O admirabilă excavare

Publicat în Dilema Veche nr. 902 din 22 – 28 iulie 2021
O admirabilă excavare jpeg

● Various Artists, Hai noroc! Garage, Beat and Pop Artifacts from Romania, 667 Records, 2021.

În anii ’60, muzica pop se redefinea la nivel global, iar noul curent profita de contextul politic și ajungea să contamineze și muzica românească. Dominat de chitări electrice și constituit mai degrabă ca o imitație britanică a rock’n’roll-ului american, dar și de șarjele radicalismului pop șaizecist, stilul beat se răspîndea cu viteza fulgerului în toată lumea. În România, la începutul începuturilor, o generație întreagă de muzicieni fixa momentul inițiatic în împrumutarea și articularea locală a genului prin difuzarea în cinematografe, în 1962, a filmului britanic The Young Ones, în care apăreau Cliff Richards și formația The Shadows. Acesta este, cu certitudine, doar mitul fondator. „Formațiile de chitare electrice”, cum erau numite în epocă, încep să apară în medii liceale, studențești și muncitorești ca efect al undei pornite din criza și critica modelului occidental. Încă de la sfîrșitul anilor ’50, muzica începuse să sintetizeze socialul și politicul, această cultură devenind, așa cum scria Mark Fisher într-un articol din 2013 pentru e-flux.com, „zona în care drogurile, noile tehnologii, (science) ficțiunile și mișcările sociale au putut să se combine pentru a produce reverii despre viitor – flash-uri expresive ale unor lumi radical diferite de ordinea socială a acelui moment”. Era un timp al speculațiilor utopice, ca să comprim aici cuvintele unui Herbert Marcuse, iar stînga (și, prin extensie, regimurile de stînga) – pînă ce a ajuns să fie blocată de „apoteoza ulterioară a «realismului» de dreapta, care a provocat nu doar distrugerea acestui vis foarte particular, dar și suprimarea funcției proiective a culturii populare în sine” – își avea momentul ei.

În Rock sub seceră și ciocan. Prima parte din cronica muzicii rock în România, cartea sa din 2016, Nelu Stratone povestește: „Pasiunea pentru muzică era cea care lega ca un magnet grupurile de tineri. Invitațiile colegilor de liceu, de facultate, de uzină sau ale prietenilor din cartier erau suficiente motive pentru a te apuca de cîntat într-o formație, astfel că numeroși tineri elevi, studenți sau muncitori, mulți dintre ei fără nici o pregătire prealabilă, începeau repetițiile sperînd că vor reuși să cînte în trupă, sub îndrumarea vreunui instructor cultural, a unui bătrîn jazzman sau a unui instrumentist din fanfară. (…) Repertoriul (…) cuprindea multe improvizații spontane sau reproduceri «după ureche» ale unor piese ascultate accidental la un post de radio sau la jukebox-urile care împînziseră la un moment dat cluburile și restaurantele din România”. În cuvinte mai puține, noua cultură a tinerilor, valul occidental pe creasta căruia s-a urcat la un moment dat The Beatles și care va produce și evenimentele din anul 1968, și fenomenul contracultural hippie, și altele, ajungea aici, acompaniată de – ca să folosesc două cuvinte golite de sens prin uzaj – un „dezgheț” și o „deschidere”. Formații de beat străine aveau concerte în România, se traduceau în română cărți ale „tinerilor furioși” britanici, se distribuiau filme de Lindsay Anderson. Criticul și istoricul de artă Adrian Guță încerca să capteze esența acelei perioade într-un articol din 2018 pentru Observator cultural, sesizînd apariția și dezvoltarea unei culturi alternative locale. Revenind, o parte dintre formațiile despre a căror geneză vorbea Stratone se vor numi Sfinții/Phoenix, Uranus, Sfinx, Pionierii/Olympic ’64, Cometele, Entuziaștii, Sincron, Roșu și Negru, Portativ/Savoy, Mondial, Coral sau Sideral. Ele vor planta bornele noii scene muzicale românești a anilor ’60 și ’70, una influentă, paradoxal, și astăzi, dar numai la nivelul unui discurs-paravan, cel al „rezistenței prin cultură”. 

Sîntem în 2021, într-o eră în care „deschiderea” are un cu totul alt sens, iar „formațiile de chitare electrice” din anii ’60 trăiesc – OK, scoate-i pe The Rolling Stones de pe listă! – pe compilații-document, editate de label-uri obscure. (În lipsa vreunui interes de reeditare a acestei muzici din partea Electrecordului, casă de discuri încă funcțională, dar și în contextul pierderii/distrugerii/deteriorării unor arhive muzicale locale importante.) O astfel de entitate, 667 Records, din Spania, l-a comisionat pe Andy „Sinboy” Luke, artist vizual și muzician bucureștean, membru al formațiilor The Nuggers și Bad Decisions, să curatorieze o selecție de muzică românească din acea perioadă. Rezultatul este un disc de vinil – artwork-ul este semnat chiar de Sinboy, iar remastering-ul, de Remus Miron, și el muzician – numit Hai noroc! Garage, Beat and Pop Artifacts from Romania, care captează admirabil epoca și spiritul ei prin vocile și – fie! – chitările unor Cornel Fugaru & Sincron, Sideral, Trio Caban, Anca Agemolu, Mondial, Entuziaștii, Margareta Pîslaru, Phoenix, Cometele, Ilinca Cerbacev, Cvintetul Mamaia, Savoy și Coral.

Compilația Hai noroc! Garage, Beat and Pop Artifacts from Romania poate fi achiziționată de pe magazinul online soundflat.de.

Paul Breazu este jurnalist.

973 15 Banu Walter Sickert, The Old Bedford jpg
Rătăciri pariziene
Rătăcirile pariziene m-au condus către un alt pictor, Walter Sickert, puțin cunoscut, descoperit în ultimii ani și prezent la Petit Palais.
973 16 coperta1 jpg
Poezia LGBT+ – dincolo de manifestul identitar –
În literatură totul este important, doar dominanta se schimbă periodic.
p 17 2 jpg
Misterul Lisabonei
O scenă de club e frumoasă fără să inspire la dans sau hormoni; o scenă de la filmare nu mizează deloc pe virtuozitatea mizanscenei încîlcite în camere și cabluri.
973 17 Biro coperta1 jpg
Plictis & angoasă
Ambii artiști sînt specializați în conținut inerent plictisitor ce eludează percepții superficiale, dar în același timp angoasează ca muzică în surdină.
317464034 503814775101509 8297660474908428773 n jpg
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre Platon – Opera integrală, volumul III
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre al treilea volum din seria operei integrale a lui Platon.
5680565535 553329df21 k jpg
„Străinătate” (fragment)
Marea sculptată în tavan era tot acolo, valuri albe, bleu, bleu închis și gri, care rămăseseră cu crestele încremenite, în așteptare.
Afis 7 dec 2022 Sala Radio jpg
„GLORIA” de VIVALDI: atmosfera sacră a Crăciunului la Sala Radio
Miercuri, 7 decembrie 2022 (de la 19:00), veți asculta lucrarea lui Vivaldi la Sala Radio
972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.
Online MarkLetteri jpg
Jazz post-modern - Mark Lettieri, The Baritone Sessions vol. 2, Leopard (6) Records, 2022 -
Mark Lettieri Group vor concerta în Clubul Control din București pe 7 noiembrie.

Adevarul.ro

shutterstock 2114384846 jpg
Tacticile de război ale Rusiei îi expun slăbiciunile militare. Cum le justifică oficialii ruși
După ce și-a văzut spulberate speranțele de a captura Kievul, Moscova a apelat la distrugerea totală a Ucrainei, doar că această tactică este doar o manifestare a neputinței, scrie The Guardian.
dani otil
Marea dilemă a lui Dani Oțil după ce i-au picat din cer 15.000 de euro: „O fi vreo moștenire?“
Dani Oțil, simpaticul prezentator TV, se ală în mare dilemă. Nu știe ce să facă după ce într-un cont de-al său au apărut 15.000 de euro. Nici banca nu a reușit să-l lămurească, motiv pentru care Dani se teme să se atingă de ei.
Submarin in Marea Neagra FOTO  webnovosti.info via zn.ua
Submarin nuclear depășit de un obiect neidentificat, care mergea cu o viteză mai mare decât cea a sunetului. Când a vut loc incidentul
Întâlnirea incredibilă, care a avut loc la sfârșitul anilor 1990, a ieșit la iveală după ce un om de știință aflat la bord a decis să vorbească pentru un canal de YouTube și să dezvăluie experiența sa terifiantă.

HIstoria.ro

image
Una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor
Fără îndoială, una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor a fost scoaterea de sub cenușă a orașului roman Pompeii, redus la tăcere în vara lui 79 de erupția vulcanului Vezuviu.
image
Drumul spre Alba Iulia: Cum au ajuns românii la Marea Adunare Națională
Așa cum se înfățișează din literatura memorialistică, majoritatea delegaților ori participanților sosesc la Alba Iulia cu trenul. Numai cei din așezările aflate la distanțe mici călătoresc cu alte mijloace de transport.
image
Noiembrie 1918: O lume în revoluție
1918, așa cum este creionat de literatura memorialistică, este anul unei lumi în plină revoluție. Desfășurată de la un capăt la celălalt al continentului european, revoluția este inegală și îmbracă diverse forme.