Un festival al culturii române

Publicat în Dilema Veche nr. 431 din 17-23 mai 2012
Un festival al culturii române jpeg

- România la Salonul de Carte de la Torino -

Între 10 şi 14 mai a avut loc la Torino cel mai mare tîrg de carte din Italia şi unul dintre cele mai mari din Europa. La ediţia de anul acesta, una aniversară (a 25-a), invitatele de onoare au fost România şi Spania. Într-un tîrg cu cinci pavilioane, sute de expozanţi, sute de mii de vizitatori şi o sumedenie de lansări şi dezbateri întîmplîndu-se în acelaşi timp, e foarte uşor să treci neobservat. Dar Institutul Cultural Român a reuşit să organizeze un veritabil festival al culturii române: 120 de invitaţi, 30 de evenimente, un stand elegant cu o sală de conferinţe şi o librărie mereu pline. Timp de cîteva zile, România a fost în centrul atenţiei, despre ea s-a scris în Letteratura, suplimentul literar al cotidianului Corriere della Sera, despre ea s-a vorbit la televiziune şi la radio, cu ea au dat nas în nas prin Torino, la metrou, în parc, în şcoli, torinezii, cu ea s-au întîlnit la tîrg cititorii, nu doar la standul României, ci şi la standurile editurilor care publică traduceri din literatura română.

Prezenţa României la Salon a fost prefaţată de Festivalul „România-Italia: filmul românesc contemporan la Torino“, o selecţie a celor mai bune filme româneşti din ultimii ani (apropo, dacă mergeţi vreodată la Torino, să nu cumva să rataţi Muzeul Cinema-ului, e unul dintre cele mai candide şi jucăuşe muzee pe care le-am văzut pînă acum), şi de un concert de gală, susţinut de soprana Anita Hartig, tenorul Teodor Ilincăi şi Orchestra Filarmonicii din Torino. Înainte de concert s-au rostit cîteva discursuri oficiale. Ernesto Ferrero, directorul Tîrgului, a vorbit despre echipa ICR Veneţia, „bravissimi ragazzi“ care au reuşit să organizeze impecabil prezenţa României la Tîrg (e de-abia al patrulea an cînd există un stand al României la Torino şi sîntem deja ţară invitată). Lumea din sală şuşoteşte „romeni, romeni, romeni“, şi de data asta se pare că e de bine.

Deschiderea oficială a tîrgului are loc a doua zi, joi, iar la inaugurarea standului României e prezent şi Piero Fassino, primarul oraşului Torino. Cu zece ani în urmă, o asemenea desfăşurare de forţe ar fi fost imposibilă, a subliniat în discursul său inaugural Horia-Roman Patapievici, directorul ICR, mulţumindu-le în acelaşi timp „zecilor şi sutelor de oameni“, scriitori, artişti, operatori culturali români care au contribuit la reformarea Institutului Cultural Român. „Cultura română e acolo unde se află scriitorii români“, a încheiat Patapievici. Iar la Torino au fost: Norman Manea, Ana Blandiana, Mircea Cărtărescu, Gabriela Adameşteanu, Dumitru Ţepeneag, Matei Vişniec, Ileana Mălăncioiu, Mircea Dinescu, Ion Mureşan, Ana Maria Sandu, Dan Lungu, Nichita Danilov, Lucian Dan Teodorovici, Ruxandra Cesereanu, Răsvan Popescu, Florina Ilis, Vasile Ernu, Floarea Ţuţuianu, Doina Ruşti, Eugenia Bulat, Mihai Mircea Butcovan, Ingrid Beatrice Coman, Liliana Lazăr. Evenimentele organizate de Centrul Naţional al Cărţii şi Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia, în colaborare cu Asociaţia Italiană a Româniştilor şi colectivul de limba şi literatura italiană din cadrul Universităţii Bucureşti, au inclus lansări, mese rotunde, dezbateri, întîlniri cu publicul, dialoguri între scriitori români şi scriitori italieni. Ceea ce urmează e o selecţie cît se poate de personală din ce-am văzut şi auzit în cele cinci zile de tîrg:

● În prima zi, în timp ce lucram la laptop în sala de conferinţe a standului României, apare o clasă de grădiniţă, doamna educatoare le spune copiilor: „Toţi cei din poze sînt scriitori români“; mă vede pe mine, mă întreabă de unde sînt şi exclamă: „Şi Roberto e român! Roberto, pup-o pe domnişoara“. Roberto, 5 ani, se-nroşeşte şi începe să cînte „Deşteaptă-te, române“. Facem poză de grup, doamna educatoare îmi cere adresa de e-mail ca să mi-o trimită. Le fac şi eu poză, îmi zîmbesc toţi.

● Traducătorii din literatura română, cei fără de care editorii italieni n-ar avea nici o idee despre ce merită citit şi publicat. De altfel, la aproape fiecare lansare, reprezentanţii editurilor italiene le-au mulţumit traducătorilor pentru munca lor de scouting şi pentru efortul continuu de promovare a culturii române în Italia. În ultimul an, au apărut în Italia 22 de traduceri din literatura română, majoritatea cu sprijinul ICR.

● Expoziţia de fotografii dedicată victimelor comunismului, organizată în parteneriat cu Memorialul Victimelor Comunismului şi al Rezistenţei şi cu Academia Civică. „Dacă vreţi să înţelegeţi cultura română de azi, vedeţi cifrele şi fotografiile din expoziţie“, a spus Ana Blandiana.

● Doamna de la un stand de calendare, cartoline, creioane, care, cînd a aflat că sînt din România, m-a întrebat dacă am citit Cruciada copiilor a Florinei Ilis. Şi a fost cumplit de dezamăgită cînd i-am spus că nu: „O dată mă întîlnesc şi eu cu cineva din România şi nu pot să vorbesc despre o carte care mi-a plăcut atît de mult!“.

● Norman Manea, aproape ubicuu, urmat mereu de o echipă de filmare care lucrează la un documentar despre scriitor. Norman Manea la standul Rai radio 3, Norman Manea întîlnindu-se cu elevii şi vorbind cu ei despre „per distanza“, Norman Manea dînd interviuri, explicînd de ce sîntem uneori mai aproape de „rudele noastre livreşti, mai aproape decît de cele din arhivele eredităţii“.

● „Ceaslov“ şi „nisiparniţă“, două cuvinte cu care Lucian Dan Teodorovici a vrut, în glumă, desigur, s-o pună în dificultate pe traducătoarea Ileana M. Pop.

● Ana Maria Sandu discutînd cu scriitoarea şi jurnalista italiană Gaia Rayneri despre romanul Omoară-mă!, proaspăt apărut în Italia la Editura Aisara, cu o copertă diafană şi albăstrie, cu atît mai neliniştitoare cu cît pe ea scrie Uccidimi!.

● Mesele rotunde despre Dante în România, Cantemir, elitele culturale, literatură şi ideologie, Dada etc.

● Ion Mureşan făcînd un spectacol de zile mari duminică seară, la lectura din cartea Alcool. Deşi la început eram vreo 20 de oameni, în vreo zece minute sala s-a umplut – lumea auzise hohotele de rîs de sus şi urcase ca să vadă ce se întîmplă. „Mici conspiraţii despre poezie“, vorba lui Mureşan.

● Lecţia de literatură a lui Mircea Cărtărescu (de ce seamănă poetul cu o pisică, de ce, „atunci cînd citiţi o carte scrisă de mine, ţineţi în mîini nu creierul meu, ci creierul dvs.“), dialogul său cu Emanuele Trevi şi fraza următoare: „Diferenţa dintre cele două cărţi ale mele, Nostalgia şi Orbitor, este că între ele l-am citit pe Blecher“.

● Enrique Vila-Matas, unul dintre cei mai importanţi scriitori spanioli, despre a cărui literatură Juan Pitol a spus că e „o călătorie fără întoarcere pînă la capătul nopţii“, vorbind despre Oblomov, Kafka, Sophie Calle şi Bob Dylan, atît de amabil la final, cînd m-am dus să-i cer un autograf pe „Istoria prescurtată a literaturii portabile“ şi să-i spun că vreau să fac cu el un interviu pentru Dilemateca. Aproape înfricoşător de amabil, convins că mă cheamă Chiara.

● Cozile imense la intrarea în tîrg, copiii fluturînd plase cu cărţi, chicotind, fugărindu-se printre standuri, întrebîndu-i pe scriitori care-i treaba cu scrisul, dînd impresia că literatura e pe mîini bune.

● Dumitru Ţepeneag cu totul şi cu totul adorabil, povestind într-o dimineaţă, la cafea, că încă mai ştie pe de rost numărul de telefon de-acasă, de cînd era copil.

Şi asta e doar o foarte mică parte a ceea ce s-a întîmplat la Torino. Cuvîntul de încheiere îi aparţine lui Bruno Mazzoni, preşedintele Asociaţiei Italiene a Româniştilor: „Articolul apărut în Letteratura despre literatura română e tot despre Cioran, Ionescu, Eliade, ca şi cum nu s-ar fi întîmplat nimic în ultimii 70 de ani. Ne aflăm, deci, într-un punct de plecare, şi mai sînt atîtea de făcut“. Iar prezenţa României la Tîrgul de Carte de la Torino a fost unul dintre aceste lucruri. 

Această deplasare a fost posibilă  cu sprijinul Institutului Cultural Român.

Foto: L. Muntean

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

Vladimir Putin FOTO SHUTTERSTOCK
Scenariul în care regimul lui Putin ar cădea: ce ar putea urma pentru Rusia
Decretarea mobilizării parțiale a slăbit susținerea regimului lui Putin, iar dacă armata Rusiei va suferi o altă înfrângere majoră cel mai probabil soarta lui este pecetluită, scrie Anatol Lieven.
Accidentul preotului Dobra FOTO Poliția Română jpg
Preotul mort pe autostradă avea permisul suspendat și nu obișnuia să poarte centură
Centura de siguranță ar fi putut salva viața preotului Remus Dobra, decedat într-un accident pe autostrada A1. El avea permisul de conducere suspendat pentru nerespectarea regulilor de depășire.
Lucrările pe Valea Oltului la structura DN7 în Sibiu Foto DRDP Brașov jpg
Alternative pentru șoferii prinși în capcana lucrărilor de pe Valea Oltului și A1 Sibiu-Pitești VIDEO
De multe luni, din cauza lucrărilor începute în mai multe puncte pe DN7 / E 81 - Valea Oltului, dar și pe A1 Sibiu – Pitești, traficul rutier pentru trei județe este sufocat de ambuteiajele din Sibiu.

HIstoria.ro

image
„Historia Special”: 100 de ani de la încoronarea regilor României Mari
„Historia Special”: 100 de ani de la Încoronarea de la Alba Iulia
image
Care este importanța strategică a Insulei Șerpilor?
De mici dimensiuni, având doar 17 hectare, Insula Șerpilor are cu toate acestea o importanță geostrategică semnificativă. Controlul insulei și al apelor înconjurătoare afectează toate rutele de navigație care leagă Ucraina de restul lumii.
image
Cum era la ora de istorie ținută de I.L. Caragiale?
Ca mulţi alţi literaţi, Ion Luca Caragiale a avut o pasiune pentru istorie, inclusiv pentru cea naţională. Blamat de unii încă din timpul vieţii pentru că, în scrierile sale, s-ar fi relevat drept anti-român, el a avut, uneori, o viziune romantică (dacă nu chiar idilică) asupra trecutului neaoș.