Filiera basarabeană

Publicat în Dilema Veche nr. 979 din 12 ianuarie – 18 ianuarie 2023
image

 Dora Gaitanovici, Descîntec, Universal Music România, 2022.

 Mădălina Pavăl, Roiesc, Asphalt Tango Records, 2022.

Nu cred că am dus vreodată lipsă de dive în cultura noastră pop – înainte de ’90, Angela Similea ori Corina Chiriac dominau preferințele și colecțiile de discuri Electrecord, dominație de gen ce s-a păstrat și în anii ’90 (generația Loredana Groza/Mădălina Manole), iar mai tîrziu și prin ce a rămas din generația Pro (Delia), eventual completat cu unele resuscitări (Marina Voica). N-am stat rău cu reprezentativitatea, dar nu eram tocmai racordați la restul planetei – Angela Similea n-a fost din același film cu Madonna, nici măcar cu scena euro-disco, nici André nu duceau cu gîndul la Spice Girls; în schimb, între Dora Gaitanovici și Billie Eilish distanța – conceptuală, de formă, de fond – mi se pare (tot) mai mică, chiar cînd se cîntă în românește. Mi le pot imagina pe scena unui același festival interesat de fenomene „glocale” și diversitate.

Surprinde și resursa folclorică – anii ’90 au exploatat-o oportunist (Party in Transylvania), pînă la o reabilitare bruscă și pe un palier larg – avîndu-i la o extremă pe Grigore Leșe, la cealaltă pe Subcarpați. Folclorul nostru a redevenit cool și cult. Cîndva, tot pe fundația folclorului se impuneau Phoenix, iar respectiva rețetă a inovării se recontextualizează pentru o nouă epocă și o nouă generație.

Grupul folk-rock al Dorei Gaitanovici surprinde prin curajul și versatilitatea cu care atacă din toate părțile – protagonista nu s-a mulțumit cu un efemer succes la spectatorii de televiziune, ci pe album schimbă radical genul, cu ajutorul unor instrumentiști ce ar putea deveni noua Școală a Vedetelor: Dani Bușoi (chitară), Dante (chitară), Dimitrie Milea (bas), Denis Costache (vioară), Codruț Bulfan (tobe). Avem în sfîrșit în rock-ul românesc o vioară care nu pare inspirată de „Cotton Eye Joe” și un flaut care creează suspiciunea că tinerii ar fi tras cu ochiul la Ian Anderson; dacă nu trupa, măcar părinții membrilor acesteia – proiectul e prea bine pus la punct ca să fie inițiativa spontană a unei găști de tineri loviți de o idee trăsnită la prima bere pe care au avut voie să o bea fără supraveghere. Sub aspect liric par inspirați de amintirile vreunui bacalaureat recent („Meșterul Manole”, „Miorița” ș.a.m.d.), însă compoziția și interpretarea sînt suficient de închegate încît să-i poată propulsa drept lideri de generație.

image

Tot din folclor își trage seva artistică și bucovineanca Mădălina Pavăl, co-autoare a coloanei sonore pentru premiatul documentar România sălbatică, ceva mai versată în această surprinzătoare modă post-folk. După un debut conceput în jurul obsesiei românești pentru doină și dor, cu noul album propune ceva mai expansiv. Rock-ul e mai discret aici, dar nu lipsește, oarecum deghizat în instrumentele analogice ale unei mini-orchestre recrutate de producătorul-acordeonist Alexei Țurcan. Albumul are chiar anvergura unei opere rock, însă reformatată pentru spațiul liric și structura mai împrăștiată a prelucrării folclorice.

Un rol-cheie în ambele albume îl are filiera basarabeană despre care am mai spus că dirijează evoluția în hopuri și heirupuri a scenei pop-rock românești; le recunosc merite și timișorenilor, dar avangarda lor e egoistă, în timp ce basarabenii contribuie frecvent din culise la succesul altora. Dora Gaitanovici a avut parte de sprijinul Irinei Rimes după succesul de la Vocea României (deși cu trupa face cu totul altceva, a asimilat ceva prestație și prestanță de la mentor); iar designerul sonor al Mădălinei Pavăl e Alexei Țurcan, un vizionar orchestrator format în Travka, recunoscut și pentru ajutorul dat în trecut unor materiale Subcarpați, Luna Amară, Robin and the Backstabbers.

Aron Biro este autorul blog-ului https://aronbiro.blogspot.com.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.