La Mama: urmaşii lui Andrei Şerban

Publicat în Dilema Veche nr. 379 din 19-25 mai 2011
La Mama: urmaşii lui Andrei Şerban jpeg

Cînd Andrei Şerban părăsea România, la începutul anilor ’70, ca să meargă la New York şi să lucreze la La MaMa, după ce fusese „descoperit“ de Ellen Stewart (cum povesteşte în numărul din martie al revistei American Theater, într-un grupaj dedicat recent dispărutei „zîne bune“ a teatrului off-off Broadway), micul teatru de pe Strada 4 se afla deja în atenţia generală, dar marile sale reuşite nu veniseră încă. Şerban însuşi avea să devină o parte importantă din istoria acestui loc, reper al teatrului inovator, mereu în căutare de noi voci şi deschis experimentelor artistice. Condus pe drumul riscant al perpetuei nevoi de nou şi de autentic de către Ellen Stewart – care a pus pe locul doi propria carieră de creator de modă pentru a se ocupa de un teatru underground care nu reuşea la începuturile sale nici să-şi plătească chiria –, La MaMa a devenit un simbol al artei nealiniate dezideratelor comerciale, un fel de Mecca a tinerilor artişti inovatori. Nu mai puţin – o platformă de dialog artistic între culturi, unul dintre proiectele sale actuale numindu-se chiar Bridge.

Spectacolul Heaven on Earth, în regia lui Dan Safer, jucat la mijlocul lui februarie la La MaMa, apoi în turneu în Franţa, converteşte textul tip colaj al dramaturgului Charles Mee într-o demonstraţie de teatru-dans susţinută de performeri americani (Witness Relocation) şi invitaţii lor francezi (Compania Ildi! Eldi), aşadar se integrează perfect în acest context favorabil experimentului şi schimburilor între culturi. Ceea ce surprinde şi amuză pe spectator, de la bun început, este permanenta şi intenţionata subminare a materialului dramaturgic pre-existent. Narativitatea de tip tradiţional este întreruptă brutal sau măcar pusă în paranteze sistematic de către intervenţiile coregrafice neaşteptate. Există o replică în textul lui Mee – el însuşi un practicant al strategiilor de subminare a regulilor de compoziţie dramatică tradiţionale – care descrie foarte bine ceea ce se întîmplă în scenă: „What do you love about this?“, „That anything can happen“.

Ce se întîmplă este că mai multe poveşti sînt începute şi apoi intercalate unele cu altele. Sînt introduşi succesiv mai mulţi naratori, practic fiecare interpret se erijează la un moment dat în narator, dar cei mai mulţi nu sînt în stare să producă naraţiunea – ezitări, blocaje, răzgîndiri, emotivitate jucată îi fac pe fiecare să cedeze prim-planul altcuiva. Pe lîngă dispariţia unui unic fir narativ, se înregistrează şi absenţa personajului per se. Interpreţii nu dialoghează unii cu alţii, produc doar enunţuri şi se adresează direct publicului. Dramaturgia de tip clasic a fost aruncată în aer („teatrul postdramatic“, cum ar spune H.T. Lehmann), iar ceea ce vedem în scenă sînt rămăşiţele exploziei – fragmente de poveste, momente izolate de dans, profilul cîte unui eventual personaj care îşi contrazice apoi rapid condiţia, parcă temîndu-se de a fi fixat într-un contur prea clar. Spargerea convenţiilor în spectacolul regizat de Dan Safer se face cu metodă şi este semnalizată ca atare: cîte un performer îşi asumă această sarcină plasînd un stativ de reflector în mijlocul scenei şi oprind/schimbînd cursul spectacolului. În clipa în care spotul de lumină coboară asupra lui, totul devine posibil, iar direcţia pe care o va lua spectacolul e complet imprevizibilă. Uimitoare e tocmai această fluiditate a schimbărilor de registru şi de ton: de la comic, uşurel şi vag superficial, la momente de meditaţie profundă asupra condiţiei umane, potenţate tocmai de plasarea în contrast. Nu mai puţin impresionantă este mobilitatea performerilor – ei, cînd dansează, cînd intervin „cu text“ pentru a „rupe“ ritmul instalat al spectacolului, cînd trec în prim-plan pentru a încerca să preia misiunea de narator. O admirabilă „stare de atenţie“ îi caracterizează, pe lîngă excelenta formă fizică.

Avînd ca temă principală nevoia de reîntoarcere la bucuriile simple ale vieţii în situaţii de criză, spectacolul se adresează într-o manieră surprinzătoare şi atractivă unui public tînăr, modern, avansînd un punct de vedere numai aparent vetust în legătură cu ceea ce contează în viaţă cu adevărat: să iubeşti şi să fii iubit. Construit în maniera contemporană a colajului, cu simţ ludic şi cu un tip de umor foarte modern, mustind de ironie, cu aluzii la lumea de azi, producţia devine unul dintre cele mai interesante răspunsuri la întrebarea care frămîntă dintotdeauna artistul, relansată mereu în funcţie de schimbările societăţii şi ale publicului – Cum să spui o poveste?.

Cristina Modreanu este critic de teatru. Cea mai recentă carte publicată este Casa dinăuntru, Editura Cartea Românească, 2008.  

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Carne de pui jpg
Care este este cea mai sănătoasă parte din carnea de pui. Nu este vorba nici de pulpe și nici de piept
Când vine vorba de carnea de pui, majoritatea oamenilor aleg între piept și pulpe, în funcție de preferințele lor culinare și obiectivele nutriționale.
Şeful Guvernului Hamas în Fâşia Gaza Essam al Dalis  FOTO X jpg
Șeful Guvernului Hamas din Gaza și alți patru oficiali, uciși în atacuri aeriene israeliene
În urma unui atac aerian israelian din noaptea de luni spre marți, șeful Guvernului Hamas din Fâșia Gaza, Essam al-Dalis, și alți patru membri ai Guvernului au fost uciși. Potrivit mișcării islamiste Hamas, acest atac a provocat moartea a cel puțin 330 de persoane, majoritatea fiind femei și copii.
image png
Bolojan, convorbire telefonică cu președintele Consiliului European, António Costa, pentru pregătirea reuniunii din 20 martie
Președintele interimar al României, Ilie Bolojan, va avea o convorbire telefonică cu președintele Consiliului European, António Costa, marți 18 martie, de la 13.00. Potrivit informațiilor furnizate, discuțiile vor privi pregătirea reuniunii Consiliului European din 20-21 martie.
dragomirobscen jpg
Dumitru Dragomir, făcut albie de porci de protestatarul Marian Ceaușescu. Fostul șef al LPF a răspuns cu gesturi obscene
Dumitru Dragomir (78 de ani), fost șef la LPF, se ocupă cu construirea de locuințe.
dan bordeianu si adela popescu jpg
Rolul care l-a făcut celebru pe Dan Bordeianu + imagini de la începutul carierei. Cum a început relația cu Adela Popescu și de ce s-au despărțit
Au trecut mai mult de 15 ani de când Dan Bordeianu a renunțat să mai joace în telenovele. A făcut furori în prima telenovelă românească, „Numai iubirea”, unde, la vremea respectivă, era în prim plan alături de Adela Popescu. De altfel, povestea lor de iubire din serial s-a transformat în una reală.
evaluare nationala
Simulare Evaluare Națională 2025. Ce subiecte au picat la Matematică și cât de greu se va lua nota 10
Simularea examenului de Evaluare Națională 2025 a continuat astăzi cu proba la Matematică. La primul subiect au fost 5 itemi de tip grilă și unul de precizat dacă o afirmație este adevărată sau falsă. Subiectul al II-lea a fost integral grilă iar majoritatea problemelor au fost de geometrie.
banner mariana moculescu jpg
Cristi Chivu (Facebook) jpg
persoana cu handicap in carucior jpeg
Caz tulburător în România: O femeie și-a închis fiul cu handicap într-o cușcă de cinci metri pătrați. Motivul invocat
O femeie de 62 de ani şi-a închis propriul fiu cu handicap într-o cuşcă de cinci metri pătraţi pe care a construit-o chiar ea. Ea spune că a recurs la acest gest pentru că bărbatul devenea adesea agresiv.