„Îmi plac la nebunie Stevie Wonder și Bach” - interviu cu Avishai Cohen

Publicat în Dilema Veche nr. 388 din 21-27 iulie 2011
„Îmi plac la nebunie Stevie Wonder și Bach”   interviu cu Avishai Cohen jpeg

Cu prilejul celui de-al treilea concert al lui Avishai Cohen în România (joi, 25 aprilie, ora 20.00, Sala Radio din Bucureşti), reluăm un interviu pe care muzicianul israelian l-a acordat în 2011 Dilemei vechi:


Considerat unul dintre cei mai spectaculoşi şi mai versatili basişti de jazz contemporani, israelianul Avishai Cohen vine pentru a doua oară în România pe 21 iulie, la Festivalul de Jazz de la Gărîna. Şcolit în pian, bass electric şi contrabas, fost membru al sextetului Origin, condus de Chick Corea, şi mare fan al sonorităţilor latino, Avishai Cohen este considerat de ziarul Jerusalem Post cel mai de succes produs de export din jazzul israelian. La Gărîna, Avishai Cohen va concerta, în seara de 21 iulie, în formula sa preferată, cea de trio, alături de pianistul Omri Mor şi de tobarul Amir Bresler.


Cum a intervenit muzica în viaţa dumneavoastră? Vorbim despre moştenirea unor gene muzicale sau, pur şi simplu, despre o întîmplare? 

Totul a început din copilărie, în muzică găseam mereu bucurie şi libertate. Copil fiind, imaginaţia mea era stimulată de muzică. Cred că, la un moment dat, muzica era singurul mod prin care-mi puteam exprima sentimente, iar această nevoie de a comunica anumite stări a devenit din ce în ce mai puternică în timp. În casa în care am copilărit muzica era un element foarte important. Mama mea este o persoană cu pronunţate înclinaţii artistice; pe vremuri, preda arta în şcoală, iar în casă obişnuieşte să cînte mai tot timpul. În plus, în casa noastră s-a auzit muzică mereu, clasică sau alte genuri, fie că venea de la radio sau de la vinilurile mamei mele, ceea ce mi-a influenţat enorm dezvoltarea muzicală ulterioară. 

 Aţi început cu pianul şi aţi ajuns la bas. Cum s-a produs această migraţie între instrumente? 

Pe cînd aveam 14 ani, eram în St. Louis şi aveam un profesor de pian pe nume Lloyd Bartlett, mare fan stride piano (stil dezvoltat pe Coasta de Est în anii ’20, bazat pe ritmuri de marş şi ragtime, o formă primitivă, dar foarte spectaculoasă de jazz, ai căror exponenţi de marcă au fost James Price Johnson, Thomas „Fats“ Waller, Art Tatum, Oscar Peterson sau Thelonious Monk – n. red). În acelaşi timp, în perioada liceului, ascultam foarte mult rock britanic, iar asta m-a făcut foarte curios în privinţa basului electric. Am început să studiez cu un mare basist şi profesor, Jay Hungerford, care mi-a cîntat, la unul dintre cursuri, ceva din Jaco Pastorius. Ceea ce am auzit atunci m-a lovit ca un ciocan. În doar cîteva minute, muzica lui Jaco mi-a schimbat viaţa. 

 Ce a urmat după perioada petrecută în St. Louis? Cum aţi evoluat artistic? 

M-am mutat în New York cînd aveam 21 de ani, cu scopul bine definit de a urma o carieră de basist de jazz. Tot timpul am fost deschis la multe alte genuri, de la muzică latino pînă la funk şi reggae, aşa că m-am îmbibat de foarte multă muzică din care se cînta/asculta la New York în acea vreme, jazz, în mod special. Am început să cutreier cluburile şi să cînt pe scene pe care cîntaseră mulţi muzicieni celebri înaintea mea, şi am crescut din asta. Mi-am construit, încet-încet, încrederea că pot deveni un muzician important. Am cunoscut şi mulţi oameni de mare valoare, astfel că evoluţia mea a fost una cît se poate de firească. 

 Care au fost întîlnirile decisive, artistic vorbind, din viaţa dvs.? 

Am trăit experienţe memorabile în toate colţurile lumii, şi asta mi-a influenţat, într-un fel sau altul, exprimarea muzicală. Îmi este foarte greu să aleg doar cîteva dintre întîlnirile importante, dar cred că cea mai importantă dintre toate este descoperirea muzicii lui Jaco Pastorius. Asta a fost o descoperire atît de puternică, încît mi-a influenţat decisiv cariera, a creat o nouă direcţie artistică pentru mine. De asemenea, cînd m-am mutat la New York am fost foarte atras de salsa, dar şi de diferite ritmuri afro-caraibiene. Am început să studiez muzica latină şi am început chiar să şi cînt cu mulţi muzicieni latino. S-a dezvoltat o conexiune foarte puternică cu acest gen de muzică şi asta mi-a modelat în mare măsură atît forma de exprimare instrumentală, cît şi maniera de a scrie muzică. Este un element important în viaţa mea.

 Ce muzică ascultaţi? 

Ascult o grămadă de muzică, bineînţeles. Muzică clasică, piese pop şi multe alte genuri, cele mai multe primite de la prieteni. Îmi plac la nebunie Stevie Wonder şi Bach, dar ascult cu mare plăcere multă muzică nouă, dacă e de calitate. 

 Credeţi că trioul este forma de exprimare supremă în jazz? 

Este, în mod cert, un format care mi-a plăcut dintotdeauna, indiferent dacă e vorba de imprimări de studio sau de concerte live. Formula de trio permite foarte multă libertate de expresie şi-i implică total pe toţi cei trei membri. Sînt convins că este una dintre cele mai eficiente formule… Am cîntat mult în trio, şi voi continua să fac asta. Chiar şi la Gărîna vin cu un trio, ceea ce e pe sufletul meu. 

 Ce tabieturi aveţi cînd scrieţi muzică? 

În majoritatea cazurilor, scriu atunci cînd sînt acasă, în faţa pianului. Îmi place să am mult timp la dispoziţie pentru asta, sper ca la anul să petrec mai mult timp acasă, scriind muzică. Pe de altă parte, există momente în care scriu în timpul turneelor, ceea ce e natural, avînd în vedere faptul că petrec majoritatea timpului între hoteluri, avioane şi săli de concerte. 

 Care este povestea din spatele recentului album Seven Seas? Este o întoarcere la origini? 

Pe Seven Seas am găsit echilibrul pe care l-am căutat cu înverşunare pe albumul Aurora, care a fost o evadare din formula clasică de trio. Am vrut să concentrez atenţia publicului pe versuri şi pe pasajele vocale. Am format un grup special pentru acest CD, apoi am plecat în turneu pentru doi ani, iar rezultatul este Seven Seas. Părţile vocale sînt încă prezente, dar mai puţin stridente. Procentajul mai ridicat de jazz pur este datorat faptului că noile piese sînt rezultatul unor ani de turnee împreună. Consider că acesta este cel mai firesc curs în jazz, creaţie prin interacţiune permanentă. Esenţa pe Seven Seas este finul echilibru dintre cîteva dintre albumele mele precedente şi multe elemente noi. 

 Care este relaţia dvs. cu Universul?

Natura este cea care are cea mai mare influenţă asupra mea, indiscutabil. Mirosurile, culorile, tot ceea ce mă înconjoară îmi afectează emoţiile, cred că asta se reflectă vizibil, la un moment dat, în muzica pe care o compun. Sau, cel puţin, îmi place să cred că aşa e.

 Aţi fost deja în România, ce amintiri aveţi de aici?

Data trecută cînd am fost în România am prezentat un proiect duo, cu Shai Maestro la pian, dar sînt nerăbdător să ofer spectatorilor de la Gărîna şi muzica de pe noul album, împreună cu Amir Bresler şi Omri Mor – ambii sînt nişte muzicieni tineri şi extrem de talentaţi din Israel. Sper să mă distrez cel puţin la fel cum am făcut-o şi la vizita anterioară!

 a consemnat Cătălin TOADER

p 17 2 jpg
Singurătate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e convingător pentru că, înainte de a ne ameți cu panseuri spirituale, se impune în calitatea sa de corp fără rușine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai tîrziu, devenind un fel de dioramă a felului în care a putut naviga o fabuloasă formație uitată a anilor ’80 prin soundscape-ul începutului deceniului următor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Veneția
Ediția din acest an nu e, din fericire, grandioasă și nici sentimentul de parc de distracție nu mai e la dispoziția ta, ca pînă acum.
TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, veți avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lansează opționalul de educație cinematografică pentru elevi
Programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimuțe, muzică și baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana întîi, cu un narator de vîrsta a treia, ce gravitează în jurul unor teme precum nostalgia tinereții, muzica, erotismul, totul învăluit într-o folie de „unheimlich” care a devenit marca autorului nipon.

Adevarul.ro

image
Experimentul social al unui român care a vrut să afle ce cred românii când li se spune că viaţa în luxul paradisului din Bali costă mai puţin decât în Cluj
Patrik Bindea este specialist în marketing şi de câteva luni a început un experiment social. El a făcut o comparaţie „cosmetizată” a costului vieţii în paradisul din Bali, cu Bucureşti sau Cluj, iar concluziile acestul „clickbait” elaborat au fost surprinzătoare: oamenii au înghiţit „găluşca” şi au generat un trafic nebun postării.
image
Un YouTuber care a vizitat un McDonald's-ul rebrănduit din Rusia a povestit cât de multe diferenţe sunt faţă de varianta americană
Un reporter rus de la un cunoscut canal de YouTube a mers la McDonald's-ul rebranduit din Moscova, care s-a deschis pe 12 iunie, şi a spus că mirosul şi mâncarea sunt diferite.
image
Cum au vrut bulgarii să anexeze toată Dobrogea. Jafuri, crime şi bomboane otrăvite în Primul Război Mondial
După nici jumătate de veac de la ieşirea Dobrogei de sub stăpânirea otomană, provincia dintre Dunăre şi Marea Neagră a cunoscut din nou ororile ocupaţiei, de data aceasta ale bulgarilor, care au încercat să anexeze toată provincia prin jefuirea şi omorârea populaţiei.

HIstoria.ro

image
România, alianțele militare și Războaiele Balcanice
Se spune că orice conflict militar extins are parte de un preambul, iar preludiul Primului Război Mondial a fost constituit de cele două conflicte balcanice din anii 1912 și 1913.
image
„Greva regală” și răspunsul lui Ion Mihalache
În prima parte a lui octombrie 1945, Lucreţiu Pătrășcanu îl abordează pe Mihalache, propunându-i să devină prim-ministru în locul lui Petru Groza.
image
Sultanul Mahmud II – călăul ienicerilor
Sultanul otoman Mahmud II (1808-1839) a fost cel care a iniţiat seria de reforme ce urma să modernizeze îmbătrânitul Imperiu Otoman şi să îl ridice la nivelul puterilor occidentale. Urcând pe tron în contextul luptelor dintre reformatori şi conservatori, Mahmud a înţeles mai bine decât vărul său, sultanul Selim III, cum trebuie implementate reformele la nivelul întregului imperiu.