Post-metal feminist
● Gggolddd, This Shame Should Not Be Mine, Artoffact Records, 2022.
● Messa, Close, Svart Records, 2022.
Mișcarea #MeToo a avut interesante efecte colaterale, unul dintre acestea e valul de trupe dark-rock invocînd condiția magic-răzbunătoare a femeii – femeia modernă, dar și cea universală, cea antipatriarhală, dar și cea misandră, cea radical-transfobă, dar și cea născută din bărbat, cea nedreptățită, dar și cea perfidă uneltind în cîrdășie cu forțe oculte insondabile. Nu știu cît s-au simțit pe la noi aceste furii estrogene, dar în cercurile amicilor le-am urmărit cu interes – un nou val de dive întunecate făcînd și desfăcînd farmece, alergînd cu lupii ori scrutînd prăpastia cîte unei căderi nervoase.
Pe cîteva dintre ele le vom vedea în cadrul mult-amînatului festival Dark Bombastic Evening (DBE) la Alba Iulia (27-30 iulie), dacă pandemia nu ni se pune din nou în cale. Peste ani, cînd alții își vor aminti cum au făcut cozi la autobuze să vadă cea mai recentă paranghelie neoliberală post-MTV din Cluj, unii ne vom aminti că în Alba Iulia au cîntat ielele de la Gggolddd, Messa, Wolvennest. Doar primele două trupe au albume anul acesta, le-am văzut pe ambele în Vinerea Neagră pe scena Roadburn în Olanda. Dark Bombastic Evening se încăpățînează să urmeze modelul Roadburn la o scară intimă, într-un spațiu cultural destul de neadecvat acestei ambiții. În Olanda, ambele concerte au fost la sala mare, cu fastul specific acelui festival care face trupe obscure să pară că au popularitatea lui Iron Maiden. La Alba Iulia, concertele se desfășoară între zidurile cetății, cu public dedicat sosit parcă dintr-un univers paralel, perceput din exterior drept o sectă ocultă angajată într-o orgie anhedonică.
Olandezii Gggolddd au acest nume neplăcut de cînd au realizat că titulatura originală – Gold – era imposibil de găsit pe Google. Abia cu noul nume grupul începe să răzbească dincolo de scena olandeză. Schimbarea a fost potențată cu cîteva memorabile concerte de pandemie și o deschidere sonoră spre publicul non-rock, cu ceva trip-hop și multă percuție electronică (evidente influențe Portishead), cu o intensitate emoțională centrată pe traumă și pe imaginea protagonistei Milena Eva, îmbrăcată pe copertă într-o Ioana d’Arc post-Weinstein. Gggolddd s-au născut în preajma anului 2010 din tragedia grupului ocult The Devil’s Blood, de care chitaristul Thomas Sciarone se distanțează cu fiecare album; cu noul material se distanțează chiar și de scena metal lăsînd muzica să centrifugheze în jurul vocii vibrante a Milenei și a temelor #MeToo post-traumatice.
Ceva mai mult metal se aude pe albumul italienilor Messa, unde domină feminitatea psihedelică a Sarei Bianchin – alt sortiment de voce, intersectîndu-se cu The Gathering atunci cînd chitările invocă sound-ul gothic doom al anilor ’90 (Mandylion a influențat puternic cel puțin o piesă de aici). Colegii de trupă au cămăși în falduri și pantaloni evazați, teleportați dintr-o crevasă a anilor ’70 în care pare că au fost obligați să asculte ani la rînd Black Sabbath – un detaliu insignifiant totuși, căci nimeni nu vrea să vadă la un concert Messa altceva decît valurile de cîrlionți ezoterici ai Sarei Bianchin.
Scena post-metalului feminist, revendicînd restaurarea dreptului la liberă practică în magia neagră, e mai înfloritoare ca oricînd în Europa, infiltrîndu-se insidios și la noi, fentînd vigilența patriarhilor – colectivul taumaturgic Wolvennest sînt anunțați și ei pentru DBE, Jess and the Ancient Ones și Anna von Hauswolff au fost deja la ediții trecute. Paradoxal, mai nimic în sensul acesta nu se mai întîmplă în SUA, unde cele cîteva excepții (Chelsea Wolfe, Marissa Nadler) constată că scena la a cărei naștere au contribuit s-a mutat în spațiul european – pentru cîteva zile chiar la Alba Iulia.
Festivalul Dark Bombastic Evening are loc la Alba Iulia în perioada 27-30 iulie. Mai multe la www.darkbombasticevening.com.
Aron Biro este autorul blog-ului https://aronbiro.blogspot.com.