Lumea ca spital

Publicat în Dilema Veche nr. 641 din 2-8 iunie 2016
Lumea ca spital jpeg

Aniversarea lui Shakespeare a reactivat replici celebre – nu uitate, dar nemobilizate pentru a desemna condiţia timpurilor actuale, replici care cîştigă azi o pertinenţă imediată, căci cum să nu admiţi că „lumea şi a ieşit din ţîţîni“ şi resimţi totodată neliniştea lui Hamlet? Cum să nu reverbereze în fiecare din noi celebra constatare a lui Macbeth: „Viaţa… o poveste spusă de un idiot, plină de zgomot şi furie, care nu înseamnă nimic“? Iar Lear, care se afiliază acestui cor al plîngerii, deplora faptul că la început de viaţă, lacrimile curg pe obrazul copilului şi, la sfîrşit, pe acela al bătrînului... Asemenea cugetări ne parvin ca un ecou persistent de altcîndva, ce se confirmă acum. În plină confuzie, căci aceasta-i constatarea: lumea noastră e shakespeariană, derutată şi lipsită de repere, lume fără certitudini şi perspectivă, lume haotică! Spectacolele recente n-au încetat să asimileze dezordinea pe care Shakespeare o constituie în dat tragic al vieţii cu rătăcirea ei de azi! Cine poate răspunde la întrebarea: „Unde mergem?“ Direcţiile sînt obscure şi resursele limitate. „No future“ – cum se spunea odinioară pe fond de scepticism asumat. Şi totuşi soluţii, disperat, se caută, pentru a ameliora situaţia, fără a spera însă rezolvarea confuziei generale care s-a instaurat.

În artă, climatul unei epoci îi afectează pe artişti şi, deseori, determină cristalizarea unor figuri recurente care se generalizează şi se constituie în răspuns formulat de creatori atenţi la „spiritul timpului“. Nu e vorba doar de o contaminare reciprocă proprie unui curent teatral sau literar, ci de un constat comun care se concretizează şi se difuzează. „Lumea e bolnavă“ – iată diagnosticul formulat ce se infiltrează în conştiinţa noastră, pe care scena încearcă să o asume şi materializeze. „Lumea e bolnavă“ şi Shakespeare, cel mai constant, ne confruntă cu tragicul unei asemenea evaluări.

Diagnosticul formulat conduce nu – ca altădată – la elaborarea unor utopii securizante sau programe consolatoare, ci, dimpotrivă, la asumarea situaţiei în toată realitatea ei. Pentru că „lumea e bolnavă“ s-a impus, în ultimul timp, pe scenele europene, metafora „spitalului“. Spital ce răspunde la situaţia personajelor, accentuîndu-le dezarmarea, abandonul şi maladia cronică. Bolnavi pe scenă şi bolnavi în sală, cu toţii reuniţi prin aceeaşi nouă condiţie comună. Dar medicii sînt lipsiţi de remediu şi lumea e incurabilă. Ei doar îi însoţesc pe unii şi pe alţii, personaje sau spectatori, fără a găsi perspectiva remedierii. Soluţia paliativă e absentă, boala – cronică şi generalizată.

În extraordinarul spectacol shakespearian Regi în război al lui Ivo van Hove, ce reuneşte trei piese istorice – Henry V, Richard II şi Richard III –, toate disputele şi crimele politice se efectuează la avanscenă, avînd ca fundal un spital de urgenţă. Paturi de răniţi, surori, perfuzii – istoria exacerbează conflictele care conduc toate la această hecatombă de invalizi şi de cadavre nerecuperabile. Coroana de aur, ca şi expunerea pe covorul roşu monarhic nu sînt decît vechi reziduuri ce nu protejează contra crimei şi violenţei. Între spaţiile de prestigiu şi saloanele spitalului, comunicarea e permanentă şi fiecare se poate găsi cînd de o parte, cînd de alta. Spitalul e un destin, răspuns actual adus masacrelor politice. Nimeni nu-i poate scăpa.

Cum să nu evoc aici una dintre cele mai subtile scene din Povestiri africane, unde Warlikowski reunea şi el mai multe piese de Shakespeare? La capăt de drum şi pe fond de reconciliere, Lear şi Cordelia se regăsesc reuniţi într-un spital. Fata injust expulzată şi regele istovit îşi manifestă afecţiunea regăsită, aflîndu-se unul alături de celălalt, ea pe un scaun modest, el întins pe un pat medical. Atunci, amîndoi comunică mai profund decît oricînd şi spitalul capătă o valoare intens simbolică, aceea a dialogului final, a sfîrşitului dublu, a victoriei asupra erorii iniţiale. Shakespeare determină din nou recursul la metafora „lumii bolnave“, indisociabilă de un „spital“ existenţial. Refugiu general pe fond de recunoaştere a bolii fără soluţii medicamentoase.

O variantă exacerbată a spitalului e azilul psihiatric, şi el curent prezent pe scenele lumii. În anii ’60, Peter Weiss a propus celebra metaforă a spitalului de la Charenton, unde bolnavi de diverse maladii mentale sînt puşi în scenă de Marchizul de Sade, pentru a furniza scenariul Revoluţiei Franceze. Parabola azilului se impunea atunci, şi Brook îi va da o rezonanţă europeană, graţie unui memorabil spectacol. E interesant de observat că, exceptînd cîteva rare spectacole, cenzura a interzis acest text din teama asimilării spitalului cu diversele societăţi comuniste, căci, acum un sfert de secol, azilul psihiatric a fost frecvent utilizat de Kremlin, mai ales, ca armă contra disidenţilor, cărora li se impunea o claustrare în azil mai severă decît închisoarea clasică. Nebunia derutează spiritul şi îl dezorganizează. Ea obligă la confruntarea cotidiană cu boala ce, deseori, contaminează. Azilul psihiatric e versiunea violentă a spitalului. Lev Dodin o ştie şi, pornind de la experienţa sovietică, el va situa Dama de pică, opera lui Ceaikovski, într-un azil, într un loc unde se intră, dar de unde nimeni, niciodată nu iese integru. La Dodin, mai puţin metaforică, referinţa politică e flagrantă. Trăim mai grav decît sub ameninţarea bolii – sub aceea a nebuniei. Alte exemple pot fi evocate: Ifigenia in Aulis a lui Gluck care era plasată de Warlikowski într-un azil de bătrîni şi o Walkirie situată în inima unei clinici echipată cu toate instrumentele indispensabile comei bolnavilor ce trebuiau îngrijiţi şi reanimaţi. Romeo Catelluci a utilizat frecvent aceeaşi metaforă a lumii ca spital care se insinuează simptomatic.

Mats Ek, celebru coregraf suedez căruia i s-a acordat recent, la Craiova, Premiul „Europa pentru Teatru“, a plasat Giselle – balet de un sentimentalism adesea execrat de publicul modern – într-un azil psihiatric. Şi, brusc, ea capătă o dimensiune tragică, invită la o percepţie gravă a situaţiei şi la o teribilă confruntare cu declinul raţiunii. Dispozitivul psihiatric nu poate lăsa indiferent. El se constituie în figura explicită a programului comentat şi contestat de Michel Foucault în celebra sa carte A supraveghea şi a pedepsi.

Motivul „spitalului“ pe scena modernă e confirmat şi de frecvenţa cu totul semnificativă a celebrei nuvele cehoviene Salonul nr. 6, care s-a constituit azi într-un veritabil laitmotiv al regiei occidentale. Acolo, medicul care pătrunde în „salonul“ psihiatric nu mai poate ieşi, căci a devenit prizonier al bolnavului pe care-l tratează. Cînd vrei să îngrijeşti „lumea bolnavă“, există riscul de a fi infectat, şi acela de a nu ieşi ca atare din „spital“, metaforă dublă, ce priveşte în mod egal scena şi sala.

Regret şi acum că Lucian Pintilie n-a putut duce la capăt proiectul cinematografic cu Salonul nr. 6. El a avut intuiţia acestui motiv ca diagnostic al timpurilor noastre. Cine-i medicul, care sînt remediile? Întrebări pe care teatrul şi opera le pun, confruntîndu-se cu motivul „spitalului“ şi cu tot ce implică el ca rană a corpului şi a sufletului. Cine ne poate vindeca? Cine ne poate consola?

Şi oare această extensie metaforică a „spitalului“ nu se diseminează în mentalitatea colectivă a epocii? Dacă, de mult, Miloş Forman a semnat capodopera sa cu Zbor deasupra unui cuib de cuci, al cărui scenariu a fost des reluat pe scenele lumii, acum, spitalele şi medicii se multiplică pe ecranele televiziunii – ale căror seriale integrează, fără să-l asume, adagiul „lumii bolnave“. Televiziunea recuperează discursul artiştilor ce ne confruntă cu alerta implicită pe care o constituie „spitalul“.

George Banu este critic de teatru.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Planeta Marte
Planeta Marte ar fi găzduit un ocean cu miliarde de ani în urmă. Un rover chinez contribuie la găsirea dovezilor
Cu ajutorul roverului Zhurong din China, oamenii de ştiinţă au obţinut noi dovezi conform cărora Marte a găzduit un ocean cu miliarde de ani în urmă, atunci când era o planetă foarte diferită de lumea aridă şi dezolantă din zilele noastre.
Iohannis Administratia Prezidentiala jpg
Summit al Comunității Politice Europene: Ce a spus Klaus Iohannis despre aderarea la Schengen
Președintele României, Klaus Iohannis, a participat, joi, la cel de-al cincilea Summit al Comunității Politice Europene, care a avut loc la Budapesta. Agenda reuniunii a inclus o sesiune dedicată provocărilor de securitate și discuții în grupuri de lucru, fiind atins și subiectul Schengen.
legume jpg
Top 3 legume care sunt pline de calorii. Românii le consumă pe săturate și nu știu că din cauza lor se îngrașă
Atunci când încercăm să dăm jos kilogramele în plus, un sfat pe care îl vom primi de la mai toată lumea este să consumăm mai multe legume. Iar, în mod normal, acest sfat este unul bun, pe care ar trebui să îl ascultăm.
elon musk colaj gettypixabay jpg
Miliardarii au dat lovitura. Cât au câștigat bogații lumii în urma victoriei lui Donald Trump
Cei mai bogați oameni din lume au dat lovitura. Bloomberg Billionaires Index estimează că ei au câștigat într-o singură zi aproximativ 64 de miliarde de dolari. Totul ca urmare a victoriei lui Donald Trump în alegerile prezidențiale din SUA.
Bucureștiul interbelic. Imagine surprinsă de fotograful Nicolae Ionescu
România Mare și modernizarea prin importuri în anul 1939
Contemporanii din România aveau impresia că nu se schimbă ceva în statul în care se formase după unirea din 1918 și multe articole din ziare ilustrau această părere.
WhatsApp Video 2024 11 07 at 19 59 55 mp4 thumbnail png
Pensionară jefuită în plină stradă de un bărbat și o femeie. Imagini cu hoții în acțiune
Polițiștii Direcției Generale de Poliție a Municipiului București- Biroul de Poliție pentru Transportul Public au prins, joi, în flagrant două persoane, o femeie și un bărbat, imediat după săvârșirea unei infracțiuni de furt, în Sectorul 3.
Nicolae Ceausescu pe litoral  jpg
Care era orașul favorit al lui Nicolae Ceaușescu? A investit masiv în dezvoltarea lui, transformându-l într-un simbol al modernizării comuniste
Chiar și la atât de mult timp după căderea regimului comunist, nenumărați români sunt în continuare curioși să afle mai multe detalii despre acele vremuri, cât și despre Nicolae Ceaușescu.
Dmitri Peskov FOTO Profimedia
„Putin nu mănâncă oameni”. Kremlinul consideră exagerată promisiunea lui Trump că va pune rapid capăt războiului dintre Ucraina şi Rusia
Rusia ţine minte şi are în vedere declaraţiile preşedintelui ales al SUA, republicanul Donald Trump, conform cărora acesta va reuşi să pună rapid capăt războiului ruso-ucrainean, deşi consideră exagerată o asemenea promisiune, a declarat joi purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov.
Nicolae Ciuca si a prezentat demisia  Foto Inquam Photos   Octav Ganea (3) jpg
Reacția lui Nicolae Ciucă când este întrebat de pasajele copiate din lucrarea sa de doctorat: „Nu am nicio problemă să recunosc”
Nicolae Ciucă, candidatul PNL la președinție, a primit în timpul unui interviu una dintre cărțile din care ar fi plagiat în lucrarea sa de doctorat. Mai multe pasaje ar fi fost copiate cuvânt cu cuvânt, inclusiv cu note de subsol.