Cod genetic

Publicat în Dilema Veche nr. 513 din 12-18 decembrie 2013
Cod genetic jpeg

● Anoushka Shankar, Traces of You, Deutsche Grammophon, 2013. 

Ravi Shankar, legendă a sitarului, a lăsat în urmă trei copii de la trei mame diferite şi toţi trei muzicieni, ceea ce spune ceva despre gena sa dominantă. Albumul de faţă este al mezinei, Anoushka Shankar, alături de care panditul a avut ultimul concert, cu o lună înainte să moară, în urmă cu un an. Titlul Traces of You sugerează că materialul e dedicat urmelor lăsate de Shankar în istoria şi ADN-ul muzicii. Fiica mijlocie, mai celebra Norah Jones, apare ca invitată cu contribuţii vocale pe cîteva piese, intime şi comemorative, după cum se poate ghici din titluri: „Traces of You“, „The Sun Won’t Set“ şi „Unsaid“. Restul materialului (poate cu excepţia ostentativ-intitulatei „Fathers“) este cel mult bîntuit de spiritul muzical al maestrului-tată, dar nu îi este direct închinat (mare parte din album fiind deja compus la moartea sa).

Ravi Shankar a deschis ochii culturii populare asupra muzicii indiene pe la mijlocul secolului XX, inspirînd exodul spiritual al rockerilor şaptezecişti (Beatles, de exemplu), importul masiv de marijuana spre generaţia hippie şi deschiderea spre Occident a cutiei Pandorei pe care azi o numim „industria Bollywood“. Totuşi, activitatea lui Shankar nu a coborît în pop decît rareori, moştenirea lăsată de el fiind tradiţionalistă şi înalt poziţionată, în ciuda relocării artistului în California şi a participării, mai mult de gura lumii, la Woodstock. Comparativ, Anoushka e mai modernă şi mai libertină, iar Norah Jones – destrăbălată de-a dreptul. Al treilea urmaş, Shubhendra Shankar, e dintr-o altă generaţie, el a pus osul ca acompaniator al tatălui încă de la ieşirea lor din India şi a răposat cu mult înaintea lui.

Pentru anii ’70, muzica indiană a fost un miracol de pe altă planetă, o schimbare de paradigmă spirituală. Britanicii, cîndva posesori politici şi economici ai ţinuturilor cu pricina, au deschis robinetul cultural spre restul Occidentului, oarecum cu întîrziere. (De ce a fost nevoie să-i aşteptăm pe hipioţi? Probabil din raţiuni de farmaceutică psihedelică.) Ravi Shankar nu a fost teribil de încîntat să fie asociat acestui context şi a optat pentru o distanţă politicoasă, clădindu-şi numele cu sudoarea proprie şi cu ocazionalul sprijin al lui George Harrison, care, pur şi simplu, era un nume prea mare să fie ignorat. Anoushka este atentă la numele cu care se asociază, dar ceva mai deschisă spre zona pop. La unele ocazii, a colaborat cu Sting, Thievery Corporation şi Herbie Hancock, cu acesta din urmă chiar pe un album comentat în rubrica de faţă – The Imagine Project.

Fiica pare blestemată să trăiască în umbra părintelui, o postură deopotrivă de invidiat şi nefastă pentru identitatea artistică. Măiestria sa în ale sitarului e onorabilă (semnificativ îmbunătăţită de la debut), iar sound-ul cristalin al albumului e propice pentru vibraţiile exotice ale instrumentului, însă avem, totuşi, de-a face cu o artistă care cîntă la sitar pentru că tatăl său a cîntat la sitar. Comparativ, Norah Jones şi-a făcut un nume mai clar definit în industrie, iar participarea sa pe acest album rămîne principalul punct de atracţie al materialului. În rest, avem un album world music în care s-a investit mai multă producţie decît imaginaţie, Anoushka renunţînd chiar şi la experimentele pe care le îndrăznise în trecut, în sensul modernizării sound-ului. O singură piesă – „Maya“ – iese în evidenţă prin fundalul electro apăsat, cu başi de club. Acompaniamentul de pian şi de hang nu este suficient de îndrăzneţ încît să inducă o dimensiune cît de cît experimentală, opţiune probabil conştientă, avînd în vedere ocazia cu care e asociat albumul. Cei care au dezvoltat în timp o relaţie afectivă cu opera lui Ravi Shankar vor considera materialul perfect alcătuit şi aliniat scopului său, fără a lăsa loc pentru reproşuri. Dar sînt de aşteptat de la Anoushka Shankar şi albume Anoushka Shankar, nu doar tributuri aduse codului său genetic. 

Aron Biro este autorul blogului aronbiro.blogspot.com

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cu ce se ocupă românii când stau la rând să ia Lumină. „Un părinte m-a șocat. Mi-am făcut cruce când am auzit ce spunea”
O fostă profesoară de religie din Craiova spune că a rămas cu un gust amar după ce a participat la slujba de Înviere. A ales să meargă la Catedrala Sfântu Dumitru din centrul orașului unde erau adunați mii de oameni. Discret, femeia a ascultat ce discutau creștinii în timp ce așteptau să ia Lumină.
image
Putin a scos inima unei căprioare și i-a dăruit-o lui Berlusconi: „Vladimir mi-a arătat o natură violentă pe care nu mi-am imaginat-o”
În anul 2013, președintele Rusiei și fostul prim-ministru italian au fost împreună într-o vacanță. Vladimir Putin ar fi făcut atunci un gest de neimaginat în fața lui Silvio Berlusconi, pe care un fost senator din partidul său și-l amintește și acum.
image
Cum arată satul fantomă Curpenii Silvașului, părăsit de cinci decenii. Pădurea crescută în voie l-a înghițit complet VIDEO
Doar ruinele unei biserici mai sunt vizibile în imagini aeriene din satul Curpenii Silvașului din Hunedoara, părăsit în anii ’70. Așezarea izolată a fost înghițită de pădure

HIstoria.ro

image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.
image
În 1942, Armata Română a prăznuit Paștele pe Frontul de Est
Paştele din 1942 a căzut pe 5 aprilie 1942. Armata Română se afla în plină Campanie din Est. Mai erau șapte luni pînă la Dezastrul de la Stalingrad, moment de răsturnare strategică în cel de-al doilea Război mondial.
image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.