De fapt, un omagiu

Publicat în Dilema Veche nr. 833 din 6 - 12 februarie 2020
De fapt, un omagiu jpeg

● Gang of Four, Happy Now, Gill Music Ltd, 2019.

„And I’m at the top of the tree / If you’re an Alpha Male like me / And you think it’s pretty good as it stands / Magic Mirror, where do we go? / And was this all unplanned / Or are we heading for the Fatherland?“ Electro(-funk)-ul ăsta penetrat la infinit de o chitară pe care poate că ai mai putea-o recunoaște dintr-o mie nu mușcă la fel ca pe vremea unei „Not Great Men“: „No weak men in the books at home, / The strong men who have made the world, / History lives on the books at home, / The books at home“. Aici, pe albumul de debut din 1979, îndelung ovaționatul și ultrareferențialul Entertainment!, respirația convulsivă a lui Jon King, braț la braț cu chitara lui Andy Gill, împinsă de o secție ritmică, Hugo Burnham și Dave Allen, care merge înainte cu frenezia unui ceas deșteptător, deconstruiește istoria scuipînd cuvintele ca un atlet la finalul cursei. „It’s not made by great men!“, repetiția din refrenul piesei, strînge în ea, cu siguranță, ceea ce măcar Gill, King și Burnham, studenți ai lui T.J. Clark, profesor și conducător al Departamentului de Arte Frumoase de la Universitatea din Leeds, membru al falangei engleze a Internaționalei Situaționiste și, ulterior, al grupului radical King Mob, puteau gîndi în acel moment atît de special. „Post-punk-ul s-a întîmplat într-o conjunctură istorică particulară, la sfîrșitul unui îndelungat val de inovații în cultura populară, dar a coincis, de altfel, și cu ceea ce sociologul Stuart Hall a numit thatcherism“, nota Gavin Butt în prefața cărții Post-Punk Then and Now (Repeater Books, 2016). Gang of Four s-a situat pe creasta noului val, cel care a închis intervalul punk sexpistolian de reacție la anchilozarea rockismului – „No future! / No future for you!“ −, pentru a deschide un univers policentric și a broda pe etosul unui acționalism politic care avea ceva mai multă substanță: „How can I sit and eat my tea? / With all that blood flowing from the television / At a quarter to 6?“.

Dar asta era în anul venirii la putere a lui Thatcher și al unei greve generale a lucrătorilor din sectorul public englez, al asasinării lui Louis Mountbatten de către Armata Republicană Irlandeză, al revenirii triumfale a lui Khomeini în Iran, al instaurării unei republici islamice și al crizei ostaticilor americani în aceeași țară, al lansării, de către Sony, a walkman-ului și al primului release al lui Michael Jackson la Epic Records, Off the Wall.    

În 2019, nici King, nici Burnham, nici Allen nu mai fac parte din Gang of Four, iar Happy Now, cel de-al nouălea − al zecelea, dacă îl socotesc și pe Return the Gift (2005), un disc de reînregistrări ale pieselor clasice din perioada 1979-1982 − album de studio al grupului din Leeds, nu mai are nici un motiv să sune precum Entertainment!. O dată, pentru obsesia evolutivă (citește „strategie de supraviețuire“) a lui Andy Gill, supraviețuitorul formulei inițiale. A doua oară, pentru faptul că au trecut, de la primul LP, exact 40 de ani. Aproape deloc surprinzător, Happy Now, dincolo de textele care, deși nici ele nu mai mușcă precum în acel trecut iconografiabil, sună ca și cum ar fi produs de formațiile care, cîndva la jumătatea decadei ‘00, încercau să sune precum Gang of Four la sfîrșitul deceniului al șaptelea din secolul trecut. Rețetist, deloc caustic, aproape irelevant, apropiindu-se uneori periculos de mult cînd de Depeche Mode, cînd de Nine Inch Nails, ultimul album al lui Andy Gill ca Gang of Four închide, simbolic, o eră. În seara de 1 februarie 2020, la ora 7,05 p.m., pe contul de Twitter al trupei engleze apărea un mesaj: „Ne vine foarte greu s-o scriem, dar marele nostru prieten și lider suprem a încetat astăzi din viață. Ultimul turneu al lui Andy, cel din noiembrie 2019, a fost ultimul în care a stat pe scenă așa cum își dorea să fie pînă la capăt: cu un Stratocaster, urlînd datorită feedback-ului, agățat de gît, asurzindu-i pe cei din fața scenei“.

Paul Breazu este jurnalist.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Calculele Coaliției. Independentul Cătălin Cîrstoiu la Capitală, împărțire politică la sectoare
Lunga căutare a Coaliției pentru un candidat care să-l învingă pe Nicușor Dan a luat sfârșit. Iar până la urmă, PSD și PNL par să se fi oprit la un independent, medicul Cătălin Cîrstoiu, favorit în rândul Puterii pentru intrarea în cursa pentru Capitală.
image
Destinul crud al Arynei Sabalenka, al cărei iubit a murit azi-noapte. Și-a pierdut și tatăl, la aceeași vârstă
O veste-șoc a lovit-o pe jucătoarea din Belarus, chiar înainte de debutul în turneul de la Miami.
image
Româncă obligată de justiție să își trimită copiii în plasament în Marea Britanie
Curtea de Apel București a hotărât ca o mamă din județul Vaslui să-și trimită copiii în plasament în Marea Britanie. Femeia este acuzată de răpire internațională de minori de către serviciile sociale din Newham, Londra, care au sesizat autoritățile române.

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.