Trei scurtmetraje româneşti

Publicat în Dilema Veche nr. 446 din 30 august - 5 septembrie 2012
Trei scurtmetraje româneşti jpeg

● Hot Shorts (România, 2012), de Cristina Jacob, Bogdan Mirică, Radu Potcoavă. 

Contrar comunicatelor de presă ale distribuitorului (MediaPro), Hot Shorts nu e prima compilaţie de scurtmetraje româneşti (nelegate unul de altul nici prin subiect, nici prin semnătura unui anumit cineast) care se distribuie în circuitul nostru cinematografic extra-festivalier, ci cea de-a treia din ultimii 10 ani (fără a pune la socoteală cele două serii de Amintiri din Epoca de Aur produse de Cristian Mungiu). Sigur, cu cît mai des apar asemenea compilaţii, cu atît mai bine – şi asta chiar dacă, spre deosebire 5 succese mari pentru 5 filme mici (grupaj distribuit în 2008 de Metropolis Film) şi de Scurt-circuit (grupaj – tot de cinci – distribuit în 2004 de Independenţa Film), Hot Shorts nu include (printre cele numai trei momente/schiţe/short stories cinematografice ale sale) nici un candidat plauzibil la clasicizare.

Prima producţie se cheamă În film la Naşu’ şi e mai mult televiziune (comercial-românească) decît cinema: un scheci în care anything goes – o babă îmbrăcată într-un tricou cu Dinamo, un anume maior Doru care se dovedeşte a fi căţel, o sonerie de telefon cu manea, nişte pantaloni care se rup, în plan-detaliu, pe fundul lui Ion Săpdaru –, căci disperarea de a face lumea să rîdă e mare, iar resursele profesionale ale regizoarei-scenariste Cristina Jacob sînt mici. Cristi Iacob se agită monoton-zgomotos în rolul unui actor aşteptat la o filmare de-a lui Coppola şi reţinut la graniţa româno-moldovenească, în timp ce Diana Dumitrescu (în rolul însoţitoarei lui) chicoteşte non-stop, Ion Săpdaru (în rolul unui vameş) îi întreabă pe ea dacă vrea să guste din „perjele“ lui, iar pe el „cine coppola mea“ îşi închipuie că l-ar crede, iar Florin Călinescu (în rolul unui alt vameş) se răsfaţă imitîndu-l pe Brando şi lăudîndu-se că l-a întîlnit pe însuşi Florin Călinescu. Apariţia lui Coppola himself (contactat video-telefonic de Călinescu) e tichia de mărgăritar care încoronează această dramatizare ineptă a unei anecdote din istoria MediaPro Pictures.

Bora Bora al lui Bogdan Mirică e tot o anecdotă, istorisită într-o manieră tărăgănată, wannabe hip (copiată după cea a fraţilor Coen din unele dintre fabulele lor despre abisalitatea prostiei din America profundă), dar neaplicată nici pe departe cu destulă inteligenţă încît să justifice lăbărţarea la 32 de minute a unei materii epice foarte subţiri. Dacă filmul ar fi început abia cu ceea ce-i acum penultima lui secvenţă (cea în care un poliţist de ţară jucat tot de Săpdaru vine să-l umfle pe păgubosul pescar fără barcă Ion Ion, pentru că acesta, fără să ştie ce face, a lăsat un mafiot să planteze marijuana pe tarlaua lui), sau chiar cu ultima (în care poliţiştii dau foc la recoltă în faţa unei camere de televiziune şi, în cîteva minute, fumul li se urcă la cap atît lor, cît şi reporterilor), nu s-ar fi pierdut nimic valoros; tot ce-i pînă acolo – intenţionat-abulicele schimburi de replici dintre Ion Ion (Alexandru Potocean) şi soţie (Mirela Zeţa, care n-are ce juca), dintre Ion Ion şi mafiot, dintre Ion Ion şi un alt ţăran, cadrele cu pustietatea arsă de soare în mijlocul căreia trăieşte sau cu ploaia bătînd în barca lui abandonată – toate astea nu sînt mult mai mult decît umplutură cu (cel mult semi-justificate) pretenţii de stil. Şi, chiar şi hipsterizată printr-o doză de stoner humor (adică dintr-un umor specific conversaţiilor între oameni „fumaţi“), satira României „profunde“ rămîne banală şi obvious: poliţiştii şi reporteriţa (Ioana Flora) sînt caricaturizaţi în aceleaşi feluri ca în o mie de scenete TV (deşi Flora ridică un pic nivelul prin subtilitatea cu care-şi frazează transmisiunea în direct), iar pe fraierul arhetipal evident că nu putea să-l cheme decît Ion Ion (cum îl cheamă, de altfel, şi într-un alt film recent, Medalia de onoare).

În fine, Tatăl meu e cel mai tare al lui Radu Potcoavă e neorealism hip-hop sau gangsta-neorealism – povestea unui băiat de cartier care, la vîrsta de 13 ani, e deja în pericol de a o apuca pe un drum greşit (Alfred Wegeman proiectează bine ferocitatea cerută de rol), dar care învaţă să respecte alegerea tatălui său, fost tough guy (Gavril Pătru), de a trăi din muncă cinstită. Totuşi, posibilitatea consecvenţei într-o asemenea alegere, în lumea pe care ne-o arată filmul, rămîne sub semnul întrebării: atunci cînd tatăl intră în război, fără să-l fi căutat, cu un şmecher local, el e constrîns să se pună nu sub protecţia poliţiei (care în această lume e ca şi inexistentă), ci sub a unui mafiot mai mare (Valentin Popescu), care-i e dator pentru servicii mai vechi. În contrast total cu Cristina Jacob şi în contrast parţial cu Bogdan Mirică, Potcoavă ştie exact ce face: el face neorealismul mai comercial, mai de-acţiune şi cu lecţia de viaţă mai la vedere. Violenţa verbală nu e doar multă, ci şi aromatică, spaţiul cartierului e navigat cu o mînă sigură, iar actorii (în special Popescu) emană serious nastiness. 

TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, veți avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lansează opționalul de educație cinematografică pentru elevi
Programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimuțe, muzică și baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana întîi, cu un narator de vîrsta a treia, ce gravitează în jurul unor teme precum nostalgia tinereții, muzica, erotismul, totul învăluit într-o folie de „unheimlich” care a devenit marca autorului nipon.
947 16 jos coperta jpg
Secretul corespondenței
O cu totul altă carte față de aceea, știută tuturor, din 1978, este actuala ediție, definitivă, a „Romanului epistolar” dintre I. Negoițescu și Radu Stanca.
p 17 2 jpg
Nu te supăra, frate
„Frère et sœur” rămîne ilustrativ pentru un cinema anchilozat, cu trăiri rezonabile – însăși lipsa de măsură a pasiunilor sfîrșește prin a fi „rezonabilă”, necesară – și morală burgheză.
947 17 ABiro cover2 jpg
Eroi
Grimus ies din pandemie cu un album în limba maternă ce le oferă mai mult spațiu de manevră pentru poezie.

Adevarul.ro

image
Închisoare pe viaţă în Marea Britanie pentru şoferii care produc accidente mortale. În ce condiţii se aplică pedeapsa maximă
Marea Britanie introduce pedeapsa cu închisoarea pe viaţă pentru şoferii care ucid, în cadrul unei ample reforme a justiţiei care a intrat duminică în vigoare, potrivit informaţiilor publicate de BBC.
image
O tânără şi-a dorit o noapte de vis în compania unui „Don Juan”. Idila s-a transformat în coşmar
O tânără care credea că va trăi o noapte de vis alături de un aşa-zis „Don Juan” s-a trezit a doua zi ca dintr-un coşmar. Bărbatul a fost condamnat pentru faptele sale.
image
Imagini din patiseria Paul din mall Promenada închisă de ANPC din cauza mizeriei şi a alimentelor expirate VIDEO
O echipa din Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor din Municipiul Bucureşti a constatat un mod defectuos în desfăşurarea activităţii Patiseriei/cofetăriei Paul, care oferea spre consum produse care pot pune în pericol viaţa şi sănătatea consumatorilor.

HIstoria.ro

image
100 de ani de show-uri culinare
În primăvara lui 1924 se auzea la radio primul show culinar, a cărui gazdă era Betty Crocker, devenită o emblemă a emisiunilor de acest gen și un idol al gospodinelor de peste Ocean. Puțină lume știa că Betty nu exista cu adevărat, ci era doar o plăsmuire a minților creatoare ale postului de radio.
image
„Uvertura” războiului austro-turc din 1715-1718
Războiul turco-venețiano-austriac dintre anii 1714-1718, cunoscut și drept Războiul Austro-Turc din 1715-1718, sau „Războiul lui Eugeniu de Savoia”, este primul din seria războaielor ruso-austro-turce din secolul XVIII.
image
Capitularea lui Osman Pașa
La 4/16 decembrie 1877, Carol îi scria Elisabetei că otomanii încercaseră pe data de 28 să iasă din Plevna luptând și construind un pod peste râul Vid, în zonă desfășurându-se bătălii cumplite. Carol s-a îndreptat imediat în acea direcție, în timp ce împăratul se dusese în centrul dispozitivului.