Singurătăţi

Publicat în Dilema Veche nr. 763 din 4-10 octombrie 2018
Singurătăţi jpeg

pentru Marcel Iureş 

Un „act“ existenţial marchează un destin, căci „sîntem ce facem“, afirma un vechi adagiu sartrian, în ultimii ani serios revizuit. Şi totuşi, la aniversarea a două decenii ai Teatrului Act trebuie să-i recunoaştem pertinenţa: Marcel Iureş e la originea acestui „act“. Un „actor“ a decis să facă un „act“, personal şi deliberat, concret, durabil. El îşi confirmă azi longevitatea şi, douăzeci de ani mai tîrziu, trebuie să-i amintim originalitatea, căci acest teatru a inspirat iniţiativele ulterioare, autonome şi independente, care au modificat cartografia scenelor bucureştene. Teatrul Act are meritul începuturilor.

O antinomie defineşte identitatea acestui teatru. Teatru ascuns, teatru subteran, teatru miniatural, pe de o parte, iar pe de alta, teatru plasat în inima oraşului, pe Calea Victoriei, cu acces facil, teatru deplin central. El evocă pe acei artişti solitari ca Proust sau Cioran, ce nu s-au refugiat în ermitaje inaccesibile, ci şi-au avut domiciliul pe alei intens frecventate sau străzi cu circulaţie densă. Asemeni lor, Teatrul Act îşi manifestă prezenţa subversivă în chiar nucleul oraşului. Pentru a te detaşa de mondenitate nu e nevoie să te izolezi în deşert sau să te ascunzi în labirintul marginilor urbane. Ceea ce e indispensabil e intransigenţa relaţiei cu lumea, răspunderea faţă de arta exercitată. Aceasta-i lecţia implicită pe care o dă Teatrul Act pe Calea Victoriei 126.

Acest teatru poartă amprenta unei identităţi de actor, pecete subtilă, dar reală. Pecetea lui Marcel Iureş, expert în singurătate. În celebrul Caligula, pus în scenă de Mihai Măniuţiu, el a jucat ca nimeni altul melancolia împăratului însingurat, căci spoliat de iubirea surorii, rătăcit pe scena lumii lipsită de steaua polară a inimii. Niciunde Marcel Iureş nu se afirmă artistic mai plenar decît în ansambluri mici – Moromeții, de exemplu – sau în monologuri, căci singurătatea îi permite să-şi reveleze propria profunzime, personală, asociată celei a cuvintelor scenic adoptate. Singurătatea beckettiană sau cea a Făcătorului de teatru, piesa lui Thomas Bernhardt, singurătate a naufragiului care, la el, nu suscită nicicînd expresii retorice: pudoarea suferinţei e constant respectată. Dar Marcel Iureş a procedat şi la o neprevăzută schimbare de registru, reunind de astă dată comicul şi scepticismul în admirabila serie inspirată de poveştile lui Ion Creangă şi lucrată în complicitate cu Alexandru Dabija. Singurătatea îi e propice. Şi regret că încă nu l-am văzut în magicianul Prospero, maestru al viselor, animator de marionete. Aştept!

Actorii de revistă sînt singuri fără a produce însă sentimentul de singurătate. La ei totul vizează angajarea unui dialog direct şi colectiv cu sala. Frontierele sînt abandonate şi rîsul îi reuneşte pe animatori şi pe spectatori, excluzînd astfel orice formă de izolare. Aici efectul comunitar e prioritar căutat şi, în caz de succes, obţinut. Există însă alte singurătăţi, singurătăţi ale personajelor care se expun sub formă monologală, ca acelea din Cîntecul lebedei a lui Cehov, Omul cu floarea a lui Pirandello sau Vocea umană a lui Cocteau, care i-a permis Oanei Pellea, în regia Sandei Manu, o performanţă, se pare, excepţională. Dar mai ales Beckett a impus singurătatea personajelor în două capodopere, Oh! les beaux -jours şi Ultima bandă. Cît îi iubim pe Winnie şi Krapp, care se consacră unei călătorii autobiografice retrospective la adăpost de orice apel spre sală şi spectator! Singur, dar în apropierea lor căci orice formă de singurătate pe scenă reclamă proximitatea interpreţilor, îi ascult şi mă simt reconfortat.

Marcel Iureş nu cultivă exerciţiul particular al recitalurilor, al plăcerii versurilor spuse cu libertatea unui Ion Caramitru, expert în jocul de ritmuri şi în deruta de sintaxe. Recitalul implică o manifestare performativă, o expunere a ecoului produs de cuvinte în recitant şi, implicit, în spectator. Singurătate atenuată de iubire. Singurătate fără dramă, dar singurătate salvată prin emoţie, mistică sau profană. Ca în recitalurile lui Constantin Chiriac. Ne parvine astfel, ca într-un ecou, vocea poetului. El ne e aproape. Şi astfel ne împărtăşim singurătăţile. Ca în acel monolog excepţional, Lecture on Nothing de John Cage, restituit de Robert Wilson în teribila lui izolare haotică şi salvatoare.

La Festivalul de la Sibiu 2018, o singurătate particulară a sedus. Aceea a lui Isabelle Huppert, care prezenta celebrul roman al lui Marguerite Duras, Amantul, alternînd lectura şi recitarea textului depus pe un pupitru ca o partitură muzicală. Cînd cititoare episodică și cînd interpretă lirică, Isabelle Huppert exercita o tranziţie constantă, refractară la imobilitate, expresie însăşi a unui entre-deux indecis, unde fiecare termen se vedea fără încetare convertit în dublul său reciproc. Lectura devine astfel o expresie poetică unde se alternează plăcerea descifrării obiective a cuvintelor şi aceea a rememorării frazelor depuse în sine. O singurătate de actor ce-şi mărturiseşte în public iubirea pentru un text.

În ultimii ani s-a impus exerciţiul solitar, uneori spectaculos, al reprezentării îndeosebi a unui roman, ca de exemplu Orlando de Virginia Woolf, jucat de Jutta Lampe şi apoi de Isabelle Huppert. Se pot cita şi neuitatele Însemnări ale unui nebun de Dostoievski, pus în scenă de Felix Alexa, cu Marius Manole şi Alexandru Bălănescu. Dar, recent, tot la Sibiu în 2018, Denis O’Hare a povestit singur Iliada, regăsind virtuţile arhaice ale unui bard care, asemeni lui Homer, restituie fapte istorice şi destine umane trecînd de la trecutul îndepărtat la prezentul imediat. Resimţeam aici impactul formelor prime restituite fără urmă de postură arheologică, forme iniţiale reanimate de un actor singur. Unic şi singular.

Am citit de curînd nuvela lui Tabucchi intitulată Teatru. Acolo, un funcţionar portughez sosit într-un sat african primeşte o invitaţie pentru a se prezenta la o cină în ţinută de seară. La sfîrşitul ceremoniei i se propune să pătrundă într-un loc improvizat cu o scenă pe care e aşezat doar un scaun şi o sală în care, ca într-o oglindă, se află tot numai un scaun. Şi atunci, gazda, care e un aristocrat englez retras în acele ţinuturi inaccesibile, începe să recite Lear, iar apoi, ceremonialul odată instalat, Romeo şi Julieta, Othello… Ca în seara în care, demult, la Teatrul Act, Marcel Iureş a reluat, pentru spectatorul singur care eram, Ultima bandă. Singurătăţi împărtăşite. La teatru, plăcere rară, de nepreţuit. 

George Banu este eseist şi critic de teatru. Cele mai recente lucrări publicate: Scena lumii, anii Dilemei (Editura Polirom, 2017) și Ușa, o geografie intimă (Editura Nemira, 2017).

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.