Palermo, la pas. Note de călătorie

Publicat în Dilema Veche nr. 751 din 12-18 iulie 2018
Palermo, la pas  Note de călătorie jpeg

● Manifesta 12, bienala de artă nomadă. 

Palermo te întîmpină cald, blînd, prietenos, zgomotos, dar ritmat, cu bulevarde largi pietonale, teatre copleşitoare prin măreţia lor abandonată, cîini fără stăpîn dormind cu greu pe un petic minuscul de umbră, marea în zare, Monte Pellegrino, cîntece populare la fiecare colt, pieţe de peşte proaspăt, prafuri aromate de tot felul şi o biserică strecurată printre toate acestea. Mercato della Vucciria, Mercato del Capo, Mercato di Ballarò.

Palermitanii trăiesc într-un prezent continuu scufundat în trecut, un tip de trăire perfect siciliană, locuiesc în palazzi storici sau case fragile în care ghiceşti de afară pereţii interiori. Palermo e o experienţă olfactivă, cu mirosuri amestecate pe străduţe înguste care par marcate la tot pasul de motani istorici, cu cîteva secole în urmă: teritoriul e al lor, căldura a conservat în timp notele ascuţite. Dar şi parfumul de bougainvillea te împresoară, portocalii, lămîii, leandrii, gunoaiele înfierbîntate de la prima oră a dimineţii. Palermo e al cerşetorilor mîndri, al imigranţilor, al vînzătorilor ambulanţi, al magazinelor indiene, al turiştilor aflaţi într-un du-te-vino perfect pînă la 4 dimineaţa pe Via Maqueda. Palermo se dilată, nu are limite temporale; oameni pe bănci, familii numeroase, sieste pentru orice categorie socială, spaţii de locuit minuscule, dormitoare şi sufragerii direct din stradă, seri cu scaune de plastic parcă topite în faţa casei, adică pe stradă, grătare cu peşte proaspăt din care iese fumul greu şi totuşi vaporos, priviri luminoase şi totuşi cu o tristeţe tipică în ochi.

În tot acest cadru mirific, atrăgător şi respingător totodată, pe 16 iunie poposeşte o bienală de artă contemporană, Manifesta, ediția a 12-a, eveniment nomad care a debutat în 1996 la Rotterdam și care, de-a lungul anilor, a avut loc în Luxemburg, Ljubljana, Frankfurt, San Sebastian, Nicosia (anulată politic), Trentino-Alto Adige, Murcia și Cartagena, Genk, Sankt Petersburg, Zürich. De fiecare dată, bienala mizează pe multe proiecte in situ, artiști care să lucreze cu orașul și cu problemele lui și ale regiunii; încearcă să nu se rupă estetic de mediul care o primeşte generos, ca o gazdă bună, ci, din contra, să comunice social, cultural şi politic cu acesta.

Bienala se instalează deseori în spații altfel în ruină, închise pentru public, dar cu o istorie importantă pentru o anumită comunitate sau pentru trecutul orașului. Foste fabrici, biserici, foste închisori, fortărețe, palate. De data aceasta, Bienala se deschide la Palermo în palate istorice, teatre, grădina botanică, biserici, arhivele orașului. E clar, timp de cîteva luni, Palermo e şi al artei contemporane. Cum să concurezi cu un asemenea oraş copleşitor vizual şi sonor, care are deja totul în el? La ce bun să instalezi artă contemporană cînd arta e deja acolo, în fiecare cotlon, în fiecare dantelă arabă în piatră, în graţia decadentă a fiecărei străzi, în fiecare mozaic, în fiecare cielo aperto din palatele somptuoase, în fiecare gaură în tavan? Chiar şi ruinele au farmecul şi arta lor…

p14 foto daria ghiu jpg jpeg

Manifesta 12 se transformă într-un eseu urban, un studiu atent al oraşului, al complexităţii lui. Artiştii „încearcă să refacă vechi legături între Palermo, Mediterana şi Europa“ – declară entuziasmat primarul oraşului, il sindaco Leoluca Orlando. Palermo e oraşul care s-a schimbat cel mai mult din punct de vedere cultural în Europa ultimilor 40 de ani, ne spune tot el.

Grădina planetară. Cultivarea coexistenţei este titlul bienalei, și porneşte de la metafora botanică a filosofului şi peisagistului Gilles Clément, metaforă cu o istorie culturală mult mai îndelungată – lumea este o grădină pe care trebuie să o cultivi cu grijă şi căreia trebuie să îi oferi toată atenţia ta. O grădină palermitană amestecată, cu origini cît se poate de diverse, exotice (dar, marea problemă, cum mai definești exoticul în secolul 21?). O bienală atentă, aşadar, la un Palermo contemporan, la mişcările oraşului, la problema acută a fluxurilor migratoare. Ironic sau nu, bienala s-a deschis simultan cu scandalul navei Aquarius, al celor 629 de migranți, iar Mediterana e mereu pe un fundal pictural la Palermo. De un albastru celeste, ea spală toate grijile şi aduce cu ea unele noi zi de zi, linia orizontului, speranţe, vieţi frînte, existențe care încep de la zero, cu tenacitate, sacrificiu. Simți pe străzile Palermo-ului toate greutățile, dar și lejeritatea lor, complacerea: aici ai întotdeauna o bucurie cumpătată a vacanței. Palermo e al istoriei multiculturale, al arhitecturii copleşitoare prin multiplele ei influenţe, Sicilia – cosa nostra, violenţă, viaţa nu contează, exploatare, sclavie, omertà.

Grădina planetară creată de Manifesta 12 presupune documentare atentă, intervenţii în spaţiu, peste 50 de artişti şi 20 de locaţii spectaculoase, evenimente colaterale. Practic, bienala e peste tot, la fel ca toate grijile acestui oraş, lăsate deoparte în fiecare zi şi reluate odată cu un nou răsărit. Grădina planetară a Manifestei pune în scenă oraşul, aceasta fiind una dintre secţiunile bienalei, dar şi plantele ca resursă fragilă a planetei, precum şi acel out of control, reţelele invizibile, fluxurile digitale, cea de-a treia secţiune a bienalei.

E fascinant cum lucrările de artă reuşesc să rămînă aici discrete. Dacă ar fi fost altfel decît discreți, artiștii ar fi fost oricum nimiciți de forţa oraşului. Tăcute, non-agresive şi deloc impulsive, ele ridică probleme locale, de la mafie la migraţie, şi mizează puternic pe forţa documentarului. Fiecare palat cu expoziţie în el reuşeşte două tipuri de dialog: artiştii comunică cu monumentalul zidurilor, cu scriiturile acestora, cu mozaicurile pe care le fotografiezi uimit. Alergi între lucrarea de artă contemporană şi opera arhitecturii. Vechiul şi noul ocupă un prezent continuu. Pe lîngă dialogul activistei cubaneze Tania Bruguera, între spaţiu şi lucrarea ei, ai acea eternă conversație cu exteriorul. Ferestrele rămîn mereu deschise către lume, Manifesta nu mă vrea izolat într-o lume strict artistică, într un white cube. Privesc fotografiile cu ruine şi spaţii improvizate, precare, ale artistului rus Sergei Sapozhnikov, seria A wonderful day, în timp ce pe fundal văd cum înaintează greoi un vas opulent de croazieră. La fel, în Palazzo Ajutamicristo, duminică la ora 10, fundalul sonor este dominat de slujba de dimineaţă a comunităţii evanghelice. Clădirea e peste drum, o femeie îmbrăcată în haine tradiţionale de duminică, impecabile, merge cu pas grăbit, a întîrziat, slujba a început deja…

De la Palazzo Ajutamicristo, altfel închis pentru public, dar redeschis cu ocazia bienalei, palat nobiliar din secolul al XV-lea, construit de bancherul Guglielmo Ajutamicristo, care se ocupa cu comerţul cu cereale, paşii ne poartă către Orto Botanico, în Via Lincoln. O grădină spectaculoasă, exotică, născută în 1789, cu păduri de bambuşi, arbori bătrîni imemoriali, spaţii largi cu cactuşi înfloriţi, nuferi, peşti de un roşu aprins, organizare şi, totuşi, abandon. Aici Manifesta intervine la fel de discret, cu cîteva lucrări de artă plasate fie în colţuri umbroase de grădină, fie în sere parfumate, cum e cazul cercetării artistului columbian Alberto Baraya, un ierbar cultural, o colecție simbolică de plante artificiale, din Sicilia și Palermo. Te pierzi în această grădină enormă, îmbrăcată în diferite nuanţe de verde, cu plante suculente, plante medicinale și zeci de tipuri de salvie. Arta e şi aici tăcută, cuminte, surprinde delicat grădina şi zumzetul ei, sunetul bambuşilor.

Palazzo Forcello de Seta, o graniţă fizică a oraşului, e o construcţie în stil neogotic, de la jumătatea secolului al XIX lea, a marchizilor Forcella. Mozaicurile sale perfecte se îmbină natural cu muntele de sare din care îţi poţi lua pumnul tău de sare, într-o punguţă, demantelînd, încet-încet, construcţia simbolică şi impunătoare, o lucrare intitulată Sufletul sării, a artistei Patricia Kaersenhout. Palazzo Butera, un palat de secol XVII, în cartierul istoric Kalsa, are vedere spre golf şi Foro Italico: e şi el spaţiu pentru bienală, cu gaura sa adîncă în tavan, care lasă la vedere sistemul de susţinere din interior. Palazzo Trinacria, în schimb, alt spațiu al bienalei, are la intrare o placă de marmură care te anunță că în acel hotel moare în exil, pe 29 noiembrie 1852, solo e sconosciuto, nimeni altul decît Nicolae Bălcescu.

La doi pași, pe Via Torremuzza, e Teatro Ditirammu, cel mai mic teatru din Palermo. Printre afișe și obiecte de mici dimensiuni, marionete Orlando Furioso, e expoziția „Ozio“, curatoriată de Adina Drînceanu. Una dintre lucrări, video-ul Citrus Tristeza, aparține artiștilor Anca Benera și Arnold Estefan și se constituie într-o reflecție asupra spiritului sicilian, asupra politicului, asupra modului în care legea tăcerii înseamnă ocolirea adevărului, înbrăcarea lui în proverb și cuvinte înrădăcinate în limbă. Artiștii scriu cu sucul lămîilor pe zidurile orașului, storc lămîi de colțurile lui, îi dau o altfel de viață. Ţi-e sete, dar simţi şi acru în gură. Sicilienii sînt „stăpînii timpului“, îmi explică curatoarea, trăiesc un prezent continuu, în care viitorul se construiește tot cu ajutorul prezentului, căruia i se alătură un adverb temporal. Un prezent în trecut, oricît de îndepărtat, și fără viitor. „Ozio“ – inerție, contemplare, inactivitate, lene, indolență, tihnă, oțiu. Iar arta, o știm, e, prin excelență, resortul omului liber. „Ozio“ ca formă de rezistență și, de fapt, putere.

Manifesta 12 este mult mai mare decît am descris-o eu, te face să treci discret prin diferite straturi ale orașului. „Andiamo a mare?“ mă întreabă şi mă îndeamnă un graffito şi o pictură stradală alături de el, o fetiţă-sirenă, cu părul şi trupul albastre. Blu azzuro celeste. Andiamo!

Ciao, Palermo! Bienala de artă Manifesta 12 este deschisă la Palermo în perioada 16 iunie – 4 noiembrie. 

Daria Ghiu este critic de artă.

Foto: D. Ghiu

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Screenshot 2025 12 13 183038 jpg
Cel mai mic oraș din Europa, o bijuterie medievală aflată aproape de România: e înconjurat de ziduri
Cu o populație de numai 52 de locuitori și o suprafață mai mică decât un teren de fotbal, așezarea medievală din regiunea Istria atrage anual mii de turiști, fascinați de istoria sa veche de aproape un mileniu, de tradițiile păstrate și de gastronomia locală.
salvamont sibiu png
Salvamontiștii intervin pentru recuperarea unui turist care a alunecat şi a căzut pe un jgheab. A suferit leziuni la nivelul capului
Salvamontiștii din judeţele Sibiu şi Argeş intervin, sâmbătă seară, 13 decembrie, pentru recuperarea unui turist de 56 de ani care a alunecat şi a căzut pe un jgheab, în Munții Făgăraș.
Screenshot 2025 12 13 180047 jpg
Deșertul care renaște: un lac care dispăruse de câteva secole reapare în Valea Morții
După ploile record din ultimele luni, un lac antic din Parcul Național Valea Morții, care dispăruse de secole, a reapărut temporar. Lacul, cunoscut neoficial sub numele de Lake Manly, s-a format la fundul Badwater Basin, aflat la aproximativ 86 m sub nivelul mării.
YzcyM2EyNDlmYjI5MjFmZWRiMjk4NjY1NQ== thumb jpg
Semnal de alarmă: drogurile, mai accesibile ca oricând. În unele state europene, o doză costă cât o cafea
Accesul la droguri a devenit mai facil în ultimii ani, pe fondul reducerii costurilor și al extinderii substanțelor sintetice, mult mai ieftine decât drogurile tradiționale. Avertismentul vine din partea președintelui Agenției Naționale pentru Politici și Coordonare în Domeniul Drogurilor și al Adic
netflix depositphotos1 jpeg
Filmul din 2024 care a cucerit publicul din România. Se află în topul preferințelor de pe Netflix de două săptămâni
Este un film care s-a lansat cu aproximativ un an în urmă, însă care a ajuns să domine topul preferințelor de pe Netflix în această perioadă.
Lapte auriu - lapte cu turmeric FOTO Shutterstock
Laptele auriu, băutura de iarnă care aduce beneficii inimii, digestiei și somnului
Originar din India, laptele auriu poate fi savurat înainte de culcare sau ca un remediu reconfortant de iarnă, contribuind la susținerea sănătății zilnice.
shutterstock 2360078305 jpg
Ce arată datele climatice despre un an care ne obligă să acționăm. Sorin Cebotari, expert în politici climatice: „Timpul pentru adaptare se scurtează cu fiecare an de inacțiune“
Schimbările climatice sunt deja o realitate zilnică în România: temperaturi record, valuri de căldură și secetă prelungită. Climatul se transformă rapid și va continua să o facă dacă nu acționăm fiecare, la nivel individual și colectiv.
Stâlpi pe trotuar la Slobozia
„O panaramă”. Lucrare de cascadorii râsului la Slobozia: stâlpii pe trotuar, pietonii pe șosea: „Ce profesie aveți? Aparent, cizmari”
O situație demnă de cascadorii râsului a fost surprinsă recent într-un cartier din Slobozia, județul Ialomița, unde stâlpii de electricitate au fost amplasați chiar pe trotuarul proaspăt construit, blocând practic circulația pietonală.
stefan voda wiki jpg
Un animal emblematic riscă să dispară din satele moldovenești. Întreținerea lui devine din ce în ce mai scumpă: „E multă muncă, de dimineața până seara”
Cu numai puțin timp în urmă, acest animal era o prezență foarte comună în gospodăriile din Republica Moldova. Acum, el devine din ce în ce mai rar, iar în cele din urmă poate să dispară aproape complet.