Sebastian LEITNER: "Muzica clasică nu e plictisitoare" - interviu

Publicat în Dilema Veche nr. 463 din 27 decembrie 2012 - 3 ianuarie 2013
Sebastian LEITNER: „Classical music isn’t boring” – interview jpeg

Noseland este un film construit în jurul festivalului de muzică clasică „Julian Rachlin & Friends“ – organizat în fiecare an la Dubrovnik, în Croaţia – şi are o distribuţie cel puţin neobişnuită, la prima vedere: de la muzicieni faimoşi precum violonistul Julian Rachlin, violoncelistul Mischa Maisky sau pianistul Stefan Vladar la actorii John Malkovich şi Sir Roger Moore. Mockumentar-ul (adică un documentar amuzant şi ciudat) a fost regizat de către un alt muzician renumit: Aleksey Igudesman. El a fost ajutat de tînărul austriac Sebastian Leitner, care a lucrat ca director de imagine, dar s-a ocupat şi de editarea şi montajul filmului. Înainte de proiecţia specială a Noseland, care a avut loc în cadrul Festivalului Internaţional de Muzică de Cameră SoNoRo de anul acesta, am stat de vorbă cu Sebastian Leitner care, deşi momentan scrie la lucrarea de disertaţie în domeniul fizicii aplicate, rămîne un pasionat de cinematografie, lucrînd în lumea filmului încă din 2004.

Noseland a avut premiera mondială la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF) 2012. Apoi, aţi ajuns pe la nenumărate alte festivaluri, din diverse ţări. Cum a fost primit filmul în România şi care a fost reacţia publicului în lume?

TIFF a fost un festival minunat, cu un public interesant, dar şi interesat. Am fost, într-adevăr, şi la alte festivaluri de film – la Karlovy Vary, în Cehia, în Germania, Austria, Norvegia, Georgia, SUA, Rusia –, dar nicăieri nu a fost o experienţă atît de intensă ca cea din România. Ne-am bucurat mult să vedem că există un interes crescut atît din partea spectatorilor, cît şi a presei.

Prin contrast, la premiera din Germania am avut doar 15 oameni în sală... Iar percepţia este foarte diferită de la o vizionare la alta. Spre exemplu, în Norvegia erau vreo 40-50 de persoane şi nimeni nu a pus întrebări la sfîrşit. Dar au fost gălăgioşi în timpul filmului, rîzînd mai tare decît dacă ar fi fost 300 de oameni. Şi au rîs în nişte momente în care nu mai auzisem pe nimeni rîzînd pînă atunci. Asta pentru că au acelaşi tip de umor nebun ca noi şi au prins ideea filmului. (rîde) Oricum, cel mai bine îl înţeleg vorbitorii nativi de engleză sau cei care stăpînesc limba foarte bine.

Ce urmăriţi cu acest film şi cui se adresează el?

Filmul reprezintă un experiment care combină ficţiunea cu realitatea şi stiluri diferite, pentru a atrage atenţia publicului. Scopul nostru este de a-i determina mai ales pe tineri să vadă filmul, pentru a se convinge că muzica clasică şi artiştii din această lume nu sînt nici pe departe conservatori, plictisitori şi băţoşi. Aceşti artişti nu vor decît să cînte muzică, împreună, pentru oameni. Majoritatea muzicienilor nu sînt interesaţi de bani, ci de muzica lor şi de transmiterea unui mesaj. De aceea şi repetă ore în şir, atingînd aproape perfecţiunea. Pentru noi, a fost important să arătăm faţa umană, reală, a acestor muzicieni de prestigiu.

De altfel, acesta este şi unul dintre principalele motive pentru care Julian organizează festivalul, de mai bine de doisprezece ani, în Dubrovnik. Acolo, el îşi invită toţi prietenii muzicieni – unii dintre ei fiind consideraţi cei mai buni din lume, la un anumit instrument – şi cîntă împreună, fără să primească onorarii. Festivalul se numeşte „Julian Rachlin & Friends“, iar biletele sînt foarte ieftine, astfel încît oricine să poată veni la concerte. Aceasta e misiunea lui Julian. Şi noi am vrut să o transpunem într-un film, pe care să-l vadă apoi un public diferit, care nu are neapărat de-a face cu lumea muzicii clasice.

Am lucrat cu un buget aproape zero, iar cînd ne-am apucat de editarea filmului, nu ştiam exact ce urma să fie pentru că aveam sute de ore de material înregistrat. Nimeni nu mai făcuse un asemenea film pînă acum şi nu ştiam dacă va fi bun, dacă vom primi banii necesari pentru a-l termina... E şi foarte greu de vîndut şi de promovat. La festivaluri, de exemplu, sînt înscrise sute de filme, iar al nostru nu se încadrează în nici o categorie...

Mai mult, este şi foarte dificil să distribui un astfel de film pentru că trebuie să cunoşti şi piaţa de muzică clasică, şi pe cea de film. Încă încercăm să găsim o metodă de distribuire în cinematografe din întreaga lume.

Cum de v-aţi implicat în acest proiect?

Lucrez cu Aleksey de multă vreme; ne-am întîlnit prima oară în 2006, la un spectacol pe care l-a susţinut în Viena, a cărui înregistrare a apărut şi pe DVD. De atunci, am cam rămas împreună – avem multe puncte în comun, privim lucrurile asemănător, avem cam aceleaşi gusturi. Şi avem tot felul de idei simpatice pe care le concretizăm prin diverse clipuri promoţionale pentru proiectele sale. Sau facem înregistrări ale concertelor.

În ce fel sînteţi legat de lumea muzicii clasice? Cîntaţi la vreun instrument?

Am ascultat dintotdeauna muzică clasică, am încercat să cînt la violoncel, cînd eram mic, dar nu m-a atras foarte mult. Preferam filmele. Şi, în plus, îmi plăcea mult combinaţia dintre filme şi muzică. Conexiunea mea cu muzica clasică se face prin Aleksey, datorită căruia am cunoscut o mulţime de muzicieni extraordinari, care te inspiră. Sînt oameni foarte hotărîţi şi pasionaţi de arta lor, care ştiu ce vor, de ce au nevoie şi cum să obţină ceea ce-şi doresc.

Aleksey Igudesman (regizorul şi producătorul filmului) şi Sabina Hasanova (producătorul asociat) sînt, ambii, muzicieni. În ce fel a ajutat acest lucru la filmări?

La filmări, nu prea a ajutat. (rîde) Şi asta pentru că eram doar patru oameni în Dubrovnik – eu, în spatele camerei, un sunetist, Aleksey, în faţa camerei, şi Sabina, care făcea toate celelalte lucruri.

Însă la post-producţie, cînd editam, a ajutat mult. Stăteam toţi trei împreună şi am creat, practic, filmul în camera de montaj. Am creat atmosfera filmului începînd cu muzica pe care voiam să o folosim. Şi apoi am adăugat imaginile, construind în jurul muzicii, fapt ce a ajutat la ritmul filmului. (În mod normal, lucrurile se întîmplă invers.)

Cît de mult aţi improvizat la acest film?

Nu am avut un scenariu propriu-zis, ci doar nişte idei schiţate, astfel că am improvizat mult. De aceea şi este atît de natural totul. Pare a fi jucat foarte bine, dar nu e aşa. Fiecare interviu a fost filmat o singură dată, nu am tras mai multe duble. Şi toţi cei intervievaţi sînt, de fapt, nişte oameni foarte drăguţi şi prietenoşi. Dar cu toţii ştiau că, la final, vor fi jigniţi. Şi asta deoarece Aleksey detestă documentarele standard legate de muzica clasică pentru că sînt plicticoase. Noi am vrut să creăm ceva mai îndrăzneţ, mai experimental, mai creativ... Şi asta a însemnat că, uneori, în interviuri, trebuia să fie drastic şi diferit.

Oricum, ajută foarte mult să-i cunoşti şi altfel pe oamenii de pe scenă, să citeşti despre ei, să vorbeşti cu ei. De aceea şi vrem să continuăm folosirea lumii muzicii clasice şi a muzicienilor; Aleksey nu suportă cînd vede că actorii de la Hollywood, după ce au repetat vreo două săptămîni, joacă roluri de instrumentişti. Fiecare interpret de muzică clasică este neîncrezător cînd vede una ca asta... De ce să nu-i lăsăm chiar pe muzicieni să interpreteze acele roluri? Majoritatea pot fi actori buni şi, în plus, sînt mult mai naturali în interpretare, mai ales cînd e vorba de a cînta la un instrument.

Cît a durat realizarea filmului?

Filmările propriu-zise s-au desfăşurat pe parcursul celor peste două săptămîni de festival. Apoi, ne-a mai luat încă un an să punem înregistrările cap la cap. Simţeam că are potenţial, dar aveam nevoie şi de nişte fonduri, pentru a-l aduce la festivaluri şi în cinematografe. Iar a obţine bani pentru astfel de lucruri creative este foarte greu, în zilele noastre – deseori, arta este cea care beneficiază de cele mai puţine finanţări. Să luăm ca exemplu Festivalul SoNoRo: 85% din fonduri vin din sponsorizări private. Şi e grozav că asta funcţionează în România. În Austria nu ar funcţiona. Acolo sînt mai mulţi bani disponibili, la o adică, dar nu merg către proiecte culturale noi, ci doar către anumiţi oameni, care primesc acele fonduri în fiecare an. Practic, dacă vrei să creezi ceva nou, nu prea ai nici o şansă...

Cum de au apărut John Malkovich şi Sir Roger Moore în distribuţie?

Malkovich făcea parte din festival întrucît era protagonistul unui proiect iniţiat de Aleksey, intitulat „The Music Critic“, unde interpreta diferite roluri ale unor critici de muzică. Şi totul se încheia cu el jucînd rolul unui critic de teatru foarte supărat, din Turcia, care vorbeşte chiar despre John Malkovich. Cînd era pe platourile de filmare de la Napoléon – o coproducţie TV franco-germană, în patru părţi –, unde îl juca pe Paganini, Julian i-a cunoscut pe John Malkovich şi pe Gérard Depardieu. Şi, atunci, s-a dus pur şi simplu la Malkovich şi l-a invitat la festival. (rîde)

Cît despre Sir Roger Moore – şi el este un vechi prieten al lui Julian şi al lui Aleksey. Fiind ambasador UNICEF, era în sală la o gală caritabilă la care cînta Julian. Acolo s-au cunoscut şi, pentru că Julian voia de asemenea să devină ambasador UNICEF, au colaborat la mai multe astfel de proiecte caritabile. Cum este, spre exemplu, faptul că organizează un meci de fotbal: muzicieni vs sportivi renumiţi. Şi toţi banii strînşi merg la UNICEF...

În cadrul festivalului, Sir Roger Moore a recitat o scrisoare trimisă de Beethoven fratelui său.

De ce „Noseland“?

Titlul filmului ar putea fi interpretat ca o metaforă dublă. Pe de o parte, e adevărat, sînt destui muzicieni cu nasul pe sus. Dar, mai mult decît atît, numele vine de la fetişul lui Julian pentru nasuri. Îi place să atingă nasurile prietenilor lui. Practic, este modul lui de a-şi arăta afecţiunea. De altfel, pe plăcuţa de la uşa casei sale din Viena nu e scris numele „Julian Rachlin“, ci „Noseland“. Este lumea lui, unde nu contează unde eşti şi de unde vii, ci ce ştii să faci, cum îi poţi inspira pe alţii prin muzica ta. „Noseland“ este o metaforă pentru un loc frumos şi liniştit.

Cu alte cuvinte, trebuie să fii serios, ca muzician, dar fără să „te iei în serios“ foarte mult...

Exact. Altfel, nu mai poţi fi sincer cu cei din jurul tău, nu mai poţi spune ce crezi, iar acest lucru e foarte important cînd lucrezi cu cineva. 

a consemnat Patricia MIHAIL 

Mai multe detalii pe www.noselandthemovie.com şi pe www.rachlinandfriends.com   

Foto: Şerban Mestecăneanu

Versiunea în limba engleză a acestui interviu o puteţi accesa aici.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.