Istoria muzicii cîntată la flaut

Publicat în Dilema Veche nr. 428 din 26 aprilie - 2 mai 2012
Istoria muzicii cîntată la flaut jpeg

- interviu cu Ion Bogdan ŞTEFĂNESCU -

„Flautul de Aur“ – acesta este titlul turneului ai cărui protagonişti sînt flautistul Ion Bogdan Ştefănescu şi pianistul Horia Mihail. Început pe 25 aprilie la Braşov, turneul cuprinde recitaluri la Piteşti, Reşiţa, Bucureşti şi Caracal. În repertoriu: piese de Bach, Mozart, Dvorak, Poulenc, Taktakishvili şi Mower. 

De unde a venit ideea acestui turneu?

În ultimii ani, cîţiva colegi de-ai mei, muzicieni excepţionali, au pornit în turnee prin ţară prezentînd anumite instrumente valoroase. Am considerat că şi flautul pe care îl deţin e o bijuterie, e cel mai bun instrument din lume; nu e unicat, dar e unic în felul său, căci e construit la comandă, special pentru mine, de o echipă care m-a ascultat şi care mi-a urmărit stilul de interpretare. Nici în lumea viorilor nu există doar un singur instrument Stradivarius, ci mai multe; totul depinde de cel care mînuieşte acel instrument. Aşa cum visul oricărui violonist e să cînte pe o vioară Stradivarius, şi flautiştii îşi doresc să cînte pe un flaut Muramatsu.

Cît de mult contează instrumentul pe care cîtă un artist?

Instrumentul pune în valoare calităţile unui instrumentist bun. Pentru un muzician mediocru nu contează prea mult; doar un instrument bun nu îl va ajuta să facă performanţă. Dar, de la un anumit nivel în sus, chiar contează ce instrument foloseşte. De cînd am început să cînt pe acest flaut, s-au schimbat multe pentru mine. În primul rînd, s-a schimbat percepţia asupra sunetului. Flautele de aur – cum e acesta – au o proiecţie mult mai amplă a sunetului. Ele au început să apară în momentul în care în lume au început să se construiască săli de concert de două, trei mii de locuri. Un flaut de lemn sau de nichel sau de argint ajunge mai greu spre ultimele rînduri. Însă acesta nu e singurul considerent. Cum spuneam, contează foarte mult cine cîntă pe acel instrument. Eu unul, după ce am dobîndit anumite performanţe tehnice, am realizat cît de important e să am un flaut bun.

În acest turneu cîntaţi în compania pianistului Horia Mihail. Cum colaboraţi cu el?

Cu Horia Mihail colaborez foarte bine. Este un muzician foarte bun, care are o intuiţie muzicală extraordinară. În plus – asta e ceva rar –, are capacitatea de a se mula pe orice dorinţă a partenerului şi de a sugera anumite direcţii de interpretare fără să provoace conflicte. Cel mai important pentru mine e faptul că îşi poate asuma un repertoriu într-un timp foarte scurt.

Turneul se numeşte „Flautul de Aur“. Bănuiesc că repertoriul a fost stabilit pentru a servi în primul rînd flautului. Cum l-aţi ales?

Nu cred că acesta a fost criteriul principal, să punem în evidenţă flautul. Aceasta va fi mai degrabă misiunea mea: să demonstrez că acest flaut nu întîmplător este de aur şi are nişte calităţi cu totul speciale. N-o să ascultaţi un recital în care flautul este vedeta permanentă, iar pianul are doar rol de acompaniament. Este un repertoriu care îi pune pe amîndoi muzicienii în valoare. Sînt lucrări camerale – ceea ce presupune ca toţi cei implicaţi să aibă acelaşi nivel de înţelegere muzicală, pentru ca lucrurile să sune foarte bine împreună.

Cîntaţi ca solist şi în diverse formaţii şi ansambluri. Ce e diferit acum?

Acum sînt, poate, mult mai expus. Însă aceasta este formula de prezentare a abilităţilor interpretative: duoul. Eşti complet descoperit, ambii parteneri simt asta şi numai împreună pot să reuşească. Într-un trio sau într-un cvartet, există pentru fiecare dintre muzicieni cîte un moment de relaxare – în duo, trebuie să fii mereu în alertă.

Aţi cîntat pe mai multe scene din România şi din lume. Cum este publicul de muzică clasică de aici?

E un public în mare parte avizat, dar şi foarte conservator. Spectatorii sînt obişnuiţi cu un anumit tip de repertoriu, cu predilecţie romantic, pentru că majoritatea pieselor compuse pentru instrumentele preferate ale publicului de azi – pianul, vioara şi violoncelul – au fost scrise atunci. Bineînţeles, şi piesele clasice se bucură de stima publicului; de ceva vreme, graţie Festivalului „Enescu“, a intrat în atenţia publicului şi muzica barocă. Ceea ce propunem noi însă e o incursiune de 90 de minute în istoria muzicii. Plecăm de la Bach, care, pentru flaut, a scris o muzică destul de lejeră. Apoi, Mozart, care a scris cîteva sonate pentru flaut şi clavecin – nişte piese de o profunzime extraordinară, chiar dacă, de fapt, sînt foarte ludice. Muzica lui Dvorak este foarte bine primită în toate sălile de concert – am ales o sonată pe care violoniştii refuză să o cînte căci li se pare uşurică. În partea a doua, o să cîntăm compoziţii din secolul al XX-lea. Începem cu Francis Poulenc, un compozitor rafinat şi în acelaşi timp plin de umor; apoi, o piesă de Otar Taktakishvili, un compozitor georgian care a scris o muzică de mare forţă, aproape excesivă. În final am inclus o piesă de Mike Mower, un compozitor contemporan care a scris exclusiv pentru flaut.  

a consemnat Matei Martin 

Foto: V. Oprina

afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.
event seara de film 28 August Bucuresti 02 jpg
ZILELE SOFIA NĂDEJDE 2022 - SCURTMETRAJE REALIZATE DE FEMEI Proiecție la București – 28 august ora 19.00 MNLR
Duminică, 28 august, în cadrul evenimentului Zilele Sofia Nădejde – ediția a V-a, în Sala Iosif Naghiu a MNLR (Calea Griviței 64), va avea loc o proiecție de scurtmetraje românești regizate de femei.
958 16 Avanpremiera jpg
Librarul din Florența
Vespasiano n-a făcut el toate cele 200 de manuscrise pentru biblioteca abației din Fiesole, așa cum avea să susțină. Cosimo a cumpărat 20 dintre ele printr-un alt librar florentin, Zanobi di Mariano.
p 17 jpg
O dispariție
Însă această fetiță nu reprezintă, în film, doar tropul copilașului gingaș care e de ajuns să respire pentru a emoționa durabil.

Adevarul.ro

intuneric
Cuptoare de pâine stinse și hoteluri pe întuneric. Cum se pregătește Europa de iarnă
Pe măsură ce Europa se îndreaptă spre iarnă, birourile devin din ce în ce mai reci, clădirile istorice rămân pe întuneric, iar brutarii și cultivatorii de fructe și legume vor să renunțe la afacere.
podsiret Sursaarmataromana jpg
Arsene pune bețe-n roate podului de pontoane de la Luțca. Şeful CJ Neamţ, acuzat de sfidare
Ionel Arsene, şeful Consiliului Județean Neamţ, este acuzat de ignoranţă, sfidare şi rea voinţă de către consilierii liberali, în cazul privind construirea unui pod de pontoane, în locul celui prăbuşit în Siret
Berlusconi Salvini Meloni foto EPA EFE jpg
De ce Giorgia Meloni nu ar putea transforma Roma în Budapesta. Analiză NYT
Într-un editorial pentru NYT, jurnalista Mattia Ferraresi expune motivele pentru care Italia nu poate deveni o autocrație pe modelul Ungariei după ce coaliția de dreapta a câștigat alegerile.

HIstoria.ro

image
Cine a fost „Îngerul de la Ploiești”?
O prinţesă furată de propriul tată și dusă la orfelinat, regăsită la 13 ani de familia din partea mamei, una dintre cele mai bogate din România – bunicul era supranumit „Nababul“.
image
Cum era la ora de istorie ținută de I.L. Caragiale?
Ca mulţi alţi literaţi, Ion Luca Caragiale a avut o pasiune pentru istorie, inclusiv pentru cea naţională. Blamat de unii încă din timpul vieţii pentru că, în scrierile sale, s-ar fi relevat drept anti-român, el a avut, uneori, o viziune romantică (dacă nu chiar idilică) asupra trecutului neaoș.
image
Aristide Blank, finanțistul camarilei lui Carol al II-lea
Aristide Blank (1883-1961) a fost o personalitate complexă, care după ce a studiat dreptul și filosofia, s-a implicat în lumea financiară națională și internațională, reușind astfel să influențeze major viața politică românească dintre cele două războaie mondiale.