Salvaţi odată Tribuna!

Publicat în Dilema Veche nr. 487 din 13-19 iunie 2013
Salvaţi odată Tribuna! jpeg

● Revista Steaua nr. 5-6/2013

Cum ai putea cu adevărat înţelege că, după atîta vreme de la dovedirea plagiatului de către Comisia de Etică a Universităţii Bucureşti, Victor Ponta este în continuare prim-ministru!? (Vă recomand pagina de pe Wikipedia dedicată acestui exemplar caz de plagiat!) Sau că, după atîtea abuzuri, gafe de comunicare, o nefericită schimbare de direcţie culturală, plus proteste, inclusiv internaţionale, Andrei Marga încă mai conduce ICR-ul!? Sau că, pentru a fi schimbat Eugen Şerbănescu de la conducerea CNC, a fost nevoie de ani întregi de scandaluri?!

Aşa stînd lucrurile „la cap“, cazul revistei Tribuna – unde Mircea Arman (care, înţeleg, are şi un dosar penal) şi-a început directoratul cu ameninţări, insulte şi calomnii publice, plus desfacerea abuzivă a contractelor de muncă ale redactorilor Ştefan Manasia, Claudiu Groza şi Ioan Pavel Azap – pare meschin. Degeaba toată presa culturală şi-a manifestat indignarea împotriva abuzurilor şi a îngrădirii libertăţii de exprimare practicate de Mircea Arman; degeaba peste 500 de scriitori şi alte personalităţi culturale au semnat petiţii şi proteste împotriva lui; degeaba au dat comunicate Centrul Român PEN-Club şi Uniunea Scriitorilor, care i-a şi retras calitatea de membru! Nu s-a întîmplat nimic! Mai mult, Mircea Arman tocmai s-a adresat „direct şi public Procuraturii, dar şi SRI“ – într-un limbaj agramat, defectuos, de lemn –, anunţînd că îi va acţiona în instanţă pe semnatarii tuturor acestor comunicate şi proteste, şi va cere „fiecărui semnatar daune morale de 1 miliard de lei“. Iată cum sună scrisoarea trimisă Observatorului cultural: „Ca răspuns la agresiunea antiromânească şi anticreştină a pseudojurnaliştilor de la diferite publicaţii de ştiri pe suport tipărit sau/şi online, care «se activează» la comandă, dispărînd apoi fantomatic, deseori omiţînd să-şi asume identitatea, prestaţie ce se poate caracteriza drept o formă de «terorism jurnalistic» şi care necesită o replică pe măsura afrontului la adresa României, a creştinismului şi a bunului simţ, atît din partea instituţiilor abilitate ale statului, cît şi din partea jurnaliştilor neînregimentaţi în diverse grupuri de interese subversive sau coterii «literar-artistice», voi lua în continuare toate măsurile care se impun. În calitate de jurnalist, am monitorizat activarea acestor reţele de manipulare şi intoxicare a mediului literar-artistic, care probează şi o altă miză – ascunsă – şi conţin mesaje «teroriste» concertate, fie din interesul de a ascunde fraudele financiare comise de vechea conducere, fie fiindcă lezau interesele unei filiere de tip mafiot care îşi vede acum destructurată «o celulă ideologică» bine plasată la Cluj.“

Cine e, de fapt, Mircea Arman şi de ce e lăsat să ne agreseze?

Numărul recent al revistei Steaua dedică acestui „caz Tribuna“ un grupaj de texte (exemplu urmat în curînd şi de Observator cultural), unde scriitorii clujeni îşi susţin colegii ameninţaţi/insultaţi/calomniaţi/daţi afară, şi protestează, o dată în plus, împotriva politizării şi a degradării editoriale substanţiale a revistei Tribuna, al cărei ultim număr – pot confirma – este de necitit. O spune şi Ion Pop: „Consecinţele nefaste se văd deja în reducerea drastică a numărului de colaboratori şi, implicit, a calităţii publicaţiei, în care sînt reluate, din cauza crizei de colaborări, materiale apărute în alte locuri ori se dublează semnăturile aceloraşi autori.“ Vlad Moldovan descrie situaţia ridicolă în care se face acum revista: „O atmosferă monstrous kafkiană şi-a făcut loc aici: redactorii nu au acces la ceea ce ei înşişi sînt plătiţi să producă – revista ca atare. Formatul, textele, colaborările, dispunerea – au devenit secret de stat chiar şi pentru aceştia. Ştefan Manasia, Oana Pughineanu, Claudiu Groza, Pavel Azap şi Ovidiu Petca trebuie să dea bunul de tipar la ceea ce nu au acces. Chiar şi libertatea de exprimare a acestor intelectuali se dovedeşte a fi o piedică pentru impunerea «ordinii» în şi pe care Arman înţelege să o aducă revistei. Unui poet de talia lui Ştefan Manasia îi este interzisă posibilitatea de exprimare a propriilor poziţii privind problema coşmarescă în care s-a trezit.“ Ovidiu Pecican vorbeşte despre pichetarea redacţiei de mai bine de o lună: „N-am mai pichetat vreo instituţie din timpul Revoluţiei. Nu-mi vine să cred că au trecut de atunci aproximativ două decenii şi jumătate. Îmi ziceam că au trecut toate momentele de disperare şi de glorie de felul celor în care la ordinea zilei erau «teroriştii», apoi «mineriadele», contramanifestaţiile şi altele de acelaşi fel. A trebuit să vină ziua de 22 aprilie ca să mă regăsesc alături de tineri dintre care unii nu se născuseră încă pe vremea împuşcăturilor anonime din decembrie 1989 şi din timpul gloriei lui Miron Cozma, înghesuit, dar vesel, alături de alţi profesori, scriitori, redactori de publicaţii culturale, studenţi şi oameni de presă, pe coridorul comun al Uniunii Scriitorilor, filiala Cluj, al revistei Steaua şi al surorii ei bilunare, Tribuna, pentru a protesta împotriva derapajelor de la normalitatea procedurală, de la amenitatea colegială şi de la onestitatea intelectuală semnalate.“ Şi Valentin Derevlean: „În urma protestului din 22 aprilie, protest la care au participat prietenii lui Ştefan, majoritatea scriitori, ziarişti sau studenţi, protest la care noul director al revistei a considerat de cuviinţă să cheme Poliţia şi Jandarmeria, nu poţi decît să te simţi jenat. Jenat că cineva din conducerea unei reviste culturale cheamă Jandarmeria ca să-i legitimeze pe Ion Mureşan, Ion Pop sau Radu Ţuculescu.“

Ruxandra Cesereanu pune punctul pe i-ul politic: „Ceea ce s-a întîmplat la revista Tribuna în luna aprilie 2013 nu face altceva decît să reia, la altă scară, tabieturile numirilor pe linie politică, în care liderul impus local (în acest caz, Mircea Arman) acţionează autoritar şi dezagreabil. De la liniarul cu care profesorii loveau degetele elevilor neascultători (odinioară) la abuzul făcut de dl Arman în chestiunea redactorilor săi tribunişti, trataţi ca nişte şcolari care trebuie disciplinaţi drastic şi reeeducaţi – nu este decît un pas. Armanismul este un iliescism mai mic, dar la fel de nociv, fiind o urmare a unei mentalităţi rigide, abuzive şi insolente.“ O spune şi Ioan Pop-Curşeu: „Scandalul Tribuna subliniază încă o dată cît de nocivă este imixtiunea politicului în cultură şi ne arată limpede că «managementul» cultural trebuie să fie apolitic!“ Victor Cubleşan: „Într-un interval record, revista s-a întors în plină atmosferă proletcultistă. Noul manager a instituit un regim totalitar demn de o ţară cu o dictatură adevărată. Nepriceput în ceea ce priveşte conducerea unei reviste literare, a tratat subiectul similar organizării unei fabrici cu bancuri fixe de lucru: muncă normată, fără posibilitatea de a părăsi postul, standardizare, izolare.“ Şi, în fine, Alex Goldiş: „S-au scris şi s-au spus destul de multe despre cazul Tribuna, pînă într-atît, încît toată opinia publică pare deja obosită de subiect. O oboseală periculoasă, însă, pentru o instituţie culturală în plin declin şi pentru cîţiva scriitori tineri din redacţie a căror carieră ar putea avea de suferit pe termen lung. De aceea, e nevoie încă de această mobilizare şi de identificarea unor noi căi – instituţionale şi legale – de a provoca demisia sau demiterea lui Mircea Arman.“

Cu regretul că n-am vorbit despre lucrurile care merită cu adevărat citite în noul număr dublu al revistei Steaua (ancheta „Anecdotă sau istorie literară minoră?“, eseurile despre Mario Vargas Llosa, recenziile etc.), sper totuşi ca acest coşmar al prostiei şi al incompetenţei instituţionale să se încheie cît mai repede. Şi nu doar în ceea ce priveşte cazul Tribuna.

P.S. În momentul în care scriu acest articol, Consiliul Judeţean din Cluj, finanţatorul revistei Tribuna, anunţă, în sfîrşit, că a instituit o comisie care, în cîteva zile, va înainta Comisiei de Cultură un raport asupra situaţiei la zi.

Later Edit: Nu s-a întîmplat nimic. Consiliul Judeţean din Cluj l-a reconfirmat în funcţie pe Mircea Arman.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Alimente sățioase și care nu îți pun în primejdie silueta. Medic: „Fericiți și cu burta plină…chiar se poate!”
Medicul nutriționist Mihaela Bilic a dezvăluit duminică, 19 mai, într-o postare publicată pe Facebook, care sunt alimentele care te mențin sătul pentru mai mult timp și cu puține calorii.
image
Ce taxe turistice se percep în marile orașe din Europa. Atena bate recordurile
Un număr tot mai mare de orașe din Europa impun sau măresc costul taxelor turistice pentru vizitatori, la un nivel mai mare decât cele propuse în toamna anului trecut.
image
Cum a fost convinsă o tânără să renunțe la școală și la familie pentru a se prostitua. „Era o mașină de făcut bani”
O tânără din comuna Bâlteni, județul Gorj, a trăit un adevărat coșmar timp de doi ani de zile alături de un tânăr de care s-a îndrăgostit

HIstoria.ro

image
Unde e corectitudinea presei românești din anii celui de-al Doilea Război Mondial?!
Februarie 1941. România generalului Antonescu aparține Axei. Germania, noul nostru partener strategic, e în război cu Anglia. Presa vremii respective urmărește îndeaproape mersul Războiului.
image
Când a devenit Sicilia romano-catolică?
Mai mult de 13 civilizații și-au pus amprenta asupra Siciliei din momentul apariției primilor locuitori pe insulă, acum mai bine de 10.000 de ani, dar normanzii și-au tăiat partea leului.
image
Amânarea unui sfârșit inevitabil
„Născut prin violenţă, fascismul italian era destinat să piară prin violenţă, luându-și căpetenia cu sine“, spune istoricul Maurizio Serra, autorul volumului Misterul Mussolini: omul, provocările, eşecul, o biografie a dictatorului italian salutată de critici și intrată în topul celor mai bune cărţi