Înlocuire de om, înlocuire de actor

Publicat în Dilema Veche nr. 680 din 2-8 martie 2017
Înlocuire de om, înlocuire de actor jpeg

Via┼úa ┼či scena coexist─â. Comuniune confuz─â. O confirm─â simbolic actul de ÔÇ×├«nlocuireÔÇť a unui actor sau a cuiva apropiat. Niciunde ÔÇô ├«n nici o art─â ÔÇô ea nu produce o egal─â tulburare. Doar ├«n via┼ú─â. Ce presupune, ce implic─â ├«nlocuirea? Care-i s├«nt motiva┼úiile ┼či explica┼úiile?

├Än teatru, o practic─â curent exersat─â a fost ÔÇ×dublareaÔÇť actorilor principali. ├Än America, chiar orice turneu implic─â imperativ o asemenea securizare: lege drastic─â a finan┼úei ce interzice neprev─âzutul accidentului. ┼×i pentru a r─âspunde unei asemenea exigen┼úe, Giorgio Strehler s-a resemnat, ├«n anii ÔÇÖ50, s─â preg─âteasc─â dublura marelui Moretti, ├«n Arlechino, slug─â la doi st─âp├«ni, antren├«ndu-l pe Ferruccio Soleri. Titularul rolului a decedat pu┼úin timp dup─â aceea, dar spectacolul ┼či a continuat parcursul, c─âci Soleri l-a jucat pe Arlechino cincizeci de ani. ├Änlocuirea ca solu┼úie de supravie┼úuire. Actorul ce preia un rol nu e un rege uzurpator, ci doar un succesor, fiindc─â the show must go on. ├Änlocuirea nu suprim─â automat amprenta primului rol, dar asigur─â longevitatea unei reprezenta┼úii. Un asemenea imperativ nu te las─â indiferent.

├Änlocuirea intervine doar ├«n condi┼úiile artelor de ÔÇ×interpretareÔÇť ÔÇô spectacol, concert ÔÇô c─âci nimeni nu i se poate substitui lui Picasso sau Bach: atunci creatorul r─âm├«ne unic! (I se poate g─âsi un ├«nlocuitor ca ÔÇ×artist de curteÔÇť, cum se spunea odinioar─â, dar nicicum ca artist exemplar.) Interpretul de geniu ├«┼či poate pune amprenta pe un rol, dar nu confisc─â perenitatea acestuia. Moare Laurence Olivier, dar Hamlet subzist─âÔÇŽ Intelectual, aceasta-i condi┼úia actorului, ├«ns─â, c├«nd se produce, ÔÇ×├«nlocuireaÔÇť ├«i afecteaz─â ┼či pe spectatorii care au fost martorii ini┼úiali ai unei crea┼úii memorabile, ┼či pe partenerii de platou. L-am admirat pe Marian R├ólea, cel care a preluat rolul lui Pozzo ├«n Godot-ul lui Purc─ârete de la Sibiu, dar ├«mi era imposibil s─â m─â despart de amintirea lui Virgil Flonda, care ├«l crease. Dac─â am fost prezen┼úi la originea unui rol memorabil ┼či, mai cu seam─â, dac─â ├«nlocuirea se datoreaz─â unui deces, fantoma substituitului persist─â pe scen─â ┼či ├«i resim╚Ťim impactul secret.

Dincolo de teatru, aceasta explic─â ÔÇô pentru mine, cel pu┼úin ÔÇô imposibilitatea de a continua similar rela┼úia cu un cuplu ├«n care unul din membri a fost ÔÇ×├«nlocuitÔÇť prin separare sau deces. Comunicarea s-a deteriorat ┼či, de aceea, invalid─â, fracturat─â, ea nu se reconstituie intact─â. Evident c─â asemenea consecin┼úe, pe scen─â sau ├«n via┼ú─â, se produc doar c├«nd o afec┼úiune particular─â ne leag─â de cel care dispare. Dimpotriv─â, dac─â rela┼úiile cu acesta au fost mediocre, lipsite de impact subiectiv, absen┼úa poate deveni o eliberare ┼či nicidecum o descurajare: iat─â-ne, ├«n sf├«r┼čit, degaja┼úi de un partener ce parazita dialogul, afec┼úiunea sau admira┼úia.

Cum se poate explica ├«nlocuirea unui actor? Determin─ârile ce o cauzeaz─â intervin ├«n percep┼úia produs─â? Evident. Sensul ├«i e altul, diferit perceput ├«n func┼úie de motiva┼úie. ├Än plin festival de la Avignon, Ariane Mnouchkine, ├«n urma unui conflict cu unul dintre actorii s─âi care, de alt-fel, ├«┼či anun┼ú─â public abandonarea trupei, procedeaz─â cu o celeritate expeditiv─â la ├«nlocuirea sa, vr├«nd s─â-i indice implicit c─â nimeni nu e de ÔÇ×ne├«nlocuitÔÇť ÔÇô revan╚Ö─â a regizorului r─ânit! Nici pe scen─â, nici ├«n via┼ú─â. Ironic, Charles De Gaulle, de mult, privind un cimitir de ├«nalte cadre militare, murmur─â: ÔÇ×Iat─â reunit─â o adunare de oameni ce se credeau de ne├«nlocuit!ÔÇť Mnouchkine ┼či De Gaulle invit─â la aceea┼či modestie ca lec┼úie de via┼ú─â.

Deseori, pentru un spectacol, opera┼úiunea nu dispune de un timp suficient de preg─âtire, i se acord─â o durat─â scurt─â ┼či interven╚Ťia e precipitat─â; aceasta-i explic─â decep┼úia frecvent provocat─â. ├Äi lipse┼čte maturizarea ÔÇ×timpului lungÔÇť propriu repeti┼úiilor. ├Änlocuirea poate fi asimilat─â cu na┼čterile premature. Ea nu implic─â obligatoriu un e┼čec, ci doar reclam─â o securizare prelungit─â a interpretului nou-venit, c─âci fie n-a integrat perfect deplas─ârile, fie nu st─âp├«ne┼čte pe deplin textul: el e ├«n pericol, iar comunitatea partenerilor ├«i e necesar─â. Ajutor indispensabil. Uneori, ├«ns─â, ÔÇ×dubluraÔÇť poate surprinde tocmai datorit─â pericolului cu care se confrunt─â ┼či challenge-ului ce i se impune. Dublura ce ├«nlocuie┼čte nu este sistematic inferioar─â interpretului prim.

├Änlocuirea se explic─â prin evenimente de parcurs indisociabile de aceste arte ale prezen┼úei care s├«nt teatrul sau opera: accidente, plec─âri sau dispute. Atunci, ca ├«ntr-un cuplu dislocat, se improvizeaz─â solu┼úii de supravie┼úuire a spectacolului. Pentru Antoine Vitez, solu┼úia consta ├«n a se elibera de modelul actorului ini┼úial distribuit ┼či a nu-i c─âuta echivalentul fizic: ÔÇ×Dac─â era gras, e mai bine s─â faci apel la unul slab, dac─â era mic, e mai bine s─â fie o pr─âjin─â!ÔÇť Pentru un text de Kolt├Ęs, Ch├ęreau ÔÇô un actor european cu o siluet─â transformat─â de artificiul unui stomac fals ÔÇô s-a substituit unui musculos interpret african. ├Änlocuire radical─â! Mereu aceea┼či ├«ntrebare: prelungim modelul prim sau ├«l convertim ├«n contrariul s─âu?

├Änlocuirea ÔÇô compara┼úia ÔÇ×erotic─âÔÇť revine! ÔÇô implic─â deseori un intens apetit de schimbare ├«n numele unei dorin┼úe noi, al unei ipotetice perspective de satisfac┼úie. Regizorul decide atunci drastic o ├«nlocuire, asemeni unui partener ce divor┼úeaz─â ├«n urma unei ├«nt├«lniri-eveniment: dup─â numai o stagiune, Jean Vilar ├«l ├«nlocuie┼čte, ├«n Rodrigue din Cidul lui Cor-neille, pe Jean-Yves Joris cu G├ęrard Philipe pe care, recent, ├«l descoperise, fascinat. C├«nd ├«nlocuirea se motiveaz─â printr o dorin┼ú─â de ameliorare a unui rol, ea las─â ├«n actorul exclus r─âni narcisice dificil de cicatrizat. ├Än schimb, fidelitatea fa┼ú─â de un actor apare ca o recunoa┼čtere tacit─â a rela┼úiei instituite ┼či confirmate de regizor: Dominique Raymond, distribuit─â ├«n Moartea lui Danton, dup─â zece zile de repeti┼úie, ├«n urma unei hepatite brutal diagnosticate, se declar─â inapt─â s─â continue. ÔÇ×Nu v─â nelini┼čti┼úi, noi v─â a┼čtept─âmÔÇť, ├«i r─âspunde Gr├╝ber, marele regizor. Ce poate consola mai mult o actri╚Ť─â? Ne├«nlocuirea ÔÇô iat─â un balsam pentru un actor! O t├«n─âr─â actri┼ú─â nu-┼či poate onora contractul ├«n urma unui cancer care o ├«mpiedic─â s─â joace, dar Guy Freixe nu ├«i caut─â o dublur─â. ÔÇ×Pentru c─â nu m-a ├«nlocuit am supravie┼úuitÔÇť, ├«mi va m─ârturisi ea cu ochii umezi. ┼×i azi continu─â s─â joace rolul.

Teatrul se confrunt─â cu ├«nlocuiri uneori dramatice, adev─ârate probe de via┼ú─â impuse interpretului ├«n numele unor imperative de supravie┼úuire a spectacolului. Se pare c─â un actor, ├«n faz─â terminal─â a bolii, ascuns ├«n sal─â, asist─â, ├«n lacrimi, la ÔÇ×dublareaÔÇť sa. El se preg─âtea de sf├«r┼čit privind pentru ultima oar─â rolul ce-l jucase ┼či pe care, sub ochii lui, un coleg ├«l prelua. Sacrificiu ultim, doliu prealabil, pe pragul ├«ntre via┼ú─â ┼či moarte. A se vedea ├«nlocuit, iat─â proba suprem─â!

Opera cultiv─â practica haremului turc, unde c├«nt─âre┼úii, asemeni curtezanelor disponibile, cunosc perfect rolul preg─âtit de-a lungul a ani de zile ┼či pot ├«nlocui, f─âr─â dificultate ╚Öi f─âr─â vreo reticen┼ú─â, un partener vocal handicapat sau re┼úinut de un alt proiect, nu conteaz─â motivul. C├«nd, la o repeti┼úie general─â, ├«mi exprimam rezervele fa┼ú─â de jocul stereotipat al unui tenor, Andrei ┼×erban mi-a r─âspuns: ÔÇ×Las─â-l ├«n pace, fiindc─â, pentru a-l ├«nlocui pe titular, de-abia a sosit de la Buenos Aires!ÔÇť Un prieten i-a explicat interpretei care o ├«nlocuia, ├«n Isolda, pe protagonista devenit─â afon─â, care erau principalele ÔÇ×noduriÔÇť ale reprezenta┼úiei ┼či ea s-a conformat: ├«nlocuire triumfal─â. La oper─â domne┼čte legea permuta┼úiei, ├«n timp ce la teatru persist─â exigen┼úa singularit─â┼úii ┼či de aceea aici, ca ├«n via┼ú─â, ├«nlocuirea tulbur─â ansamblul. Diferen┼úa dintre oper─â ┼či teatru e aceea dintre Don Juan ┼či Romeo. ├Äntre celebrele ÔÇ×mille treÔÇť curtezane seduse ┼či Julieta ce nu se poate imagina altfel dec├«t al─âturi de Romeo.

├Änlocuirea ÔÇô resemnare lucid─â cu logica general─â a vie┼úii ┼či totodat─â triste┼úe suscitat─â de pierderea individual─â a unei fiin┼úe. ÔÇ×Nimeni nu e de ne├«nlocuitÔÇť, dar, dac─â l-am iubit, ÔÇ×c├«t de greu ne esteÔÇť. Pe scen─â sau ├«ntr-o familie, ÔÇ×dubluraÔÇť r─âm├«neÔÇŽ dublur─â.

Dar, uneori, exist─â actori ┼či oameni unici, de ne├«nlocuit. F─âr─â ei nici proiectul, nici iubirea nu pot continua ca ├«nainte. Ei s├«nt cu adev─ârat ne├«nlocuibili ┼či, de ast─â dat─â, lozinca The show must go on ├«┼či pierde legitimitatea. Unde-i g─âsim pe ├«nlocuitori? Niciunde. Atunci, mai bine s─â abandon─âm ┼či s─â le recunoa┼čtem singularitatea absolut─â. Pe o scen─â sau ├«n via┼ú─â. 

George Banu este eseist ┼či critic de teatru. Cea mai recent─â carte publicat─â este Parisul personal. Familia din Rivoli 18, Editura Nemira.

Povestea Casei Afis Coperta png
Autobiografie: ÔÇ×Povestea Casei PaleologuÔÇŁ, un eseu despre educa╚Ťie
Editura Funda╚Ťiei Paleologu a publicat recent o autobiografie intelectual─â semnat─â de Theodor Paleologu ╚Öi, totodat─â, un eseu despre educa╚Ťie ╚Öi un manifest pentru ini╚Ťiativele independente ├«n acest domeniu vital.
Povestea Casei Afis Coperta jpg
Theodor Paleologu semneaz─â un eseu despre educa╚Ťie ╚Öi modul ├«n care o practic─â de aproape 10 ani la Casa Paleologu
Cititorii au ocazia de a p─âtrunde ├«n universul istoriei culturale a cunoscutei cl─âdiri din strada Armeneasc─â 34, construit─â ├«n 1932 de Mihail Paleologu, bunicul patern al autorului, ┼či Emilia, cea de-a treia lui so╚Ťie, un parcurs creionat din pove╚Öti recuperate ╚Öi amintiri ale autorului.
946 16 copertaKIWI jpg
Grani╚Ťe
├Äncep├«nd cu aceast─â edi╚Ťie, deloc ├«nt├«mpl─âtor intitulat─â ÔÇ×Grani╚ŤeÔÇŁ, antologia ÔÇ×KIWIÔÇŁ (Editura Polirom, 2022) ofer─â un cuprins interna╚Ťional.
946 17 Morozov jpg
B─ârbatul care iubea femeile
C├«teva femei devin materie literar─â pur─â, ajung├«nd s─â umple cu vocea lor, cu corpul lor, cu frazele lor marea carte autofic╚Ťional─â care e via╚Ťa scriitorului protagonist.
946 17 Breazu jpg
Buletin de București
Pe MNB, scriitura muzical─â a lui Boiangiu are c├«rlig ÔÇô e un LP cu multe rico╚Öeuri tematice, s─ârind zglobiu de la una la alta.
p  21 Totintot sau marea metamorfoza, 1942 1945 jpg
Victor Brauner ÔÇô Totul ├«n tot sau marea metamorfoz─â
A╚Öezarea pe soclul tabloului a sculpturii care ├«nf─â╚Ťi╚Öeaz─â varianta tridimensional─â a unui segment din pictur─â demonstreaz─â inten╚Ťia artistului de a crea o oper─â susceptibil─â s─â sugereze un spa╚Ťiu ├«n care exteriorul (sculptura) ╚Öi interiorul (tabloul) s├«nt reunite.
comunicat anansi traducere goncourt2021 jpg
Romanul laureat cu Premiul Goncourt 2021, publicat ├«n timp record ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â ├«n colec╚Ťia ANANSI
ÔÇ×Cea mai tainic─â amintire a oamenilorÔÇŁ de Mohamed Mbougar Sarr, romanul recompensat ├«n 2021 cu Prix Goncourt, cea mai important─â distinc╚Ťie literar─â din Fran╚Ťa, a ap─ârut recent ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â, la mai pu╚Ťin de jum─âtate de an de la anun╚Ťarea premiului ├«n Hexagon.
Explorers of the Multiverse 1 jpg
ÔÇ×Am vrut s─â ╚Ötergem grani╚Ťa dintre real ╚Öi virtual, dintre obiect ╚Öi reflexieÔÇŁ ÔÇô interviu cu membrii echipei H3, creatorii instala╚Ťiei ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ, prezentat─â de IQOS la Romanian Design Week
Instala╚Ťia interactiv─â ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ este realizat─â de studioul de art─â ╚Öi tehnologie H3, ├«n parteneriat cu IQOS, ╚Öi propune o experien╚Ť─â multisenzorial─â imersiv─â, prin care vizitatorii s├«nt invita╚Ťi la un proces de autocunoa╚Ötere.
Re╚Ťeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ
ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ, o poveste curajoas─â despre drepturile femeilor, inspirat─â din realit─â╚Ťile Americii de la finalul anilor ÔÇÖ60, deschide cea de-a 21-a edi╚Ťie TIFF, cu o proiec╚Ťie de Gal─â organizat─â vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ. Recital sus╚Ťinut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Varia╚Ťiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, ├«n cadrul proiectului ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ, organizat de Radio Rom├ónia Muzical ╚Öi Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 ÔÇ×fic╚Ťiuni despre via╚Ť─âÔÇŁ ├«n Competi╚Ťia Oficial─â TIFF 2022
12 produc╚Ťii din toat─â lumea, printre care ╚Öi dou─â filme rom├óne╚Öti, intr─â ├«n cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
ÔÇ×A fost odat─â la HollywoodÔÇŁ, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment ├«n luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansat─â miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Libr─âria Humanitas de la Ci╚Ömigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) ╚Öi s├«mb─ât─â, 4 iunie, ora 12.00, ├«n cadrul Salonului Interna╚Ťional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actri╚Ťa Maia Morgenstern, Premiul de Excelen╚Ť─â la TIFF 2022
Actri╚Ťa Maia Morgenstern va fi omagiat─â la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii ╚Öi vie╚Ťi paralele
├Än ÔÇ×╚śoferul din OzÔÇŁ se asociaz─â fericit umorul, ironia, tandre╚Ťea, caracterele hiperbolizate ╚Öi inevitabila tenta╚Ťie a parabolei socio-politice cu priz─â imediat─â.
945 16 jos Iamandi jpg
Insa╚Ťiabila nemul╚Ťumire a lui Stalin
Bol╚Öevismul a fost exportabil ╚Öi a produs rezultate ÔÇ×cvasiidenticeÔÇŁ peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
G─âsim or─â╚Öelul mic ╚Öi netulburat ├«n care toat─â lumea se cunoa╚Öte cu toat─â lumea, g─âsim jocul de putere aparent blajin ├«ntre localnici ╚Öi intru╚Öii ÔÇ×de la centruÔÇŁ, g─âsim briza u╚Öoar─â de nefericire care traverseaz─â, din direc╚Ťii diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizual─â a celei de-a 21-a edi╚Ťii a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urm─â de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpreteaz─â unul dintre cele mai frumoase concerte de vioar─â compuse vreodat─â
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe!
├Äntre 1 ╚Öi 12 iunie 2022, la Bucure╚Öti ┼či ├«n alte zece ora┼če din ┼úar─â┬áÔÇô Cluj-Napoca, Ia╚Öi, Timi╚Öoara, Br─âila, Bra╚Öov, Constan╚Ťa, Sf├«ntu Gheorghe, Sibiu, Suceava ┼či T├«rgu Mure╚Ö┬áÔÇô cinefilii s├«nt invita╚Ťi la ├«nt├«lnirea anual─â cu cele mai recente ╚Öi remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi? jpeg
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi?
Corpurile s├«nt grele, teama, dezn─âdejdea, dar ╚Öi m├«ng├«ierea ├«nso╚Ťesc un drum care porne╚Öte dintr-un acas─â spre nu se ╚Ötie unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť
ÔÇ×L-am v─âzut pe Picasso asambl├«nd obiecte aparent ne├«nsemnate ╚Öi aceste obiecte, odat─â a╚Öezate de c─âtre el ├«ntr-o anumit─â ordine, cap─ât─â via╚Ť─â.ÔÇŁ

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude ╚Öi spectaculoase metode de execu╚Ťie
C─âlcarea sau strivirea de c─âtre un elefant este o metod─â de execu╚Ťie sau de tortur─â mai pu╚Ťin cunoscut─â de-a lungul istoriei, de╚Öi a fost practicat─â p├ón─â ├«n secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: art─â sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?