”Noi sîntem români!”

Publicat în Dilema Veche nr. 340 din 19 - 25 august 2010
Un adjectiv complicat jpeg

Pentru că e vacanţă (aşadar, linişte pe scene, deşi nu şi în culise, dar în culise nu trebuie să privească decît cei ce au treabă nemijlocit cu teatrul), pentru că, de mai multă vreme, am dat acestei rubrici un ton predominant serios şi „aplicat“ (cel puţin, aşa mi se pare mie) şi, în sfîrşit, pentru că din cînd în cînd omul trebuie să ia oarece distanţă faţă de zona unde cutreieră de obicei, ca să o poată evalua mai bine (şi ca să nu păţească precum Scufiţa Roşie, pe care lupul o invită, dimpotrivă, să se apropie – şi am văzut cu ce rezultat!), mă opresc o săptămînă din comentariul eminamente profesional şi pornesc să mai bat un pic cîmpii.

Pentru că e vacanţă (aşadar, linişte pe scene, deşi nu şi în culise, dar în culise nu trebuie să privească decît cei ce au treabă nemijlocit cu teatrul), pentru că, de mai multă vreme, am dat acestei rubrici un ton predominant serios şi „aplicat“ (cel puţin, aşa mi se pare mie) şi, în sfîrşit, pentru că din cînd în cînd omul trebuie să ia oarece distanţă faţă de zona unde cutreieră de obicei, ca să o poată evalua mai bine (şi ca să nu păţească precum Scufiţa Roşie, pe care lupul o invită, dimpotrivă, să se apropie – şi am văzut cu ce rezultat!), mă opresc o săptămînă din comentariul eminamente profesional şi pornesc să mai bat un pic cîmpii. După modelul – precizez, ca de fiecare dată cînd am făcut asta – acreditat de John Steinbeck în Joia dulce, acel minunat roman despre nişte făpturi ciudate numite oameni: în capitolele intitulate „Să batem cîmpii“, autorul îşi ia libertatea de a se abate de la linia poveştii, cititorul fiind poftit să procedeze cum crede de cuviinţă, adică să le parcurgă ori să le sară, căci – zice Steinbeck –nu va pierde nimic. E inutil să adaug (dar o fac totuşi, pentru cei ce nu au ajuns încă la această carte frumoasă, inteligentă şi sensibilă) că respectivele capitole sînt la fel de importante ca şi restul. Dacă nu chiar, într-un anume fel, mai importante.

*

Acum vreo doi ani, încheindu-mi o vacanţă la Geneva cu bagaj excedentar, am lăsat cu limbă de plecare să mi se trimită la Bucureşti cărţile cumpărate de-acolo (după cum se ştie, cărţile cîntăresc mult – şi nu numai metaforic) prin poştă. Obiectele în chestiune au fost ambalate într-o cutie de carton, iar cutia a fost pusă pe bancheta din spate a unei maşini; în drum spre oficiul poştal, proprietarul vehiculului s-a oprit cîteva minute, cu alte treburi, la doi paşi de casă; cînd a revenit la maşină, a constatat că una dintre portiere fusese forţată, iar dinăuntru îi dispăruse o mică mapă cu diverse acte, plus coletul meu. A reclamat la poliţie, a completat felurite formulare ş.a. m.d., neavînd, de fapt, nici o speranţă că îşi va recăpăta vreodată cele pierdute. Poliţia elveţiană fiind însă – la fel ca şi alte instituţii publice din ţara cantoanelor, băncilor, ceasurilor, ciocolatei – ceva mai eficientă decît ne închipuim noi, cei născuţi pe plaiul mioritic, după circa două săptămîni a primit invitaţia de a se prezenta la „circă“, spre a-şi recupera bunurile; ambalajele acestora fuseseră sfîrtecate, dar conţinutul rămăsese intact şi integru: actele nu puteau fi folosite, iar cărţile... hm...! Solicitînd amănunte despre desfăşurarea operaţiunii poliţieneşti, ruda mea a aflat că spărgătorii erau români. Şi că nu se aflau la prima ispravă. A mulţumit şi a plecat acasă fără să mai scoată vreo vorbă şi fără să-şi ridice ochii din pămînt.

*

Acum vreo trei săptămîni, aflîndu-mă iar la Geneva, în vacanţă, mă duc la oficiul poştal să cumpăr timbre pentru nişte „vederi“ de trimis în patria-mumă unor fiinţe candide, care ştiu despre calculatoare, Internet, e-mail etc. doar din auzite. (Da, stimaţi cititori sub 35 de ani, există încă pe lume asemenea specimene şi, credeţi-mă, n-o duc deloc mai rău ca noi, ăştilalţi, deştepţii.) Întrucît era ceva lume care aştepta (acolo, la poştă, o maşinărie îţi furnizează un tichet cu număr de ordine care se afişează apoi, alături de numărul ghişeului liber, pe un panou electronic, cum este şi la noi, la agenţia de bilete CFR – sau era?...) ca să nu stau închisă înăuntru (cu climatizare, dar orişicît, tot înăuntru), ies să aştept la aer curat, afară. În micul scuar din faţa oficiului, o fetiţă de 5-6 ani, împinsă discret de la spate de un adult slinos, întinde o mînuţă foarte murdară către diverşii trecători, îngînînd un soi de „please, madam’, musiu’“. Pun cu mine însămi un pariu oneros şi, făcîndu-mă că mă plimb absorbită de gînduri, mă dau mai aproape de pateticul cuplu: fetiţa întreabă ceva cu glas ascuţit, adultul o ţistuie sever şi-i răspunde scurt, bombănind printre dinţi. În româneşte. Am cîştigat pariul.

*

Pe aeroportul genevez, vast, complicat şi sclipitor ca orice aeroport care se respectă, cursele (directe) cu destinaţia Bucureşti – „operate“ de o companie elveţiană deloc anonimă – pleacă de la un terminal aflat în cel mai îndepărtat colţ al clădirii, într-un subsol oarecum mizeruţ (mai cu seamă prin comparaţie cu restul), dotat numai cu un automat pentru cafea şi băuturi răcoritoare şi cu o toaletă destul de strîmtă. Sînt două ghişee acolo, dar cum la celălalt nu se zăreşte nici un semn de viaţă, nu pot descoperi cu cine împărţim spaţiul de carantină. În anii trecuţi – îmi amintesc cu o precizie care începe să... hai să nu spunem „să mă doară“, ca să nu fim melodramatici: să mă jeneze, să mă sîcîie, să mă agaseze –, terminalul „nostru“ era la parter, într-o rotondă dispunînd de bar, mini-magazin de suveniruri, stand de ziare. Nu că mi-ar lipsi lectura presei: în jurnalul local din ajun, răsfoit la indicaţia gazdei mele, am citit, la „Ultimele ştiri“, o scurtă relatare despre o bandă de spărgători de locuinţe alcătuită din albanezi şi români.

*


Înainte să plec în Elveţia, am participat la un „atelier“ de actorie ţinut, la Memorialul de la Ipoteşti, de un cunoscut actor englez, cu tineri români (am povestit pe larg, în Dilema, despre eveniment). Omul a fost fericit de întîlnire. „Am să le povestesc, acasă, cît de minunaţi sînt aceşti artişti, pe care ar trebui să-i cunoască toată lumea. Poate reuşim să punem la cale un turneu la Londra!“

După ce m-am întors din Elveţia, am mers la Izvorul Mureşului; am stat acolo zece zile şi am întîlnit cîteva sute de oameni admirabili, civilizaţi, cumsecade şi care nu încuiau niciodată uşa cînd ieşeau din cameră. Necazul e că nici pe ei nu-i prea cunoaşte lumea.

Alice Georgescu este critic de teatru.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

mall shutterstock jpg
Românii se duc tot mai des în mall-uri, în ciuda traficului infernal
Urbanizarea și extinderea orașelor din România au dus la creșterea distanței pe care oamenii trebuie să o parcurgă pentru a ajunge la centrele comerciale.
Nicolae Ceauşescu, la Conferinţa Naţională a PCR din decembrie 1977 (© „Fototeca online a comunismului românesc”, cota: 2/1977)
Cum a fost luat la mișto Ceaușescu de Salvador Dali. Mesajul batjocoritor primit de dictator de la artist
Nicolae Ceaușescu, fostul lider al României comuniste, cunoscut pentru cultul personalității și ambițiile sale de putere, a fost ridiculizat în mod subtil de artistul suprarealist Salvador Dalí.
tunel ostatici jpg
Israelul a prezentat o înregistrare cu tunelul în care au fost ţinuţi cei şase ostatici înainte de a fi ucişi
Armata israeliană a difuzat o înregistrare video cu pasajul subteran unde, potrivit acesteia, au fost ţinuţi cei şase ostatici ucişi de Hamas. Tunelul întunecat şi înghesuit, sigilat de o uşă de fier, este plin de sânge şi se văd gloanţe şi un set de şah, transmite Reuters.
fabrica auto industrie auto masini
Un gigant auto pregătește terenul pentru concedieri masive în toate cele șase fabrici ale sale
Un gigant din domeniul auto a anunțat că renunță la o serie de contracte colective de muncă la șase fabrici germane, crescând perspectiva concedierilor de anul viitor.
casa lasconi 2 jpg
Cum arată casa din Câmpulung Muscel a Elenei Lasconi: „Toţi banii pe care i-am făcut i-am investit aici”
Lasconi a fost intervievată de Mihai Gâdea, de la Antena3, la casa ei din Câmpulung Muscel, o locuință pe care a descris-o ca fiind căminul visurilor sale.
Taylor Swift Foto Shutterstock
Anunțul mega vedetei Taylor Swift care ar putea influența America în alegeri. Fotografia spune tot
Toată presa internațională vorbește despre prima dezbaterea dintre Kamala Harris și Donald Trump, care a avut loc la postul de televiziune ABC News. A
Elena Lasconi, Nicolae Ciucă, Mircea Geoană, Marcel Ciolacu, George Simion și DIana Șoșoacă  FACEBOOK jpg
Cum i-a descris Marcel Ciolacu pe contracandidaţii săi la preşedinţia ţării. Cine e nepregătit, „cumsecade”, „grobian” sau „ipocrit”
Premierul Marcel Ciolacu i-a descris în câteva cuvinte pe contracandidaţii săi la alegerile prezidenţiale din această toamnă ]n cadrul unei emisiuni tv.
michele morrone bgdana tancau  jpg
Michele Morrone, supărat pe televiziunile din România. Care este motivul
Actorul italian Michele Morrone, cunoscut pentru rolul său din „365 Days”, a făcut o vizită neașteptată în România, unde a fost văzut alături de antrenoarea de fitness Bogdana Tancău.
Novak Djokovici Facebook jpg
image
image
image