Artele în vremea COVID-ului

Publicat în Dilema Veche nr. 842 din 9 - 15 aprilie 2020
Artele în vremea COVID ului jpeg

Acesta e primul text la rubrică pe care îl scriu pentru Dilema veche știind că nu va fi publicat pe hîrtie. E cumva demotivant (despre ce să scrii, la ce bun, pentru cine?), așa cum, privind în jur ce se întîmplă cu artele, la mai puțin de o lună de cînd trebuie să stăm în case, te apucă dezolarea. Reviste și-au suspendat apariția în print, tipărirea de noi cărți este redusă ori amînată, desfășurarea din vară a festivalurilor literare, muzicale sau de film este în cel mai bun caz incertă, s-au închis muzee, librării, biblioteci, teatre, cinematografe… Cînd artele tac, peisajul capătă un aer apocaliptic.

„Societatea noastră democratică are nevoie de peisajul unic și variat cultural și mediatic în această situație istorică, de neimaginat pînă de curînd. Curajul creativ al artiștilor ne poate ajuta să trecem cu bine criza. Trebuie să profităm de orice ocazie pentru a crea lucruri bune pentru viitor. De aceea artiștii nu sînt doar indispensabili, ci de-a dreptul vitali, mai ales acum.” Acestea sînt, culmea, vorbele unui politician, ale ministrului Culturii german, care a anunțat instituirea unui pachet guvernamental în valoare de cincizeci de miliarde de euro pentru sprijinirea micilor întreprinzători din cîmpul cultural german. (Prin comparație, valoarea pachetului similar oferit artelor de guvernul britanic este de 190 de milioane de euro.) La noi, senatorul USR Vlad Alexandrescu a adresat un memoriu ministerelor Culturii, Muncii, Finanțelor și Economiei cerînd măsuri de urgență pentru sprijinirea celor aproximativ zece mii de artiști independenți: de la actori, regizori, coregrafi, designeri, restauratori, scriitori, artiști vizuali, compozitori la editorii, inginerii și tehnicienii din domeniile artelor.

Săptămîna trecută, un articol din The Washington Post titra: „New York este unul dintre marile orașe bune pentru artă, însă daunele cauzate de pandemie se dovedesc catastrofale”. În orașul în care spectacolele celor 41 de teatre de pe Broadway adună anual mai mulți spectatori decît toate stadioanele sportive combinate (impactul economic al teatrelor de pe Broadway se apropie de 14 miliarde de dolari anual), Lincoln Center, Radio City Music Hall, MoMA, Met Opera, galeriile ș.cl. sînt în pragul disperării, ca să nu spun al falimentului. New York City Balet estimează pierderi de opt milioane de dolari, New York Philharmonic încă și mai mult, iar Met Opera – 60 de milioane. Un grup de filantropi americani a donat deja 75 de milioane de dolari pentru sprijinirea grupărilor artistice în aceste vremuri, dar suma e departe de a fi satisfăcătoare. „Trebuie să fim pregătiți ca perioada necesară pentru a reveni la situația de acum cîteva săptămîni, de dinainte de pandemie, să se întindă de la cîteva luni la cîțiva ani”, a declarat Glenn D. Lowry, directorul MoMA. Am insistat pe aceste cifre pentru că rareori avem imaginea reală a beneficiilor economice datorate domeniului cultural.

Pe de altă parte, în mod ironic, pandemia a făcut, pînă acum, cel mai mult pentru accesul gratuit la arte. Porțile Cerului par să se fi deschis pentru mai toate bibliotecile și arhivele artelor: UNESCO oferă acces gratuit la Biblioteca Digitală Mondială, Biblioteca Publică din New York oferă acum descărcarea gratuită a trei sute de mii de cărți și albume, iar milioane și milioane de e-books, audiobooks și reviste din biblioteca Scribd și de pe Archive.org sînt, unele doar temporar, disponibile gratuit; Sundance Collab oferă întreaga arhivă de scenarii Master Classes, iar Google Arts and Culture oferă retrospective artistice la liber. La noi, Festivalul Enescu, Opera Națională și cea din Cluj, teatrele Bulandra, de Comedie, Mic sau Țăndărică din București, precum și cele din Sibiu, Constanța, Cluj, Arad, Iași, Oradea sau Chișinău, dar și altele, oferă online înregistrări de arhivă, filme românești de artă pot fi vizionate pentru doar cîțiva lei pe contul de Vimeo al Bad Unicorn, iar SNSPA oferă acces liber la toate cărțile publicate de profesorii universității.

Constrînse exclusiv la comerțul online, librării și edituri vînd pachete promoționale de tot felul (Cărturești face lichidări de stoc, editurile, de la cele mici precum Black Button Books la cele mari ca Nemira, Polirom ș.cl., oferă pachete cu reduceri semnificative) și au lăsat pentru descărcare gratuită pe propriile site-uri nenumărate titluri de cărți în format electronic (Cartier sau Humanitas, spre exemplu.) Mai mult, pentru a impulsiona lectura și a combate anxietățile izolării, s-au inițiat diverse forme de video-lecturi cu scriitori de la ei de-acasă: pe site-urile și pe conturile de Facebook ale Cărturești sau Paralela 45, pe citestema.ro, pe contul Maraton de poezie online 2020 ș.a. Pe urbansunsets.com găsiți întreaga arhivă a radio-emisiunii cu scriitori All You Can Read (peste o sută de conversații cu scriitori români și străini), iar la secțiunea Booktapes găsiți și o arhivă cu poeme și proze în lectura proprie a autorilor, de la clasicii Arghezi, Bacovia, Blaga, Leonid Dimov, M. Ivănescu sau Nina Cassian pînă la contemporanii Ileana Mălăncioiu, Ioan Es. Pop, Mircea Cărtărescu și poeți din generația tînără.

Pe de o parte, pandemia revelează imensa contribuție artistică a omenirii, infinitele arhive ale culturii, conștientizarea moștenirii creative. Pe de altă parte, denotă importanța artelor în cotidianul fiecăruia într-un mod, pentru unii, surprinzător: fără manifestările artelor, pandemia e doar izolare, iar viața rămîne doar existență.

P.S. Cel mai cunoscut scriitor disident român, Paul Goma (2 octombrie 1935 – 25 martie 2020) a murit la Paris în urma complicațiilor datorate infectării cu COVID-19. Cărțile sale sînt reeditate de Editura Ratio et Revelatio.

Ilustrație de Ion BARBU

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.