Un solstiţiu al istoriei

Publicat în Dilema Veche nr. 489 din 27 iunie-3 iulie 2013
Un solstiţiu al istoriei jpeg

● Arild Andersen & Scottish National Jazz Orchestra, Celebration, ECM, 2012.

Legendarul basist Arild Andersen poate fi găsit adesea în vecinătatea conaţionalului său despre care am vorbit mai deunăzi, legenda chitarei jazz, Terje Rypdal: i-a fost alături la începuturi, în cvartetul legendarului Garbarek, ori ca discipoli ai pionierului George Russell, i-a fost alături în iniţierea catalogului legendarei case de discuri ECM, şi va veni şi el la Gărîna, un festival care încearcă mereu să echilibreze prezenţele tinere cu cele clasice. Arild Andersen e din a doua categorie şi – probabil am spus-o de prea multe ori – preferinţa mea se îndreaptă spre prima categorie. În schimb, cei pentru care contemplarea trecutului, a fundaţiilor şi a rădăcinilor are întîietate, trebuie să deschidă ochii la acest album celebrator, de jazz orchestral spectaculos, în care se îmbină melancolia rece, nordică, cu exuberanţa bombastică, britanică.

De vină pentru a doua faţetă e Orchestra Scoţiană de Suflători Jazz, sub bagheta saxofonistului Tommy Smith, colaborator mai vechi al lui Andersen. Ţine de conceptul celebrării, exprimat încă din titlul acestui album live, faptul că avem de-a face şi cu segmente de jazz bombastic şi vesel. Smith a depus, fără îndoială, o muncă titanică în propăşirea jazzului scoţian, cu cele două orchestre ale sale (mai are una, studenţească). Albumul de faţă îi poartă amprenta în egală măsură cu cea a norvegianului; de aceea, cei care aşteaptă încă o mostră de jazz scandinav trebuie avertizaţi asupra melanjului prezent în acest material. Andersen este, totuşi, lăsat să îşi etaleze şi atitudinea solo, de basist venit din şcoala glaciară, şi acelea sînt momentele pe care le prefer, căci acolo se găseşte faţeta umană a jazzului. Restul e maşinărie şi gimnastică.

Deşi aş fi preferat mai mult Andersen, albumul e interesant prin contraste, iar cînd orchestra tace şi îl lasă pe protagonist să facă vrăji cu instrumentul său, avem cîteva momente de-a dreptul hipnotice. Din păcate, nu avem de-a face cu un material original, ci cu o celebrare în adevăratul sens al cuvîntului, un prilej de bucurie pentru apreciatorii „vremurilor bune“: avem preluări Chick Corea („Crystal Dance“), Keith Jarrett („My Song“), Trygve Seim („Ulrika’s Dans“), Dave Holland – perioada Gateway („May Dance“), Garbarek („Molde Canticle Part 1“) şi doar o reluare din catalogul Andersen („Independency Part 4“), cu care Smith era familiarizat de pe precedenta lor colaborare, Live at Belleville. Majoritatea – bucăţi ECM clasice, pe care Andersen, Smith şi orchestra de recruţi le reiau cu disciplina cu care cîntăreţii de muzică clasică interpretează arii celebre, dar le şi rearanjează semnificativ pentru configuraţia grupului, neobişnuită în raport cu intenţiile originale ale compoziţiilor. Printre cei care au pus umărul la reconceperea materialelor se numără alţi vechi colaboratori ai lui Smith (via Gary Burton): japonezul Makoto Ozone, francezul Christian Jacob şi bătrînul Mike Gibbs.

Aşadar, avem un album despre care nu poţi vorbi fără un discurs de tip name dropping, atît de îndrăgit de „aficionazii“ jazzului. La urma urmei, albumul este un curs festiv ce recapitulează relevanţa casei ECM în istoria muzicii, deci e în egală măsură un set de piese şi un catalog de nume care mai trebuie strigate din cînd în cînd. Să tot fie vreo trei ani, cred, de cînd cei de la casa de discuri continuă să se celebreze şi recelebreze. Nimic rău în asta, slavă Domnului, au cu ce! Scoaterea de la naftalină a albumului lui Rypdal a fost un gest din această campanie. Celebration-ul lui Andersen feat. Orchestra Scoţiană de Jazz e altul. Sînt semne că s-a încheiat o etapă, un ciclu, că trăim un fel de solstiţiu al istoriei jazz. Să vedem ce urmează.

Aron Biro este autorul blogului http://aronbiro.blogspot.com.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Rezultatul protestelor împotriva turiștilor: stațiunile spaniole se golesc
Spaniolii furioși din cauza turismului în masă au primit exact ceea ce au cerut, deoarece Magaluf , unul dintre cele mai importante locuri de vacanță din Mallorca, este pe jumătate gol. De fapt, arată ca un oraş fantomă.
image
Alimentele pe care experții în siguranță alimentară nu le-ar mânca niciodată de la bufetul de mic dejun al unui hotel
Cu toţii suntem de acord că, în vacanţă, unul dintre avantajele de a sta la un hotel este bufetul de mic dejun inclus în pachetul achiziţionat. În acelaşi timp, ultimul lucru pe care ni-l dorim este să rămânem în cameră din cauza vreunei boli digestive.
image
Caravană electorală, atacată cu bâtele într-o comună din județul Buzău VIDEO
Lupta politică se duce și cu ciomagul, pe alocuri. O demonstrează filmarea realizată de membrii unei caravane electorale din comuna buzoiană Calvini, în care se vede cum sunt alergați și amenințați cu bâtele de un grup de săteni.

HIstoria.ro

image
Efectele surprinzătoare ale prezenței ofițerilor ruși în Bucureștiul anului 1877
În cadrul Războiului ruso-turc din 1877, după declararea de Război Imperiului Otoman, trupele ruse intră în România, în drum spre Turcia. Ca urmarea a acestui fapt, Bucureștii lui 1877 sînt luați cu asalt de ofiţerii ruși, gata să-și cheltuiască banii nebunește.
image
Cine au fost „indezirabilii”?
Fondul „Bruxelles” al Arhivei Ministerului Afacerilor Externe păstrează în dosarele secțiunii consulare a Legației României la Bruxelles câteva istorii ale unor personaje de rang secund, aventurieri, delincvenți, propagandiști – așa-numiții „indezirabili”.
image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.