Jazz Nouveau
● Magnus Öström Group, A Room for Travellers, Jazzland Recordings, 2023.
● Rymden, Rymden + KORK, Jazzland Recordings, 2023.
Bateristul Magnus Öström se întoarce pe plaiurile noastre, atît în nume propriu, cît și cu noua încarnare a trioului Esbjörn Svensson – firește că fără răposatul Svensson, înlocuit în noua formulă de Bugge Wesseltoft, dar cu aceeași ambiție de a întinde punți între lumile pop, rock, jazz și artele vizuale.
I-am mai prezentat pe toți cei pomeniți în diverse contexte și permutări, adesea cu ocazia vizitelor acestora în România – pe Öström l-am văzut chiar la Cluj, cînd vizitase și provincia. L-am prins în perioada sa mai aspră și temperamentală (probabil influențat de Dan Berglund, colegul de la bas din E.S.T. și Rymden), însă pe noul album s-a mai potolit, descopăr o aplecare spre arome psihedelice de modă veche, de tranziție șaizecistă spre noile sunete-valuri ce deveneau posibile pe sintetizatoarele vremii. Cochetează cu surf-rock-ul și se folosește de o monotonie ritmică pentru a muta atenția spre pian și clape – surprinzător, căci piesele sînt compuse și produse de la un capăt la altul de Öström, care dă aici de lucru mai mult colegilor, alocîndu-și sieși sarcini relativ comode.
Componența nu s-a schimbat – cu Andreas Hourdakis la chitară, Daniel Karlsson la pian și Thobias Gabrielson la bas și clape, grupul stîrnește nostalgii privind epoci mai candide, cu titluri ce invocă oceanele, zborul și, indirect, problemele climatice. E mai puțin science-fiction, mai puțină energie cosmică decît pe primele sale albume, e mai degrabă coloana sonoră a unei realități virtuale ce reproduce terapeutic calmul unor vremuri și locuri tot mai greu de găsit, nu neapărat scandinave, dar oricum cu litoral, briză și oameni contemplînd cerul.
Cealaltă formulă în care e implicat Öström, proiectul Rymden, și-a lărgit anvergura de cînd i-am semnalat debutul. Cel mai recent material e o colaborare cu orchestra KORK desprinsă din compania radio-TV norvegiană publică, o orchestră trecută prin multe – de la Eurovision la concerte asociate festivităților Premiilor Nobel. De-a lungul a trei sferturi de veac, orchestra s-a aventurat și în proiecte de fuziune precum această propunere mediată de Bugge Wesseltoft, mereu în căutarea unor ocazii de a defini jazzul european ca pe o formulă artistică clar distinctivă de manifestările de peste Ocean, unde sînt celebrate standardele conservatoare.
Deși se impun în percepția publică drept continuatori naturali ai E.S.T., Rymden nu țin să reproducă și stilistic moștenirea respectivă. Wesseltoft a avut întotdeauna o afinitate pentru muzica electronică pe care a asimilat-o în acea New Conception of Jazz ce i-a definit agenda artistică pentru o mare parte a carierei, iar proiectele lui Berglund au deviat treptat spre rock după dislocarea E.S.T. În consecință, Rymden a propus încă de la debut o nouă formă de post-rock progresiv, chiar krautrock contaminat de noul jazz scandinav în care s-au format protagoniștii.
Versiunea „simfonică” adusă de colaborarea cu KORK întărește această impresie, aducînd aminte de experimente orchestrale organizate de Mike Patton ori de succesul unor cover-uri populiste The Bad Plus. Totuși, piesele nu sînt preluări din repertoriul pop-rock, ci din cele două albume Rymden care oricum aveau o oarecare deschidere pop, dată în special de referințe cinematografice (aluzii la James Bond, Odiseele spațiale). În versiunea KORK dă senzații chiar mai puternice de muzică de film, ceva din inerția bombastică a lui John Williams însă întreruptă imprevizibil de improvizații jazz și găselnițe electronice conferind muzicii capacități narative – de a relata fără cuvinte „întîmplări” pe care ni le putem doar închipui extrapolînd titlurile și fracturile melodice.
Magnus Öström Group vor concerta în Club Control din București, în seria concertelor Jazz Nouveau, vineri, 6 noiembrie.
Aron Biro este autorul blog-ului https://aronbiro.blogspot.com.