"Cultura este esenţială pentru economie" - interviu cu dirijorul Christian BADEA

Publicat în Dilema Veche nr. 428 din 26 aprilie - 2 mai 2012
"Cultura este esenţială pentru economie"   interviu cu dirijorul Christian BADEA jpeg

În Duminica Floriilor, Ateneul Român a fost gazda unui concert de gală numit "London Bucharest Festival Orchestra". Acesta a reprezentat încheierea firească a aproape o săptămână de repetiţii şi masterclass-uri - primul proiect al Fundaţiei Române pentru Excelenţă în Muzică, întemeiate la sfîrşitul anului trecut de către dirijorul Christian Badea. În partea a doua a evenimentului, tinerii muzicieni români au cîntat împreună, în orchestră, cu instrumentişti de la Royal Academy of Music din Londra, Orchestre de la Suisse Romande din Elveţia, London Symphony Orchestra şi BBC Symphony Orchestra.


Aţi început foarte devreme studiul viorii, urmînd apoi Conservatorul din Bucureşti. Totuşi, sînteţi recunoscut pentru cariera internaţională de dirijor. Cum s-a produs trecerea de la vioară la dirijat?

Dintotdeauna mi-am dorit să dirijez. În anii ’70 am plecat în Belgia cu o bursă de studii şi, la un moment dat, cîntam într-o orchestră în Bruxelles, dirijorul s-a îmbolnăvit şi m-am oferit eu. Au acceptat şi eu am dirijat concertul complet pe instinct – nu avusesem nici măcar o lecţie de dirijat înainte. Aşa am început studiul ca dirijor la Bruxelles, ajungînd apoi la Juilliard School, la New York. Acolo am prins o perioadă extrem de frumoasă – în orchestra pe care trebuia să o dirijez, ca să-mi justific bursa de studii, aveam oameni ca Shlomo Mintz, Yo-Yo Ma sau Cho-Liang Lin, nume foarte faimoase după aceea, pe care i-am cunoscut cînd eram student.

Aţi studiat cu profesori valoroşi, Leonard Bernstein fiind numai unul dintre aceştia... În ce fel şi-au lăsat amprenta asupra dvs. ca artist?

Dorothy DeLay, de exemplu, faimoasă profesoară de vioară, avea o metodă specială. Îl asculta pe fiecare cam o săptămînă, două, fără să spună nimic. Încerca să vadă personalitatea, modul de a cînta şi cum îl poate ajuta pe fiecare în mod individualizat. Violonişti de mare renume, precum Perlman, Sarah Chang – toţi au fost elevii ei, iar fiecare e diferit.

Însă, cîteodată, sînt nişte lucruri care n-au nimic de-a face cu o lecţie. Aveam 12-13 ani, cînd a venit Sviatoslav Richter la Bucureşti. Şi m-am dus la repetiţie. În timpul repetiţiei, a ratat o mică notă într-un pasaj de virtuozitate. S-a terminat repetiţia, toată lumea a plecat, Ateneul era complet gol, iar eu mă plimbam prin clădire. Am ajuns sus unde este salonul şi am ascultat la uşă – era cineva care cînta la pian. Era Richter, care cînta în tot felul de combinaţii posibile – studia acel pasaj, unde ratase o singură notă. L-a studiat o oră. Şi eu am stat în spatele uşii ascultîndu-l. După o oră am plecat, am zis că e destul. Dar el a continuat. La 12 ani mi-am dat seamă că, dacă Richter, la o repetiţie, studiază o oră un pasaj unde a ratat o notă, eu trebuie să fac cel puţin la fel, dacă nu mai mult, pentru că eu nu sînt Richter.

Aveţi o carieră lungă, aţi dirijat în marile săli de concerte din întreaga lume. Ce v-a convins să vă reîntoarceţi în România, după atîţia ani?

Mi-am construit această carieră pe două planuri – şi pe cel simfonic, şi pe cel de operă; cred că acest lucru te completează ca muzician. Şi din România am avut această pornire spre teatru, operă, partea vizuală, de spectacol. Din ţara asta care era în negură, am primit un bagaj extraordinar de preţios.

Ceea ce a determinat ulterior multe lucruri pe care le-am făcut apoi în România a fost faptul că, plecînd din ţară, nu eram conştient în acel moment de pregătirea foarte serioasă din punct de vedere artistic, dar şi psihologic, de seriozitatea şi etica pe care mi le dăduse şcoala românească. Profesorii erau excepţionali, lucrul – intens, colegii – foarte talentaţi, era o competitivitate extraordinară... Am revenit după vreo 32 de ani, în 2006. De atunci, mă întorc regulat. Am dirijat la Sala Radio, la Filarmonică şi, în plus, am făcut ce fac peste tot pe unde mă duc în lume – am lucrat cu tinerii muzicieni; se pare că am o înclinaţie naturală spre asta, am avut un exemplu frumos al lui Leonard Bernstein, care era foarte stimulant şi căruia îi plăcea să transmită. Mi-am dat seama că ajungi la o vîrstă la care ai o anumită experienţă şi un bagaj de cunoştinţe. Şi atunci cînd oferi, cu generozitate, primeşti înapoi – o atitudine mai idealistă, un anumit entuziasm, o deschidere pe care generaţia tînără o are şi pe care, poate, cei mai în vîrstă au mai pierdut-o. Am ajuns să-i cunosc personal pe mulţi dintre tinerii muzicieni de la noi şi am încercat să mă informez despre realităţile de aici. Ce a reieşit este că, da, sînt probleme, dar că cea mai mare problemă o reprezintă psihologia şi mentalitatea. În momentul cînd se vor schimba anumite atitudini şi obişnuinţe, cred că toate lucrurile vor merge mult mai bine. Iar pentru mine este mai uşor de văzut asta deoarece, fiind român, le înţeleg, dar venind de afară am puţină distanţă. Apoi, am ajuns foarte repede la o concluzie firească – motivul pentru care eu mă reîntorc în România nu este pentru a susţine cîteva concerte, singura raţiune ar fi să dau înapoi ceva din ce mi s-a dat.

Cum priviţi şcolile de muzică de acum, de la noi?

Am făcut audiţii naţionale, m-am dus în diverse oraşe din România, am fost chiar şi la Chişinău, să-i ascult pe tineri şi să-i aleg pe cei mai talentaţi instrumentişti. Am vrut să văd unde sîntem exact, să-i cunosc personal – au fost mai mult de 300 de persoane. Şi mi-am dat seama că, da, noi continuăm să avem oameni extrem de talentaţi, însă, ca idee, ca nivel general, şcoala a scăzut mult. Nivelul unei şcoli se bazează pe medie, pe următorul nivel, nu pe vîrfuri, care vor exista oricum – cei buni, nu cei extraordinari. Dacă cei buni sînt mulţi şi sînt bine pregătiţi, atunci poţi spune într-adevăr că ai o şcoală. Mai este ceva: noi nu creăm aici condiţiile pentru o cultură de înalt nivel. Doar zicem că e de înalt nivel, ne dorim asta, sau este marketizată astfel.

Dar foarte mulţi cîntăreţi, instrumentişti, artişti români sînt pe marile scene ale lumii şi, din păcate, şi foarte mulţi profesori au plecat. Oameni pe care i-am pierdut. Acest exod, acest talent drain este foarte nociv. Privind toate aceste aspecte, mi-am dat seama că, dacă vreau să contribui cumva, cel mai important este să nu critic, să nu mă văicăresc şi să găsesc un mod de a ajuta concret.

Iar concretizarea ideilor dvs. constă în crearea Fundaţiei Române pentru Excelenţă în Muzică (FREM). Spuneţi-mi mai multe despre acest proiect...

Fundaţia a fost înfiinţată în decembrie 2011, avînd trei obiective principale. În primul rînd, să-i ajute pe tinerii muzicieni să se perfecţioneze în mod personalizat, în direcţia specifică fiecăruia. Dar cum? O bursă, ocazia de a studia afară e minunată, dar ideea mea e diferită: să se perfecţioneze aici. Pentru asta, eu îi aduc la noi pe cei mai importanţi muzicieni din lume şi îi pun în serviciul tinerilor noştri. Ceea ce nu se întîmplă altfel. Cînd vine London Symphony Orchestra la Festivalul Enescu, vine dimineaţa, cîntă seara, şi a doua zi pleacă. Şi nu există nici o interacţiune între ei şi ce se întîmplă în România din punct de vedere muzical. Eu fac altfel – îi aduc pe cei de la London Symphony Orchestra să lucreze o săptămînă cu tinerii noştri, să facă masterclass-uri pentru muzică de cameră, iar apoi vor cînta în concert, în orchestră, împreună cu tinerii. Se învaţă prin colaborare strînsă; nu numai prin lecţii, ci făcînd.

Bineînţeles, fundaţia nu e Ministerul Culturii sau cel al Educaţiei. Este o organizaţie non-guvernamentală. Vom avea şi membri de afară, sucursale în alte ţări – pentru strîngeri de fonduri, dar şi pentru colaborări. De altfel, odată prezentată ideea din spatele acestei fundaţii, am avut ecouri pozitive şi atît muzicienii din diaspora, cît şi străinii au fost extrem de receptivi, fără să mă întrebe vreodată cît îi plătesc, pentru că şi-au dat seama că e ceva ce trebuie făcut. Aceasta ar fi latura educaţională.

Încerc să fac proiecte-pilot, să văd cum pot folosi cît mai eficient resursele. Încet-încet, sper să mai vină şi alţii, să devină un program, să intrăm în normalitate. Azi eşti la Zürich, mîine la Londra, poimîine la Bucureşti. Proiectul meu este o open platform; nu pretind să am înţelepciunea finală, dar vreau ca, atunci cînd cineva are o idee bună, creativă, să aibă unde să o pună în practică.

Totuşi, ce posibilităţi au tinerii să se întreţină, la ce se întorc, unde pot lucra?

Acum ajungem la relaţia dintre mediul de business şi cultură. A doua latură a activităţii noastre are de-a face cu organizarea de evenimente artistice, de cel mai înalt nivel, în care românii să aibă o participare. Este foarte important pentru tinerii noştri să arate ce pot, şi nu numai în cîte un mic recital la Paris sau la Londra... Trebuie înţeles conceptul de colaborare. E vorba de un schimb de experienţă, de informaţie, între tinerii artişti şi cei mai în vîrstă.

Bucureştiul trebuie să redevină un punct de reper în muzică, mai ales că a fost odată. Mi-aduc aminte, cînd eram foarte mic, stagiunile la Radio, la Filarmonică – am văzut mai mulţi artişti mari, prin anii ’70, la Bucureşti, într-un an, decît am văzut la Carnegie Hall, cînd eram la New York.

În fine, ultima latură a activităţii noastre este implicarea socială a muzicienilor. Ei trebuie să-şi dea seama că au un noroc extraordinar – talentul lor. Este important ca muzica să devină parte din societate, pentru că are puterea de a transforma viaţa cuiva, mai ales cînd cineva învaţă de mic să cînte.

Această fundaţie se bazează pe tineri şi este făcută pentru ei. Însă mai important este că noi avem un fel de zid între economia ţării, mediul de afaceri şi cultură. Oamenii cu putere de decizie trebuie să înţeleagă că ce se face în cultură este absolut esenţial în economie. Nu vorbesc numai de nivelul de trai, de atmosferă, de partea socială, ci, pur şi simplu, „it’s good for business“.

La ce uşi ar trebui să batem pentru a mişca lucrurile într-o direcţie pozitivă?

Nu mai trebuie să aşteptăm să vină cineva să ne dea soluţia... Important este să fie mai mulţi oameni care să se strîngă în jurul unor idei, să vină fiecare cu contribuţia lui. Şi, cu cît mai mulţi, cu atît mai bine. Pe mine mă interesează unde sîntem în general. Are cultura impact constant şi de înalt nivel, este considerată ca fiind parte din societate, din economie, sau este un fel de anexă, la care ne uităm din cînd în cînd, şi care bineînţeles, printr-un reflex politic cunoscut peste tot, e prima care e tăiată cînd se ajunge la tăieturi de buget, alături de educaţie?

Totuşi, se fac multe lucruri bune în cultură, atît la noi, cît şi peste hotare, fără sprijin de la Guvern. Dar cred că este o miopie a politicienilor să nu-şi dea seama cît de importantă este cultura, mai ales pentru că România are nevoie să-şi schimbe imaginea din afară. Iar prin cultură este cel mai uşor, este organic, noi deja avem oameni importanţi acolo, foşti membri ai Academiei Franceze, un Enescu, un Lipatti, un Brâncuşi, sîntem cunoscuţi ca o ţară cu tradiţie culturală...

Dar cum rămîne cu publicul?

Trebuie să existe un standard – nimic la nivel mediocru nu merită să fie susţinut, trebuie educat publicul, pentru că acesta s-a micşorat. Nu trebuie să fie cunoscători în sensul de a şti cîte simfonii a scris Mahler, ci să aibă obişnuinţa sau dorinţa de a merge şi la concertele de muzică clasică, aşa cum se duc la concertele de pop sau rock sau jazz. Eu, de exemplu, ascult tot felul de muzică, rock, jazz, hard metal. Nu vorbim de gen, ci de calitate.

În plus, există studii care au demonstrat că muzica clasică ajută dezvoltarea copiilor, ajută la educaţie. Cîntînd alături de alţi copii la un instrument, ţi se creează nişte capacităţi de interacţiune socială. Într-o orchestră, înţelegi cum să lucrezi cu oamenii, cum să colaborezi.

a consemnat Patricia MIHAIL 

Foto: Laszlo Raduly

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.