Colaj & reciclare

Publicat în Dilema Veche nr. 682 din 16-22 martie 2017
Colaj & reciclare jpeg

●  Mike Oldfield, Return to Ommadawn, Virgin EMI, 2017. 

După ce s-a săturat să-şi reviziteze debutul Tubular Bells (reciclat deja într-o suită de patru albume şi o reînregistrare aniversară), Mike Oldfield se concentrează pe prima sa tentativă world music, albumul Ommadawn din 1975, căruia îi propune aici o continuare cu aceeaşi structură – o singură piesă împărţită în două părţi din raţiuni strict tehnice: înregistrarea pe două feţe ale unui vinil. Răzbate neajunsul că Oldfield cîntă la toate instrumentele (preponderent chitară), fără invitaţii care au dat conotaţia world music albumului din ’75. Cel mai neplăcut aspect e senzaţia de colaj pe care o dă mixarea porţiunilor vocale de pe Ommadawn-ul original în această nouă versiune, conducînd la senzaţia că nu avem atît o continuare, cît o reciclare în cel mai pur sens al termenului. Relaţia dintre acest album şi Ommadawn e similară celei pe care a avut-o filmul Star Wars: The Force Awakens din 2015 cu primul episod al seriei.

Muzica ambientală în general a pătruns la noi mai uşor decît alte genuri chiar şi înainte de ’89. Absenţa versurilor abstractiza muzica scutind-o de suspiciuni de rebeliune anti-sistem, permiţîndu-ne chiar să avem pionieri precum Adrian Enescu (mai prolifici şi mai liberi în creativitate decît pionierii rock ai aceloraşi vremuri). Genul era asociat fie muzicii de film, fie unei anestezieri benefice cu eventuale efecte homeopate – chiar în zilele noastre, albumele unor Kitaro sau Deep Forest pot fi achiziţionate din anumite farmacii. Ar fi păcat totuşi ca pe Mike Oldfield să îl uităm drept un reprezentant al unei apuse epoci a melodiilor analgezice de sintetizator. Nu a avut un profil la fel de puternic în industria cinematografică precum Vangelis, însă a contribuit şi el cu cîteva coloane sonore memorabile – pentru filmul The Killing Fields şi, un caz mai aparte, pentru romanul The Songs of Distant Earth al lui Arthur C. Clarke. Nu a fost la fel de electro-megaloman ca Jean Michel Jarre şi nici la fel de inovator ca Brian Eno, dar, prin maniera în care a angajat chitara rock pentru a crea ambianţă în loc de ritm şi energie, poate fi considerat un precursor al post-rockului modern care tocmai din această idee năstruşnică îşi trage esenţa. Dacă Swans au promovat peisajele sonore distorsionate cu efect psihosomatic, Mike Oldfield a venit cu ingredientul complementar al solo-ului de chitară în crescendo de bolero, incremental şi epic. O parte a post-rock-ul de azi, în special ramura sa mai siropoasă (Explosions in the Sky ş.a.m.d.), reprezintă un mix între cele două ingrediente, iar Return to Ommadawn e un potrivit exemplu în sprijinul acestei teorii. Suspectez chiar că albumul îşi propune să atragă atenţia tineretului cu privire la acest detaliu – poate o nouă tentativă a artistului de a se reconecta la modernitate, după ce pe albumul precedent se înhăitase direct cu tineretul pentru un inadecvat experiment teen-rock (Man on the Rocks).

Nimeni nu e de vină că Oldfield, contaminat de traiul prin Ibiza şi Bahamas, şi a petrecut atîţia ani în cercuri New Age complet ignorante la rockul modern şi că fost nevoie ca Jean Michel Jarre să-i reamintească (în cadrul unui refuz de colaborare) că nu e un autor de muzică electronică, ci un instrumentist acustic. Pare azi de-a dreptul surprinzător să realizăm că au fost vremuri în care Mike Old­field cînta pe scena de la Montreux, cu renumele de chitarist prog-rock şi nu de alternativă mai siropoasă la Jarre. Obsesia lui Oldfield de a-şi poziţiona albumele (în special seria Tubular Bells) „deasupra“ scenei rock l-a costat deconectarea de scena respectivă, într-un sens similar celui în care André Rieu se poziţionează „deasupra“ muzicii clasice. 

Aron Biro este autorul blog-ului http://a­ron­­bi­ro.blogspot.com.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Avertismentul lui Lucescu după România - Ucraina: a atras atenția asupra unui detaliu crucial
Un foarte bun cunoscător al fotbalului ucrainean a analizat partida de la Munchen.
image
Cine este românul care a murit în luptele din Congo. Tatăl tânărului de 22 de ani: „A zis că e pentru ultima dată”
O misiune s-a dovedit fatală pentru ieșeanul Petru Sam, în vârstă de 22 de ani. Aflat în Republica Democratică Congo, tânărul a murit sâmbătă, 15 iunie, după ce a fost ținta unei rachete trase de gruparea M23.
image
Val de ironii la adresa lui Iohannis după ce a felicitat naționala României la finalul meciului cu Ucraina: „Ce miracol, unii au rămas fără glas, iar alții au prins glas”
După victoria obţinută de tricolori împotriva Ucrainei, cu scorul de 3-0, luni, în Grupa E de la EURO 2024, Klaus Iohannis a postat pe Facebook un mesaj în care a felicitat naţionala de fotbal a României. Postarea sa a fost primită însă cu ironii pe rețeaua de socializare.

HIstoria.ro

image
,,Haide, haide RPR, du-ne la victorie!” România la preliminariile „Euro 1960”
Pe 6 iunie 1958, Agerpres anunța că Uniunea Europeană de Fotbal (UEFA), în cadrul congresului său ținut la Stockholm, a luat hotărârea organizării competiției internaționale „Cupa Europei”.
image
Jurnalul lui Mihail Bulgakov, confiscat de NKVD
Manuscrisele nu ard!, proclamă solemn domnul Woland în Maestrul şi Margareta al lui Bulgakov.
image
Atacul de noapte din iunie 1462: Geniul militar al voievodului Vlad Țepeș
Expediția din 1462 a fost un prilej potrivit ca Vlad Țepeș să-și demonstreze priceperea în mânuirea armelor și-n conducerea trupelor.