"Un mare artist, un om fără compromisuri"

Publicat în Dilema Veche nr. 432 din 24-30 mai 2012
"Un mare artist, un om fără compromisuri" jpeg

- Festivalul "Sergiu CELIBIDACHE" la Bucureşti -

Dacă UNESCO a declarat 2012 „Anul Sergiu Celibidache“, fiul dirijorului, Serge, declară 2012 „Anul Muzicii“, organizînd în România, la 100 de ani de la naşterea celebrului dirijor, prima ediţie a unui festival care se va întinde pe două luni – din mai pînă în iulie. Aşadar, Festivalul „Sergiu Celibidache 100“ reuneşte şapte masterclass-uri toată luna mai, la care accesul este gratuit, susţinute de artişti-instrumentişti de excepţie, din toată lumea, pentru studenţii din România şi din străinatate. Începînd cu finele lunii iunie, sînt programate opt concerte susţinute la Ateneul Român cu artişti recunoscuţi internaţional, foşti elevi ai lui Sergiu Celibidache. Festivalul este bienal, actuala ediţie se desfăşoară pînă pe 7 iulie. Iniţiatorul festivalului este Serge Celibidache, fiul compozitorului.

Ce presupune acest festival şi de ce îl organizaţi?

Cred că e foarte important să avem un punct de reper la o sută de ani de la naşterea tatălui meu. E o oportunitate unică să începem ceva în România, unde încă nu s-a făcut mai nimic şi unde nu s-a vorbit despre acest fenomen. E esenţial, mai ales, să descoperim muzicieni şi artişti talentaţi şi apoi să dezvoltăm acest concept. Pentru mine e de două ori mai important să ne ocupăm de fenomen, de muzică, de impactul sunetului asupra conştiinţei umane. Şi să dau acestui festival o identitate românească. Asta pentru că tatăl meu a fost român! S-a născut român şi a murit român! De ce să nu pornim în căutarea muzicii din Bucureşti, din România, pentru ca apoi să mergem în lume, să avem nişte exemple foarte concrete cu muzicieni, cu profesori şi să descoperim sunetul acesta trăit de tatăl meu. Pentru mine nu e vorba doar de tatăl meu, de Sergiu Celibidache. De acolo pornim. Ideea este să dezvoltăm şi să mergem mult mai departe cu fenomenologia lui, fenomenologia muzicală. Eu cred că tradiţia muzicală din România nu mai e cum a fost şi cred că e o oportunitate să întemeiem o nouă tradiţie.

Vă gîndiţi la o încercare de revigorare a muzicii prin intermediul unui festival?

Da. Exact. Şi acum, la 100 de ani de la naşterea lui Sergiu Celibidache, mi se pare momentul cel mai potrivit.

Propuneţi un festival de durată. Care ar fi punctele cele mai importante?

E foarte greu să ne concentrăm pe un singur eveniment. În orice caz, concertul de deschidere, cel de pe 30 iunie, de la Ateneu, e unul dintre evenimentele centrale, pentru că în prima parte se va interpreta o lucrare compusă chiar de tatăl meu. Va fi o bună ocazie să-l descoperim şi pe compozitorul Celibidache. Acesta e unul dintre chipurile sale mai puţin cunoscute publicului. Şi aceasta cu toate că, de fapt, aşa şi-a început cariera: compunînd. Compoziţiile sale pe care le prezentăm în festival sînt importante, însă o miză majoră o reprezintă cursurile de masterclass: e vorba de transmiterea muzicii, de fenomenologia despre care vorbeam mai devreme. Putem să ne ocupăm de tineri dezvoltînd împreună o nouă abordare în muzică.

Avem o lună întreagă de masterclass-uri, toată luna mai, la Universitatea Naţională de Muzică. Mă bucur foarte mult că le putem organiza. Dacă mă gîndesc bine, cursurile în care tinerii sînt instruiţi de muzicieni profesionişti, de foşti elevi ai tatălui meu, sînt cele mai importante evenimente din festival.

Am vorbit despre „fenomenul“ Celibidache. Dar ce vă amintiţi despre „omul“ Celibidache, despre tatăl dumneavoastră?

Pentru familie şi apropiaţi, a fost un om de o generozitate nemărginită. A avut o inimă extraordinară. S-a gîndit o viaţă întreagă la alţi oameni, la oamenii defavorizaţi. Acestea erau preocupările sale: muzica şi săracii. Cînd mă gîndesc la tatăl meu, văd un mare artist, un om care nu face compromisuri. De fapt, aceste calităţi făceau din el un om complicat. Pentru că era mereu foarte direct, spunea exact ceea ce simţea.

Ştiu că era considerat de către orchestră un om exigent. Cum era acasă?

Era şi acasă foarte exigent, acesta era modul lui de a trăi: în exigenţă. Crezul lui era: dacă spui ceva, trebuie să fii foarte sigur pe ceea ce spui, să crezi ce spui. Fără ocolişuri. Nu vorbeşti dacă nu ştii, la fel cum nu mergi pe podium dacă nu ştii să conduci orchestra. Aşa a fost toată viaţa, foarte strict.

A fost foarte strict şi cu dvs.?

De la şcoală trebuia să mă întorc cu rezultate bune. Avea aşteptări mari. Dacă nu era un rezultat bun, trebuia să mă justific. În fine... Se ştie că el însuşi era un perfecţionist. Căuta întruna perfecţiunea. Şi cu mine, şi în muzică. N-a fost tocmai uşor să trăiesc cu asta. Cînd cîntam la pian, încercam să cînt cît mai bine. Dar asta nu era de ajuns şi pentru el. Mereu găsea cîte ceva care nu era în regulă. Am dezvoltat şi un complex muzical: nu puteam să cînt la pian cînd era el în casă. Îmi era imposibil să cînt în prezenţa lui. Pînă la urmă, am şi renunţat la muzică. Îmi cunoşteam limitele, îi ştiam aşteptările. A fost foarte evident că nu am acces la acea cunoaştere muzicală, că nu îmi doresc îndeajuns, că nu pot ajunge acolo unde voia el. Am ştiut că el ajunsese deja atît de sus, încît eu, mergînd pe urmele lui, aş fi nimerit într-o fundătură. Aşa că am ales medicina, apoi filmul.

Nu aţi fost tentat de această competiţie?

Nu! Niciodată nu aş fi putut fi în competiţie. Nu puteam să-mi propun nici măcar să realizez zece la sută din cît a făcut el. Era deja penibil să mă gîndesc la aşa ceva. Astfel că am ales repede alt drum.

Credeţi că aţi moştenit ceva de la el?

Chiar nu ştiu... Poate acest simţ al responsabilităţii, această nevoie de a face ceva pentru ceilalţi. Dacă nu fac acum tot ce pot să fac ar fi păcat... Să fiu ferm şi fidel unor principii, asta am mai luat de la el. Fără compromisuri! E foarte greu de aplicat acest lucru în viaţă, poate chiar imposibil... dar pot încerca. Oricum, nu pot să am pretenţia să aplic în viaţa mea ce a aplicat el în viaţa lui. 

a consemnat Adina Dragomir 

Adina Dragomir este reporter la Radio România Cultural.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Semnul că ai putea fi alcoolic funcțional care te dă de gol în cârciumă: „Vei găsi inevitabil o scuză”
Un expert în dependență a dezvăluit care este semnul că cineva ar putea fi un alcoolic funcțional și poate fi observat cu ușurință.
image
Medicamentul foarte ieftin care poate să provoace o scădere în greutate de 14 kilograme într-o lună. Avertismentul specialiștilor
Un nou „medicament-minune” pare să fi intrat în atenția oamenilor care vor să slăbească. Este vorba de un produs de mai puțin cinci euro care ar putea provoace o scădere în greutate de aproape 14 kilograme într-o lună.
image
Nou cutremur în industria IT. Gameloft a concediat toți angajații din Cluj-Napoca
Gameloft, unul dintre cei mai mari producători de jocuri video din lume, a anunțat că renunță la filiala din Cluj. Criza internațională din domeniul IT se simte din ce în ce mai mult și în România. în contextul în care lunile trecute, NTT Data a fost nevoită să recurgă la concedieri.

HIstoria.ro

image
Amânarea unui sfârșit inevitabil
„Născut prin violenţă, fascismul italian era destinat să piară prin violenţă, luându-și căpetenia cu sine“, spune istoricul Maurizio Serra, autorul volumului Misterul Mussolini: omul, provocările, eşecul, o biografie a dictatorului italian salutată de critici și intrată în topul celor mai bune cărţi
image
Căsătoria lui Caragiale cu gentila domnişoară Alexandrina Burelly
Ajuns director la Teatrul Naţional, funcţie care nu l-a bucurat atât de tare precum credea, Ion Luca Caragiale a avut în schimb o mare şi frumoasă împlinire: a cunoscut-o pe viitoarea doamnă Caragiale.
image
Bătălia de pe frontul invizibil al celui de-al Doilea Război Mondial
La izbucnirea războiului, în 1939, în Marea Britanie exista pericolul formării unei puternice coloane a cincea. Agenții Serviciului britanic de securitate (MI-5) au reușit să neutralizeze rețele importante de simpatizați pro-germani din Regatul Unit.