiune inedită, contextuală. Foșnetul vieții…

Peter Brook și-a subintitulat Rezonanțe un ultim spectacol inspirat de Furtuna lui Shakespeare. Prezent, el vine în fața publicului și dezvăluie importanța tezaurului propriu de replici shakespeariene. Ele îl însoțesc ca moștenire personală pe care o vizitează ciclic. „Da, îi sugerez lui Brook, eu însă prefer să le aud pe scenă. Pentru că astfel cuvintele se personalizează și reunesc eternitatea lor cu fugacitatea actorului.” Surpriza unei voci, apariția unei siluete produc „foșnetul vieții”, corelativ al „capodoperei” absolute. Îmi amintesc de replicile lui Lear, dar totodată și de vocea marelui său interpret Paul Scofield, de monologul lui Richard al III-lea și de sfîșierea lui Ștefan Iordache. Eternitatea textului și actorul trecător. 

În fața lui Brâncuși am rămas mut, dar liniștea care s-a lăsat în mine n-o uit. E definitivă. Căci am privit în tăcere și consternat perfecțiunea artei, avînd ca aliat fîlfîitul pasager al necunoscutului, al vieții imprevizibile. Și mi-am amintit de fraza șoptită odată de Brook cînd îmi cita o replică a Ofeliei: „Știm cine sîntem, dar nu știm cine devenim”.

P.S. În ’68, la radio, sub amenințarea tancurilor rusești, se tăia replica finală din Trei surori, „La Moscova, la Moscova”, acum ea răsună din nou, agresiv. Eterna reîntoarcere!

George Banu este critic de teatru. Ultima carte publicată: Les récits d’Horatio (Actes Sud), apărută în versiune românească la Editura Tracus Arte.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Screenshot 2025 12 13 180047 jpg
Deșertul care renaște: un lac care dispăruse de câteva secole reapare în Valea Morții
După ploile record din ultimele luni, un lac antic din Parcul Național Valea Morții, care dispăruse de secole, a reapărut temporar. Lacul, cunoscut neoficial sub numele de Lake Manly, s-a format la fundul Badwater Basin, aflat la aproximativ 86 m sub nivelul mării.
YzcyM2EyNDlmYjI5MjFmZWRiMjk4NjY1NQ== thumb jpg
Semnal de alarmă: drogurile, mai accesibile ca oricând. În unele state europene, o doză costă cât o cafea
Accesul la droguri a devenit mai facil în ultimii ani, pe fondul reducerii costurilor și al extinderii substanțelor sintetice, mult mai ieftine decât drogurile tradiționale. Avertismentul vine din partea președintelui Agenției Naționale pentru Politici și Coordonare în Domeniul Drogurilor și al Adic
netflix depositphotos1 jpeg
Filmul din 2024 care a cucerit publicul din România. Se află în topul preferințelor de pe Netflix de două săptămâni
Este un film care s-a lansat cu aproximativ un an în urmă, însă care a ajuns să domine topul preferințelor de pe Netflix în această perioadă.
Lapte auriu - lapte cu turmeric FOTO Shutterstock
Laptele auriu, băutura de iarnă care aduce beneficii inimii, digestiei și somnului
Originar din India, laptele auriu poate fi savurat înainte de culcare sau ca un remediu reconfortant de iarnă, contribuind la susținerea sănătății zilnice.
shutterstock 2360078305 jpg
Ce arată datele climatice despre un an care ne obligă să acționăm. Sorin Cebotari, expert în politici climatice: „Timpul pentru adaptare se scurtează cu fiecare an de inacțiune“
Schimbările climatice sunt deja o realitate zilnică în România: temperaturi record, valuri de căldură și secetă prelungită. Climatul se transformă rapid și va continua să o facă dacă nu acționăm fiecare, la nivel individual și colectiv.
Stâlpi pe trotuar la Slobozia
„O panaramă”. Lucrare de cascadorii râsului la Slobozia: stâlpii pe trotuar, pietonii pe șosea: „Ce profesie aveți? Aparent, cizmari”
O situație demnă de cascadorii râsului a fost surprinsă recent într-un cartier din Slobozia, județul Ialomița, unde stâlpii de electricitate au fost amplasați chiar pe trotuarul proaspăt construit, blocând practic circulația pietonală.
stefan voda wiki jpg
Un animal emblematic riscă să dispară din satele moldovenești. Întreținerea lui devine din ce în ce mai scumpă: „E multă muncă, de dimineața până seara”
Cu numai puțin timp în urmă, acest animal era o prezență foarte comună în gospodăriile din Republica Moldova. Acum, el devine din ce în ce mai rar, iar în cele din urmă poate să dispară aproape complet.
masini de marfa in trafic jpg
Motoarele cu ardere internă ar putea fi permise şi după 2035. „O reducere cu 90% a emisiilor de CO2 va fi obligatorie”
Comisia Europeană va renunța la planurile de interzicere efectivă a mașinilor noi cu motor cu ardere internă începând cu 2035, a declarat, vineri, Manfred Weber, președintele celui mai mare partid din Parlamentul European, PPE.
Vladimir Putin si Recep Erdogan FOTO EPA EFE jpg
Erdogan, după întâlnirea cu Putin: „Pacea nu-i departe”. Avertisment cu privire la Marea Neagră
Președintele turc Recep Tayyip Erdogan, întors de la o întâlnire cu Vladimir Putin care a avut loc vineri, 12 decembrie, în Turkmenistan, a declarat că „pacea nu este departe, vedem asta”, sperând la o întrevedere și cu președintele SUA.