Solo coral pentru violoncel

Publicat în Dilema Veche nr. 368 din 3 - 9 martie 2011
Un adjectiv complicat jpeg

Hot─âr├«t lucru, teatrului rom├ónesc ├«ncepe s─â i se ├«ntoarc─â norocul! Unele spectacole ar─âtau, ├«nc─â dinspre sf├«r┼čitul anului trecut, semnele unei creativit─â┼úi rede┼čteptate, c├«nd ezitant, c├«nd mai decis, ├«n zonele de ÔÇ×ac┼úiuneÔÇť ale regizorilor-arti┼čti, singurii pe care scena autohton─â poate conta spre a rena┼čte. Ace┼čti regizori-arti┼čti au de f─âcut, de voie-de nevoie, pe l├«ng─â munca lor specific─â, ┼či oper─â de pedagogie, ba chiar ┼či voluntariat managerial. Dar, ├«n ultimii cam trei ani, parc─â ┼či ├«nv─â┼ú─âm├«ntul teatral a mai deschis ochii asupra realit─â┼úii, ajung├«nd s─â pun─â ├«n circula┼úie chiar ┼či c├«te doi absolven┼úi utilizabili pe promo┼úie (!); or, cu un t├«n─âr c├«t de c├«t ┼čcolit, ├«n distribu┼úie, un regizor-artist se poate ├«ncumeta la multe. Mai complicat e cu organizarea teatrelor; dar, dac─â e dotat cu glas puternic ┼či cu nervi buni, regizorul-artist poate spera s─â aib─â produc┼úia gata, chiar ┼či cu dou─â zile ├«nainte de premier─â! Altfel spus, e de bine. 

Probabil c─â exemplul cel mai conving─âtor ├«l furnizeaz─â ÔÇ×BulandraÔÇť, unde, la c├«teva zile una dup─â alta, dou─â mont─âri au pus pe drumuri ├«nz─âpezite tot Bucure┼čtiul teatral. Despre una dintre ele (├Ängroap─â-m─â pe dup─â plint─â, la Izvor) am vorbit recent. Cea de-a doua (la Gr─âdina Icoanei) este Ivanov de Cehov, ├«n regia lui Andrei ┼×erban. 

├Äntr-o frumoas─â conferin┼ú─â ┼úinut─â la TNB, chiar ├«n preajma premierei, regizorul a explicat de ce, ├«n ultima vreme, cu scurte popasuri prin alte teritorii dramaturgice (Shakespeare, bun─âoar─â, tot la ÔÇ×BulandraÔÇť), revine, iar ┼či iar, la Cehov. Nu voi relua aici motivele sale; nu a┼č avea nici precizia, nici subtilitatea cu care a vorbit artistul, izbutind s─â lumineze, cu vorbe simple, un univers ce pare at├«t de misterios. Am s─â ├«ncerc s─â sugerez, doar, ceea ce cred c─â am ├«n┼úeles, evoc├«nd, at├«t c├«t pot, spectacolul. 

Scena, deschis─â pe ├«ntreaga ei l─â┼úime ┼či ad├«ncime (ÔÇ×spa┼úiul scenicÔÇť: Octavian Neculai), e podit─â cu sc├«nduri de lemn crud ┼či poart─â elemente minime de ÔÇ×decorÔÇť (un pian, o canapea, dou─â-trei fotolii), devenind o imens─â cutie de rezonan┼ú─â pentru glasurile actorilor, ÔÇ×metalizateÔÇť de microfoanele suspendate, ┼či, totodat─â, pentru pa┼čii lor, voit febrili. Lumea sonor─â a spectacolului, amplificat─â, uneori, nem─âsurat, cap─ât─â un fel de autonomie care, la ├«nceput, uime┼čte, ba chiar irit─â, pentru a ajunge treptat insesizabil─â, a┼ča cum a ajuns, pentru noi to┼úi, vacarmul cotidian ├«n mijlocul c─âruia tr─âim. ├Än aceast─â cacofonie neistovit─â, nimeni nu ascult─â pe nimeni; cu c├«t mai aprig ├«┼či declar─â unul celuilalt sentimente nobile ┼či porniri generoase, cu at├«t mai greu se aud unul pe cel─âlalt; de pild─â, doctorul Lvov (prob─â de foc pentru foarte t├«n─ârul Alexandru Pavel, trecut─â cu admirabil─â st─âp├«nire de sine) ┼či Anna Petrovna, so┼úia evreic─â ┼či ftizic─â a lui Ivanov (ocazie pentru Mirela Opri┼čor de a dovedi c─â premiul luat c├«ndva la Gala T├«n─ârului Actor desemna o certitudine reconfirmat─â acum cu brio); sau Ivanov ├«nsu┼či (Vlad Ivanov a intrat ezitant ├«n rol, la reprezenta┼úia v─âzut─â de mine, pentru a evolua p├«n─â la nuan┼úe infinitezimale ├«n dialogurile din partea a doua) ┼či prietenul lui, Lebedev, viitor socru in spe (excep┼úional, Cornel Scripcaru); sau acela┼či Ivanov ┼či adolescenta Sa┼ča (Ioana Anastasia Anton d├«nd o nou─â interpretare de for┼ú─â), pu┼čtoaica exaltat─â care ┼úine cu orice pre┼ú s─â-l ÔÇ×salvezeÔÇť pe acest ÔÇ×om f─âr─â calit─â┼úiÔÇť, chiar ┼či f─âr─â voia lui. Ca toate personajele cehoviene, ┼či eroii acestei piese de tinere┼úe (1886) a modestului doctor ├«┼či strig─â din r─âsputeri iubirea, o iubire ÔÇ×din capÔÇť (┼či, ├«n cel mai bun caz, din glande), care las─â pe dinafar─â inima, unde numai pustiul, vidul, golul, plictisul s├«nt vii. Mai mult aici dec├«t ├«n celelalte piese, mai elaborate, poate (sau doar mai familiare nou─â ┼či, de aceea, adres├«ndu-se unei sensibilit─â┼úi oarecum tocite), replicile au o directe┼úe, o sinceritate de o cruzime at├«t de s─âlbatic─â ├«nc├«t efectul lor este de bisturiu plimbat pe nervul deschis: ne privim ┼či ne ascult─âm pe noi ├«n┼čine ├«n cutare sau cutare ÔÇ×situa┼úie de via┼ú─âÔÇť min┼úind, exager├«nd, fals├«nd, falsific├«nd(u-ne) ca s─â ob┼úinem un strop de aten┼úie, un dram de ├«n┼úelegere, o coaj─â de (auto)considera┼úie, o f─âr├«m─â de stim─â ┼či, mai ales, oricum, cu orice pre┼ú, o fr├«ntur─â de iubire. ┼×i s├«nger─âm ascuns. Doctorul Cehov nu obloje┼čte, nu pune plasturi; dezinfecteaz─â doar, cu z├«mbetul lui timid ┼či sardonic, ┼či, ├«mpreun─â cu Andrei ┼×erban, ne oblig─â s─â nu ├«ntoarcem capul. Nici de la tic─âlo┼čia sublim─â a contelui ┼×abelski (incredibil ┼či impecabil, Victor Rebengiuc ÔÇô din nou!), nici de la versatilitatea descreierat─â a lui Borkin (Marius Manole, u┼čor supraturat, c├«nd l-am v─âzut eu), nici de la meschin─âria stelar─â a Zinaidei Savi┼čna (Manuela Ciucur, ├«ntr-o surprinz─âtoare compozi┼úie), nici de la prostia galactic─â a Babakinei (Ana Ioana Macaria, foarte precis─â), nici de la cupiditatea pe┼úitoarei (Dana Dogaru), sau de la obsesia agresiv─â a lui Kos├«h (Radu Amzulescu), sau de la tembelismul curat al lui Dudkin (Marius Chivu). Foarte bine ÔÇ×├«mbr─âcateÔÇť de scenografa Carmencita Brojboiu, toate aceste apari┼úii neverosimile ┼či perfect realiste alc─âtuiesc un cor de soli┼čti al c─ârui acord fin se va realiza, ne├«ndoielnic, ├«n reprezenta┼úiile viitoare (spectacolul a fost lucrat ├«n circa o lun─â!), dar al c─ârui sunet de fond, clar, ad├«nc ┼či vibrant precum al violoncelului ce r─âm├«ne, abandonat, ├«n prim-plan, vr─âje┼čte de pe-acum urechea. 

ÔÇ×Ivanov de CehovÔÇť, scrie pe coperta excelentului caiet-program, conceput de regizor ┼či de Dana Dima; ┼či, un pic mai jos: ÔÇ×de Andrei ┼×erbanÔÇť. Rar am v─âzut inscrip┼úie care s─â descrie mai exact un spectacol.

Alice Georgescu este critic de teatru.

952 15 1 jpeg
T─âcerea capodoperei ╚Öi fo╚Önetul vie╚Ťii
Teribila absen╚Ť─â a emo╚Ťiei, am ├«n╚Ťeles, ├«╚Öi avea sursa ├«n faptul c─â aceste monumente exemplare le port ├«n mine, c─â ele s-au cristalizat ca diamante intangibile.
952 16 Pdac jpg
Cartea-jungl─â
Mozaicul referen╚Ťial al c─âr╚Ťii lui Alexandru N. Stermin poate p─ârea deconcertant, dac─â n-ar fi subsumat unei idei centrale: aceea c─â s├«ntem efectiv ÔÇ×c─âzu╚Ťi din jungl─âÔÇŁ ╚Öi c─â dinamica biologic─â ╚Öi social─â a junglei poate da seama de ceea ce am fost ╚Öi de ceea ce am devenit, ├«n prezent.
952 17 foto Oana Monica Nae jpg
C├«nt─â, zei╚Ť─â, m├«nia ce-aprinse pe Venus Actri╚Ťa
ÔÇ×FurÔÇŁ este un spectacol despre rela╚Ťia de putere dintre b─ârba╚Ťi ╚Öi femei ├«n mediul artistic ╚Öi are la baz─â un roman, ÔÇ×Venus im PelzÔÇŁ (1870), al scriitorului austriac Leopold Ritter von Sacher-Masoch,
Coperta Muzeul jpg
Carte nou─â la Charmides: ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea
V─â prezent─âm un fragment din ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea, volum de versuri publicat de cur├«nd la Editura Charmides.
p 17 2 jpg
Singur─âtate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e conving─âtor pentru c─â, ├«nainte de a ne ame╚Ťi cu panseuri spirituale, se impune ├«n calitatea sa de corp f─âr─â ru╚Öine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai t├«rziu, devenind un fel de dioram─â a felului ├«n care a putut naviga o fabuloas─â forma╚Ťie uitat─â a anilor ÔÇÖ80 prin soundscape-ul ├«nceputului deceniului urm─âtor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Vene╚Ťia
Edi╚Ťia din acest an nu e, din fericire, grandioas─â ╚Öi nici sentimentul de parc de distrac╚Ťie nu mai e la dispozi╚Ťia ta, ca p├«n─â acum.
TIFF anun╚Ť─â Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anun╚Ť─â prima edi╚Ťie SUNSCREEN, un nou festival de film la Constan╚Ťa
├Äntre 8 ╚Öi 11 septembrie, spectatorii din Constan╚Ťa vor putea urm─âri pe marele ecran zeci de filme de succes ╚Öi se vor bucura de ├«nt├«lniri cu invita╚Ťi speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombard─ârii) Berlinului
├Än goana dup─â supravie┼úuire nu mai e timp de reforme ┼či revolt─â.
p 17 2 jpg
Pe holurile facult─â╚Ťii
Drago╚Ö Hanciu ├«l filmeaz─â aici pe Gheorghe Blond─â (zis ╚Öi ÔÇ×nea JorjÔÇŁ), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului ├«n pragul pension─ârii.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am l─âmurit ├«nc─â dac─â exist─â un gen muzical LGBT, ori dac─â ideea de gen mai are vreo noim─â ├«n general, ├«ns─â sesiz─âm o propagare a sexualit─â╚Ťii alternative ├«n zone muzicale conservator-tradi╚Ťionaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu via╚Ťa lipsit─â de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
├Äncep├«nd cu anii 1939-1940, crea╚Ťia pictorului este influen╚Ťat─â de literatura romantic─â ╚Öi de ezoterism, ├«ndrept├«ndu-se cu deosebire c─âtre scrierile lui Novalis ├«n care artistul consider─â a fi g─âsit ecoul propriei sensibilit─â┼úi.
Pia╚Ťa Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii s├«nt a╚Ötepta╚Ťi la un eveniment impresionant, care ia startul ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca
P├«n─â pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din Rom├ónia va aduce ├«n ora╚Öul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiec╚Ťii.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dac─â veni╚Ťi la cea de-a 21-a edi╚Ťie de TIFF exclusiv pentru filme, iat─â 21 de titluri care s-ar putea s─â v─â plac─â.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru vis─âtori & imigran╚Ťi.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu ÔÇ×radiografiaz─âÔÇŁ dec├«t prin rico╚Öeu fragmentele de real care s-au nimerit ├«n cadru, fiindc─â adev─âratul lor subiect, universal ╚Öi incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu c├«nt─â ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi
ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi s├«nt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, ├«n concertul ce ├«nchide stagiunea Orchestrei de Camer─â Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate buc─ât─ârii ale lumii ╚Öi pove╚Ötile oamenilor care ├«ndr─âznesc s─â testeze limitele conven╚Ťionalului se ├«ntorc ├«n sec╚Ťiunea Film Food la Festivalul Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicat─â cinefililor pasiona╚Ťi de experien╚Ťe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioar─â, scrinul femeilor
Femeile au constituit adev─ârate constela╚Ťii de socialitate. Dac─â nu dispuneau de puterea economic─â sau politic─â, ele ╚Öi-au exercitat, ├«n schimb, geniul anim├«nd via╚Ťa capitalei pe fond de ÔÇ×pl─âcereÔÇŁ a spiritului comun ├«mp─ârt─â╚Öit─â.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre via╚Ťa lui Nichita St─ânescu a scris Bogdan Cre╚Ťu, ci una despre un mare poet ╚Öi moartea lui apropiat─â.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vie╚Ťii, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imagina╚Ťia din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o func╚Ťie integrativ─â a realit─â╚Ťii, tot a╚Öa cum visul (structura visului) poten╚Ťeaz─â atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul min╚Ťii ╚Öi palatul de p─âpu╚Öi
Rosencrantz ╚Öi Guilderstern s├«nt ÔÇ×juca╚ŤiÔÇŁ de Hamlet care, ├«n ÔÇ×nebuniaÔÇŁ lui, inventeaz─â o scenet─â.
948 15 afis craiova jpg

Adevarul.ro

image
┼×ofer omor├ót ├«n b─âtaie la Bac─âu pentru c─â a atins din gre┼čeal─â cu ma┼čina oglinda unei dubi┼úe
O crim─â ├«nfior─âtoare a avut loc miercuri seara pe o strad─â ├«n Bac─âu, dup─â o acro┼čare ├«n trafic ┼či un scurt scandal. Doi b─ârba┼úi au fost deja re┼úinu┼úi, dup─â ce victima a fost g─âsit─â pe asfalt, f─âr─â suflare.
image
O actri┼ú─â rom├ónc─â adoptat─â de un cuplu britanic ┼či-a rev─âzut mama la 34 de ani dup─â ce a fost l─âsat─â ├«ntr-un orfelinat
O actri┼ú─â foarte apreciat─â ├«n Marea Britanie ┼či fost─â prezentatoare la BBC Radio York ┼či BBC Country File Live, Adriana Ionic─â are o poveste de via┼ú─â tulbur─âtoare ┼či demn─â de un film.
image
SARS-CoV-2 continu─â s─â fac─â ÔÇ×puiÔÇť. Ultimul este ┼či cel mai infec┼úios
Noua subvariant─â BA 2.75 a coronavirusului este de cinci ori mai infec┼úioas─â dec├ót varianta Omicron ┼či provoac─â deja ├«ngrijor─âri ├«n r├óndul speciali┼čtilor independen┼úi.

HIstoria.ro

image
Cine a detonat ÔÇ×Butoiul cu pulbere al EuropeiÔÇŁ la ├«nceputul secolului XX?
După Războiul franco-prusac, ultima mare confruntare a secolului XIX, Europa occidentală și centrală se bucurau de La Belle Époque, o perioadă de pace, stabilitate și creștere economică și culturală, care se va sfârși odată cu începerea Primului Război Mondial.
image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru Rom├ónia, prima problem─â spinoas─â cu care s-a confruntat dup─â ob╚Ťinerea independen╚Ťei a fost stabilirea grani╚Ťei cu Bulgaria.
image
Controversele romaniz─ârii: Teritoriile care nu au fost romanizate, de╚Öi au apar╚Ťinut Imperiului Roman
Oponen╚Ťii romaniz─ârii aduc mereu ├«n discu╚Ťie, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au apar╚Ťinut Imperiului Roman ╚Öi care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie ├«mp─âr╚Ťite ├«n dou─â categorii: acelea unde romanizarea ├«ntr-adev─âr nu a p─âtruns ╚Öi nu ÔÇ×a prinsÔÇŁ ╚Öi acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe r├ónd.