Cînd zidurile cad și se deschide cerul…

Publicat în Dilema Veche nr. 838 din 12 - 18 martie 2020
Cînd zidurile cad și se deschide cerul… jpeg

Venit din teatru, cu un pasaj recent în cinema ca realizator de film, Eugen Jebeleanu semnează prima sa regie de operă, I was looking to the ceiling and then I saw the sky. Un spectacol produs de Opera Națională din Lyon, creat hors les murs pe scena Teatrului de la Croix Rousse. Mai precis, e vorba de o operă pop sau, pe scurt, un musical.

E un gen adorat de americani și anglo-saxoni, primit adesea cu reticență în Franța. Poate că ar trebui să privim altfel gustul acesta american pentru ritm și blues, ca pe o poveste a timpurilor noastre. Peter Sellars, care a semnat în 1995 prima versiune scenică a acestui musical, mergea mai departe afirmînd că „în istoria spectacolelor din Occident, există trei momente-cheie: teatrul antic, drama elisabethană și comedia muzicală“. Pentru el, comedia muzicală degajează o forță imensă, capabilă să bruieze distincțiile dintre clase, să transmită un mesaj social și politic angajat. Este, cred, ceea ce l-a interesat de la început pe tînărul om de teatru Eugen Jebeleanu cînd a acceptat provocarea de a monta acest obiect muzical, bine identificat, I was looking to the ceiling and then I saw the sky, al compozitorului american John Adams. Titlul, neașteptat și misterios, are muzicalitate și ritm, dar tradus în română sau chiar în franceză devine anost, aproape comic (Mă uitam la tavan și atunci am văzut cerul), dar recapătă sens în momentul cînd ni se explică ce ascunde. Textul povestește cutremurul din 1994 de la Los Angeles care a distrus o parte din oraș. Titlul reia replica unui supraviețuitor explicînd contextul. Premiera a avut loc în 1995, cînd subiectul era încă o actualitate fierbinte (dar într-o zonă de pericol seismic permanent, cutremurul de pămînt rămîne o posibilitate mereu activă), la Universitatea californiană Berkeley, în regia, așadar, a lui Peter Sellars. Cei doi, Adams și Sellars, colaboraseră deja la alte opere, Nixon în China sau The Death of Klinghoffer, opere moderne, în genul opera seria. De fapt, nu cutremurul sau catastrofa naturală se situează în centrul musical-ului, ele servesc însă de revelator și catalizator în devenirea celor șapte personaje ale libretului. După cele două opere citate semnate de John Adams, de calibru monumental sau „de prestigiu“, compozitorul vrea să atingă publicul american utilizînd genul familiar cel mai apropiat, dar care se vrea în același timp la fel de nobil ca opera. Adams se declară influențat de Gershwin în Porgy și Bess sau de Leonard Bernstein cu West Side Story, fiecare a reușit să capteze limbajul popular al epocii, negro spirituals, hot jazz din anii ’20, blues sau muzica hispanică și cool jazz, adevărate modele pentru teatrul muzical american. Ceea ce va încerca să facă aici și Adams, un adevărat mix de genuri muzicale: jazz, funk, soul, blues, salsa, cabaret. Libretul e scris de June Jordan, scriitoare și profesoară de studii afro-amerciane la Berkeley University, interesată de problemele de gen, de imigrație sau de drepturile minorităților. Structura dramatică e construită după stilul foiletoanelor de televiziune, dar, în același timp, răstoarnă regulile genului. Personajele sînt arhetipuri, dar ilustrează diversitatea rasială și socială americană: Dewain, un șef de gang de culoare, încarcerat pentru că a furat două sticle de bere, Consuelo, iubita sa salvadoriană, urmărită de poliția de imigrație, David, pastorul negru afemeiat, dar care va descoperi dragostea adevărată cu Leila, tînăra hispanică progresistă și care va muri sub dărîmături în brațele sale, Mike, polițistul alb, obsedat de cultul virilității, homofob, prins în cursă de atracția pentru un bărbat, Tiffany, jurnalista albă, avidă de faptul divers, și, în fine, Rick, tînărul avocat vietnamez. Cuplurile se vor despărți (One Last Look at the Angel in Your Eyes), dar, dincolo de încercarea cutremurului, importantă rămîne revelația interioară, afirmată deja din corul ce deschide spectacolul. Personajele se exprimă deja la trecut, povestesc spaimele, angoasele lor de dinainte de cutremur, îi vom însoți apoi în acest voiaj interior care îi va conduce către pacea interioară și un alt stil de viață. Cutremurul nu face decît să provoace o răsturnare, o limpezire a sentimentelor.

Eugen Jebeleanu are curajul să se confrunte cu cîteva modele celebre, spectacolul lui Peter Sellars sau cel al lui Giorgio Barberio Corsetti la Châtelet la Paris în 2013, cred însă că nu a putut să le vadă, dar dacă m-am gîndit la un moment dat la o preluare de ștafetă între generații și discursuri politice angajate, regizorul român aduce în intențiile sale o altă dimensiune, susținută de un limbaj artistic ce îi e propriu. Pleacă și el de la dimensiunea politică și socială a operei, dar subliniază vocea minorităților, a indivizilor anonimi și a unei culturi, în margine, trece dincolo de etichetele politically correct. Nota personală e prezentă:  „Trăiesc între Franța și România și mă construiesc pe ruinele trecutului, cele ale familiei mele și cele ale țării mele, dar cu convingerea că posibilitatea de a crea punți între culturi este încă valabilă, dincolo de prejudecăți și judecăți de valoare“, spune Eugen Jebeleanu în caietul-program.

Teatru, film și acum operă, Eugen Jebeleanu nu pleacă niciodată de la zero, de fiecare dată se sprijină pe ce a acumulat și apoi „sare“ mai departe. Experiența cu filmul a fost una dintre etapele acestei evoluții în spirală, după care, ne spune el, a început să lucreze altfel. Ceea ce e vizibil în tratamentul acestui spectacol, montat secvență cu secvență.

14 i was web 3 jpg jpeg

Decorul e construit pe două etaje, la parter, orchestra cu cei opt instrumentiști de jazz și, la etaj, trei spații separate, locuri de acțiune cu funcții multiple. Spectacolul se desfășoară cu acțiuni simultane sau în contrapunct. Cele șapte personaje ocupă tot timpul spațiul, fiecare mișcare, apariție sunt construite în raport cu ce se întîmplă sau se povestește în song-urile ce se țin lanț. Regia și scenografia funcționează astfel ca două vase comunicante. Imaginile sînt inspirate din universul fotografului american David LaChapelle sau, pentru siluetele personajelor, portretele lui Pierre et Gilles. Fotograful american are un univers special, un fabulos kitsch metafizic, fellinian, unde se amestecă ezoterismul, imagini religioase din pictura clasică sau renascentistă și art street, și pe care spectacolul le utilizează ca o replică în plan secund, în acord cu universul sonor strălucitor și eterogen al operei. O fotografie de David LaChapelle străjuiește deasupra patului din camera de hotel, un tablou uriaș, un Gulliver gol, răsturnat pe spate, ca în gravura cu eroul lui Swift imobilizat de frînghiile liliputanilor, aici însă la frînghii sînt femei, cu voaluri pe cap. Imaginea Leilei, moartă, ce apare și acompaniază pastorul în final, e replica unei fotografii de LaChapelle, o siluetă în albastru cu o uriașă diademă de aur, ca o aureolă profană. Scenografia Velicăi Panduru, colaboratoare constantă a regizorului, introduce aceste imagini-oglinzi ale personajelor într-un dialog dinamic cu ideile spectacolului. Cuplurile se desfac, fiecare pleacă cu o altă filozofie de viață. În scena cutremurului din înaltul scenei se prăbușesc bucăți de zid și pulbere, orchestra e în penumbră, platoul e gol, traversat de un cîine ciobănesc german, ce caută prin moloz (deosebit de profesionist!), fără să se lase distrat de lumini și public și apoi părăsește scena alături de o acompaniatoare (toți actorii știu că este foarte greu să joace cu un animal pe scenă care polarizează cu talent toată atenția). Alte momente pline de umor, acela al celor trei fete, între joc de clovni sau song brechtian, Song about the Bad Boys and the News, sau duetul obsesiv al celor doi îndrăgostiți, Three Weeks and Still I’m outta My Mind. Toți cei șapte tineri soliști au voci superbe și se supun unor exigențe de joc și situații pe care o divă de operă le-ar accepta cu greu: Alban Zachary Legos, Clémence Poussin, Christian Joël, Axelle Fanyo, Aaron O’Hare, Biao Li, Louise Kuyvenhoven. Dirijor: Vincent Renaud. Sînt personaje și probleme din America de acum treizeci de ani, dar Eugen Jebeleanu știe să le citească după ora timpurilor noastre. O punere în pagină contemporană infiltrează permanent imaginile și relațiile dintre personaje, o inscripție cu #black lives matter, viețile negrilor contează, o mișcare revendicativă a afro-americanilor apărută în 2013, sau un graffito pe zidul celulei, „surorilor noastre asasinate“, datorată lui Yann Verburgh, dramaturgul spectacolului, cel care aduce în pagină cu subtilă inteligență ce trebuie să citim și să vedem printre rînduri.

Mirella Patureau este critic de teatru şi traducătoare, cercetătoare la Atelier de Recherche sur l’Intermédialité et les Arts du Spectacle, CNRS, Paris.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.