Sîntem spectaculoşi. Dar de ce nu scriem teatru?

Publicat în Dilema Veche nr. 426 din 12-18 aprilie 2012
Sîntem spectaculoşi  Dar de ce nu scriem teatru? jpeg

„După Alecsandri, I.L. Caragiale este cel de-al doilea mare dramaturg român – şi nici pînă astăzi, din păcate, al treilea nu s-a născut, dacă facem abstracţie de Eugen Ionescu, continuatorul lui Caragiale, în mediu cosmopolit. Din raţiuni pe care le putem doar aproxima, relaţia românilor cu teatrul nu a fost niciodată prea strînsă: faţă de poezia lirică ori de proză, teatrul a făcut mereu la noi figură de rudă săracă, din zorile literaturii moderne şi pînă astăzi. Probabil că individualismul naţional exacerbat, ca şi pasiunea pentru cultivarea cuvîntului în sine au împins în România teatrul pe plan secund. Artă prin excelenţă a socialului, bazată pe puterea cuvîntului de a forma opinie, teatrul nu s-a dezvoltat prea mult la un popor lipsit de simţul solidarităţii şi incapabil de sacrificii personale în favoarea binelui comun. Doi greci, deveniţi scriitori români, Alecsandri şi Caragiale, rămîn pînă astăzi singurii noştri autori dramatici excepţionali.“

Am citat din cartea lui Mihai Zamfir – Scurtă istorie. Panorama alternativă a literaturii române, Cartea Românească, 2011, p. 293. Un verdict dur, zăpăcitor (poate chiar mai iritant decît nemiloasa însumare de provocări din Iluziile... lui Eugen Negrici), a cărui justeţe sînt silit s-o recunosc, dar care mă ameţeşte de neputinţă. L-am sucit şi răsucit, l-am contrazis cu furie, apoi l-am acceptat cu acră resemnare, după care m-am revoltat din nou, cum că nu, cum că de ce, cum că, adică, stai, domnule, că nu-i chiar aşa, deşi... etc.

Degeaba. Oricîte tîrcoale suspicioase am da chestiunii şi oricît ni s-ar revolta cocoşismul naţional, omul are dreptate. În afară de cei doi „greci“, fie că plusezi pe Blaga, sau că-l vrei înfipt pe Ionesco („ecrivain français d’origine roumaine“, cum scriu dicţionarele pariziene) în insectarul scenic valah, fie că te precipiţi să arunci de-a valma în luptă numele unor Kiriţescu, G.M. Zamfirescu, Tudor Muşatescu, Mihail Sebastian, Marin Sorescu, Teodor Mazilu, pînă la Matei Vişniec... totul e zadarnic, între noi fie vorba. De la Caragiale şi Blaga încoace, adio univers dramatic plin şi coerent, lume paralelă, ludic-demiurgică, adică, mă-nţelegi: hybris, kosmos, kairos, catharsis, chestii serioase, monşer, ca la Eschil, Sofocle, Euripide, Aristofan, Plaut, ca la Shakespeare, Molière, Racine, Goldoni, Lope de Vega, Cehov, Ibsen, Gogol, Beckett.

Prima dată cînd am avut de luptat cu ideea teatrului ca rudă săracă a literaturii române a fost în 1974. Anul doi, Filologia bucureşteană, „Cercul de istoria literaturii dramatice“, coordonat de Vicu Mîndra, un veritabil cadru (didactic) de partid, cu dreptate vituperat de Eugen Simion (via Alexandru Piru) din raţiuni de călinescofobie bolşevică, dar subtil ofertant, prin îngăduinţă şi terapie colocvială. Eram analfabet în teoria literaturii, eminescofil fermecat de „neptunic-plutonicul“ lui Negoiţescu, de poezia lui Ioan Alexandru, de Neagoe Basarab, Antim, Rimbaud, Dosoftei, Dorin Liviu Zaharia, sublimele mitologicale din culegerile lui Simion Florea Marian şi Tudor Pamfile, dar şi de Blake, Lautréamont, Blaga, Baudelaire, Pascal, Noica, Beatles şi San Juan de la Cruz, magnetizat de Led Zeppelin, Unamuno şi Marcela Saftiuc. Pe scurt: un năucitor aliaj de contrarii deopotrivă plăsmuitor, eliberator şi devastator pentru identitatea intelectuală. Un lirism ardent metafizic, armonios şi disolutiv totodată, peste care tema ritualităţii în teatrul poetic a picat ca ploaia diluviană peste seceta din Macondo. Tot citind Blaga, Nietzsche şi Claudel, Péguy, Giraudoux, Pirandello, V.Voiculescu, Sorbul şi George Magheru, Ifigenia lui Eliade, Beckett, Andreev, Adrian Maniu, Maeterlinck, Eliot, Strindberg, Victor Eftimiu, Urmuz-Ciprian, plus tulburătorul triunghi sorescian Iona-Paracliserul-Matca, eram convins că şi la noi teatrul e cît poezia şi proza. Iluzie vinovată. Cînd am luat la rînd istoriile literaturii române, am constatat uluit că teatrul ca literatură – aşa cum mă deprinsesem eu să-l consider – aproape că nu exista în nici una dintre ele. Era lăsat fie definitiv pe seama frivolităţii scenei, ca divertisment şi sincretism artistic (ieftin, scump, nu contează acum), fie era cultivat ca imagine înnobilată literar a ludicului educativ. Iar atunci cînd era ridicat moraliceşte, considerat politic la nivel literar, în linia apărării continuităţii şi a omogenităţii provinciilor (şi fiinţei) naţionale, de bună seamă că esteticul pălea instantaneu în faţa „misiunii sociale“. Tot ce fusese hrănit politiceşte pentru scenă (inclusiv pentru echipele teatrale din şcoli, licee, facultăţi, cu precădere în Transilvania, Bucovina, Basarabia, în Serbia sau Macedonia) se ofilise estetic.

Una peste alta, întrebarea se curbează cît curcubeul peste Carpaţi: de ce românii – care au (şi cultivă) în chip ostentativ, ca-n lumea soră italo-franco-hispanică, mania spectacolului (individual, domestic, conjugal, stradal, rural, politic, administrativ, la nivelul ceremonialurilor de naştere, nuntă, botez, înmormîntare etc.) – suferă de un cronic deficit de creaţie dramatică. Adorăm teatralitatea; avem comédia, simţul replicii, pasiunea intrigii şi-a situaţiei în sînge; avem umor cu carul (nastratinesc sau absurd, cinic sau sentimental, hohotitor, sarcastic, hîtru ori subtil); percutăm instantaneu la toate tipurile histrionice de tristeţe şi ironie; adorăm conflictualitatea, avem geniul bizantin al duplicităţii, travestirii şi tranzacţionalităţii; sîntem iute adaptabili şi dibaci asimilabili; am avut şi avem excepţionale şcoli de actorie, regie şi scenografie ş.a.m.d. – dar nu prea avem autori dramatici, nu construim textualiceşte teatral, nu gîndim scenic şi refuzăm să legăm constant, programatic, dramaturgia de sociologie. (Asta deşi, culmea, de la Reconstituirea la Periferic, de la De ce trag clopotele, Mitică? la Moartea domnului Lăzărescu şi 432, ne-am deprins să corelăm al naibii etnopsihologia cu cinematografia!)

Ce să fie? Faptul că sîntem preponderent lirici, născuţi poeţi şi jubilînd în eseistica subiectivă, anti-sistem, digresivi flamboaianţi, arhi-artişti şi anti-ştiinţifici, marcaţi adînc de individualismul ciobănesc, predilecţia memorialistică, fantasmaticul onirico-fabulos, sete de iraţional şi conservatism parohial? Mihai Zamfir vede o cauză în „lipsa solidarităţii“. Dar de ce-o fi eterna dezbinare românească mai infecundă spectacular decît insularismul britanic, din care ne-a copleşit Shakespeare? Să fie cumva ceva pendinte de ortodoxie, faţă de spaţiul catolico-protestant? O fi balcanismul structural ostil teatralităţii, chit că, la nivel ritual liturgico-imperial, Bizanţul era formidabil? Dar oare sîrbii, croaţii, bulgarii, albanezii, cehii, ungurii, slovacii, polonezii ce mare dramaturgie au?

Tot rumegînd ideea, mi-a venit în minte furioasa lamentare cioraniană, cum că niciodată nu am făcut istorie. Întotdeauna am suportat-o. Poate că pentru a face teatru mare, mult, puternic şi variat, trebuie să fi fost stăpîn. Să ai mentalitate de suveran, nu de slugă la n stăpîni. Ca şi-n filozofie, nici în teatru n-am fost producători, ci excelenţi trăitori: actori, regizori, spectatori deopotrivă. Cu autori din import. La urma urmei, şi asta-i o virtute. 

Dan C. Mihăilescu este critic literar. Cea mai recentă carte publicată: Oare chiar ne-am întors de la Athos?, Humanitas, 2011.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

lingouri jpeg
Prețul aurului a atins un nou nivel record, după ce s-a scumpit cu aproape 10 lei într-o singură zi
Prețul aurului a atins un nou nivel record, după ce s-a scumpit cu aproape 10 lei într-o singură zi, potrivit datelor BNR, valoarea unui gram de aur depăşind 415 lei.
tiruri foto pixabay jpg
Ce înseamnă pentru România aderarea deplină la Spațiul Schengen. Beneficiile aduse fiecărui român și companiilor
România se va integra complet în spațiul Schengen din ianuarie 2025, după ce inițial a aderat la spațiul european de liberǎ circulație maritim și aerian, din 31 martie, 2024. Integrarea terestră aduce o mulțime de avantaje, în special pe plan economic.
zodii pixabay jpg
Zodiile care vor scăpa, în sfârșit, de griji. Problemele financiare ale acestori nativi își vor găsi rezolvarea în weekend
Astrologia aduce vești bune pentru trei zodii care au fost încercate în ultima vreme de dificultăți financiare. Universul le pregătește o surpriză de proporții în acest weekend, când vor descoperi soluții salvatoare pentru a-și redresa bugetul și a scăpa de stres.
traian basescu
„Tata m-a învățat să mă bat numai cu bărbați”. Traian Băsescu răspunde la atacul lansat de Rareș Bogdan
Fostul președinte român Traian Băsescu a răspuns atacurilor lansate de prim-vicepreședintele PNL, după ce acesta a spus că fostul șef de stat "are problema Elenelor".
masina avariata jud Alba, foto ISU Alba jpg
Un bărbat din Alba a fost rănit şi a rămas încarcerat după ce un copac a căzut pe maşina în care se afla
Un bărbat în vârstă de 45 de ani a fost grav rănit după ce, din cauza vântului, un copac a căzut peste maşina în care se afla.
branza branzeturi istock jpg
Care este cea mai sănătoasă brânză din lume. Te poate ajuta să trăiești și 100 de ani
Brânza, un aliment iubit și controversat deopotrivă, se află adesea în centrul discuțiilor despre alimentația sănătoasă. Unii experți în nutriție recomandă includerea sa într-o dietă echilibrată, chiar și atunci când obiectivul este pierderea în greutate.
UEFA Nations League jpg
Palas Iasi jpg
Orașe recâștigate, prin dezvoltarea bazată pe reconversie și regenerare urbană
Extinderea periurbană a orașelor din România a cunoscut o creștere accelerată în ultimele decenii, pe măsură ce tot mai mulți locuitori au ales să părăsească aglomerația urbană în favoarea unor zone mai liniștite, cu spații verzi și locuințe mai mari.
simion lasconi podcast micutzu jpg
Micutzu, față în față cu Simion și Lasconi: „Îmi vine să vă întreb pe amândoi dacă ați fumat vreodată iarbă”
Zeci de mii de români au urmărit ieri de la ora 14.00 podcastul lui Cosmin Nedelcu, zis Micutzu care a organizat o dezbatere cu prezidențiabilii. La invitație au răspuns doar doi dintre cei șase invitați și anume, Elena Lasconi și George Simion. Î