Lupul dadaist

Publicat în Dilema Veche nr. 782 din 14-20 februarie 2019
Lupul dadaist jpeg

● Tristan Tzara, Corespondenţă de familie, ediţie, traducere şi prefaţă de Mădălina Lascu, Editura Tracus Arte, 2018. 

Corespondenţa de familie a celui care avea să arunce în aer literatura în vara lui 1916, odată cu Manifestul DADA, este una dintre cele mai banale şi mai calde corespondenţe din istoria literaturii.

Tristan Tzara, copilul teribil al avangardei, face figura epistolară a unuia dintre cei mai cuminţi şi mai la locul lui bărbaţi ai Europei de la jumătatea secolului trecut: se căsătoreşte (fără să le spună părinţilor, e-adevărat), face un copil, munceşte pentru a construi şi amenaja o casă, îşi publică opera, cumpără un automobil, trimite părinţilor fotografii cu soţia şi cu copilul şi pachete cu medicamente surorii sale. Samică (cum e alintat de părinţi înainte să-şi schimbe oficial numele) sau Lupul (cum e alintat de soţie) nu pare deloc autorul Omului aproximativ ce revoluţiona literatura epocii, trăind apoi clandestin în timpul războiului. În asta constă marea revelaţie a acestui volum de corespondenţă: umanitatea umilă a unui vizionar scriitor de origine evreiască din Moineşti, stabilit la Paris.

Acoperind o perioadă de 35 de ani (1924-1959), cele 55 de scrisori adunate în volum pot fi împărţite în două categorii: cele primite de acasă, de la familia rămasă la Bucureşti, şi cele primite de la soţie, plecată cu copilul în diverse staţiuni balneare. Scrisorile scrise de Tzara aproape că pot fi numărate pe degetele ambelor mîini. Părinţilor le scrie pe cît de afectuos (vezi şi scrisoarea de mai jos), pe atît de rar (tatăl îşi pierde orice speranţă: „Nu-mi mai repet rugămintea banală de a ne scrie des, căci văd că nu foloseşte“), în contrast cu dorinţa părinţilor de a afla cît mai multe lucruri despre viaţa fiului lor chiar de la el, nu de la cunoscuţi („ne-a dat informaţiuni foarte bune despre tine, că eşti un om serios şi foarte iubit de toţi“). De altfel, aşa cum subliniază şi Mădălina Lascu (a cărei substanţială prefaţă aproape că epuizează observaţiile pe care cineva le-ar mai putea face pe marginea corespondenţei), familia nu era la curent cu activitatea culturală a fiului lor la Paris. După moartea tatălui, cînd e deja divorţat, Tzara îşi face multe griji pentru sănătatea mamei şi a surorii (căsătorită şi beneficiara dreptului său la moştenire, la care Tzara renunţase generos), se dă peste cap să le trimită bani şi să le facă rost de tot felul de medicamente.

Nici în corespondenţa cu soţia sa, Greta Knutson, pictoriță suedeză provenită dintr-o familie înstărită şi pe care o cunoscuse în 1924, cînd i se juca cu succes piesa Mouchoir de nuages, Tzara nu este mai prezent. Plecată din Paris împreună cu copilul lor fie în timpul construcţiei casei, fie în perioadele în care se trata în diverse staţiuni, Greta îi scrie soţului ei, uneori zilnic, scrisori minunate (traduse foarte bine din franceză de îngrijitoarea ediţiei, ar fi meritat reproduse în carte, nu ca note de final), confesive şi sentimentale, pline de detalii de viaţă domestică, cu mult umor şi cu nenumărate desene. De altfel, prin scrisorile ei, semnate Mourmi(gnon), Croc sau Querochüe, în care foloseşte idiomuri diferite (idiş, catalană, suedeză ş.a.), jocuri de cuvinte, diminutive şi apelative zoomorfe (soţului îi spune Lup, Urs, Vidră, dar şi Poupi, Poupir, Poupen şi uneori îi scrie la persoana a treia ca şi cum ar fi nu destinatarul, ci personajul scrisorii), folosind o sintaxă sucită, punctuaţie pe dos şi grafică, Greta este cel mai artistic şi mai complex personaj al acestei corespondenţe.

Casa însăşi este un „personaj“: imobilul construit în Montmartre, după proiectul arhitectului austriac Adolf Loos, i-a dat mari bătăi de cap lui Tzara, care n a reuşit, de fapt, să-l finalizeze niciodată. „Reşedinţa onirică“ a cuplului, vreme de un deceniu a fost şi „hub“-ul cultural al suprarealismului parizian, găzduind cenacluri, serate dansante, spectacole de teatru, dar Tzara a fost nevoit să-l închirieze, apoi să-l abandoneze, pentru ca în cele din urmă să-l recupereze, în 1975 fiind declarat monument istoric.

În deceniul cît a durat mariajul (cei doi s-au separat în 1937), lui Tzara i-au apărut cele mai importante cărţi, printre care şi L’homme aproximatif, toate dedicate soţiei, care, la rîndul ei, îşi vernisa prima expoziţie personală în Cartierul Latin. Dar în ciuda efuziunilor sentimental-tandru-ludice ale Gretei („Lupul meu păsărar teripil şi totuşi fermecător“), sobrul Tzara se arată mai apropiat de copil, a cărui naştere prilejuieşte cea mai lungă, mai confesivă şi mai dramatică scrisoare a sa. Are mare dreptate Mădălina Lascu să afirme că revelaţia acestei corespondenţe de familie este latura paternă a personalităţii lui Tzara: foarte ataşat de băiat în copilăria şi adolescenţa lui, mîndru de el la maturitate. Avea şi de ce. Căsătorit pînă în 1967 cu fiica lui Natalie Sarraute, cu care a avut doi copii (dintre care unul adoptat), Christophe Tzara a ajuns fizician la Comisariatul de Energie Atomică şi profesor universitar. Din păcate, a murit anul trecut, la vîrsta de 91 de ani, înainte să apuce să vadă tipărit acest volum de corespondenţă al familiei sale, îngrijit admirabil de Mădălina Lascu.

Miercuri, 20 februarie, de la ora 19, în spaţiul Qreator (Bd. Aviatorilor 8 A) va avea loc a treia ediţie a „Seratei cu scrisori“, moderată de Genevieve Fieraru şi Marius Chivu, unde coregraful Răzvan Mazilu, scriitorii Nora Iuga şi Marin Mălaicu-Hondrari, regizoarea de film Adina Pintilie şi muzicianul Oigăn (Kumm & Moon Museum) vor oferi o lectură de scrisori de dragoste din literatura română şi universală.

***

Tristan TZARA

Scumpii mei părinţi,

Lucica îmi scrie că n-aţi primit de mult ştiri de la mine – eu însă aşteptam o scrisoare de la Dv. Căci vara asta v-am scris din provincie o scrisoare la care n-am primit răspuns. Îmi închipui deci că s-a perdut – fie în absenţa Dv, fie că am trimis-o dintr-un colţ uitat al Franţei. În această scrisoare îl întrebam pe papa să precizeze de ce crede că aşi avea dificultăţi venind în ţară. Vă mai făceam o comunicare care pentru mine are o foarte mare importanţă, anume că Greta aşteaptă (în 4-5 luni) cu ajutorul lui Dzeu, un moştenitor şi vă scriam că după acest eveniment important, aş dori mult, foarte mult, să vă văd, dacă nu în ţară, cel puţin la Viena. De acea reproşurile ce Lucica mi le-a făcut mi-au făcut multă durere, căci nu trece o zi fără să mă gîndesc la Dvoastră (papa să nu se supere) dar mai principal la maman şi la Lucica.

Dragă maman, sînt sigur că mata ai simţit asta şi că eşti sigură de dragostea ce ţi-o port. Îmi este foarte dor de mata, şi aş vrea să te văd. Cum îţi merge acum cu sănătatea, te rog să-mi scrii amănunţit. Eu sînt foarte bine, cum vedeţi sîntem încă la ţară, la mare, unde vremea e încă frumoasă, soare, cînd la Paris plouă şi e frig. Am închiriat aici o vilă şi mai rămînem pînă la începutul lui decembrie. Greta de asemenea e foarte bine, şi dacă starea ei continuă ca pînă acum, pot fi mulţumit. Noi ne înţelegem foarte bine, şi pot spune că sînt fericit de cînd m-am însurat. Casa încă nu e gata. Entreprenorul a fost failit, şi am trebuit luna trecută să plec la Paris, unde am aranjat afacerile, aşa că sper că în curînd va fi gata.

Mi-am cumpărat un mic auto (Citroën 18HP) și pînă acum merge bine. Fac multe excursiuni și mă voi întoarce la Paris cu dînsa… Aici viaţa începe să devie cam grea: francul se urcă şi preţurile de asemenea, într-o lună şi jumătate viaţa a devenit cam cu 60% mai scumpă – totuşi n-am de ce mă plînge. Casa (cînd va fi gata) va fi foarte frumoasă şi confortabilă. N-am fi putut închiria aşa ceva la Paris. Vă trimit cîteva fotografii. Mare plăcere aşi avea să primesc şi de la Dv. fotografii. Vă rog să-mi scriţi aici pînă la sfîrşitul lui noiembrie, amănunţit şi vă sărut dulce al Dv. T.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.