Civilizaţii de serie B

Publicat în Dilema Veche nr. 545 din 24-30 iulie 2014
Civilizaţii de serie B jpeg

● Xenos. Contact între civilizaţii, antologie de povestiri SF coordonată de Antuza Genescu, Editura Nemira, 2014. 

Cele nouă povestiri al acestui volum colectiv, tematic (care nu e o antologie, de vreme ce nu presupune o selecţie valorică din proze deja publicate în periodice sau volume individuale) nu fac împreună, din punct de vedere al imaginarului SF, nici cît prima jumătate de oră din scenariul unui blockbuster precum, să zicem, recentul Edge of Tomorrow (adaptarea unui roman de Hiroshi Sakurazaka). Comparaţia este nedreaptă, dar perspectiva mi se pare demnă de urmărit. SF-ul a ajuns într-un punct în care poveştile/scenariile cît de cît originale, care nu mai urmăresc intrigi clasice, sînt foarte puţine (gen Avatar sau District 9, să zicem), în schimb, a apărut ceea ce aş numi fusion SF-ul, poveştile care mixează elemente din mai multe zone (spre exemplu, Edge of Tomorrow este un fel de Groundhog Day placat pe War of the Worlds, cu motive din Matrix şi din altele), aduc împreună personaje din poveşti separate (gen Aliens vs Predator) sau doar pun cap la cap scenarii distincte care însă construiesc coerent o poveste mai mare (gen Prometheus ca prequel al seriei Aliens). În faţa ofensivei hollywoodiene a acestui nesfîrşit mixaj al imaginarului SF care, datorită CGI-ului, îşi permite, din punct de vedere vizual, absolut orice, literaturii SF scrise pe hîrtie îi rămîne doar şansa de a fi bună ca literatură în sine. Or, în cazul acestui volum colectiv de trei sute de pagini, am numărat pe degetele unei singure mîini ideile sau frazele cu adevărat bune; în rest, am fost copleşit de stîngăciile stilistice, mediocritatea dialogurilor şi ridicolul situaţiilor, de banalitatea personajelor, lipsa de profunzime şi de imaginaţie a intrigilor şi a descrierilor, de clişeele care populează poveştile, avînd pe tot parcursul lecturii impresia că am mai citit aceste poveşti undeva, cîndva, oricum în forme lizibile şi nepervertite. Iar eu nici măcar nu sînt un cititor constant al genului. Pe ici, pe colo, am dat şi de lucruri bune, dar în general am rămas cu impresia unei literaturi de serie B.

În povestirea „Adevărul despre expediţia Starky“, Liviu Radu ne oferă relatarea unui fotograf pus de autorităţi să descrie o descindere jurnalistică într-o zonă de conflict din Africa, expediţie terminată tragic, cu pierderea cîtorva jurnalişti. Se discută foarte mult pe marginea corectitudinii politice, văzută ca o nouă formă de cenzură în presă, cineva menţionînd, la un moment dat, faptul că „ultima găselniţă a fost extinderea relaţiilor interrasiale la relaţii interspecii“. Numai că, în ciuda finalului, nu acesta pare a fi subiectul povestirii, care însă bifează tema volumului: „Din punct de vedere tehnic şi ştiinţific, diferenţa dintre noi şi extratereştri ar fi mult mai mare decît era cea dintre europeni şi pieile roşii“, spune un personaj într-o conversaţie despre tipul de „întîlnire“ pe care oamenii l-ar putea avea cu extratereştrii. Din păcate, nu cred că Liviu Radu, altfel unul dintre maeştrii genului la noi, a gîndit foarte bine această povestire, pînă la urmă necalibrată şi obscură, greşită inclusiv narativ: relatarea fotografului supravieţuitor începe prin a se referi la autorităţi la persoana a treia („Autorităţile competente care anchetează cele întîmplate mi-au cerut să aştern pe hîrtie...“), lăsîndu-ne să înţelegem că relatarea sa este, de fapt, reluată în faţa altor destinatari; pentru ca la sfîrşit să li se adreseze autorităţilor direct, la persoana a doua („...pînă m-aţi preluat voi“), ca şi cum textul ar fi chiar mărturia oficială.

Povestirea lui Aurel Cărăşel, „Migraţia“, este însă o aiureală de-a dreptul: dispariţia dinozaurilor s-ar explica printr-un fel de... transhumanţă stelară. În urma unui semnal bio-chimico-energetic care a anulat efectul de gravitaţie, dinzaurii au migrat pe alte izlazuri cosmice doar pentru a se reîntoarce pe Terra într-un proces nesfîrşit de „păşunat stelar ciclic“. Tot o aiureală, încă şi mai mare, este „O insulă la marginea lumii“ de Diana Alzner, cu un scenariu în care trovanţii de la Costeşti-Vîlcea ar fi nişte bolovani de origine extraterestră. Folosindu-se de o întîmplare reală – descoperirea, de către un detector amator, pe dealul din Budeşti-Vîlcea, a celui mai mare tezaur monetar de la noi: 55 de kg de aspri otomani –, Diana Alzner adaugă lîngă monedele descoperite şi nişte „pui de trovanţi“ pe care geologul amator îi sparge, eliberînd astfel o bacterie care, în cele din urmă, îi transformă pe oameni în sclavii unei entităţi extraterestre (ca „două picioare de păianjen care atîrnă din cer“). Scenariul are nenumărate elemente ridicole, iar povestea – sub forma conversaţiei a două femei supravieţuitoare – este scrisă foarte, foarte prost.  

Un fel de steam-punk debil este „Cum să prinzi un extraterestru viu şi nevătămat“ de George Lazăr. Nişte extratereşti au bombardat orăşelul Lunca, după care au construit un gard înalt de beton şi au plantat nişte ţepuşe ca sistem de apărare şi, asemeni otomanilor, le impun oamenilor nişte cote de colectare, produse agro-alimentare, dar şi sînge. Extratereştrii îi ajută pe oameni la agricultură (le dau seminţe modificate genetic) şi pentru că au nevoie de sînge nealterat de alcool, iau în calcul chiar incendierea viilor. Toate acestea le sînt transmise foştilor locuitori ai Luncii printr-un medium, un nene ales de extratereştri să fie Glasul lor. Oamenilor li se pare inacceptabilă această sclavie şi pun la cale un război de eliberare; noroc cu un puşti care, împreună cu sora lui, prinde o extraterestriţă pe nume Cristina („semăna cu o floare crescută în glastră“), care le spune cum stă de fapt treaba, şi cele două civilizaţii se înfrăţesc. Această povestire demnă de a fi ecranizată de Minimax este, de fapt, o mică capodoperă a comicului involuntar.

Nu mai insist asupra textelor proaste, şi ţin totuşi să remarc două povestiri. Scrisă modest, „Întîlnire cu rhumbii“ de Daniel Haiduc are însă o premisă interesantă: Luna a fost colonizată şi pămîntenii pot face un circuit turistic în care admiră, printr-un perete de sticlă, nişte forme extraterestre ajunse accidental pe Lună şi cărora oamenii le-au permis să vieţuiască într-un perimetru delimitat. Protagoniştii povestirii sînt un cuplu de agenţi infiltraţi printre turişti pentru a preîntîmpina actele teroriste puse la cale de către cei care se simt ameninţaţi de prezenţa extratereştrilor. Pe Ioana Vişan o remarc din nou, după contribuţia în volumul Steampunk. A doua revoluţie (Millenium Books, 2011). În această povestire, intitulată „Secvenţă de zbor“, e vorba de o echipă de prospectori care caută zăcăminte de minereuri în solul unei planete populate cu nişte meduze translucide plutitoare, de mărimea unui om: „Corpurile sub formă de umbrelă se vălureau uşor pe margine, sub influenţa aerului călduţ expulzat de aparatul lor de propulsie. Le ducea doar în sus, fără variaţii de direcţie, şi nu atingeau o altitudine prea mare. Se opreau la maxim doi metri deasupra solului, unde rămîneau suspendate, mişcîndu-şi din cînd în cînd tentaculele diafane într-un limbaj indescifrabil. Prezenţa oamenilor le lăsa indiferente. De obicei.“ În urma unui accident însă, are loc clasicul act de contaminare între cele două organisme. Îndrăzneaţă (dar nu foarte reuşită literar, căci nu are încă dexteritatea stilistică a lui Cărtărescu, spre exemplu, din cele cîteva secvenţe asemănătoare prezente în Orbitor), perspectiva micro abordată de Ioana Vişan construieşte prea literal un mise-en-abîme, altfel interesant, al celor două forme de explorare, a solului şi a organismului. Fără a fi originală, „Secvenţă de zbor“, cu lirismul ei straniu, este însă cea mai bună povestire a volumului. 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.