Alegeri parţial anticipate

Publicat în Dilema Veche nr. 346 din 30 septembrie - 6 octombrie 2010
Un adjectiv complicat jpeg

Nu demult, Uniunea Teatrală din România, după cum sună titulatura completă (şi, cîteodată, ignorată) a ceea ce toată lumea numeşte, mai operativ, UNITER, şi-a ţinut Adunarea Generală avînd ca principal punct pe ordinea de zi (de unde o veni oare această expresie?) alegerea conducătorilor organizaţiei pentru următorii patru ani. Conducători, adică preşedinte, vicepreşedinte cu puteri executive şi Senat, plus comisie de cenzori (organ omniprezent – există aşa ceva şi la asociaţia de bloc – şi care pe mine, una, mă fascinează prin severitatea rece a denumirii şi utilitatea mai degrabă decorativă a funcţiei sale, acum, aici şi întotdeauna). Alegeri, car’ va’s’zică... Da’ mie să-mi spuneţi cu cine votez! Ei, cu cine? Cu cine-ai mai votat şi pîn’acu’! 

Evident, fiind vorba despre chestiuni din domeniu, nu m-am putut abţine (vorba scorpionului din acea anecdotă genială) să dau o raită prin Scrisoarea pierdută – nu că ar fi existat vreo similitudine de situaţii (C’eşt’ copil?!), dar aşa, de amorul tutelarului nostru Nenea Iancu. Deşi, la drept vorbind, ca şi în piesă, onorabilul Ion Caramitru (care prezidează organizaţia din 1990) a avut nu majoritate (Te temi de vr’un balotaz?), nu majoritate, zic, ci unanimitate, candidînd domnia-sa, cum ar veni, de unul singur şi fără concurenţi. Păi de unde concurenţi? Cînd e să critice, să bîrfească, să înjure şi să se grozăvească, numeroşi sînt aceia care s-ar vedea foarte bine în rolul de şef al breslei; cînd e să treacă la treabă... Ca în cazul oricărei întreprinderi serioase, procedura alegerii forurilor conducătoare ale UNITER include depunerea prealabilă, de către oricine e interesat să participe la, nu-i aşa, cursa electorală, a unui proiect documentat privind intenţiile personale în chip de mai-mare al oamenilor scenei, viziunea de ansamblu asupra mersului Uniunii şi mijloacele de a concretiza toate acestea. Din cîte mi-aduc eu aminte, în ultimii douăzeci de ani (adică de cînd există UNITER!), o singură dată s-a întîmplat ca şi altcineva să-şi manifeste în mod coerent dorinţa de a candida la funcţia de preşedinte; au avut loc atunci dueluri oratorice şi confruntări de programe (şi mai mult încă, de orgolii), care au stîrnit discuţii aprinse în asistenţă, animînd sala mai ceva decît apariţia Vînătorului lîngă căsuţa unde Lupul tocmai digeră bunicuţe şi scufiţe (acţiunea se petrecea, dacă nu mă înşel, la Teatrul „Creangă“). De astă dată – ca şi ultima dată, ca şi penultima dată –, nimeni şi nimic nu a tulburat pacea adunării din Sala ArCuB, plină şi nu prea, pentru că, în criză fiind noi, oamenii de teatru din provincie nu s-au încumetat decît în număr extrem de mic pînă în Capitală şi, oricum, cei aproximativ 1800 de membri fuseseră invitaţi să-şi desemneze reprezentanţi, mai fiind ei, pe deasupra, şi consultaţi prin e-mail, care e ieftin şi rapid. Minunile tehnicii, soro! Dar mătuşica, ştii, se culcă o dată cu găinile... 

Aşadar, candidînd, după modelul american (!), preşedintele dimpreună cu un vicepreşedinte, s-au ales din nou, fără opuneri şi abţineri, Ion Caramitru şi Aura Corbeanu, adică – ce mai încolo şi-ncoace? – persoanele ale căror nume şi, în mare măsură, viaţă se confundă cu numele şi viaţa Uniunii. Ce ar fi UNITER-ul fără Ion Caramitru? Ce ar fi UNITER-ul fără Aura Corbeanu? Chiar dacă, în discursul său de motivaţie, prezidentul a încercat să lanseze această ipoteză, ca eventualitate ce poate deveni oricînd o realitate (bio)logică şi, implicit, ca încurajare a forţelor tinere de a se arunca în vîltoarea luptelor administrative, legislative, financiare – pe scurt birocratice – pe care le presupun funcţiile respective, asistenţa a refuzat sonor să meargă cu imaginaţia atît de departe. Adevărul este că, la UNITER, oamenii potriviţi stau în locurile potrivite. 

Au urmat alegerile pentru Senat, unde, în afara preşedintelui (actor) şi a vicepreşedintelui (manager cultural), hotărăsc soarta Uniunii încă şaptesprezece membri reprezentînd proporţional profesiile admise în UNITER (actori, regizori, scenografi, critici şi, cum zic toate „quiz-urile“ din lume, altele), patru fiind membri supleanţi. Aici, tradiţia şi inovaţia au mers, putem zice, mînă în mînă: unii au rămas ce erau, alţii au devenit ce nu visau, inclusiv persoane – adică personalităţi – absente, aceasta fiind, mă-nţelegi, dorinţa adunării. Toate deciziile majore în cestiuni arzătoare se iau, la UNITER, în şedinţele Senatului sau, oricum, prin consultarea expresă a senatorilor. (Cam ca în Roma antică, doar că aici nu a apărut, deocamdată, nici-un cal – neavînd noi de-a face, fireşte, cu nici-un tiran. Chestiunea gîştelor salvatoare a căpătat, prin extensiune, oarece actualitate în timpul adunării, căci, la fel ca la spectacolele de teatru, doamnele erau mai numeroase în asistenţă decît domnii, dar episoadele în cauză nu au avut nimic eroic.) La urmă, s-a ales şi organul serios despre care vorbeam la început. Avem Papă măcar pentru încă patru ani. 

„Ce face UNITER-ul pentru mine?“ Această întrebare, pusă adeseori pe ton foarte ţîfnos de către unii artişti ai scenei, are, în ziua de azi, un răspuns mai mult decît convingător: dă o jumătate din pensia de la Stat în plus, reglementare juridică pentru care preşedintele Caramitru s-a bătut acum cîţiva ani, prin diverse foruri legislative, precum Leonida la Termopile. Dincolo de sugestiile cînd mai fanteziste, cînd mai realiste emise în sală în aşteptarea numărării voturilor, această victorie dă Uniunii o pondere de nedezminţit în existenţa membrilor săi. În sfîrşit, să trăiască!  

Alice Georgescu este critic de teatru.  

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.