Cîștigarea competiției pentru atenție

Publicat în Dilema Veche nr. 391 din 11-17 august 2011
Cîștigarea competiției pentru atenție jpeg

- marketingul viral în muzică -

De prin 2001 încoace, industria muzicală se clatină şi se tot clatină. Cît adevăr e în această afirmaţie? Destul de puţin pentru cineva ca Thom Yorke sau Paula Seling. 

În 2007, Radiohead se punea de-a curmezişul drumului bătătorit pe care mărşăluise industria muzicală pînă atunci. Pentru nişte primadone ale rockului alternativ, tipii ăştia din Oxfordshire aveau destul de mult tupeu – dar erau şi îndeajuns de puternici încît să-şi permită să pună o cruce mare şi neagră peste cavoul intereselor industriei muzicale – în a-şi lua soarta în propriile mîini, refuzînd semnarea unui contract cu o mare (pentru că şi ei sînt mari) casă de discuri. Povestea o ştie toată lumea: lansare de album online, pe un site construit pentru această ocazie, fără ştampila unui label, cu – surpriză! – preţul pe care voiai tu să-l oferi. Zero era suficient pentru a descărca In Rainbows direct în calculatorul tău. Statistica spune că, pînă la apariţia box set-ului care conţinea şi albumul, întîmplată la două luni de la cea online, încasările obţinute de Radiohead au fost mai mari decît totalul celor pentru anteriorul album, Hail to the Thief, produs şi lansat pe CD de gigantul EMI. O excelentă mişcare, veţi exclama! Da, o excelentă strategie de marketing pentru prezentul şi viitorul trupei, aş adăuga eu. Povestea merge, desigur, mai departe. Noul album al trupei lui Thom Yorke, The King of Limbs, a urmat întrucîtva modelul de lansare descris mai sus, cu o diferenţă: publicul avea parte şi de un album-ziar. Suportul fizic – şi era, iarăşi, unul pe care nu-l mai folosise nimeni pînă atunci la un nivel atît de înalt – nu era nici de data aceasta uitat, pentru că simţul tactil al fanilor trebuia recompensat şi el.

Acum puţin timp, trupa americană TV on the Radio şi-a lansat un album. Nimic nou pînă aici, lucrul acesta întîmplîndu-se astfel de la The Voice of Frank Sinatra (1946) încoace. Odată cu lansarea acestui album, TVotR şi-a lansat şi un videoclip. Iarăşi nimic surprinzător. Prin anii ’80, cînd acest mediu, care a făcut posibilă apariţia unei televizuni precum MTV, ucidea doar propagandistic radioul, videoclipul devenea standardul de marketing al lansării unui nou album. Cîrligul ce te trimitea pe tine, amatorul de muzică, să cumperi acel obiect care conţinea opera unui/unor artist/artişti. Inovaţia vine abia la sfîrşit: videoclipul de care vorbeam mai devreme are aproape 60 de minute, imaginile sînt acompaniate de cele 13 piese ale ediţiei deluxe a Nine Types of Light, iar tu îl poţi vedea pe YouTube. (Cred că o mai făcuseră şi cîteva trupe prin anii ’60-’70, dar aia e doar treaba LSD-ului.) Gratis! Parcă sună diferit de ceea ce ştiam noi despre muzică prin anii ’90. 

„Gratis“ este parola către noul univers al consumatorului de muzică. Alături de „mp3“, desigur. Minunata lume veche, cea care ne complimenta instinctul de colecţionari, de colectori de obiecte învestite cu funcţie afectivă, se scufundă cu o viteză în urcare, lăsînd vederii arhitectura unui spaţiu complet diferit. Astăzi, ne numim useri. Sau utilizatori. Şi trăim într-o interacţiune perpetuă. De asta există Arctic Monkeys. Şi Lily Allen. Şi mulţi, mulţi alţii. Avem acces infinit, buzunarele nu ne sînt complet golite, deţinem controlul alegerilor noastre mai mult decît în trecut, chiar dacă acel catalizator numit „recomandare“ încă are funcţie. Calitatea şi obiectele în sine nu mai sînt, însă, neapărat punctul forte al alegerilor pe care le facem în muzică. Am cîştigat pentru că am pierdut. 

Scenariile de marketing pentru acest tip de produs cultural numit muzică se diversifică şi ele. Cîţi oameni, cam tot atîtea idei. Industria muzicală se află în tranziţie, de la un model în care label-ul/casa de discuri îşi subordona totul, la unele în care rolul creatorului independent este/vrea să fie esenţial. În consecinţă, centralismul impus cîndva de majors îşi restrînge aria de funcţionare – agonizînd zgomotos, în unele părţi, dar şi încercînd să se adapteze, în altele –, împins în afara jocului de modelul word-of-mouth, mult mai adaptat mediului în care ne scăldăm acum. Numiţi-l marketing viral, dacă vreţi. Un domeniu în care inclasabilul domn Trent Reznor şi-a dat şi el doctoratul cu brio în vremea lui Year Zero. 

În mare, succesul în muzica de astăzi – şi, automat, îngrăşarea conturilor bancare – este rezultatul cîştigării competiţiei pentru atenţie. Ca şi în trecut, de altfel. Tehnic vorbind însă, diferenţa dintre mediile online şi offline în ceea ce priveşte atenţia pe care ţi-o poate acorda un anumit individ este uriaşă. Era Internetului ne-a cadorisit pe (aproape) toţi cu sindromul deficitului de atenţie. Sîntem momiţi constant de următorul click, nereuşind să ne concentrăm în acel mediu mai mult decît o face un peştişor de acvariu. Aşa se face că acolo vor învinge doar cei care reuşesc să ne capteze. Fie că asta înseamnă să pui toate piesele unui album pe un film de o oră, pe care să îl livrezi gratis, să creezi un site pe care să-ţi oferi muzica cu zero lei, să o dai în leasing, precum Puya, să fii prietenul tuturor pe Facebook. Sau pur şi simplu să calci în picioare tot ceea ce te-au învăţat manualele. Şi încă o chestie: dacă vă întrebaţi ce caută numele Paulei Seling în acest text, o să vă spun că solista a oferit publicului, în 2010, un album cu cîntece de Paşte spre descărcare gratuită de pe Internet.

 

Paul Breazu este jurnalist.

TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, veți avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lansează opționalul de educație cinematografică pentru elevi
Programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimuțe, muzică și baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana întîi, cu un narator de vîrsta a treia, ce gravitează în jurul unor teme precum nostalgia tinereții, muzica, erotismul, totul învăluit într-o folie de „unheimlich” care a devenit marca autorului nipon.
947 16 jos coperta jpg
Secretul corespondenței
O cu totul altă carte față de aceea, știută tuturor, din 1978, este actuala ediție, definitivă, a „Romanului epistolar” dintre I. Negoițescu și Radu Stanca.
p 17 2 jpg
Nu te supăra, frate
„Frère et sœur” rămîne ilustrativ pentru un cinema anchilozat, cu trăiri rezonabile – însăși lipsa de măsură a pasiunilor sfîrșește prin a fi „rezonabilă”, necesară – și morală burgheză.
947 17 ABiro cover2 jpg
Eroi
Grimus ies din pandemie cu un album în limba maternă ce le oferă mai mult spațiu de manevră pentru poezie.

HIstoria.ro

image
Nașterea Partidului Țărănesc, în tranșeele de la Mărășești
În Primul Război Mondial, Mihalache se înscrie voluntar ca ofiţer în rezervă și se remarcă prin curaj și prin vitejie peste tot, dar mai cu seamă la Mărășești. Regele Ferdinand însuși îi prinde în piept ordinul „Mihai Viteazul“ pentru faptele sale de eroism.
image
Dacă am fi luptat și vărsat sânge în 1940 pentru Basarabia, poate că...
Istoria nu se scrie cu autoprotectoarele „dacă...” și „poate că...”. Nimeni nu poate dovedi, chiar cu documente istorice atent selectate, că „dacă...” (sunteţi liberi să completaţi Dumneavoastră aici), soarta României ar fi fost alta, mai bună sau mai rea. Cert este că ultimatumurile sovietice din 26-27 iunie 1940 și deciziile conducătorilor români luate atunci au avut efecte puternice imediate, dar și pe termen lung.
image
Cine a fost Mary Grant, englezoaica devenită simbol al Revoluției de la 1848 din Țara Românească
„România revoluționară”, creația pictorului Constantin Daniel Rosenthal, este unul dintre cele mai reprezentative tablouri ale românilor, simbol al Revoluției de la 1848. Românca surprinsă în tabloul care a făcut istorie a fost, de fapt, la origini, o englezoaică pe nume Mary Grant.