O carte-eveniment (II)

Publicat în Dilema Veche nr. 595 din 9-15 iulie 2015
O carte eveniment (II) jpeg

Eseurile reunite de Christian Ferencz-Flatz în excelentul său volum

în noul film românesc (Tact, 2015) propun o serie de lecturi critice ale unor filme româneşti recente, punînd totodată şi o serie de probleme mai largi. Printre acestea se numără subiecte clasice ale literaturii teoretice despre cinema, cum ar fi rolul cinema-ului în crearea unui regim de percepţie specific modernităţii, problematica din jurul cinema-ului reflexiv (care, în loc să-şi ascundă condiţia de artefact, de lucru construit, o face cît mai vizibilă), relaţia dintre documentar şi ficţiune sau cea dintre film şi teatru. La fel de clasici sînt filozofii sau teoreticienii ale căror reflecţii îi servesc lui Ferencz-Flatz drept puncte de plecare: în majoritatea acestor eseuri, Ferencz-Flatz, a cărui formaţie de bază e în domeniul filozofiei fenomenologice, apelează la Husserl (care n-a scris despre cinema) pentru a formula întrebarea iniţială, iar în pasul doi apelează la Walter Benjamin şi/sau la Siegfried Kracauer (care n-au fost străini de fenomenologie) pentru a aplica întrebarea cinematografului. Din acel punct, e mai mult decît capabil să urmărească răspunsurile pe care le primeşte întrebarea respectivă pe parcursul întregii istorii a reflecţiei despre cinema, istorie pe care o cunoaşte bine. De pildă, ideea că stilul perceptiv al experienţei cinematografice s-ar deosebi fundamental de modul de receptare a artei tradiţionale, acestuia substituindu-i-se o receptare mai neatentă, mai distrasă, e urmărită de Ferencz-Flatz pornind de la Kracauer (cel din anii ’20) şi Benjamin, apoi prin Edgar Morin, Jean Mitry şi Albert Laffay, mai departe la Christian Metz (cel din anii ’70, adică de după convertirea la psihanaliză) şi pînă la Miriam Hansen. Dar, deşi la zi cu lecturile, Ferencz-Flatz e mai stimulat – după cum şi declară – de teoreticienii din perioada „clasică“ (anterioară profesionalizării academice) a disciplinei, ba chiar de cei din prima generaţie, care s-au confruntat cel mai plenar cu mirajul noutăţii cinematografului şi al relevanţei sale ca fenomen simptomatic al modernităţii. Dintre aceştia, Ferencz-Flatz îşi ia imbolduri nu numai de la figuri ca Benjamin şi Kracauer (ale căror scrieri le-a studiat pînă la nivelul unor nuanţe infinitezimale), ci şi de la autori mai puţin citiţi astăzi, ca Laffay sau ca Jean Epstein. Un lucru pe care nu-l face însă niciodată este să arunce o referinţă obscură doar de dragul de-a o arunca, după cum scriitura lui aşezată, răbdătoare, e în permanenţă una care elucidează, nu una care creează perdele de fum. De pildă, eseul lui despre cinema-ul reflexiv (cu două studii de caz:

al lui Haneke şi

ar putea servi – pentru profesori, studenţi, cinefili – drept o foarte eficientă scurtă introducere în acest subiect. 

Atunci cînd trec la examinarea îndeaproape a unor filme, eseurile operează la un nivel de ascuţime şi de subtilitate mult peste media criticii româneşti de cinema. Multă lume a observat că, prin desfăşurarea sa de “timpi morţi“ din

Porumboiu obţine efecte comice; dar Ferencz-Flatz nu rămîne la nivelul ăsta, ci încearcă să urmărească şi să explice resorturile acestor efecte, ce anume le face posibile. Explicaţia dată de Ferencz-Flatz demersului lui Porumboiu din

– un demers de „deturnare“ de la funcţia ei iniţială a video-înregistrării unui meci de fotbal –, cu tot cu explicarea eşecului acestui demers, este tot ce s-a scris mai clar pe acest subiect. Influentele opinii ale lui Cristi Puiu despre filmul documentar şi despre relaţia acestuia cu ficţiunea sînt supuse unei analize care, fără a minimaliza în vreun fel importanţa lui Puiu, le pune în evidenţă dogmatismul şi inconsistenţele. Dar poate că meritele criticii lui Ferencz-Flatz vor reieşi mai bine din prezentarea mai pe larg a unuia dintre eseurile sale: de pildă, cel în care propune o naraţiune despre felurile în care cinema-ul de ficţiune apărut după 2001, în siajul lui Puiu, a documentat metamorfozele spaţiilor urbane româneşti (în primul rînd bucureştene) din această perioadă. Potrivit acestei naraţiuni, într-o primă fază a existat o fugă de obiectivele centrale, intens conotate turistic, spre o lume mai marginală de blocuri şi buticuri – definite cît se poate de precis potrivit aspectului şi localizării topografice, cu o pedanterie aflată în contrast cu imprecizia cinematografului românesc de dinainte, în care un cartier de blocuri era de obicei tratat generic, ca fiind interşanjabil cu alte cartiere. Concomitent a început explorarea unui alt spaţiu pe care cinema-ul deceniului precedent îl neglijase – „acela al intimităţii, al familiei şi al vecinătăţilor de primă instanţă“ (domnul Lăzărescu între televizor, pisici şi vecini). Explorarea acestei sfere a continuat pînă la epuizarea a ce-avea ea de oferit cinematografic. Puiu şi Radu Jude sînt doi cineaşti care, potrivit eseului, par să fi intuit această epuizare, venind cu soluţii diferite – în Aurora, respectiv

la problema pe care le-o punea: Puiu alege să efaseze decorul din apartamentul protagonistului – cu justificarea că acesta se află în renovare – şi astfel să mascheze problema; iar Jude, în tratarea relaţiilor de familie, se întoarce spre tradiţii precum aceea a teatrului de revistă şi a tele-scheciului umoristic, mai degrabă repudiate pînă atunci de cineaştii angajaţi pe drumul lui Puiu. Între timp, lumea de buticuri dispăruse şi ea, în favoarea unei lumi ale cărei noi motive dominante, vitrina şi panoul publicitar, le puneau o nouă problemă cineaştilor, riscînd să deturneze spre reclamă sensul oricărei înregistrări cinematografice. Potrivit lui Ferencz-Flatz, cele mai interesante soluţii la această problemă au venit din nou de la Puiu şi Jude: în

, Puiu evită „sistematic imaginile definitorii, şi funciar netransparente, ale oraşului contemporan“, printr-o serie de tactici pe care criticul le inventariază sclipitor; din contra,

al lui Jude e un film plasat chiar în Piaţa Universităţii, însă de la un capăt la altul prezintă Piaţa ca pe un decor de reclamă. Eseul conţine un număr de generalizări chestionabile (de pildă, observaţia privitoare la precizia cu care aceşti cineaşti români îşi situează poveştile, specificînd oraşul, adresele, respectînd harta etc., nu prea i se aplică Vasluiului lui Porumboiu, din care acesta face un oraş provincial generic, fără nume etc.); de asemenea, conţine cel puţin o eroare

nu e filmat într-un singur cadru), una dintre – ce-i drept – foarte puţinele din volum (alta: numele lui Pudovkin – coautor cu Eisenstein şi Grigori Alexandrov al unui manifest despre filmul sonor – a fost schimbat în „Pudomn“). Dar ambiţia şi claritatea perspectivei sînt absolut excepţionale – lucru valabil pentru întregul volum. 

Citiţi şi prima parte a articolului aici.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

horoscop, zodii, stres jpg
Horoscopul săptămânal, în perioada 18-24 noiembrie 2024, vine cu alegeri și dispute la locul de muncă. O zodie trebuie să ia o decizie pe final de an
Săptămâna 18-24 noiembrie 2024 vine cu evenimente mai puțin plăcute pentru anumiți nativi. Se pare că pe plan profesional lucrurile nu merg prea bine, iar până la final de an aceste zodii trebuie să ia o decizie radicală. Pe plan amoros, în schimb, veștile sunt bune.
Marcel Ciolacu s a întors, sâmbătă, în localitățile din Galați afectate de inundații  Foto Marcel Ciolacu Facebook jpg
Premierul Ciolacu accelerează lucrările de reparații în zonele lovite de inundații: efectele celor aproape 200 de milioane de lei alocați
Prezent în județul Galați, pentru a evalua derularea lucrărilor de reabilitare în zonele afectate de inundațiile din luna septembrie, Premierul Marcel Ciolacu anunță că trei sferturi dintre proiecte sunt la stadii între 50 și 80%, și că Guvernul va suplimenta bugetul acordat autorităților locale.
Iulia Navalnaia la protestul de la Moscova FOTO EPA-EFE
Prima manifestație majoră a opoziției ruse împotriva războiului din Ucraina, organizată de Iulia Navalnaia la Berlin
Liderii opoziției ruse din exil organizează duminică, la Berlin, prima manifestaţie majoră în străinătate împotriva invaziei Ucrainei şi a lui Vladimir Putin.
Doi tineri au murit carbonizaţi în maşină Foto Monitorul de Vrancea jpg
Accident nimicitor, din cauza vitezei excesive. Doi tineri, de 17 și 21 de ani, au murit arși de vii, în Vrancea
Doi tineri, în vârstă de 17 și 21 de ani, au murit arși de vii, după ce mașina în care se aflau s-a ciocnit violent, sâmbătă seara, cu un alt autoturism care venea din sens opus. Teribilul accident de circulație s-a petrecut în orașul Panciu din județul Vrancea.
nadia bela jpg
Bela Karolyi, legendarul antrenor al Nadiei Comăneci, a murit. Ce imagine emoționantă a publicat „Zeiţa de la Montreal”
Bela Karolyi a murit la 82 de ani, subit. A fost legendarul antrenor al Nadiei Comăneci, alături de care a făcut istorie. Acesta s-a stins din viață în SUA, unde a emigrat împreună cu soția sa în 1981. Acesta s-a stins din viață în SUA.
atac cu rachete asupra kievului in 2 ianuarie 2024 profimedia 0833785421 jpg
Mai multe explozii au zguduit oraşele ucrainene, inclusiv capitala Kiev. Polonia și-a mobilizat avioanele
Mai multe explozii au zguduit duminică dimineaţă oraşele ucrainene, inclusiv capitala Kiev. Kievul și Varșovia au anunțat că Rusia a lansat un atac masiv cu rachete asupra Ucrainei. Polonia, ţară vecină membră NATO, şi-a mobilizat avioanele.
Concursul de rezidenţiat va avea loc pe data de 15 noiembrie
Peste 10.000 de candidaţi susţin duminică examenul de intrare în Rezidenţiat. „Este poarta de intrare în specialităţile medicale”
Peste 10.000 de candidaţi s-au înscris pentru a susţine duminică, 17 noiembrie, examenul de intrare în Rezidenţiat. Aproape 4.000 de absolvenţi ai facultăţilor de medicină, medicină dentară şi farmacie vor concura la Universitatea de Medicină şi Farmacie „Carol Davila” din Bucureşti.
stima de sine jpg
Spune-ți des aceste afirmații! Îți cresc încrederea de sine și te ajută să fii mai puternic
Ai stima de sine scăzută și vorbești mult cu tine, în termeni negativi? Sau poate treci printr-o criză și ai nevoie de puțin optimism? Sunt niște obiective pe care le urmărești, dar simți că ai mai pierdut din forță și tenacitate? Unele afirmaţii pot fi de ajutor pentru a-ți regăsi puterea interioar
diferenta dintre vreme si clima jpg
Prognoză meteo duminică, 17 noiembrie. Cod galben de ceață în mai multe județe. Vremea se încălzește ușor
În prima parte a zilei, duminică, 12 noiembrie, însă la amiază vremea se va încălzi în majoritatea zonelor. Maximele pleacă de la 5 grade în zona Transilvaniei și ajung la 12-13 grade în Muntenia, în Moldova și în sudul Banatului.