Bucuria de a cînta

Nicu PATOI
Publicat în Dilema Veche nr. 422 din 15-21 martie 2012
Ca la americani jpeg

Cum s-a născut proiectul Nicu Patoi & Platonic?

Platonic s-a născut în 1995, la Galaţi, din dorinţa mea de a cînta altfel decît se întîmpla în trupele din care făceam parte în acei ani, şi aş aminti aici: Autograf, Voievod, Deja-Vu. Îmi doream să creez o muzică mai complexă, mai elaborată, în care să combin tehnica instrumentală cu armonii şi ritmuri mai puţin uzuale. Voiam să-mi testez ideile muzicale şi compoziţiile, depăşind graniţele unui gen muzical, ba mai mult, simţeam că pot intersecta sau, mai bine zis, îmbina mai multe stiluri muzicale dragi mie: rock blues, funk, jazz şi nu numai. Am ales cei mai buni instrumentişti din trupele existente în Galaţi la acea vreme şi, astfel, Platonic s-a constituit de prima dată ca un super-grup, chiar dacă unul pe plan local.

Numele trupei a apărut dintr-o cvasi-anagramă a numelui meu şi, uitîndu-mă în dicţionar, mi-a plăcut mult sensul găsit. Platonic înseamnă ideal sau pur, iar ideea de a încerca să am o trupă ideală, pură, m-a încîntat pe loc. Cel mai recent disc al nostru, Sweet Little 6STRING a apărut ca Nicu Patoi & Platonic datorită faptului că, în timp, numele meu a devenit mai cunoscut decît proiectul Platonic, proiect total necomercial şi atipic în pseudo-industria muzicală românească.

De ce spuneţi că acest album ar fi „definiţia“ dvs. de artist?

Sweet Little 6STRING este, dacă vreţi, caracterizarea mea muzicală, proiecţia trupului, a sufletului şi a gîndirii mele în muzică. Pe acest album am experimentat şi am fuzionat stiluri muzicale, mi-am lăsat liberă imaginaţia şi-am încercat să fiu cît mai mult eu însumi, fără să ţin seama de şabloane şi idei preconcepute. Toate piesele sînt compoziţiile mele şi mi-ar plăcea să cred că lumea m-ar putea cunoaşte şi înţelege atunci cînd îmi ascultă muzica. Cîntîndu-mi piesele cu Platonic, îmi dezvălui cu sinceritate şi bucurie întrega mea experienţă muzicală, totalitatea tehnicilor instrumentale şi o multitudine de sound-uri ale chitarei, cît mai naturale, dar în acelaşi timp sofisticate şi elaborate.

Ce vă motivează să cîntaţi în proiecte atît de diferite?

Pînă la urmă, totul se reduce la bucuria de a cînta. Indiferent în ce proiect muzical sînt implicat, partiturile mele de chitară sînt unele complexe şi, în majoritatea cazurilor, piesele se construiesc pe ceea ce cînt eu. Colaborez cu foarte mulţi artişti, am înregistrat albume cu muzicieni de folk, pop, rock etc. şi abia aştept propunerile altora. Îmi place să fiu provocat şi să-mi forţez limitele. Evident că nu colaborez cu oricine, pentru că, dincolo de calitatea muzicală a unui angajament, contează mai mult compatibilitatea umană şi rezonanţa artistică. Totuşi, viaţa mea muzicală se împarte, în principal, între The Rock’n‘Roll Band (Ştefan Bănică), duo-ul Berti Barbera / Nicu Patoi şi Platonic. În fiecare din acestea mă simt excelent, avînd şi şansa de a fi coleg cu muzicieni de excepţie. Mă simt foarte împlinit şi fericit atunci cînd sînt pe scenă cu oricare din colaborarile mele, însă, dacă ar fi să aleg , aş cînta doar cu Platonic.

Nicu Patoi este chitarist. Ultimul său album, cu Platonic: Sweet Little 6STRING, A&A Records, 2011. Mai multe pe www.nicupatoi.com.

Citiţi aici recenzia albumului.

a consemnat Marius CHIVU

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Campania de recrutare a Kievului capătă ritm. Noile metode prin care sunt atrași voluntari pentru armata ucraineană
Campaniile menite să intensifice recrutarea voluntară, inclusiv campanii de relații publice au pus pe roate efortul de mobilizare a noi recruți pentru armata ucraineană, pe fondul entuziasmului scăzut al ucrainenilor de a se înrola, relatează Reuters și The Guardian.
image
Cum să folosești corect aerul condiționat de la mașină. Sfaturi pentru economia de combustibil: „nu mori, va fi rece mașina” VIDEO
Vara aceasta, temperaturile ridicate ne fac să apelăm din ce în ce mai des la aerul condiționat al mașinii. Însă, o utilizare incorectă a acestuia poate duce la un consum crescut de combustibil și chiar la probleme tehnice.
image
Seceta lovește România. Sute de localități rămân fără apă. Se face apel la rațiune
România se confruntă cu o criză acută a apei, zeci de localități rămânând fără această resursă vitală. Seceta prelungită a dus la scăderea semnificativă a nivelului în lacurile de acumulare, iar debitele râurilor sunt sub media multianuală.

HIstoria.ro

image
Destinul unui general uitat, în „Historia” de iulie
„Rareori un simț mai înalt al datoriei și al dreptății s-a împerecheat cu o mai desăvârșită simplicitate, cu o mai prietenească modestie,” spunea istoricul Gheorghe Brătianu despre Nicolae Dăscălescu – general decorat, apoi deținut politic și țăran sărac. Descoperiți un destin excepțional.
image
Pe vremea când nu exista cod roșu și aer condiționat: în 1911 canicula a făcut prăpad în Europa și SUA
Chiar dacă valurile de căldură devin din ce în ce mai intense și mai frecvente ca urmare a încălzirii globale, acestea nu reprezintă un fenomen nou în istorie. Un exemplu tragic este vara anului 1911, când Franța a fost lovită de un val de căldură devastator. În acea perioadă, peste 40.000 de oameni
image
De ce mergeau bogătașii ruși la Nisa?
Citirea romanului Fum, de Turgheniev, dar și reluarea prozei mele despre Rușii de la Baden Baden, au făcut să mă întreb: De ce mergeau rușii din lumea înaltă în Occident în proporție de masă? De ce nu dădeau năvală occidentalii în Rusia țaristă?