Muzeul-instalație al despărțirilor

Publicat în Dilema Veche nr. 858 din 17 - 23 septembrie 2020
Muzeul instalație al despărțirilor jpeg

De mai bine de un secol, arta ia în serios fiecare lucru mărunt, oricît de mic și trecător ar fi el. Ne-am obișnuit de multă vreme cu gîndul că orice poate deveni o lucrare de galerie sau de muzeu, fie că vrem să acceptăm asta sau nu. Avangardele istorice au făcut din cotidian și din viața nudă opere de artă. Imperfecte, fragile, perisabile, lucrările dadaiștilor erau vedete pentru o seară și nu de multe ori dispăreau pînă a doua zi. Suprarealiștii s-au perfecționat în fetișuri de tot felul, integrate în instalații de diferite dimensiuni și expoziții legendare (ce ziceți de Exposition Internationale du Surréalisme, 1938?). Pe urmele objet trouvé-urilor, au apărut la mijlocul secolului XX forme tot mai radicale: vidul devine artă, aerul pe care îl respirăm alături de artist devine artă, gestul devine artă. O artă de atitudine capătă contur. O arte povera crește și ea. Și dacă golul e artă, la fel de bine arhivele personale cresc în dimensiuni și în spațiile de expoziție – metri cubi de cutii cu obiecte bine păstrate, urmele fiecărei zile ce tocmai a trecut: biletul de autobuz, sticla de iaurt, ambalajul de ciocolată, gesturi artistice tot pe urmele dadaiștilor, care știau să integreze obiecte comune în colajele lor. Albumele de familie se regăsesc și ele, arborii genealogici, poveștile de familie, în toată banalitatea lor. Nu dăm nume de artiști aici pentru că ar fi prea mulți de invocat. În plus, las deoparte numele pentru că în rîndurile următoare povestea e una care își propune să rămînă fără autori.

Între 3 septembrie și 17 octombrie la Rezidența Scena9 din București este deschisă expoziția Museum of Broken Relationships. Acest Muzeu al Despărțirilor este doar un fragment dintr-un muzeu mult mai mare, deschis permanent la Zagreb începînd cu 2010, și cu un al doilea sediu, din 2016, la Los Angeles. Ideea unui muzeu s-a născut la patru ani de la ceea ce a fost mai întîi o instalație de artă, în 2006, într-un container, în curtea unei galerii: cînd au decis să se despartă, un cuplu de artiști croați – Olinka Vistica și Drazen Grubisic – s-au gîndit să își expună, prin obiecte, povestea de dragoste încheiată. Au intrat în joc alți prieteni și ideea a crescut pînă ce a devenit instituție. E un muzeu al emoțiilor și al poveștilor de dragoste încheiate mai mult sau mai puțin dramatic, un muzeu care, prin obiectele și poveștile lui, reactivează iubirea și despărțirea. Colecția este în creștere, poți oricînd trimite obiectul despărțirii tale, alături de povestea lui în viața voastră de cuplu: cum a apărut, cînd l-ai primit în dar, ce a însemnat el pentru voi. Povestea e anonimă, dar o putem localiza pe hartă. Așa se face că sîntem martorii unor obiecte din Manila pînă în Toronto, trecînd prin București ori Craiova (românii au făcut propriile lor donații). Muzeul a călătorit deja în toată lumea, cu o parte din obiectele lui. La București el a ajuns ca parte din platforma „Museums Meet Museums”, dezvoltată de Rețeaua Națională a Muzeelor din România. Selecția de obiecte din expoziția de la Scena9 include multe contribuții locale.

858 09 foto daria ghiu2 jpg jpeg

E un atac la stereotipuri. Fiindcă ele, în general, lipsesc. Așteptările tale sînt înșelate. Nu sînt expuse nici inele de logodnă (de argint, staniol, plastic găsite în cutia de cereale), nici lănțișoare de tinichea, inimioare de pluș, papuci, scrisori, sticluțe goale de parfum, cărți cu dedicația cumpărătorului, bilete de tot felul. Nimic binecunoscut, clasicizat, din arsenalul de obiecte ale poveștilor de amor. Iată, în schimb, conserva de ton în suc de roșii din timpul carantinei, șoricelul de pluș, testul pozitiv de sarcină, voalul miresei pe care mirele a călcat la nuntă, RMN-ul, mătura, oglinda, sînii falși, mîinile de manechin, muzica lui Mansour. Expoziția nu are nimic strident. Totul se prezintă auster, aseptic: obiectul expus, alături de povestea lui scrisă simplu pe o etichetă. Donația obiectului se transformă într-o vindecare. Dar în spatele dorinței de a te dezbăra de obiectul respectiv stă și dorința de a-i conferi un soi de nemurire prin expunere. Iar ceea ce vedem e o apariție stranie, obiect al iubirii nemărginite și apoi al urii sau al suferinței fără margini. E un obiect puternic încărcat emoțional, iar provocarea e și aceea că aproape fiecare dintre noi are sau a avut, probabil, asemenea obiecte. Astfel că totul face ca acest muzeu să fie efectiv fără granițe.

În ce măsură se înrudește Museum of Broken Relationships cu un muzeu de artă? Nu e mai degrabă pur și simplu un tip de muzeu și atît, așa cum există, de exemplu, un muzeu al copilăriei? E un muzeu-instalație, care are sens ca un tot, un muzeu-concept. Luat obiect cu obiect, poveste cu poveste, el devine repetitiv, monoton. Ceea ce impresionează mai degrabă e de fapt caracterul lui universal, alături de prezența și a altor tipuri de despărțiri (de o țară precum Iran, de exemplu). Deși facem ocolul lumii prin diferite obiecte, scenariul e mereu același. Poveștile sînt asemănătoare. Despărțirile bineînțeles că sună la fel. Ar fi fost mai interesant pentru privitor să fie martorul diferențelor culturale, al cît mai multor detalii sociale, politice – un muzeu al despărțirilor să fie un prilej pentru mai mult. Altfel, miza e una prea mică. În plus, soluțiile de expunere puteau fi mult mai multe. Dar sălile sînt egale, te animă, pînă la un anumit punct, propria curiozitate.

Am deschis articolul cu o mică pledoarie pentru avangarde și neoavangarde fiindcă Museum of Broken Relationships deschide o dublă discuție, atît despre limitele și funcțiile unui muzeu, ce ne așteptăm să vedem expus și ce nu, cît și despre natura obiectului de artă. Dacă instalația plasată în curtea galeriei din Zagreb în 2006 era o lucrare de artă, muzeul, în fragmentele lui, își pierde această funcție. Dar rămîne pe alocuri surpriza, alături de voyeurismul caracteristic vizitatorului, dornic peste poate să se hrănească cu poveștile altuia, să îi contemple obiectele cu un altfel de destin.

Daria Ghiu este critic de artă.

Foto: Daria Ghiu

Legende foto:

(sus) O conservă de ton în suc de roșii. Durata relației: 2 1/2 ani, București, România. „După 2 ani și jumătate în care ne-am văzut zilnic, au urmat trei zile în care nu am mai auzit nimic de la el. Apoi, în a 4-a zi, a venit la mine acasă, mi-a umplut tot holul cu conserve, dezinfectant, hîrtie igienică, ulei de măsline și mîncare pentru pisică și apoi mi-a spus că el nu mai poate să facă asta. A fost ultima dată cînd l-am văzut. Era a 3-a zi de carantină. Am păstrat toate conservele în speranța că poate se va întoarce și vom găti ceva bun împreună.”

(jos) O oglindă de birou, cu o ramă confecționată manual și personalizată. 30 decembrie 2017 – 1 mai 2020, București, România. „Relația a fost una frumoasă și foarte intensă pînă la sfîrșit. Fiecare și-a descoperit o latură pe care puțin o știa. Am avut multe de învățat, am evoluat și ne-am maturizat împreună. Dar cînd nu merge, e bine să poți să pui capăt într-o manieră civilizată pe cît posibil. Viața continuă și e frumoasă!”

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Cât de scumpă a ajuns una dintre cele mai faimoase stațiuni de pe litoral. „Lasă că Lidl nu e departe, iar la bulgari ne completăm stocul”
Românii sunt întâmpinați cu prețuri mari pe litoral, iar mulți dintre ei sunt dezamăgiți de asta. Inventivi, unii dintre ei se duc să-și cumpere bere de la supermarket, iar țigări și alimente de la vecinii bulgari. Mai greu este cu șezlongurile, care sunt mai scumpe ca în Creta sau Mamaia.
image
Fenomenul care schimbă complet satele pădurenilor. Cum arată așezările după decenii de depopulare VIDEO
După mai mult de jumătate de secol în care cele mai multe sate din Ținutul Pădurenilor s-au aflat într-un regres continuu al numărului de locuitori, înfățișarea așezărilor din Munții Poiana Ruscă a suferit transformări uimitoare.
image
Inima frântă poate fi vindecată. Cât costă intervenția
Cercetătorii susțin că prin stimularea electrică a creierului ar putea fi ameliorată suferința emoțională cauză de o despărțire. Altfel spus, există un remediu pentru ceea ce popular numim „inimă frântă”, care i-ar putea ajuta pe cei care suferă de depresie ori negativitate.

HIstoria.ro

image
,,Haide, haide RPR, du-ne la victorie!” România la preliminariile „Euro 1960”
Pe 6 iunie 1958, Agerpres anunța că Uniunea Europeană de Fotbal (UEFA), în cadrul congresului său ținut la Stockholm, a luat hotărârea organizării competiției internaționale „Cupa Europei”.
image
Jurnalul lui Mihail Bulgakov, confiscat de NKVD
Manuscrisele nu ard!, proclamă solemn domnul Woland în Maestrul şi Margareta al lui Bulgakov.
image
Atacul de noapte din iunie 1462: Geniul militar al voievodului Vlad Țepeș
Expediția din 1462 a fost un prilej potrivit ca Vlad Țepeș să-și demonstreze priceperea în mânuirea armelor și-n conducerea trupelor.