"Creaţia este o parte a descoperirii, şi nu invers" - interviu cu Gary BURTON

Publicat în Dilema Veche nr. 424 din 29 martie - 4 aprilie 2012
"Creaţia este o parte a descoperirii, şi nu invers"   interviu cu Gary BURTON jpeg

Pionier al genului fusion, vibrafonistul Gary Burton (n. 1943) a concertat la Bucureşti, alături de altă figură legendară a jazzului – pianistul Chick Corea –, în seara zilei de 20 martie. Interviul a fost realizat cu sprijinul Teatrului de Operetă „Ion Dacian“ din Bucureşti (opereta.ro), organizatorul concertului.

Vorbiţi-mi despre instrumentul dvs.

Vibrafonul a fost inventat în jurul anului 1930. Marimba exista deja ca instrument tradiţional, iar xilofonul funcţiona cu taste din lemn de zeci de ani. În anii ’30 a apărut însă tastatura din metal, iar Lionel Hampton a fost primul care a preluat şi promovat vibrafonul. Atunci a apărut şi prima înregistrare. Louis Armstrong organizase o sesiune de înregistrări unde Hampton trebuia să folosească bateria, dar văzînd şi auzind acel instrument din metal, l-a pus pe Hamp să înregistreze cu el vreo două piese. Cîţiva ani mai tîrziu, Hampton a intrat în orchestra lui Benny Goodman, cea mai populară la acea vreme. Astfel, vibrafonul a fost expus unui public larg. Nu ştiu dacă altfel am fi auzit despre vibrafon la o scară atît de largă. Eu am apărut după vreo 20 de ani. Am început să cînt la vibrafon în 1949, copil fiind.

A fost vorba de o revelaţie?

Nicidecum. Nici măcar nu mi-am ales eu instrumentul, ci părinţii. Eram trei copii, iar părinţii au vrut ca toţi să luăm lecţii de muzică. Sora mea mai mare lua deja lecţii de pian, iar eu, la 6 ani, într-un mic orăşel din Indiana, am fost trimis la singura femeie care preda marimba şi vibrafon. Eu credeam că există asemenea profesori în fiecare oraş, dar cînd m-am mutat mai tîrziu în altă parte, mi-am dat seama că nimeni nu auzise de vibrafon şi că nu existau profesori. Eu totuşi continuam să cînt şi să studiez după partituri sau din memorie.

Marea schimbare s-a petrecut în momentul în care am ascultat un disc de jazz. Aveam 13-14 ani şi am dat peste un album cu Benny Goodman. Eram fascinat de energia, de entuziasmul cu care se cînta... În acel moment mi-am dorit să fiu ca oamenii lui Benny. Am început să caut din ce în ce mai multe înregistrări de jazz, cu toate că era destul de dificil. Am crescut într-un orăşel cu o populaţie de vreo 5000 de oameni, nimeni nu avea nici o legătură cu jazzul. Cel mai apropiat oraş mai mare, care avea şi magazin de discuri, era la vreo oră distanţă de noi, astfel că, în fiecare sîmbătă, tata mă ducea cu maşina acolo şi-mi cumpăram cele mai noi discuri. Găseam Modern Jazz Quartet, Art Blakey, Dave Brubeck, artişti care erau mari în anii ’50. Astfel a avut loc iniţierea mea în jazz, începută cu această coincidenţă: în oraşul meu era o femeie care preda vibrafon, iar părinţii mei m-au trimis la ea. Apoi vibrafonul a ajuns să fie pasiunea vieţii mele, instrumentul meu.

Cum e să cîntaţi cu Chick Corea?

Totul a început de la un moment de duet improvizat, la un festival de jazz din München din 1972. Veniserăm cu grupuri diferite, iar organizatorul ne-a propus un jam session la finalul concertului. Pînă la urmă, doar eu cu Chick am urcat pe scenă. După concert, Manfred Eicher, deţinătorul casei de discuri ECM, a venit la noi şi ne-a propus să înregistrăm un album. Nouă ni s-a părut o nebunie: cine stă să asculte o oră de muzică numai cu pian şi vibrafon? Însă el a insistat, ne-a scris, astfel că, după şase luni, eram înapoi în Europa pentru a înregistra Crystal Silence. Ne programaserăm trei zile de studio, dar am terminat totul în trei ore. Aşa a început. Atunci ne-am dat seama că ne intuim reciproc, că putem vibra intens împreună, dar credeam că se va termina, că ne vom plictisi şi vom urma alte direcţii. Acum, după 40 de ani, încă găsim lucruri noi şi multă bucurie în a cînta împreună. La un moment dat, unul din noi va ceda, iar asta va sfîrşi relaţia noastră, dar pînă atunci rămînem una dintre cele mai longevive colaborări din istoria jazzului.

„Formele de artă nu mor, se reinventează“

Artistul creează sau descoperă?

Cred că amîndouă ipotezele sînt valabile. Uneori mă întreb dacă nu cumva creaţia este, de fapt, o parte a descoperirii, şi nu invers, cum mulţi cred. Noi împrumutăm permanent de la ceea ce ascultăm, chiar dacă este o piesă pop pe care o auzim la radio sau de un concert de muzică clasică. Tot ce ascultăm ajunge în creier. Uneori nici nu realizăm că se află acolo. În momentul în care devii creativ prin compoziţie sau improvizaţie, toată informaţia se află în tine în stare brută, indiferent că e vorba de o temă, un mod de interpretare sau o melodie. Sîntem practic o creaţie a ceea ce auzim în jurul nostru. La un moment dat preluăm acest material brut, pe care-l absorbim, îl prelucrăm şi îl reambalăm în forma personalităţii noastre. Cea mai bună cale de a ajunge la noi moduri de abordare şi la idei noi este permanenta expunere la muzica pe care nu ai mai auzit-o pînă atunci.

Noi sîntem un fel de călători muzicali. Căutăm să vedem ce se mai întîmplă chiar şi în afara ariei jazzului. Am fost implicat în tangoul lui Piazzolla vreo 20 de ani, am cîntat bossa nova alături de Stan Getz şi mulţi alţii, am fost ancorat permanent în muzica clasică... Explorarea e constantă şi întotdeauna te alimentează cu idei. Peste tot unde umbli, poţi găsi inspiraţie. La un moment dat ascultam Bartók şi mi-au venit idei pentru propriile compoziţii. Cine ar fi crezut!? Acesta este farmecul jazzului.

Mă uit la instrumentiştii de muzică clasică şi, în general, la cei educaţi academic şi îmi dau seama cît sînt de condiţionaţi de repertoriu şi de partitură. Dacă le propui ceva nou, nu prea ştiu de unde să înceapă. Cu cîteva sute de ani în urmă, sînt sigur că Scarlati, Bach, Mozart improvizau mult, se manifestau liber, dar ce a rămas pe partituri nu prea mai lasă loc pentru improvizaţie. Mai mult, în muzica clasică există o separare clară între compozitor şi instrumentist, mai ales în zilele noastre. Spre exemplu, Chick Corea este un excelent pianist, dar este şi un foarte bun compozitor. La fel şi Pat Metheny, Herbie Hancock şi alţii. Mulţi muzicieni de jazz le fac pe amîndouă. În muzica clasică, sînt mai puţini. Beethoven, pînă să surzească, îşi cînta în premieră concertele de pian, Rachmaninov era un mare pianist, nu doar compozitor, Piazzolla îşi cînta compoziţiile la bandoneon, dar aceştia sînt doar cîteva excepţii. Acum e altfel, nu prea mai găseşti artişti care să le facă foarte bine pe amîndouă.

Chick Corea vorbea despre spiritul creativităţii. Care credeţi că este elementul principal care stă la baza acestui termen?

Există un aspect general şi unul specific. În general, e vorba de simţul libertăţii, de sentimentul că poţi explora ceva nou. În mod specific, trebuie să fii în permanent contact cu subconştientul. Muzica pe care noi o scriem şi o cîntăm vine de acolo. Spre exemplu, ne lansăm într-o piesă frumoasă sau un solo virtuoz, notele curg, totul este fascinant, dar noi nu putem gîndi acea piesă notă cu notă, nici nu putem anticipa cum vor zbura notele. Nu ai timp, totul curge repede. Doar subconştientul poate lua pe loc deciziile importante şi poate dicta mîinilor ce să cînte. Cînd încep o piesă, las mintea deoparte şi piesa continuă cu mine urmărind ceea ce face subconştientul.

Credeţi că mai e loc de pionierat, ar mai putea cineva să formeze ceva cu totul nou?

Ca artist, consider că întotdeauna vor exista lucruri noi de descoperit. Iau ca exemplu pianul, care există sub această formă de peste 250 de ani. Nu există tehnici noi de interpretare, tot cu cele două mîini se cîntă, dar muzica va fi întotdeauna alta. Formele de artă nu mor, ele se reinventează recurent. Jazzul este o formă de artă care nu are cum să rămînă pe loc, la fel cum nici o formă consolidată în timp nu are cum să dispară. Dacă mă întrebi care va fi următoarea tendinţă în jazz, nu ştiu să-ţi răspund. La fel, dacă mă întrebai asta în anii ’60, nu aş fi ştiut că Bill Evans sau Chick Corea aveau să devină atît de mari.

Aţi fost şi unul dintre cei care au pus bazele noţiunii de fusion. Nu cumva a ajuns un termen pentru a defini orice combinaţie muzicală?

Aveam 25 de ani cînd m-am gîndit să combin jazzul cu rockul. Eram atras de caracterul eclectic, de prospeţimea rockului, în timp ce constatam că jazzul începe să stagneze. Am început să schimb lucrurile, fiind printre primii, dar nu primul. După cîţiva ani şi Miles Davis a avut aceeaşi idee. De atunci, fusion a devenit o nouă ramură a jazzului. Pînă în anii ’60 aveam dixieland, swing, bebop şi tot ce a urmat, bazat pe o formă destul de clară şi fixă. Abia în anii ’60, jazzul a devenit suficient de încăpător pentru a îngloba mult mai multe elemente noi, din toate genurile. Acum avem mult mai multe opţiuni, iar fiecare stil îşi are propriul public, ceea ce este minunat. A fost foarte sănătos pentru jazz să accepte multiculturalitatea. 

a consemnat Berti BARBERA

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Craciun copii jpg
Diana Miron, psiholog: „Trăim într-o epocă a consumerismului și multe lucruri devin rele pentru că pierd măsura“
Sărbătorile pot deveni copleșitoare din cauza presiunii sociale și personale de a fi fericiți. Goana după cadouri și alimente, care multe ajung la coșul de gunoi, ne dau în acele zile sentimentul că am intrat în spiritul Crăciunului, dar acest trend ne costă nu numai la buzunare, ci și timp și nervi
colet jpg
Prins în flagrant. Comportamentul sfidător al unui curier care livra în batjocură coletele unui client
Șoferul unei firme de curierat a fost surprins aruncând pachetele fragile ale unui client peste poarta acestuia, lăsându-le deteriorate.
horoscop dragoste 9 octombrie 15 octombrie 2023 vhxji6i3 jpg
Horoscop duminică, 15 decembrie. Leii își caută jumătatea, iar Gemenii sunt apreciați la locul de muncă
Unii nativi petrec timpul liber cu vârstnicii din familie, iar alții trebuie să aibă grijă de sănătatea lor. Lorina, astrologul Click!, vine cu predicțiile complete pentru toate cele 12 semne zodiacale, pentru ziua de duminică, 15 decembrie.
masina de pompieri   FOTO Isu Facebook jpeg
Incendiu violent în Capitală. Două familii, inclusiv doi copii, au sărit pe geam pentru a se salva de flăcări
Un incendiu puterrnic a izbucnit la o clădire din zona centrală a Capitalei, iar de mai bine de o oră pompierii încearcă să stingă flăcările. Două familii au reușit să iasă din imobil, adulți dar și copii în vârstă de 9 și 11 ani.
FOTO Maxar / X
Rusia își retrage trupele de pe fronturile din Siria, dar nu renunță la cele două baze militare pe care le are în țară
Rusia își retrage trupele militare de pe liniile de front din nordul Siriei și din posturile din Munții Alawiți, însă nu intenționează să renunțe la cele două baze principale din țară, în ciuda căderii președintelui Bashar al-Assad, au declarat pentru Reuters patru oficiali sirieni.
soldați nord coreeni angajați într o luptă cu ucrainenii Foto   X jpg
Primele imagini cu soldați nord-coreeni angajați într-o luptă cu ucrainenii, în regiunea Kursk
Pe rețelele de socializare a fost publicat un videoclip care ar fi surprins prima bătălie dintre soldații nord-coreeni și forțele armate ucrainene, în regiunea Kursk.
mircea diaconu jpg
Legătura neștitută dintre Mircea Diaconu și Corina Chiriac: „Am fost printre primii”
Actorul Mircea Diaconu, care s-a stins din viață sâmbătă, la vârsta de 74 de ani, a fost nu doar o personalitate remarcabilă a teatrului, filmului și politicii românești, ci și un povestitor care știa să reînvie farmecul clipelor din trecut.
banner andreea marin violeta banica png
Fiica Andreei Marin nu-și mai ascunde dragostea! Violeta s-a sărutat cu patos cu iubitul ei și a făcut publică imaginea. FOTO
În vârstă de 17 ani, Violeta Bănică, fiica Andreei Marin și a lui Ștefan Bănică Jr., simte primii fiori ai dragostei. Tânăra trăiește o frumoasă poveste de iubire cu un tânăr cu care recent a împlinit 1 an de relație și a postat pe social media o fotografie care i-a luat prin surprindere pe mulți.
Donald Trump  primeşte salutul  militar la Baza  militară Andrews,  la ora 8 00   jpeg
„Este nepractică şi foarte costisitoare”. Lui Donald Trump nu-i place ora de vară. Când va fi eliminată
Donald Trump, președintele ales al Statelor Unite, a precizat vineri că, atunci când va reveni la putere, pe 20 ianuarie, partidul său va lucra pentru „eliminarea orei de vară” pentru că este „nepractică” şi „foarte costisitoare” pentru americani.