Pentru cine bat clopotele artei

Publicat în Dilema Veche nr. 131 din 27 Iul 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Luna trecută a avut loc la Galeria Cervino din Augsburg, un oraş de la poalele München-ului, vernisajul expoziţiei lui Mihai Sîrbulescu Himmel und Erde, cu Chick Corea la pian. Nu e prima ocazie cu care membrul grupului PRO-LOGOS se dă în căluşeii "circuitului internaţional al valorilor". Aachen, Essen, New York, Berlin, Veneţia sînt doar cîteva dintre reperele lui pe acest traseu. Poate că de aceea, întrebat dacă şi în ce fel expoziţia de la Augsburg diferă de celelalte coordonate ale prezenţei sale în străinătate, Mihai Sîrbulescu descrie senzaţia de revenire, de regăsire. Este revenirea într-un spaţiu care, pus suveran şi fără echivoc sub semnul operei, se sustrage "circuitului internaţional" pentru a-l integra şi a i se integra în acelaşi timp. Sintagme ca "prezenţe culturale româneşti în străinătate" sau "înscrierea valorilor româneşti în circuitul internaţional" au început deja să evoce fluieraşul de soc al limbii de lemn. Ca şi cum "străinătatea" sau "circuitul internaţional" ar fi niscaiva foruri imanente, abilitate aprioric să valideze respectivele "prezenţe" şi "valori", sau ca şi cum "valorile româneşti" ar fi maşini de Formula 1. Valoarea, în sensul nemanelist al termenului, există înaintea "circuitului" şi independent de acesta, iar pentru a fi "internaţional", un circuit ar trebui să antreneze toate valorile existente în timp şi în spaţiu, după criterii dictate din interiorul operei purtătoare de valoare, indiferent de apelaţiunea de origine a acesteia. Prin natura ei, opera nu aspiră la un circuit, fie el naţional sau internaţional, ci la accesarea unor zone care se situează cu totul în afara unui astfel de circuit. La fel de adevărat este însă că "circuitul internaţional al valorilor" cam seamănă cu circuitul apei în natură, aparent capricios, dar totdeauna justificat - valoarea se propagă prin el trecînd prin diverse stări de agregare, inclusiv apa de ploaie, sustrăgîndu-se pentru anumite intervale percepţiei unanime, dar rămînînd permanent reductibilă la identitatea esenţei sale, deşi coexistă şi se întrepătrunde constant cu celelalte elemente. Pînzele expuse de Mihai Sîrbulescu la Galeria Cervino din Augsburg propun o definiţie atemporală a spaţiului, fiind la rîndul lor definite de către un spaţiu atemporal, şi - în acelaşi spirit - expoziţia conţine şi este conţinută exclusiv de vase şi clopote. A fost ideea lui Mario Cervino, iniţiatorul şi proprietarul galeriei, care îşi satisface în acest spaţiu aspiraţiile plastice cărora timpul nu-i permite să le dea curs în postură de creator nemijlocit. Mario şi soţia sa Adriana, la origine pianistă de concert, au venit cu cîteva decenii în urmă din România. În Germania s-au convertit la stomatologie, meserie pe care o practică cu succes vizibil pînă la orele după-amiezei. În restul zilei şi peste week-end îşi reasumă identitatea artistică deschizînd porţile galeriei pentru expoziţii şi concerte. "Repertoriul" este internaţional, dar "prezenţele româneşti" nu lipsesc nici din expoziţie, nici din programul concertelor. Întrebat dacă manifestările găzduite au un caracter programatic, Mario Cervino mă asigura că singurul lor "program" este calitatea. Expoziţia Mihai Sîrbulescu susţine cu prisosinţă această afirmaţie. Doar în ultimul an, povesteşte Mario Cervino, l-au abordat trei sute de artişti plastici din "circuitul internaţional", oferindu-i-se spre expunere. Nici unul nu a fost selecţionat... Atunci cine? Cine, de pildă, a expus înaintea lui Mihai Sîrbulescu? Cine va expune după el? Aflu că clopotele şi vasele au fost precedate de caligrafiile robuste ale lui Hans Hartung şi vor fi urmate de Homo Thomaschützensis, o serie de autoportrete vag caricaturizate în direcţia unui expresionism bine temperat, aparţinînd artistului austriac Gerard Thomaschütz. În general, care este reacţia publicului la exponate? Mai degrabă timidă, mi se răspunde. Publicul local se remarcă printr-o augustă lipsă de curiozitate. Locuitorii Augsburgului excelează în mod natural prin simţul lor practic, cel estetic întrunind doar un punctaj modest prin comparaţie... Adriana şi Mario Cervino au fost conştienţi din capul locului de această provocare şi au acceptat-o într-un spirit frizînd eroismul. Zelul tentativei lor de a-i converti pe băştinaşi la cultura cea spre fiinţă atinge accente misionare. Şi totuşi, Augsburgul este un centru cultural. A ratat la mustaţă titlul de capitală culturală a Germaniei, dar şi-l revendică vehement pe Mozart, tatăl compozitorului provenind de aici. Casa Memorială Mozart se reflectă în vitrinele Galeriei Cervino, iar clopotele Domului din Augsburg, clădirea cu cele mai vechi vitralii din lume, se armonizează la intervale regulate cu dangătul ortodox al clopotelor lui Mihai Sîrbulescu, picurînd împreună în tăcerea cuminte şi cuprinzătoare a vaselor. În circuitul internaţional al valorilor nu există disonanţe, aşa cum pare să o confirme încă o coincidenţă fericită... Căci "coincidenţele fericite" există totuşi, chiar dacă multă vreme am fost de o cu totul altă părere: într-un ianuarie zgribulit din anii ’80, ziarul Scînteia anunţa că, "printr-o fericită coincidenţă", chiar de ziua Conducătorului va ieşi de sub tipar al ’j’demiilea volum din operele sale. Am decis atunci că, la fel ca Moş Crăciun, coincidenţele fericite nu există. Mă văd silit acum să revin asupra acelei supărate decizii - ce altceva, dacă nu o coincidenţă fericită, a fost prezenţa lui Chick Corea în Galeria Cervino? Nu, muzicianul nu a venit să admire pînzele lui Mihai Sîrbulescu - circuitul internaţional al valorilor mai are de evoluat pînă acolo... Era în căutarea unui spaţiu în care să repete pentru concertul său de la München. Dar nu orice spaţiu, mă-nţelegi... Aşa că directorul filarmonicii de cameră din München, cu care solistul concerta, l-a adus în mare taină la Galeria Cervino. Iată un model spontan de integrare a valorilor culturale în circuitul internaţional. Şi lucrurile nu se opresc aici. Din repertoriul lui Chick Corea făcea parte şi compoziţia proprie Five Continents, cu care interpretul omagiază figura centrală a Anului Internaţional Mozart, aflat în plină desfăşurare, cel puţin la Augsburg... În acelaşi cadru, Adriana Cervino, care se ocupă de programul muzical al galeriei, organizînd pînă la douăzeci şi cinci de concerte pe an, a lansat în premieră mondială o piesă pe versuri de Mozart, Aus meinem poetischen Hirnkasten, aparţinînd compozitorului român trăitor la Paris Horia Şurianu. Să revenim însă la expoziţia lui Mihai Sîrbulescu, deşi doar aparent ne-am abătut de la subiect. În acest spaţiu internaţional în care valorile circulă şi se întrepătrund, ce rămîne, în ceea ce-l priveşte pe el ca artist, inconfundabil românesc? Drept răspuns, Mihai Sîrbulescu îl citează smerit pe Marin Gherasim: "Gravitaţia către simbol". În acest caz, simbolul este o formă fixă şi concentrată care surprinde perenitatea unei identităţi într-o încremenire transcendentă. Dimensiunile epifanice ale acestei încremeniri dătătoare de identitate, căutate şi atinse în afara oricărui circuit internaţional, sînt în mod paradoxal recunoscute şi asimilate spontan de către acesta, asemenea unui sunet de clopot întîlnindu-se în aer cu alte mii de sunete mărturisind despre surse diferite, dar nu mai puţin valabile. Cine are urechi de auzit şi ochi de văzut percepe în consecinţă: explorînd Galeria Cervino, Joerg Maxzin, proaspătul laureat al celei de-a cincisprezecea ediţii a concursului Schwäbische Kunstpreis, nu se mai dădea dus din faţa unuia dintre clopotele luminoase ale lui Mihai Sîrbulescu, adîncul din el răspunzînd evident chemării adîncului de dincolo de monocromia aparentă a pînzei artistului român. Din astfel de chemări şi răspunsuri se constituie circuitul internaţional al valorilor, iar cînd bat clopotele în artă, calitatea intrinsecă a sunetului este singurul element care asigură o propagare sănătoasă.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Emigrarea este o decizie dificilă pentru multi romani  Foto Freepik com jpg
Țările din Vest unde românii ezită să se întoarcă: „Cei mai mulți sunt nostalgici. Vorbesc numai despre pământul matern”
Anual, peste 200.000 de români părăsesc țara ca emigranți. Mulți dintre cei întorși după câțiva ani susțin că, în ciuda unui nivel de trai mai ridicat, nu au reușit să se adapteze societăților occidentale, mai ales în comunități în care numărul românilor este redus.
masini second hand jpeg
Cât de des își schimbă românii mașinile. Din ce țări ar trebui să evitați să le cumpărați
O mașină care și-a schimbat proprietarul de prea multe ori nu va mai fi foarte căutată pe piața second-hand, existând posibilitatea să fi fost prost întreținut sau să ascundă defecte tehnice pe care foștii proprietari nu doreau să le rezolve.
Imperiul rus
Rusia și obsesia imperiului. De ce Kremlinul nu renunță la războaiele de expansiune
Mulți observatori ai Rusiei continuă să spere că statul rus va ajunge să se comporte ca un actor responsabil pe scena internațională. Evoluțiile recente sugerează însă că impulsul imperial rămâne o constantă dificil de abandonat.
portofel digital
Tinerii de până în 30 de ani tratează banii cash ca pe o glumă
Dacă ai un tânăr de până în 30 de ani în apropiere, poate ar fi bine să renunți la ideea de a-i face cadou clasicul portofel, pentru că nu-l va folosi. Tinerii tratează banii cash ca pe o glumă, folosindu-i doar pentru mici răsfățuri, de parcă n-ar mai avea valoare, scrie presa internațională.
inteligenta artificiala foto shutterstock png
Românii, extrem de sceptici în folosirea AI, deși le-ar putea crește productivitatea și creativitatea
Angajații din România sunt printre cei mai puțin entuziasmați de impactul inteligenței artificiale asupra muncii lor, doar o treime declarându-se astfel, sub media globală de 41%.
Bani castig FOTO Shutterstock jpg
Cum să economisești ca un milionar. Sfaturi simple de urmat în noul an
Mentalitatea face diferența în modul în care ne gestionăm banii. Psihologii spun că optimismul și poveștile scurte care explică concepte financiare complexe pot transforma economisirea dintr-o corvoadă într-un obicei natural, chiar și pentru cei cu venituri mai mici.
Grasi obezi care fac sport miscare alergare parc slabire FOTO Shutterstock
De ce e important să faci mișcare zi de zi? Exercițiile ușoare care fac minuni pentru creier și te mențin energic și după 60 de ani
Chiar și mișcarea ușoară, făcută regulat, poate avea efecte surprinzătoare asupra creierului tău. Pașii mici, plimbările scurte sau câteva minute de stretching nu doar că aduc energie corpului, dar pot reduce cu până la 45% riscul de demență mai târziu în viață.
summit ue jpg
O săptămână decisivă pentru UE. Poate demonstra Europa că nu este „slabă” în fața lui Trump?
Uniunea Europeană se află într-un moment critic, încercând să dovedească faptul că este mai mult decât un actor secundar pe scena geopolitică.
muncitori brasov 1987 FOTO memorialsighet ro jpg
Primii români care au avut curajul să strige „Jos Ceaușescu”. Revolta anticomunistă care a prefigurat Revoluția din 1989
Prima mare revoltă a românilor contra regimului comunist a avut loc, de fapt, cu doi ani mai devreme față de evenimentele din 1989. Este vorba despre protestele de mare amploare ale muncitorilor de la Uzinele „Steagul Roșu” din Brașov, aspru reprimate de Securitate.