Zodii simbolice

Publicat în Dilema Veche nr. 518 din 16-22 ianuarie 2014
Zodii simbolice jpeg

– "Cîntarea României", Dan Perjovschi, Milan Kundera –

Nu legitimitate, ci vizibilitate. Aceste cîteva cuvinte sînt oare suficiente pentru a rezuma scopul urmărit de organizatorii expoziţiei „Scènes roumaines“, din spaţiul cultural Louis Vuitton? Rostite de Corina Şuteu – fostă directoare a ICR New York, specialistă în management şi politici culturale, invitata uneia dintre dezbaterile organizate de parizieni în perioada octombrie 2013 – ianuarie 2014, a expoziţiei de pe Champs-Elysées –, ele au un sens aparte. Pot reprezenta chintesenţa unei capacităţi de cuantificare ineluctabilă a valorii, o valoare care nu duce lipsă decît de o vitrină, ca şi spiritul rebel al unei generaţii care nu are nevoie de legitimitate ca să existe, ci doar de lumină. Valoarea va fi doar un element suplimentar adus de patina timpului şi de recunoaşterea proprietarilor de galerii.

În absolut, această expoziţie preţioasă – la propriu, căci spaţiul Vuitton, asemeni obiectelor mărcii, nu este un spaţiu dornic de cantitate, ci de calitate, valabile atît pentru produse şi cumpărători, cît şi pentru arta promovată, şi pentru connaisseurs – a avut şansa de a arăta lumii artistice franceze un ansamblu de referinţe româneşti. Nu mă refer doar la numele prezente (Adrian Ghenie, Ion Grigorescu, Ciprian Mureşan, Şerban Savu, Mircea Suciu, Sergiu Toma, Ioana Bătrînu, Bogdan Vlăduţă, Dan Beudean, Mihuţ Boşcu Kafchin, Geta Brătescu, Simon Cantemir Hauşi, Oana Fărcaş), ci şi la ceea ce ele reprezintă: mai multe şcoli, stiluri, grupuri (fabrica de pensule de la Cluj a fost larg reprezentată), generaţii, concepţii şi chiar viziuni ale istoriei: „Oricum ar picta, artiştii români sînt trădaţi în arta lor de relaţia pe care o întreţin cu istoria recentă“ – aceeaşi Corina Şuteu, excelentă într-o confruntare cu Lucian Sîrb, directorul Euronews, în 9 ianuarie, pe tema „România, între trecut şi prezent“.

O întîlnire memorabilă, irealistă, ea însăşi artă, o artă a conversaţiei, asupra căreia aş vrea să zăbovesc. Nu pentru că expoziţia nu ar fi fost reuşită, dimpotrivă (stau mărturie articolele semnate pe blogurile Adevărul atît de subsemnata – „Cînd Vuitton pune pariu pe Cluj, pe România“, cît şi de Cristina Hermeziu – „Scene româneşti la spaţiul Vuitton din Paris. O simetrie“), ci pentru că această dezbatere – una din duzina de întîlniri programate de directoarea spaţiului cultural parizian, Marie-Ange Moulonguet – a fost deosebită: închipuiţi-vă un dialog spre levant, la etajul 7 al unei clădiri cu vedere spre Turnul Eiffel, în care Lucian Sîrb îi dădea replica, în engleză, unei Corina Şuteu vorbind în franceză, în faţa unei audienţe fermecate. Constituită, ea, din francezi, englezi, români, italieni, nordici, nemţi, într-o discuţie, desigur, despre România şi artiştii ei, dar care traversa subiectul trecînd prin Turcia şi Finlanda! „Conceptul de diaspora a dispărut în ultimii zece ani“, crede, fericit, Lucian Sîrb. „Mă simt o adevărată europeană, nu am o casă, ci case, călătoresc peste tot“, răspunde Corina Şuteu. Apartenenţa. Românii de azi, cei din generaţia care a dat importanţii expozanţi din Paris, aparţin reţelelor, nu cochiliei naţionale.

Un concept pentru o discuţie vastă, presupusă să însoţească o scenă românească practic fără concept. Dar în armonie. Laitmotivul era acolo. „România este un laborator extraordinar de creativitate“, crede Corina Şuteu, „care însă nu reuşeşte niciodată să se alinieze spiritului protestant, în sensul dat de Max Weber, privind respectul acordat muncii, eficienţei, obsesiei productivităţii, refuzului plăcerii.“ Dar este oare acest adevăr un păcat? Poate că ceea ce dau de înţeles artiştii prezenţi la Paris este că această neortodoxie este dorită, este căutată, este asemeni presiunii şi facilităţii cu care ies la suprafaţă bulele de şampanie. Suficient de incandescente pentru a provoca vizitatori avertizaţi, studenţi intrigaţi, români plecaţi de mult timp, dar dornici de a simţi ce mai e pe acasă...

Ei bine, artiştii români contemporani s-ar înscrie, astfel, în trei perioade-stiluri: „Cîntarea României“, Dan Perjovschi, Milan Kundera – crede Corina Şuteu. Cele trei exemple fiind nu încadrări, ci metafore revelatoare. Sub aceste trei „zodii simbolice“ ar putea fi interpretate evoluţiile din sistemul cultural după căderea comunismului.

1. Communism never happened – lucrarea lui Ciprian Mureşan, litere tăiate în viniluri care înregistraseră melodii pentru „Cîntarea României“, reprezintă negarea deliberată a unei evidenţe. Ne comportăm ca şi cum comunismul nu a existat vreodată, dar aceste litere şi concreteţea lor arată exact opusul afirmaţiei. Arta de după căderea comunismului e marcată de obsesia negării lui, dar şi de permanenţa unui rezistent „comunism“ al materiei.

2. Temporary Yours (cartea lui Dan Perjovschi despre expoziţiile lui şterse) e o altă latură fundamentală a evoluţiei postcomuniste a artelor – efemeritatea unor tendinţe, obsesia momentanului şi a efemerului, în comparaţie cu perioada „îngheţată“ de dinainte. Dar şi un efemer care exprimă o evoluţie foarte rapidă, Perjo fiind un artist angajat, care zugrăveşte mereu ceea ce vede acum. Între acum şi mîine, totul poate, însă, dispărea.

3. În sfîrşit, exemplul despre Kundera, din Le Rideau, este acela al artistului care nu vrea să zugrăvească istoria şi care crede că el nu este doar acompaniatorul istoriei, ci şi martorul; ceea ce spune în aceste mărturisiri e că în momentul în care artiştii încep să creeze liber, putem spune că o societate depăşeşte traumatismul istoriei şi începe să se vindece. A treia dimensiune este una de natură ontologică – societatea postcomunistă renaşte cînd creativitatea liberă renaşte, de unde şi convulsiile pe care le provoacă orice reală eliberare de arta oficială, fiindcă, odată cu apariţia artelor libere, societatea scapă de sub controlul politic absolut.

Este, deci, România asemeni unei newsroom, cum crede Lucian Sîrb? Dacă da, şi sînt şanse să fie aşa, Parisul în 2013 a fost doar un semn: viitorul sună bine!

Iulia Badea-Guéritée este jurnalistă la Courrier International, Paris.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.