Într-o seară de aprilie

Publicat în Dilema Veche nr. 376 din 28 aprilie - 4 mai 2011
Un adjectiv complicat jpeg

Gala Premiilor UNITER a ajuns în această primăvară la a XIX-a ediţie. Iniţiată pentru a răsplăti, după modelul cinematografic al Premiilor Oscar, performanţele teatrale într-un „cadru“ fastuos ori, măcar, fast pentru bucuria generală a „breslei“ (minus, eventual, nominalizaţii nepremiaţi...), Gala a debutat relativ modest, în 1992, în incinta frumoasă dar nu foarte încăpătoare a Teatrului Odeon, pentru a se extinde apoi, treptat, în auditorii mult mai ample, precum sala Operei Române, sala Teatrului Naţional din Bucureşti, ba chiar uriaşa sală a Palatului, cunoscută cîndva drept Sala Congreselor (PCR). Nu era vorba despre un impuls paranoic al organizatorilor (Uniunea Teatrală din România, Gala fiind, de fapt, un proiect personal al preşedintelui UNITER, Ion Caramitru), ci despre dorinţa lor de a oferi unui număr cît mai mare de artişti ai scenei posibilitatea să trăiască „în direct“ emoţia competiţiei; întotdeauna, cererea de invitaţii depăşea cu mult cantitatea acestora şi, chiar dacă după pauza impusă de transmisia în direct rîndurile se mai răreau, sentimentul de comuniune dat de participarea la un eveniment monden de proporţii şi, în acelaşi timp, la o întîlnire „extrascenică“ relaxată cu prieteni, colegi şi chiar duşmani pierduţi din vedere în vîltoarea obligaţiilor profesionale şi a traiului cotidian nu scădea în intensitate: Gala rămînea un prilej (aşteptat, adeseori, cu înfrigurare tot restul anului) de regăsire a amintirilor, bucuriilor şi tristeţilor comune, prilej pe care existenţa obişnuită din teatru nu îl îngăduie, altminteri, decît foarte rar. Întru acestea, discuţiile, disputele şi bîrfele stîrnite de un premiu sau altul ori de cutare şi cutare lucru spus pe scenă în seara festivă reprezentau, ca să zic aşa, doar un bonus.

De doi sau trei ani încoace, Gala se ţine într-unul dintre studiourile Televiziunii Române, partener al evenimentului; este, se pare, mai ieftin – şi, neîndoielnic, mai comod pentru transmisiune. Mai mic (mult) decît sala TNB (de unde a plecat Gala) şi decorat, pentru ocazie, cu imagini ale chipurilor familiare lumii şi, cu atît mai mult, lumii teatrale – actori celebri, „în rol“ sau „în civil“ –, spaţiul acesta ar fi trebuit, în principiu, să favorizeze apropierea între oameni (care oricum se cunosc!) şi, implicit, o atmosferă caldă, prietenoasă, reconfortantă. În realitate, asta nu s-a întîmplat – nici în anii trecuţi, nici acum. În plus, anul acesta, presate, probabil, de felurite constrîngeri, gazdele au avut un foarte dezagreabil ton de urgenţă, oaspeţii fiind mereu chemaţi la ordine în infimele pauze ale transmisiei: ba să nu iasă, ba să nu intre, ba să tacă, ba să vorbească (mai repede) – şi tot aşa. Dacă, măcar, în vreme ce erau condamnaţi la imobilitate, invitaţii n-ar fi fost bombardaţi de sunetul reclamelor (imbecile, în general) difuzate generos, în intervale, de postul naţional... 
În sine, spectacolul Galei nu a prea fost la înălţime. Chiar dacă amfitrionul Ion Caramitru a avut (ca de obicei) farmecul şi spontaneitatea care îi fac succesul pe scena de teatru, „momentele artistice“ au părut sărăcuţe şi improvizate; e drept, Horaţiu Mălăele şi Nicu Alifantis, care au şi „introdus“ cîte un premiu, au izbutit să anime auditoriul cu excepţionala lor charismă, dar celelalte pauze „de coloratură“ puteau lipsi. După cum şi unii dintre finanţiştii sau oficialii poftiţi să înmîneze distincţii puteau rămîne în afara podiumului; la sărbătorile familiei teatrale, prezenţa „intruşilor“ nu supără decît dacă respectivii ştiu ce înseamnă să fii pe scenă: vestimentaţia nepotrivită, discursurile excesive sau, dimpotrivă, insuficiente, ori, şi mai rău, lipsa de prestanţă, de signifianţă pot să strice cheful tuturor. În cazul de faţă, victime colaterale sînt telespectatorii.

Altminteri, desigur, bucuria emoţionată a premianţilor (încununaţi pentru creaţii realizate în cursul anului 2010) a scuzat totul: şi cheltuielile, şi plictiselile, şi gafele (majoritatea aparţinînd operatorilor TVR, care „fixau“ chipul cuiva exact atunci cînd se rostea numele altcuiva); pînă la urmă, cu bune şi rele, acesta e sensul şi raţiunea Galei. Iată, aşadar, în formulă comprimată (nu de timp, ci de spaţiu!), numele acestor premianţi – Debut: Conrad Mihai Mericoffer (actor); Teatru radiofonic: Gavriil Pinte; Scenografie: Dragoş Buhagiar; Actor în rol secundar: Gábor Viola; Actriţă în rol secundar: Ana Ciontea; Actor în rol principal: Zsolt Bogdán; Actriţă în rol principal: Ofelia Popii; Teatru TV: Mircea Cornişteanu; Regie: Andrei Şerban; Spectacol: Strigăte şi şoapte de Ingmar Bergman, Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, regia: Andrei Şerban. Laurii „fără emoţii“ (anunţaţi dinainte) au răsplătit Întreaga Activitate – Coca Bloos şi Ilie Gheorghe (actorie), Tudor Mărăscu (regie), Gabriela Nazarie (scenografie), Ion Cazaban (critică) –, Excelenţa (Tamara Buciuceanu), „Proiectele inedite şi realizările remarcabile“ („Cubul“ Naţionalului ieşean, Muzeul Teatrului de Păpuşi şi Animaţie de la Craiova) sau domenii artistice „speciale“ – teatru de păpuşi (Aneta Forna Christu), coregrafie (Lóránt András), muzică de teatru (Gabriel Bassarabescu). S-au acordat, de asemenea, premiul Mecena (Carmen Palade Adamescu) şi premiul pentru Cea mai bună piesă românească a anului, susţinut de Casa Regală a României (Radu F. Alexandru), iar Consiliul Britanic a înmînat al său Premiu pentru întreaga activitate în sprijinirea şi promovarea relaţiilor culturale româno-britanice lui Ion Caramitru.

La fericirea unora şi tristeţea altora privea impasibil, din cerul nopţii de aprilie, o imensă Lună Plină, gălbuie şi un pic ironică.

Alice Georgescu este critic de teatru. 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Șoferii de mașini electrice plătesc sume astronomice pentru înlocuirea anvelopelor. „Nu mi-a venit să cred când mi s-a spus că trebuie să le înlocuiesc“
Cumpărătorii de mașini electrice ar trebui să fie conștienți de costurile „astronomice” necesare pentru înlocuirea regulată a anvelopelor cu durată scurtă de viață, au avertizat proprietarii.
image
Ce pensionari nu vor avea pensii majorate din septembrie. Casa de Pensii: sunt un milion de persoane
Șeful Casei Naționale de Pensii Publice, Daniel Baciu, a făcut o serie de precizări privind recalcularea pensiilor, precizând că 1 milion de pensionari nu vor beneficia de majorare.
image

HIstoria.ro

image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.
image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.
image
Cadoul de nuntă primit de Zoia Ceaușescu de la părinți
Fabricat în Franța, la o comandă specială a familiei Ceaușescu în anul 1983, automobilul Fuego GTS a fost facturat de către Renault (Service des Ventas Speciales Exportation) pe numele Ceaușescu Elena Zoia, unul dintre copiii familiei prezidențiale, care l-a primit cadou de nuntă de la părinți.