"Un mare artist, un om fără compromisuri"

Publicat în Dilema Veche nr. 432 din 24-30 mai 2012
"Un mare artist, un om fără compromisuri" jpeg

- Festivalul "Sergiu CELIBIDACHE" la Bucureşti -

Dacă UNESCO a declarat 2012 „Anul Sergiu Celibidache“, fiul dirijorului, Serge, declară 2012 „Anul Muzicii“, organizînd în România, la 100 de ani de la naşterea celebrului dirijor, prima ediţie a unui festival care se va întinde pe două luni – din mai pînă în iulie. Aşadar, Festivalul „Sergiu Celibidache 100“ reuneşte şapte masterclass-uri toată luna mai, la care accesul este gratuit, susţinute de artişti-instrumentişti de excepţie, din toată lumea, pentru studenţii din România şi din străinatate. Începînd cu finele lunii iunie, sînt programate opt concerte susţinute la Ateneul Român cu artişti recunoscuţi internaţional, foşti elevi ai lui Sergiu Celibidache. Festivalul este bienal, actuala ediţie se desfăşoară pînă pe 7 iulie. Iniţiatorul festivalului este Serge Celibidache, fiul compozitorului.

Ce presupune acest festival şi de ce îl organizaţi?

Cred că e foarte important să avem un punct de reper la o sută de ani de la naşterea tatălui meu. E o oportunitate unică să începem ceva în România, unde încă nu s-a făcut mai nimic şi unde nu s-a vorbit despre acest fenomen. E esenţial, mai ales, să descoperim muzicieni şi artişti talentaţi şi apoi să dezvoltăm acest concept. Pentru mine e de două ori mai important să ne ocupăm de fenomen, de muzică, de impactul sunetului asupra conştiinţei umane. Şi să dau acestui festival o identitate românească. Asta pentru că tatăl meu a fost român! S-a născut român şi a murit român! De ce să nu pornim în căutarea muzicii din Bucureşti, din România, pentru ca apoi să mergem în lume, să avem nişte exemple foarte concrete cu muzicieni, cu profesori şi să descoperim sunetul acesta trăit de tatăl meu. Pentru mine nu e vorba doar de tatăl meu, de Sergiu Celibidache. De acolo pornim. Ideea este să dezvoltăm şi să mergem mult mai departe cu fenomenologia lui, fenomenologia muzicală. Eu cred că tradiţia muzicală din România nu mai e cum a fost şi cred că e o oportunitate să întemeiem o nouă tradiţie.

Vă gîndiţi la o încercare de revigorare a muzicii prin intermediul unui festival?

Da. Exact. Şi acum, la 100 de ani de la naşterea lui Sergiu Celibidache, mi se pare momentul cel mai potrivit.

Propuneţi un festival de durată. Care ar fi punctele cele mai importante?

E foarte greu să ne concentrăm pe un singur eveniment. În orice caz, concertul de deschidere, cel de pe 30 iunie, de la Ateneu, e unul dintre evenimentele centrale, pentru că în prima parte se va interpreta o lucrare compusă chiar de tatăl meu. Va fi o bună ocazie să-l descoperim şi pe compozitorul Celibidache. Acesta e unul dintre chipurile sale mai puţin cunoscute publicului. Şi aceasta cu toate că, de fapt, aşa şi-a început cariera: compunînd. Compoziţiile sale pe care le prezentăm în festival sînt importante, însă o miză majoră o reprezintă cursurile de masterclass: e vorba de transmiterea muzicii, de fenomenologia despre care vorbeam mai devreme. Putem să ne ocupăm de tineri dezvoltînd împreună o nouă abordare în muzică.

Avem o lună întreagă de masterclass-uri, toată luna mai, la Universitatea Naţională de Muzică. Mă bucur foarte mult că le putem organiza. Dacă mă gîndesc bine, cursurile în care tinerii sînt instruiţi de muzicieni profesionişti, de foşti elevi ai tatălui meu, sînt cele mai importante evenimente din festival.

Am vorbit despre „fenomenul“ Celibidache. Dar ce vă amintiţi despre „omul“ Celibidache, despre tatăl dumneavoastră?

Pentru familie şi apropiaţi, a fost un om de o generozitate nemărginită. A avut o inimă extraordinară. S-a gîndit o viaţă întreagă la alţi oameni, la oamenii defavorizaţi. Acestea erau preocupările sale: muzica şi săracii. Cînd mă gîndesc la tatăl meu, văd un mare artist, un om care nu face compromisuri. De fapt, aceste calităţi făceau din el un om complicat. Pentru că era mereu foarte direct, spunea exact ceea ce simţea.

Ştiu că era considerat de către orchestră un om exigent. Cum era acasă?

Era şi acasă foarte exigent, acesta era modul lui de a trăi: în exigenţă. Crezul lui era: dacă spui ceva, trebuie să fii foarte sigur pe ceea ce spui, să crezi ce spui. Fără ocolişuri. Nu vorbeşti dacă nu ştii, la fel cum nu mergi pe podium dacă nu ştii să conduci orchestra. Aşa a fost toată viaţa, foarte strict.

A fost foarte strict şi cu dvs.?

De la şcoală trebuia să mă întorc cu rezultate bune. Avea aşteptări mari. Dacă nu era un rezultat bun, trebuia să mă justific. În fine... Se ştie că el însuşi era un perfecţionist. Căuta întruna perfecţiunea. Şi cu mine, şi în muzică. N-a fost tocmai uşor să trăiesc cu asta. Cînd cîntam la pian, încercam să cînt cît mai bine. Dar asta nu era de ajuns şi pentru el. Mereu găsea cîte ceva care nu era în regulă. Am dezvoltat şi un complex muzical: nu puteam să cînt la pian cînd era el în casă. Îmi era imposibil să cînt în prezenţa lui. Pînă la urmă, am şi renunţat la muzică. Îmi cunoşteam limitele, îi ştiam aşteptările. A fost foarte evident că nu am acces la acea cunoaştere muzicală, că nu îmi doresc îndeajuns, că nu pot ajunge acolo unde voia el. Am ştiut că el ajunsese deja atît de sus, încît eu, mergînd pe urmele lui, aş fi nimerit într-o fundătură. Aşa că am ales medicina, apoi filmul.

Nu aţi fost tentat de această competiţie?

Nu! Niciodată nu aş fi putut fi în competiţie. Nu puteam să-mi propun nici măcar să realizez zece la sută din cît a făcut el. Era deja penibil să mă gîndesc la aşa ceva. Astfel că am ales repede alt drum.

Credeţi că aţi moştenit ceva de la el?

Chiar nu ştiu... Poate acest simţ al responsabilităţii, această nevoie de a face ceva pentru ceilalţi. Dacă nu fac acum tot ce pot să fac ar fi păcat... Să fiu ferm şi fidel unor principii, asta am mai luat de la el. Fără compromisuri! E foarte greu de aplicat acest lucru în viaţă, poate chiar imposibil... dar pot încerca. Oricum, nu pot să am pretenţia să aplic în viaţa mea ce a aplicat el în viaţa lui. 

a consemnat Adina Dragomir 

Adina Dragomir este reporter la Radio România Cultural.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

tudor chirila facebook jpg
Tudor Chirilă înainte de alegeri: „Am luat programele primilor cinci candidați, le-am introdus în ChatGPT și Gemini, mi-am făcut profilul de alegător”
Tudor Chirilă își exprimă frustrarea față de lipsa unui scrutin în două tururi pentru alegerea primarului Capitalei și explică modul în care își analizează opțiunea electorală.
465f5e20 cf6f 11f0 b355 05c29911d4af jpg
Paradoxul de la Sofia: Cum au ajuns liberalii pro-europeni și naționaliștii rusofili în aceeași tabără. „Aștept să continue”
Bulgaria traversează o nouă perioadă de turbulențe politice și sociale, marcată de proteste. Peste 50.000 de oameni au ieșit în stradă săptămâna trecută la Sofia și în alte orașe.
Memorialul Închisoarea Pitești FB jpg
6 decembrie: 76 de ani de când a început Experimentul Pitești - Reeducarea prin tortură
Pe 6 decembrie, în 1865, Statele Unite decideau abolirea sclaviei. În 1916, în București sosea o delegație germană care cerea semnarea capitulării orașului, iar în 1949 a început Experimentul Pitești - Reeducarea prin tortură.
image png
Langoși de post cu mujdei de usturoi: o rețetă delicioasă pe care trebuie să o încerci. Gustul te va cuceri
Românii care țin Postul Crăciunului caută adesea să își pregătească mese sănătoase și gustoase, însă nu de puține ori rămân fără inspirație sau pur și simplu nu au poftă de preparatele obișnuite de post. În astfel de momente, langoșii de post cu mujdei de usturoi sunt o alegere excelentă: se fac ușo
Daniel Băluță / FOTO EPA-EFE
Daniel Băluță acuză un „blat AUR–PNL” în ultimele sondaje. Dorește un București administrat „fără ambiții politice” și un festival tip Untold
Candidatul PSD la Primăria Capitalei, Daniel Băluță, a contestat, vineri seară, ultimele sondaje de opinie, despre care afirmă că ar reprezenta „o manipulare” și chiar „un blat între AUR și PNL”.
image png
Telefonul extrem de vechi pe care îl are Mădălin Voicu, dar este străin generațiilor de astăzi. Puțini îl mai folosesc și acum
Mădălin Voicu, unul dintre cei mai cunoscuți foști politicieni ai României, a dezvăluit telefonul pe care îl folosește. Spre surprinderea multora, nu este vorba despre un gadget modern, ci despre un model clasic, departe de tehnologia actuală.
intalnire bolojan orban palatul victoria 2 foto gov ro jpg
Vizita lui Bolojan la Budapesta dincolo de emoții: „Ungaria a fost unul dintre cei mai clari avocați ai României în UE”
Vizita premierului Bolojan la Budapesta, la scurt timp după ce Viktor Orban a revenit de la Moscova, a fost criticată în spațiul public. Analistul de securitate Gabriel Done susține că Ungaria este importantă în contextul strategiei regionale pe care România ar trebui s-o dezvolte.
tabel pensii logo jpg
Tabel pensii. Cu cât ți se reduce vârsta de pensionare în funcție de câți copii ai născut
Femeile care au născut și au crescut copii până la vârsta de 16 ani beneficiază de reducerea vârstei standard de pensionare. Acest beneficiu se acordă în funcție de numărul copiilor, conform datelor din tabelul de mai jos!
Adrian Mutu (Sportpictures) jpg
Ce nu au voie să facă copiii care se antrenează la academia lui Adrian Mutu. Sunt respinși pe loc: „Da, pare ciudat”
Fostul fotbalist Adrian Mutu a impus o regulă strictă copiilor care vin să învețe fotbal și să se antrenze în academia sa. Acesta nu le permite băieților să se vopsească în cap. Iată motivul care se află la baza acestei decizii cu care nu mulți au fost de acord.