Vocea: ţipete sau şoapte

Publicat în Dilema Veche nr. 707 din 7-13 septembrie 2017
Vocea: ţipete sau şoapte jpeg

pentru Andrei Şerban 

„Nu l-am recunoscut, dar i-am recunoscut vocea“, îi spun odată lui Peter Brook, care-mi răspunde: „Adevărul omului e în voce“. Şi fără îndoială că de aceea s-a consacrat vocii în anii ’70, cînd a încercat să coboare pînă la centrul ei, pînă la sunetul originar – creînd Orghast, termen ultim şi de nedepăşit –, explorată apoi cu succesul ştiut de Andrei Şerban în Trilogia sa antică. O convingere similară a formulat Roland Barthes cînd a insistat şi a căutat să sesizeze „le grain de la -voix“, sîmburele vocii, identitatea sa. Nimic mai greu şi, totuşi, cum să rămînem surzi la aceste voci pline de indicii, mai mult sau mai puţin explicite, de personalitate sau de condiţie de clasă? Dacă Brecht vorbea despre un „gestus social“, ceea ce înseamnă comportamentul fizic al unei persoane sau personaj, acesta integrează şi o subcategorie, aceea a ceea ce am putea numi „gestus-ul vocal“ care, prin felul de a vorbi, desemnează o condiţie sau un grup, căci, în funcţie de ele, vocea e deseori plasată altfel, sunetele diferă şi, ca într-un seismograf sonor, putem sesiza variaţiile de apartenenţă, de integrare a indivizilor. După o îndelungă practică, nu numai la Bucureşti, ci şi în Franţa, reuşesc să descifrez corect codurile vocii. Totul poate fi interpretat: fie apartenenţa, dezvăluită involuntar, la o comunitate, fie, datorită a ceea ce aş numi „măşti vocale“, afilierea la un grup valorizat. În Franţa, felul de a vorbi în cartierele burgheze poate fi ridicol mimat şi reperat ca act explicit de asociere la familia burgheză a arondismentului XVI. Dar convingerea lui Brook mi-a servit de stea polară, căci, dincolo de un statut social, e mai seducător să sesizezi o „semnătură“ vocală, ca un grafolog al sunetului. Ceea ce omul este şi ceea ce, în el, nu se schimbă: adevărul vocii.

Mai ales cînd se distinge printr-un „grăunte“ precis care nu se deteriorează, vocea atestă o persistenţă identitară. Dialogul telefonic tradiţional, fără Skype sau alte procedee tehnice, consfinţeşte astfel o iluzorie, dar agreabilă imobilitate a timpului. E ceea ce resimt cînd îmi aud o veche prietenă, scenografa Florica Mălureanu, ale cărei intonaţii sau modulaţii mă fac să o recunosc de ani de zile, sau cînd o sun din străinătate pe soţia mea… voci care par să se sustragă uzurii şi, implicit, atestă o conservare corectă a locutorului. Voci fără riduri! Dar cînd ridurile intervin la nivelul vocii, efectul îndurerează, căci cristalul de altădată e spart şi răguşit, ritmul încetinit, iar sentimentul iremediabilei îmbătrîniri se impune evident şi flagrant. Cît timp vocea nu s-a alterat, capitularea pare să nu fi avut loc.

Există o eleganţă a vocii, a accentelor şi a ritmurilor. Le iubim, dar numai pe un fond de autenticitate constantă şi nicicum machiată. Voci care produc în noi un ecou, o reverberaţie afectivă, o confirmare a unei încrederi reciproce. Ca atunci cînd dialoghez cu o prietenă, Ileana Littera, ce pronunţă rotund vocalele şi consoanele, cu o sonoritate senzuală ce-i confirmă natura solară… sau cînd îmi răsună în urechi vocea directă a lui Felix Alexa sau cea uşor ironică a lui Marcel Iureş. Nu-i văd, dar îi recunosc. Ei confirmă convingerea lui Barthes, dar cîte alte decepţii vocale nu parazitează comunicarea cu o secretară sau cu o jurnalistă, ale căror voci par determinate de funcţia ocupată şi de afişata ei autoritate. Vocea e transparentă!

„Fereşte-te de oamenii care vorbesc încet“, m-a sfătuit demult o fată, ca în „Harap Alb“, cel sfătuit să evite „omul roşu“. De ce mi-a rămas în minte această alertă sincer lansată? De ce o evoc regulat? De ce am încredere în cei care vorbesc tare, ca acea cunoştinţă căreia soţul jenat îi repetă fără încetare acelaşi apel: „Bassa voce, Virginia“. Sau ca Philippe Heuzé, a cărui voce sonoră îi confirmă deschiderea către oameni şi viaţă. Dacă vocea murmurată produce o suspiciune, de cea puternic proiectată nu ne îndoim. Ne înşelăm? Uneori da, uneori nu. Argumentaţie empirică.

O reacţie de exasperare mi-o inspiră grupurile care nu se controlează vocal în spaţiile publice, uitînd că acestea sînt comune şi că nu le sînt doar lor atribuite. De astă dată îmi e insuportabilă această agresiune sonoră. Jean-Luc Godard declara: „Nu-mi place teatrul pentru că se vorbeşte tare“, distingînd astfel, prin nivelul intensităţii, cele două arte vecine, teatrul şi cinematograful. Rudimentar, dar parţial pertinent, am putea considera, parafrazînd titlul unui film de Bergman, că ele aleg între ţipete şi şoapte.

În teatru, temperarea intensităţii sonore s-a produs graţie lui Klaus Michael Grüber care, în spectacolele sale din jurul anilor ’80-’90, va exclude strigătul în favoarea murmurului. Se abandonează astfel cultul sistematic al energiei vocale, al vocilor ce cultivă o excesivă putere de emisie. Grüber calmează şi solicită replierea actorului spre interior pînă într-atît încît unul dintre actori, neliniştit, şi-a exprimat odată temerea de a nu fi auzit de public. „Nu te nelinişti“, i a replicat Grüber, „mama ta te va auzi.“ Răspuns sibilin ca un prognostic formulat de oracolul din Delphi. Şoapta, afirmă alţi adepţi ai ei precum André Engel, „ascute auzul spectatorului ce trebuie să fie de veghe pentru a percepe sunetele“. Paznic al vocilor. În ceea ce s-a numit teatrul cotidian, Jacques Lassalle a adoptat o soluţie similară. Şoapta exclude exterioritatea strigătului şi cultivă intimitatea. Intimitatea cu un public restrîns, redus, dar concentrat. Ca în acest extraordinar spectacol din Kosovo cu Anonimul veneţian de Giuseppe Berto (regia Drita Bergolli), prezentat la Prespa, în Macedonia, unde sfîşierile de iubire nu adoptau niciodată excesivele manifestări vocale cultivate de obicei. Totul devenea dramatic tocmai pentru că era doar murmurat. La Londra, un Hamlet semnat de Robert Icke seduce îndeosebi prin uzajul şoaptei şi prin ceea ce produce ea ca efect de adevăr. Şi, parcă răspunzînd reticenţei lui Godard, un grup maghiar prezent la Cluj, Latokep Ensemble, reclamă implicit proximitatea maximală pentru a desluşi murmurele şi a le capta. Teatru fără strigăte, dar teatru lipsit totuşi de acele manifestări incandescente necesare scenei? Teatru abuziv privat… am regretat. Dar a doua zi am aflat că spectacolul era înregistrat şi-l puteam revedea ca film. Murmurul mijloceşte între teatru şi cinema.

Nu strigătul decepţionează, ci inflaţia de strigăte. Inflaţia implică devaluare şi refuz, desigur, dar teatrul are nevoie de strigăte. Strigăte adresate cerului, strigătele blestemului şi ale suferinţei tragice. Strigăte ce clamează fără reţineri prăbuşirea, ca atunci cînd, în urmă cu ani de zile, Aspassia Papatanasiou-Mavromati smulgea urna cu falsa cenuşă a lui Oreste şi îşi urla durerea fără de margini. Ţipăt de neuitat, ca şi acelea deseori auzite la Epidaur sau la Avignon. Ţipătul umple spaţiul şi aminteşte că teatrul e şi un loc al comunităţii reunite în spaţii vaste, cutii de rezonanţă ale tragediei umane. Strigăte de animale rănite ce sfîşie, în noapte, pacea noastră fragilă. Strigătul ne împiedică să dormim.

În politică, oamenii din umbră susură la urechile liderilor indicaţiile lor strategice sau informaţiile compromiţătoare. Acum îşi ascund chiar mişcarea buzelor, pentru a nu le fi descifrate secretele. În schimb, dintotdeauna dictatorii au practicat retorica ţipătului, ca nişte actori mediocri: în faţa mulţimilor, ei vor să-şi impună vocal programul. Hitler şi Mussolini, Castro, Ceauşescu… Doar Stalin, cel mai teribil, nu ţipa. Actor bun. Protagoniştii democraţiei adoptă adresarea directă, clară, o cale de mijloc între şoaptă şi strigăt. Şi de aceea l-am admirat pe Obama.

La teatru, ca şi în viaţă, ideală e circulaţia cuvîntului graţie unei voci entre-deux, la răspîntie de şoaptă şi strigăt. Cuvînt ce revela o identitate şi accepta o comunitate, cuvînt sociabil. Cuvînt împărtăşit mulţumită unei voci care, cu suport tehnic sau nu, e egal distribuită, fără excluşi sau privilegiaţi. O voce democratică.

P.S. Un alt subiect e acela al dublajului cinematografic, care spoliază actorul de „vocea“ sa. El e un actor mutilat, invalid, şi de aceea îi caut prezenţa completă din versiunile originale. Cum să-i vezi dublaţi pe Marlon Brando sau Gérard Philipe? Cum să te uiţi la Ion Caramitru amputat de vocea sa? 

George Banu este eseist şi critic de teatru. Cea mai recentă carte publicată este Cehov, aproapele nostru, Editura Nemira, 2017.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.