Shakespeare, enigmă şi prezenţă

Publicat în Dilema Veche nr. 629 din 10-16 martie 2016
Shakespeare, enigmă şi prezenţă jpeg

Aniversările shakespeariene se succed: în 2014, pentru cei 450 de ani de la naştere, anul acesta, pentru cei 400 de la moarte. Shakespeare revine fără încetare, pe scenă şi în cărţi. Ceea ce se numeşte Le Dictionnaire amoureux îi e recent consacrat de François Laroque la Paris, spectacolele se multiplică, dar şi îndoielile se intensifică. Celebrul film Anonymus le-a difuzat la scară internaţională cu un anumit surplus de „spectaculos“ abuziv, un obstinat cercetător, Lamberto Tassinari, militează pentru substituirea „bardului“ – oh, ce formulă fals poetică! – prin Florio, savant care a trăit între Italia şi Anglia, traducător al eseurilor lui Montai­gne. Argumentele invocate provin de la sărăcia bibliotecii lui Shakespeare şi mediocritatea documentelor prezervate, cărora li se opune dimensiunea enciclopedică a „exilatului“ Florio, ce ar fi trebuit să şi disimuleze numele la Londra pentru a se proteja de imprecaţiile curţii pe care o slujea şi care cultiva o rezervă severă faţă de teatru şi de licenţele lui multiple. Daniel Bougnoux, pornind în mod explicit de la cartea lui Tassinari, enumera succesivele ipoteze formulate de la mijlocul secolului al XIX-lea privind anchetele de identificare, toate parţial licite, dar niciodată pe deplin confirmate. Un subiect de roman ar fi istoria unei tinere învăţătoare din Ohio, Delia Bacon, care se va dedica recunoaşterii lui Francis… Bacon în opera lui Shakespeare şi care, la capătul acestei îndelungi aventuri de atribuire, îşi va pierde minţile şi va sfîrşi într-un spital psihiatric. Un conte de Oxford care subvenţiona o trupă de actori a fost considerat, de asemeni, ca un posibil autor de substituţie. Unii bănuiesc că asasinatul lui Marlowe a fost pus în scenă şi că tînărul dramaturg considerat mort a supravieţuit şi a continuat să scrie sub numele de… Shakespeare. Pe de altă parte, Mark Twain sau Henry James s-au asociat la ceea ce am putea numi mişcarea „negaţionistă“ a actorului mort şi născut căruia i s-a acordat în mod ilegitim privilegiul acestui repertoriu de texte fără de egal, iar Virginia Woolf imaginează chiar un dublu feminin, Mary Sydney, al ine­ga­labilului Will. De ce sînt necesare aceste frecvente supoziţii? Din nevoia de a descoperi „materia“ şi semnătura celui ce a elaborat cea mai complexă operă a umanităţii, afirma Bougnoux, restaurînd astfel, împotriva refuzului polemic, formulat în anii ’60 de către Alain Robbe-Grillet, Claude Simon şi alţii, de a interoga substratul biografic, propriu, al unui autor. În ce-l priveşte pe Shakespeare, incertitudinea persistă şi procesul continuă. Enigmă definitivă?

Avansez, la rîndul meu, o posibilitate: am putea sacrifica principiul substituţiei binare – în locul lui Shakespeare, o identitate unică, Francis Bacon, Marlowe, Florio – pentru a imagina o societate secretă ce-i reuneşte pe aceşti autori ipotetici. Un club frecventat de marile figuri ale epocii pentru a elabora în comun o operă diversă, complexă şi dezordonată, o operă scrisă la adăpostul confidenţialităţii și protejată de impenetrabilitatea cercului constituit. Shakespeare nu e unul, ci mai mulţi, el devine o ficţiune colectivă a cărei denumire e atribuită unui actor ce își asumă promovarea scenică a operelor. Oricum, un practician al scenei trebuie asociat acestei „cooperative“ de intelectuali care nu puteau fi familiarizaţi cu termeni şi practici ale platoului, cu accidentele rolului uitat sau tulburările costumului schimbat. Shakespeare, proprietarul teatrului Globe, n-ar fi procedat decît la inserţii concrete, cunoscute graţie exerciţiului scenic, şi ar fi promovat o conspiraţie plurală. De ce să nu integrăm dimensiunea „colectivă“ a teatrului, atît de solicitată azi? De ce să nu admitem că o asociaţie s-a protejat în spatele unui personaj public, că el a servit de paravan demnitarilor intelectuali ce s-au delectat cu plăcerile interzise ale teatrului? El nu poate fi înlocuit printr-un alter ego ce-şi aşteaptă revelaţia, teatrul său e produsul unei opere comune. Shakespeare e echivalentul modern al anticelor mistere de la Delphi. Enigma le e păstrată şi secretul conservat.

La Shakespeare se revine constant, în vremuri calme sau agitate, el confruntă scena cu lumea în toate contrastele ei, el îi dezvăluie dimensiunea caleidoscopică şi neomogenă. Şi o face atît de convingător pentru că nu se impune o singură perspectivă, pentru că actele şi vorbele se tricotează la mai multe mîini, pentru că tapiseria e de grup. Policromă şi diversă… Nimeni, din istoria artei, nu dispune de o asemenea diversitate. Nici Mozart, nici Leonardo, în ciuda varietăţii ce le e proprie. Poate Picasso... Da, el ar fi un Shakespeare al picturii, căci şi el extinde maximal arcul artei sale, variază epocile şi multiplică tehnicile. Picasso, artistul „shakespearian“ al timpurilor actuale. Iată ce mi-ar putea contrazice teoria.

(Putem adăuga o recentă ipoteză privindu-l pe Molière – un alt actor! – care, în a doua parte a vieţii, cînd trece de la farsele iniţiale la marile piese – Don Juan, Mizantropul, Tartuffe –, ar fi devenit substitutul lui Corneille, care, în decădere, exilat de la curte, se retrăsese la Lyon şi, în urma unei întîlniri secrete de trei zile cu Molière, ar fi procedat la această tranzacţie, şi ea rămasă secretă. Nu doar istoria, ci şi teatrul e plin de „conspiraţii“ – teoriile complotului se acumulează azi.)

Oricît de impenetrabil rămîne secretul, soluţia e pînă la urmă subsidiară. Peter Brook face din Shakespeare un dublu al său, iar Ariane Mnouchkine îl consideră o „Himalaya a teatrului ce n-o putem epuiza… e inepuizabil“. Toţi confirmă această infinită mişcare a eternei reîntoarceri unde ceea ce persistă, textele, revin într un mod diferit graţie spectacolelor. Enigma e definitivă şi revenirea – eternă: iată paradoxul shakespearian.

Shakespeare e o prezență constantă, ca oceanul, dar care nu rămîne străin fenomenului mareelor, căci uneori se apropie şi devine „contemporanul“ nostru, alteori se îndepărtează şi este citit din perspectiva epocii sale, aceea a Renaşterii şi a fenomenului elisabetan. Cînd descoperim în el ecouri ale lumii de azi şi rezonanţe beckettiene, cînd devine ghid pentru a descifra o lume îndepărtată şi doar de el revelată. Jan Kott l-a apropiat, Brook i s-a alăturat, iar mai recent, Ostermeier sau Van Hove l-au integrat în prezent, pe cînd Stein l-a istoricizat, iar Mnouchkine s-a revoltat, afirmînd că nici un clasic nu poate fi tratat „ca un contemporan al nostru“. Mareele se succed, dar el rămîne o „oglindă“ constantă în care se reflectă Occidentul şi contradicţiile lui. Orientul, în ultimul timp, s-a lăsat sedus de violenţa acestui univers şi a propus cînd capodopera lui Kurosawa – Ran – inspirată de Lear, cînd grefe ridicole de kabuki, dar, recent, s-a distins şi prin împliniri excepţionale ca Hamlet-ul văzut la Craiova, plasat sub semnul purităţii teatrului nou, sau Titus Andronicus descoperit la Sibiu, hibridare perfectă între cruzimea textului şi rigoarea scenei.

Shakespeare ne e partener într-o lume ieşită din „țîțîni“ pe care noi nici nu mai încercăm să o reparăm ca Hamlet, dar totodată şi încrezător în persistenţa teatrului. Aici, unde totul spune că „lumea e un teatru“, i se exaltă practicile şi totodată i se dezvăluie mizeria, căci Hamlet cînd îl foloseşte pentru a confirma spusele fantomei, cînd îl consideră un exerciţiu de tir cu „gloanțe oarbe“. Shakespeare ne confruntă cu proba dublă a iubirii şi neiubirii de teatru. Prezenţă eternă, enigmă fără soluţie. Shakespeare forever…

George Banu este critic de teatru.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Aris Eram  SURVIVIR Romania png
Aris Eram a explicat de ce merită să fie la Survivor România 2026: „Sunt o persoană foarte competitivă”
Emisiunea Survivor România revine la Antena 1 începând cu data de 9 ianuarie 2026, iar printre concurenții acestei ediții se numără și Aris Eram, fiul Andreei Esca, prezentatoarea Știrilor PRO TV.
Dan Petrescu (Sportpictures) jpg
Dan Petrescu, și bolnav, și cu banii luați. Dovada că CFR Cluj este în sapă de lemn
Dan Petrescu (57 de ani) are de luat 120.000 de euro de la CFR Cluj via Rapid, după astă-vară și-a împrumutat clubul pentru a putea face deplasarea în Europa.
sotii morti in accidentul din bacau FOTO Arhivă personala jpeg
Cine erau tinerii morți în accidentul din Bacău. Urmau să anunțe de Crăciun că vor avea un copil
Diana și George, doi tineri soți de 27 și 25 de ani, au murit într-un grav accident rutier produs la Moinești, în județul Bacău.
Camioane martie jpg
Chișinăul permite redirecționarea transporturilor de mărfuri din Ucraina pe fondul atacurilor asupra infrastructurii
Chișinăul a anunțat că permite redirecționarea transporturilor de mărfuri din Ucraina pe fondul atacurilor asupra infrastructurii critice și de transport.
INSTANT CIUCU JURAMANT 00 INQUAM Photos Octav Ganea jpg
Ciprian Ciucu a explicat că Bucureştiul „nu are o autonomie fiscală reală”. Ce priorități are primarul general
Primarul general al Capitalei, Ciprian Ciucu, a declarat sâmbătă, într-o conferință de presă că Municipiul Bucureşti are nevoie de un buget de 8,5 miliarde de lei pentru anul viitor. Edilul a explicat că proiectele legate de Prelungirea Ghencea și Dimitrie Pompeiu sunt prioritare.
Zodii norocoase, sursa foto shutterstock jpg
Cele 3 zodii care își schimbă viața în următoarele 72 de ore. Astrele forțează decizii radicale. Nimic nu va mai fi la fel
Următoarele 72 de ore se anunță decisive pentru trei zodii, potrivit interpretărilor astrologice generale. Contextul astral este marcat de tensiuni, revelații și situații-limită, care obligă la acțiune rapidă.
pig 752557 1280 jpg
Tradiții Ignat 2025: când se sacrifică, de fapt, porcii? Mulți români fac asta în zile greșite
În prag de sărbători, românii pun la punct ultimele detalii pentru iarnă, iar mulți au început deja să facă Ignatul, adică sacrificarea porcilor. Deși tradiția prevede o zi specială pentru acest ritual, astăzi oamenii respectă mai puțin datinile vechi. Care este ziua în care se respectă Ignatul?
Voluntar britanic luat prizonier de ruși FOTO captură via The Independent jpg
Povestea voluntarului britanic luat prizonier și condamnat la moarte de ruși: „Cred că Rusia poate fi învinsă”
Luat prizonier și condamnat la moarte de un tribunal Rusia, torturat și martor la crime de război, un voluntar britanic din armata ucraineană și-a așteptat călăul vreme de cinci luni de jumătate într-o închisoare rusească înainte să fie eliberat într-un schimb de prizonieri între Rusia și Ucraina.
Casa din Humulesti jpg
Humuleștiul dintre Ozana și hipermarketuri: povestea copilăriei lui Ion Creangă care refuză să moară
Cât timp vor exista Humuleștii și Ozana și Cetatea Neamțului, va exista o poveste. Povestea unui copil cu părul bălai care a furat cireșe, a zbughit-o la scăldat sau a avut de-a face cu „calul bălan“.