"Muzica a devenit ceva care bîzîie în difuzoare" - interviu cu Mihai IORDACHE

Publicat în Dilema Veche nr. 412 din 5-11 ianuarie 2011
"Muzica a devenit ceva care bîzîie în difuzoare"   interviu cu Mihai IORDACHE jpeg

Noul album al saxofonistului Mihai Iordache, One Life Left, va fi lansat în curînd.

Cum ai înregistrat acest album?

Am înregistrat albumul la Casa Tineretului din Timişoara, fără al cărei sprijin albumul nu ar fi existat. Este o sală de spectacole foarte bine concepută acustic. Uţu Pascu, care a înregistrat albumul cu studioul lui mobil, AudioTM, a văzut în sala aia lucruri pe care le vedeam şi eu, doar că nu ştiam la ce folosesc: nişte deflectoare de sunet, pereţii nu-s paraleli, balconul e căptuşit cu lemn, pe jos e tot lemn... Discul are sunetul sălii. Muzica are spaţialitate. La tobe e Tavi Scurtu, la contrabas şi bas electric e Uţu Pascu. Cîntăm împreună de multă vreme şi întotdeauna mă surprinde ce aud de la ei. La trompetă a cîntat Petre Ionuţescu, iar la celelalte saxofoane Lucian Nagy. Amîndoi le sînt cunoscuţi amatorilor de muzică din grupul Blazzaj, unde, de fapt, cîntă şi Uţu. La una dintre chitare e Dan Alex Mitrofan, un chitarist absolut fabulos cu care am cîntat destul de rar pînă acum. Mi-a făcut mare plăcere să înregistrez cu toţi, însă una dintre marile mele satisfacţii la discul ăsta este că la cealaltă chitară şi la clape este Toni Kühn, la care mă uitam cînd eram adolescent şi nu-mi venea să cred că se poate cînta aşa la chitară. Erau festivaluri (la Sibiu, Costineşti, cam la astea mă duceam eu) şi exista cvartetul Eugen Gondi, cu Toni Kühn şi Dan Ionescu la chitări, Johnny Bota la bas şi Gondi la tobe. Dan Ionescu este un chitarist foarte mişto, dar puţin mai mainstream. Toni era foarte ciudat şi interesant. Avea chestii care sunau a Robert Fripp şi care mergeau dincolo de ce ştiam eu pe vremea aia că e chitara de jazz. Acum e la fel, doar că e şi mai mişto. A fost foarte emoţionant ca omul care mi se părea mie cel mai interesant în ’86 să cînte, în 2011, pe discul meu. Ne-am cunoscut acum doi ani, cînd am cîntat în două concerte împreună. Cum el locuieşte pe lîngă Timişoara, m-am gîndit că ar fi grozav să participe la înregistrări. 

De unde titlul One Life Left?

Titlul e inspirat de jocul Pac Man. Joc Pac Man pe telefon. În anii ’80 nu prea avea nimeni jocuri pe televizor. Ţin minte că am văzut primul ping-pong pe TV, prin ’87, la o tipă  împreună cu care făceam meditaţii pentru arhitectură. Deci nu e un titlu foarte serios. Sună oarecum serios, dar nu e. Ca şi cum ai avea trei vieţi la începutul jocului şi mai rămîi cu una, un fel de ultima şansă. De fapt, eu sper să mai scot albume! (Rîde.)

Ce fel de muzică va fi pe acest album?

Albumul în sine e destul de dansant, în afară de „Peace“ şi de ultima piesă, care este complet improvizată. „Peace“ este o piesă simplă, scrisă pentru o fată. În general, încerc să pornesc de la lucruri simple, pe care îmi vine să le cînt vocal. Folosesc foarte mult înregistrarea. Adică mi se întîmplă foarte des să am o idee şi să dau drumul la telefon ca să înregistrez. Cred că am vreo 60 de înregistrări de aproape un minut, cu mine care zic ceva, orice. Nu prea cred în muzica compusă pornind de la acorduri sau de la structuri abstracte. Pînă şi „Suriname“, care e o complicaţie totală, este făcută într-o noapte, cînd făceam multitracking cu telefonul şi reportofonul, fiindcă nu aveam curent electric. Nu puteam să lucrez în nici un fel de program de muzică şi îmi venise ideea unei piese, iar dacă nu înregistram, aş fi uitat. Aşa că m-am folosit de ce aveam prin casă şi care nu necesita priză. Aşa a fost făcută „Suriname“. Şi fiindcă, atunci cînd se opreşte curentul, centrala mea termică nu mai funcţionează nici ea, nu era nici căldură. Din cauza frigului, m-am gîndit la o ţară caldă şi la numele ăsta.

Mai e ceva asemănător la prima piesă. „Triangle“ e în principiu un vals, care se transformă în swing. De obicei, nu-mi propun să fac lucruri complexe. Asta e ce pot face acum şi sînt OK. E ca şi cum mi-aş face o fotografie. Probabil că o să vină momentul în care voi găsi o întreagă serie de lucruri care s-ar fi putut face altfel, dar deocamdată nu e cazul. Acolo unde mă arată discul ăsta, cam acolo sînt eu.

Care va fi publicul acestui album?

Publicul este cel pe care ni-l facem noi, nu este o entitate separată, mai ales cînd vine vorba de jazz. Legătura cu publicul în jazz e una organică, pentru că altceva, în afară de cîntatul în locuri mici, la doi metri de ei, nu avem la dispoziţie. Nu există o maşinărie de publicitate care să se interpună între artist şi public.

„Am intrat într-un fel de normalitate tristă“

De ce ai renunţat la grupul lui Lucian Ban?

A fost una din marile prostii ale vieţii mele. Era foarte interesant şi am avut multe de învăţat. Lucian insista foarte mult la detalii şi se prindea imediat cînd nu înţelegeai, cînd făceai lucrurile mecanic. Ca lider de formaţie, mi-ar plăcea să fiu ca Lucian. În primul rînd pentru că ştie incomparabil mai multă muzică decît mine. (Rîde.) Asta te ajută să lucrezi cu chestii pe care le ştii, şi nu s-o faci doar din intuiţie. Nu zic că Lucian n-ar avea tone de intuiţie, dar are un bagaj teoretic mult mai serios. Mi-ar fi plăcut să fi înregistrat şi eu măcar un album cu Lucian. Încă se mai poate, dar ziceam că ar fi fost mişto în perioada aia. Acum eu nu mai sînt acelaşi, el nu mai e acelaşi. Ar fi fost bine pentru evoluţia mea.

Care ar mai fi relaţia dintre muzică şi social sau politic?

Noi tresăream, prin ’80, la versuri de genul „Becule, stai aprins, becule!“ de la Timpuri Noi. Ni se părea foarte curajos să spui asta. „Drumul spre lumină trece prin uzină“… era foarte anarhist să spui asta pe vremea lui Ceauşescu, cînd existau, dacă-ţi poţi imagina, permise pentru cîntat. Era totul atît de închis şi de mort, încît, dacă-ţi arăta cineva o răţuşcă, aveai impresia că e o aluzie politică. Apoi, în anii ’90, versurile astea curajoase au rămas doar inteligente. Nu te mai închidea nimeni, ca atunci. Iar Sarmalele Reci au avut momentul lor cel mai puternic în vremea cînd lumea se preocupa foarte mult de politică. După ce lumea a început să nu mai dea doi bani pe politică, nu a mai vrut nimeni să asculte texte inteligente.

Acum mi se pare că pur şi simplu am intrat într-un fel de normalitate tristă. Cred că numai rapperii mai au versuri sociale sau politice. Mă gîndesc că lumea nu are acum confortul material să se gîndească la chestii globale, cum ar fi ecologia. Nu ştiu dacă o trupă de la noi care ar cînta despre nişte chestii importante ar avea mare succes. Cred că i s-ar reproşa că minte pe nu ştiu cine. Dar faţă de lucrurile astea care se întîmplă în lume – ca poluarea sau tăiatul pădurilor, sau ce se întîmplă la Roşia Montană –, faptul că Băsescu e la putere e fix pix. La faza cu Roşia, care e oricum o fază superpenibilă, nici nu mai contează cine e la putere. Din păcate, lumea nu prea are bani. Cînd nu prea ai bani, e destul de greu să te gîndeşti la planetă. Planeta poate să se descurce, eu din ce-mi plătesc chiria? 

Marele public nu mai e atent la muzică. Fiindcă totul e gratis şi accesibil, muzica a devenit ceva care bîzîie acolo în difuzoare, nimic mai mult. Nu mai e schema aia de altădată, cînd scotea Pink Floyd un album şi fanii se bucurau şi voiau să-l asculte integral. Sau Mahavishnu, sau Weather Report. Aveam casete trase direct de pe disc, de la tipul care avea discul, şi ni se părea important. Se comenta despre ce marcă de pick-up are. Nici nu fumam pe vremea aia, abia în armată m-am apucat, cînd n-aveai ce naiba să faci. Puneam caseta aia şi eram tripaţi 45 de minute, nici măcar nu vorbeam între noi. Chestia aia nu se mai întoarce.

Cum te simţi în România?

E o întrebare grea, nu ştiu cum mă simt aici. De fapt, mă nemulţumeşte ce te nemulţumeşte şi pe tine. Mi se pare, în schimb, că Vestul minunat, pe care îl vedem ca pe un fel de El Dorado fără probleme, nu e chiar aşa. Gîndeşte-te că pînă în ’93 nu fusesem nici pînă în Bulgaria. Prima mea ieşire a fost în ’93, în Germania. După ce am călătorit destul de mult, mi se pare că în România sînt nişte chestii absolut geniale, de care noi nu ne dăm seama şi puţin ne pasă de ele, şi de asta le vom pierde.

Am văzut o emisiune la televizor, unde era vorba de nişte oameni dintr-un sat foarte izolat şi reporteriţa aia îi întreba dacă au auzit de Internet. Şi unul dintre ţăranii ăia spunea că n-a auzit, dar că, în schimb, el iese cu vacile la păscut şi le ştie pe fiecare după nume şi ele vin cînd le cheamă. Mi se pare absolut irelevant faptul că un om a auzit sau nu de Internet. Omul ăla era mai real decît mulţi oameni „moderni“. Reporteriţa era revoltată, fireşte. Adică sîntem chiar atît de fericiţi că ştim de Internet? Toate ironiile despre căruţele şi vacile din România sînt o prostie. Noi avem nişte vaci geniale. În satul unei prietene din Germania, ultima vacă a dispărut pe la finele anilor ’80. Tatăl ei i-a spus: „ăsta este începutul sfîrşitului“. Acolo nu mai sînt vaci care să o ardă pe cîmp. 

Mai multe pe www.kaputt.ro

a consemnat Mihai TIŢA

Foto: M.Cucu

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Edi Iordanescu (Sportpictures) jpg
Spatiul Schengen FOTO Shutterstock
Ce ar fi însemnat pentru România un nou eșec în Schengen și cum putem depăși criza politică: „Am fost primii care am decis să-l susținem”
Profesorul Valentin Naumescu l-ar vrea președinte pe Nicușor Dan și spune că niciunul dintre cei care au candidat în primul tur nu ar trebui să se regăsească pe liste. Într-un interviu pentru „Adevărul”, Naumescu vorbește despre Schengen, criza politică din țară și problemele partidelor mainstream.
banner Titi Aur png
Vlad Predescu jpeg
Aşa eviţi accidentele la schi sau la alte sporturi de iarnă! Sfaturile dr. Vlad Predescu
Pregătirea fizică insuficientă și dorința de a impresiona sunt printre cele mai frecvente cauze ale accidentelor grave pe pârtia de schi.
kaufland jpg
Programul hipermarketurilor Carrefour și Kaufland de sărbători
Supermarketurile au început să anunțe care va fi programul de funcționare în perioada sărbătorilor de iarnă, majoritatea menționând libere sau program scurt pentru angajați.
 Victor Pițurcă FOTO Mediafax
coada comunism
Cum au fost românii înfometați sistematic pe baze „științifice”. Cât trebuia să mănânce un român conform nutriționiștilor lui Ceaușescu
În anul 1984, Nicolae Ceaușescu se juca de-a nutriționistul cu românii și introducea un plan sistematic de înfometare a populației. Acest plan era făcut de specialiștii vremii sub oblăduirea „marelui cârmaci”. În tot aceste „contrabandiștii” care aducea mâncare de la țară erau vânați cu milițienii.
cumparaturi supermarket alimente  shopping (2) jpeg
Puțini români știu cât de sănătos este! Peștele gustos și plin de vitamine pe care mulți îl evită
Este un pește destul de ușor de găsit, care poate fi pregătit în nenumărate feluri. Cu toate acestea, mulți români îl evită, fără să știe cât de util este, de fapt, pentru sănătate! Are un conținut ridicat de vitamina D și are un gust foarte bun!
Rebelii sirieni au descoperit laboratoare de droguri în Siria FOTO Captură Video France 24
Secretele comerțului ilicit cu droguri al regimului Assad. Rebelii sirieni au descoperit cantități uriașe de captagon
Rebelii sirieni conduși de gruparea Hayat Tahrir al-Sham (HTS), care au preluat controlul asupra capitalei Damas după fuga lui Bashar al-Assad, au descoperit depozite uriașe de droguri destinate exportului la periferia Damascului.