Singurătăţi

Publicat în Dilema Veche nr. 763 din 4-10 octombrie 2018
Singurătăţi jpeg

pentru Marcel Iureş 

Un „act“ existenţial marchează un destin, căci „sîntem ce facem“, afirma un vechi adagiu sartrian, în ultimii ani serios revizuit. Şi totuşi, la aniversarea a două decenii ai Teatrului Act trebuie să-i recunoaştem pertinenţa: Marcel Iureş e la originea acestui „act“. Un „actor“ a decis să facă un „act“, personal şi deliberat, concret, durabil. El îşi confirmă azi longevitatea şi, douăzeci de ani mai tîrziu, trebuie să-i amintim originalitatea, căci acest teatru a inspirat iniţiativele ulterioare, autonome şi independente, care au modificat cartografia scenelor bucureştene. Teatrul Act are meritul începuturilor.

O antinomie defineşte identitatea acestui teatru. Teatru ascuns, teatru subteran, teatru miniatural, pe de o parte, iar pe de alta, teatru plasat în inima oraşului, pe Calea Victoriei, cu acces facil, teatru deplin central. El evocă pe acei artişti solitari ca Proust sau Cioran, ce nu s-au refugiat în ermitaje inaccesibile, ci şi-au avut domiciliul pe alei intens frecventate sau străzi cu circulaţie densă. Asemeni lor, Teatrul Act îşi manifestă prezenţa subversivă în chiar nucleul oraşului. Pentru a te detaşa de mondenitate nu e nevoie să te izolezi în deşert sau să te ascunzi în labirintul marginilor urbane. Ceea ce e indispensabil e intransigenţa relaţiei cu lumea, răspunderea faţă de arta exercitată. Aceasta-i lecţia implicită pe care o dă Teatrul Act pe Calea Victoriei 126.

Acest teatru poartă amprenta unei identităţi de actor, pecete subtilă, dar reală. Pecetea lui Marcel Iureş, expert în singurătate. În celebrul Caligula, pus în scenă de Mihai Măniuţiu, el a jucat ca nimeni altul melancolia împăratului însingurat, căci spoliat de iubirea surorii, rătăcit pe scena lumii lipsită de steaua polară a inimii. Niciunde Marcel Iureş nu se afirmă artistic mai plenar decît în ansambluri mici – Moromeții, de exemplu – sau în monologuri, căci singurătatea îi permite să-şi reveleze propria profunzime, personală, asociată celei a cuvintelor scenic adoptate. Singurătatea beckettiană sau cea a Făcătorului de teatru, piesa lui Thomas Bernhardt, singurătate a naufragiului care, la el, nu suscită nicicînd expresii retorice: pudoarea suferinţei e constant respectată. Dar Marcel Iureş a procedat şi la o neprevăzută schimbare de registru, reunind de astă dată comicul şi scepticismul în admirabila serie inspirată de poveştile lui Ion Creangă şi lucrată în complicitate cu Alexandru Dabija. Singurătatea îi e propice. Şi regret că încă nu l-am văzut în magicianul Prospero, maestru al viselor, animator de marionete. Aştept!

Actorii de revistă sînt singuri fără a produce însă sentimentul de singurătate. La ei totul vizează angajarea unui dialog direct şi colectiv cu sala. Frontierele sînt abandonate şi rîsul îi reuneşte pe animatori şi pe spectatori, excluzînd astfel orice formă de izolare. Aici efectul comunitar e prioritar căutat şi, în caz de succes, obţinut. Există însă alte singurătăţi, singurătăţi ale personajelor care se expun sub formă monologală, ca acelea din Cîntecul lebedei a lui Cehov, Omul cu floarea a lui Pirandello sau Vocea umană a lui Cocteau, care i-a permis Oanei Pellea, în regia Sandei Manu, o performanţă, se pare, excepţională. Dar mai ales Beckett a impus singurătatea personajelor în două capodopere, Oh! les beaux -jours şi Ultima bandă. Cît îi iubim pe Winnie şi Krapp, care se consacră unei călătorii autobiografice retrospective la adăpost de orice apel spre sală şi spectator! Singur, dar în apropierea lor căci orice formă de singurătate pe scenă reclamă proximitatea interpreţilor, îi ascult şi mă simt reconfortat.

Marcel Iureş nu cultivă exerciţiul particular al recitalurilor, al plăcerii versurilor spuse cu libertatea unui Ion Caramitru, expert în jocul de ritmuri şi în deruta de sintaxe. Recitalul implică o manifestare performativă, o expunere a ecoului produs de cuvinte în recitant şi, implicit, în spectator. Singurătate atenuată de iubire. Singurătate fără dramă, dar singurătate salvată prin emoţie, mistică sau profană. Ca în recitalurile lui Constantin Chiriac. Ne parvine astfel, ca într-un ecou, vocea poetului. El ne e aproape. Şi astfel ne împărtăşim singurătăţile. Ca în acel monolog excepţional, Lecture on Nothing de John Cage, restituit de Robert Wilson în teribila lui izolare haotică şi salvatoare.

La Festivalul de la Sibiu 2018, o singurătate particulară a sedus. Aceea a lui Isabelle Huppert, care prezenta celebrul roman al lui Marguerite Duras, Amantul, alternînd lectura şi recitarea textului depus pe un pupitru ca o partitură muzicală. Cînd cititoare episodică și cînd interpretă lirică, Isabelle Huppert exercita o tranziţie constantă, refractară la imobilitate, expresie însăşi a unui entre-deux indecis, unde fiecare termen se vedea fără încetare convertit în dublul său reciproc. Lectura devine astfel o expresie poetică unde se alternează plăcerea descifrării obiective a cuvintelor şi aceea a rememorării frazelor depuse în sine. O singurătate de actor ce-şi mărturiseşte în public iubirea pentru un text.

În ultimii ani s-a impus exerciţiul solitar, uneori spectaculos, al reprezentării îndeosebi a unui roman, ca de exemplu Orlando de Virginia Woolf, jucat de Jutta Lampe şi apoi de Isabelle Huppert. Se pot cita şi neuitatele Însemnări ale unui nebun de Dostoievski, pus în scenă de Felix Alexa, cu Marius Manole şi Alexandru Bălănescu. Dar, recent, tot la Sibiu în 2018, Denis O’Hare a povestit singur Iliada, regăsind virtuţile arhaice ale unui bard care, asemeni lui Homer, restituie fapte istorice şi destine umane trecînd de la trecutul îndepărtat la prezentul imediat. Resimţeam aici impactul formelor prime restituite fără urmă de postură arheologică, forme iniţiale reanimate de un actor singur. Unic şi singular.

Am citit de curînd nuvela lui Tabucchi intitulată Teatru. Acolo, un funcţionar portughez sosit într-un sat african primeşte o invitaţie pentru a se prezenta la o cină în ţinută de seară. La sfîrşitul ceremoniei i se propune să pătrundă într-un loc improvizat cu o scenă pe care e aşezat doar un scaun şi o sală în care, ca într-o oglindă, se află tot numai un scaun. Şi atunci, gazda, care e un aristocrat englez retras în acele ţinuturi inaccesibile, începe să recite Lear, iar apoi, ceremonialul odată instalat, Romeo şi Julieta, Othello… Ca în seara în care, demult, la Teatrul Act, Marcel Iureş a reluat, pentru spectatorul singur care eram, Ultima bandă. Singurătăţi împărtăşite. La teatru, plăcere rară, de nepreţuit. 

George Banu este eseist şi critic de teatru. Cele mai recente lucrări publicate: Scena lumii, anii Dilemei (Editura Polirom, 2017) și Ușa, o geografie intimă (Editura Nemira, 2017).

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

CRIN ANTONESCU DECLARATIE 008 INQUAM Photos Octav Ganea jpg
Crin Antonescu declară că decizia Curții de Apel Ploiești nu l-a „tulburat sau abătut de la calea campaniei”
Crin Antonescu, candidatul coaliției de guvernare la alegeri, spune despre decizia Curții de Apel Ploiești de joi că nu l-a „tulburat sau abătut deloc de la calea campaniei”.
legionari
Apusul Mișcării Legionare. Cum a fost înfrântă definitiv cea mai faimoasă organizație extremistă din istoria României
În anul 1938 începea decapitarea Mișcării Legionare în România, proces definitivat în anul 1941. Eliminarea legionarilor a fost un proces extrem de sângeros.
sds jpg
Horoscop săptămâna 25 aprilie - 1 mai. Pentru cinci zodii, primăvara aduce bani în plus la locul de muncă, o nouă poveste de dragoste și o călătorie de vis
Horoscop săptămâna 25 aprilie - 1 mai. Bani în plus la locul de muncă, o nouă poveste de dragoste și o călătorie de vis pentru 5 zodii.
sediu Consiliul Superior al Magistraturii foto infocsm jpg
Judecătorii CSM îl dau pe mâna Inspecției judiciare pe magistratul care a suspendat decizia de anulare a alegerilor
Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) a sesizat Inspecția Judiciară pentru a verifica dacă s-a săvârșit o eventuală abatere disciplinară de către judecătorul Curții de Apel din Ploiești care a soluționat cauza.
Ședință de guvern: Marius Budăi și-a dat demisia. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
Planul PSD pentru a scăpa de răspunderea deficitului bugetar: un ministru de Finanțe tehnocrat sau susținerea unui guvern minoritar SURSE
În cazul în care Marcel Ciolacu rămâne prim-ministru după alegerile prezidențiale din mai, PSD și-ar dori instalarea unui ministru de Finanțe tehnocrat, care să-și asume măsuri drastice de reducere a deficitului bugetar, susțin surse politice pentru „Adevărul”.
Gheorghe Hagi (Sportpictures) jpg
CFR Cluj a dezmembrat-o pe Farul în semifinalele Cupei României. Finală cu Hermannstadt, pe 14 mai
CFR Cluj a făcut instrucție, joi seară, cu Farul Constanța, o formație care tremură pentru locul său în prima ligă.
Volodimir Zelenski FOTO AFP
Zelenski acuză Rusia că a folosit o rachetă „fabricată în Coreea de Nord” în atacul devastator de la Kiev
Președintele Volodimir Zelenski a acuzat joi Rusia că a folosit o rachetă „fabricată în Coreea de Nord” în atacurile lansate în cursul nopţii de miercuri spre joi asupra Kievului în care au fost ucise cel puţin 12 persoane.
image png
Un bărbat și soția lui au căzut cu autoturismul într-un râu, după ce podeţul construit de ei s-a prăbuşit
Doi soţi au căzut cu autoturismul în albia unui râu, joi seară, după ce un podeţ construit de ei s-a prăbuşit, informează Inspectoratul de Poliţie Judeţean (IPJ) Suceava.
Emmanuel Macron FOTO Profimedia
Macron: „Frustrarea americană ar trebui să fie îndreptată către o singură persoană: președintele Putin”
Emmanuel Macron îl îndeamnă pe Donald Trump să-și direcționeze furia către Vladimir Putin, acuzându-l pe liderul rus că minte cu privire la intențiile sale de pace, în timp ce atacurile asupra Ucrainei continuă.