Tragicul ca remediu

Publicat în Dilema Veche nr. 720 din 7-13 decembrie 2017
Tragicul ca remediu jpeg

Confruntat cu „rîsul“, reacţie contagioasă a tinerei generaţii, sau cu multiplicarea „performanţelor“ care se şterg ca spuma mării, în ultimul timp mi-am recunoscut lucid inaptitudinea la „extremul contemporan“. De aceea am evitat formularea unor evaluări severe ce puteau fi repudiate facil în numele inevitabilei incompatibilităţi de vîrstă, dar această precauţie nu m-a împiedicat să am un persistent sentiment de înstrăinare. Ce remediu să adopt? Mi-am impus să aştept, conform practicilor orientale. Aşteptare prelungită, azi răsplătită prin intensitatea răspunsului revelat: remediul prin tragedie. Ea m-a consolat, în plină criză de neadaptare, pe mine şi pe atîţia alţii, reinjectîndu-ne intensitatea implicării ce ni se părea, pe bună dreptate, că părăsise scenele de azi. Tragedii antice sau recente, tragedii care neliniştesc şi aduc o confruntare cu destine esenţiale! Cine rezistă, cine luptă, ce înfrîngeri consfinţesc încheierea? – iată întrebări uitate, dar astfel readuse în discuţie. Remediul tragic provine din această intransigenţă regăsită a omului, considerată pierdută. Şi de aceea ieşim dintr-o sală reconciliaţi şi cu o artă, teatrul, şi cu noi, capabili încă să asumăm asemenea probe de viaţă. Tragedia salvează!

Recent mi s-a revelat Trilogia elementelor, ce reuneşte marile personaje – Fedra, Ismena şi Agamemnon –, adevărat „obiect neidentificat“, semnat de Erico Bagnolo, avînd o pe Marianne Pousseur ca interpret protagonist. Tragedia şi-a pierdut aici integritatea textuală pentru a fi expusă fragmentar, dar totodată ni se propune o revenire la origini, cînd ea era jucată de un singur interpret. Monolog primordial ce restituie condiţia eroilor pe un fond „oniric“ de reflecţii acvatice, de melodii stelare, de dansuri severe. Actriţa se detaşează ca o încarnare a actorului tragic, sculptural şi muzical. Şi astfel, noi sîntem proiectaţi într-o splendidă singurătate tragică, plasată sub semnul visului, al pelerinajului nocturn printre ruinele Greciei, ce devine splendid teritoriu imaginar. Graţie acestei alternanţe de registre şi mijloace scenice, spectacolul ne invită să reconstruim memoria imaginară a unor tragedii ce reverberează în timp asemeni unor ecouri persistente. Aici vorbele şi gesturile, sunetele şi notele se asociază într-un ansamblu fictiv, lipsit de orice veleitate de reconstrucţie arheologică. Totul confirmă persistenţa poetică a tragediei şi converteşte încercările prin care trec eroii în naraţiuni monologale pe fond de alianţă a elementelor. Tragedia devine rapsodică şi Marianne Pousseur – un aed ale cărui vorbe şi cîntece suscită reverberaţii de altădată.

Iată, îmi spun, sinteza originară a artelor, nu doar tehnic realizată, ci şi fantasmatic imaginată, confuzie a debuturilor ce, dincolo de spectacol, evocă unitatea originară a omului, tragic încercat, dar nicicum disociat. Aici, frontierele se şterg, vocea cîntată domină, iar figura androginului se impune. Totul e dublu, multiplu. Iată, îmi spun, un spectacol mnemonic şi oniric, un vis de tragedie. Cînd părăsesc teatrul Athénée, teatrul lui Jouvet, mă simt ca fiind depozitarul acestei experienţe invitat să o povestească altora. E ceea ce fac acum. O, consolare! O, melancolie!

Cîteva luni mai tîrziu, la teatrul La Colline, Wajdi Mouawad propune cu spectacolul Noi sîntem toţi păsări, scris şi regizat de el însuşi, o altă confruntare, dar, de astă dată, nu ca o îndepărtată reverberaţie, ci ca o realitate tragică actuală. Puterea cuvintelor, violenţa situaţiilor, incandescenţa jocului cultivă acea „lipsă de măsură“ proprie tragediei. Aici nu „forma“ tragică, ci „intensitatea“ tragică serveşte de referinţă a lumii moderne în expresia ei cea mai violentă reprezentată de Orientul Mijlociu şi de conflictele sale. Dacă acum o sută de ani se vorbea despre „tragedia Balcanilor“, acum se deplînge aceea a Asiei Mici. Şi cum să nu admit că aceste sfîşieri fără concesii între evrei şi arabi plecaţi în lume şi reveniţi temporar pe teritoriul Israelului şi al Fîșiei Gaza acced la o indiscutabilă dimensiune tragică? „Evreul“ cel mai intransigent descoperă că e adoptat – ca odinioară Oedip – şi că, de fapt, e de origine arabă, iar Wahida, fata gata să se logodească fără ezitări cu un tînăr evreu, resimte brutal incompatibilitatea deciziei şi îşi asumă intransigent ruptura datorită afilierii la condiţia sa arabă recent revelată. Familia reunită aici este dezagregată sub impactul tensiunilor fără soluţie, al revelaţiilor tardive, al fracturilor ontologice. O familie, dar nu redusă la simple agresiuni interne, ci o familie care se constituie în dublu tragic al acestei lumi fără de reconciliere posibilă, condamnată la un conflict ireductibil pînă la capătul ei. Tragicul e aici contemporan, dar totodată arhaic prin limbajul care îi evocă deopotrivă pe Eschil și Vechiul Testament. Iată un spectacol „antic“ inspirat de rănile deschise ale prezentului. Aici însă, intuiție admirabilă, comicul, ca la Shakespeare, intervine episodic pentru a diminua intensitatea tragică și a conserva „relativitatea“ lumii care doar astfel nu se sufocă și poate respira. Mouawad vine din această lume, apropiată/îndepărtată, și îi restituie ca nimeni altul fractura. Condiția tragică îi e consubstanțială.

Tragicul implică o relație intensă cu timpul, el reclamă o alegere fără compromisuri, dar și fără rigori abuziv arheologice. Trilogia elementelor, la fel cum Puck invita spectatorii să o facă la capătul Visului unei nopți de vară, procedează la subtile operații „freudiene“ de substituție și complementaritate proprii somnului, în timp ce Noi sîntem toți păsări exacerbează autoritatea prezentului pe fond de îndepărtate rezonanțe antice. Totul se joacă între o îndepărtare onirică și o imediatețe agresivă. Tragedia e refractară la compromis. Și de aceea ne este necesară, mai cu seamă azi.

Tragicul e un remediu, fie printr-o înstrăinare „fantasmatică“, fie printr-o exacerbare „istorică“. Am resimțit impactul acestor opțiuni radicale ca răspunsuri decisive și totodată polemice aduse abuzului de comic ludic sau de biografie strict personală. Și astfel – concluzie provizorie a acestui an –, îmi spun că grație unor asemenea opțiuni m-am reconciliat cu teatrul ca experiență „ultimă“. Experiență dincolo de artă, experiență a spectatorului ce, reticent la gratuitate și sedus de gravitate, continuă să-l frecventeze. Tragicul, grație celor două reprezentații aici evocate, mi-a apărut ca o terapie contra scepticismului față de puterile scenei, dar și ca o rezistență ireductibilă în fața efemerului abuziv al multor practici spectaculare contemporane. De aceea îi recunosc și îi admit impactul. El însă îmi apare și ca invitație la o asumare deplină a durerii, ca ultim acces la adevărul ascuns al unor ființe ireductibile, ireconciliabile, „eroi“ care, pierzînd, încurajează. Orice compromis le e străin. 

George Banu este eseist şi critic de teatru. Cele mai recente lucrări publicate: Scena lumii, anii Dilemei (Editura Polirom) și Ușa, o geografie intimă (Editura Nemira).

Foto: Noi sîntem toţi păsări, Simon Gosselin

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

cand e pregatit copilul pentru bicicleta cu pedale png
Când e pregătit copilul pentru bicicletă cu pedale
Trecerea de la tricicletă sau bicicletă fără pedale la o bicicletă cu pedale este un moment important în dezvoltarea copilului.
Judecătoarea Raluca Moroșanu FOTO Inquam Photos / Gyozo Baghiu
Judecătoarea Raluca Moroșanu a oprit percheziția informatică a DNA în dosarul Coldea 2
Judecătoarea Raluca Moroșanu de la Curtea de Apel București, cea care e vorbit despre corupția în justiție, este magistratul care, în iunie 2025, a oprit perchezițiile informatice în dosarul Coldea 2, într-o situație punctuală și importantă pentru procurorii DNA, potrivit unor documente.
restaurant masa  Foto FPIOR jpeg
Patronii de restaurante, revoltați de noile reguli ISU: Autorizația pentru 200 mp ne închide afacerile
Federația Patronatelor din Industria Ospitalității din România (FPIOR) își exprimă îngrijorarea profundă față de intenția Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) de a reduce pragul suprafeței pentru obligativitatea autorizației de securitate la incendiu, de la 600 mp la 200 mp.
Universitatea Craiova | FOTO Facebook
AEK Atena sperie Craiova: grecii au câștigat la scor și vin cu moralul ridicat
AEK Atena, ultima adversară a Universității Craiova din grupa unică de Conference League, vine cu un moral excelent înaintea duelului decisiv cu oltenii.
Télégiettes Alain Bosco jpg
Un om de afaceri cu o avere suficientă oferă acces gratuit pe pârtii în stațiunea sa de schi din Elveția
Într-o Europă în care schiul a devenit un sport rezervat celor cu bugete generoase, există o excepție care atrage atenția presei internaționale. O mică stațiune montană oferă acces complet gratuit pe pârtii.
retinut jpeg
Un bărbat din Vaslui, reținut după ce a ucis un câine cu o furcă. Poliția a dispus control judiciar pentru 60 de zile
Un bărbat de 48 de ani din comuna Pungești, județul Vaslui, a fost reținut de polițiști după ce a omorât un câine, pe care l-a lovit de mai multe ori cu o furcă.
cea mai buna crema pentru pete pigmentare jpg
Ingredientele esențiale pe care trebuie să le cauți în produsele de îngrijire iarna aceasta
Odată cu venirea iernii, majoritatea dintre noi observăm schimbări imediate la nivelul pielii. Frigul de afară, vântul tăios și, poate cel mai dăunător factor, aerul uscat și cald din locuințe, creează un mediu ostil pentru ten.
fidelis jpg
Românii au împrumutat statul cu 21,5 miliarde de lei în 2025, prin titlurile Fidelis
Ediția de decembrie, a unsprezecea și ultima ediție din acest an a Programului de titluri de stat FIDELIS, derulată în perioada 5 – 12 decembrie 2025, a atras subscrieri de aproape 1,5 miliarde lei (1,49 miliarde lei), a anunțat luni Ministerul Finanțelor.
calorifer shutterstock jpeg
Doi tineri din Argeș, reținuți după ce au furat mai multe calorifere dintr-o grădiniță
Doi tineri din Argeș au fost reținuți de polițiști luni, 15 decembrie, după ce au furat trei calorifere dintr-o grădiniță.