Adecvat așteptărilor

Publicat în Dilema Veche nr. 842 din 28 mai - 3 iunie 2020
Adecvat așteptărilor jpeg

● Paradise Lost, Obsidian, Nuclear Blast, 2020.

● My Dying Bride, The Ghost of Orion, Nuclear Blast, 2020.

Am debutat în Dilema veche în urmă cu 15 ani cu un articol despre Paradise Lost, așa că sper să fie de bun augur și semn al unei a doua tinereți să revin asupra acestei trupe – esențială pentru orice licean care, la începutul anilor ʼ90, îi găsea pe Metallica cam din topor, pe Iron Maiden cam infantili și pe GunsʼnʼRoses cam vulgari. Se năștea atunci un underground metal european legat de care nu existau videoclipuri la televizor, nu punea nimeni balade la petreceri, nu pricepeai nimic din versuri dacă nu aveai și un hobby literar și, cel mai important, se procurau cu dificultate tricouri (nu se găseau la talcioc). În absența Internetului și a expunerii media, numele trupelor erau asociate cu diverse mituri, iar conversațiile pe seama lor erau de altă natură (calitate) comparativ cu cele pe seama sus-numiților.

Faptul că unii ascultau încă Deep Purple cînd exista Paradise Lost ne era inexplicabil; astăzi există probabil o generație de rockeri pentru care e la fel de inexplicabil că se mai ascultă Paradise Lost. Mirarea poate fi întărită de faptul că al șaisprezecelea album are sound-ul practicat de trupă în vremea primului mandat al lui Ion Iliescu (un hibrid între albumele din 1992 și 1995), riscînd să lase senzația că nimic nu s-a schimbat, că paradisul pierdut e un loc neatins de trecerea timpului. Cine a urmărit trupa știe că lucrurile nu stau chiar așa, că e vorba de un refugiu recent pe teritoriul familiarului, o reticență chibzuită după tentative eșuate de expansiune comercială (au avut pentru o scurtă durată statutul de epigoni Depeche Mode), dar formînd un interesant curs sinuos prin istoria grupului. Părerile sînt împărțite cu privire la ce a fost bine și ce nu în această călătorie care ne-a îmbătrînit iremediabil, cert e că trupa ce sfida regulamentele heavy-metal la începutul anilor ʼ90 e azi atrasă de confort și de garanțiile familiarului. Observația se aplică și fanilor – începem să-i înțelegem pe cei care încă ascultau Deep Purple în anii ʼ90 (urmează să-i înțelegem pe cei care ascultă și azi).

842 17 cover2 jpg jpeg

La o aruncătură de băț, în orășelul vecin se înființau în aceeași perioadă și My Dying Bride, cu intenții similare, același context social și cultural, aceiași ascultători, un fel de Megadeth pentru Metallica minus dihoniile personale. Mai puțin aventuroși decît Paradise Lost și mai preocupați de estetica disperării, revin acum cu un album despre cazne intime – de data asta reale și nu zvonurile cu care fanii îmbrobodeau reputația trupei pe cînd nu exista Internet să le verificăm. Diferența dintre cîntecele inspirate de tragedii personale și mizeria simulată e vag sesizabilă – poate în absența barocului bombastic, fără piese despre Behemoți, prăpăstii fără fund și sex cu demoni/îngeri; însă asta e important doar pentru cine urmărește versurile, o practică de mult uitată (ca și cititul de recenzii), motiv pentru care nici trupa parcă nu se sinchisește cu partea lirică – e mai degrabă un pretext pentru a avea ce să spună vocea și pentru a avea un titlu la fiecare piesă.

Deși ambele albume au ceva din materialele de la apogeul inspirației celor două trupe, se fac simțite apatia și lipsa de densitate lirică – o cerință esențială pentru metalul gotic care se asculta cîndva cu caietul studențesc alături, transcriind versuri. O fi un îndemn al profesioniștilor din industrie care au observat că în muzică nu mai interesează pe nimeni ce ai de zis, atîta vreme cît asiguri un fundal sonor adecvat așteptărilor. Paradise Lost și My Dying Bride dau în acest sens semne de resemnare – „Beasts broken by time”, se aude undeva pe albumul celor din urmă.

Aron Biro este autorul blogului http://aronbiro.blogspot.com.

AV jpg
Oameni și poze
Autoarea abordează voci narative surprinzătoare, de la intelectuali și corporatiști la gospodine cu blog de gătit, de la soții ratate bovaric la scriitori călătorind bezmetici pe șosele între lansări de carte.
p 17 2 jpg
La mîna copiilor
Garrel a furat meserie de la înaintașii lui (Chaplin, bunăoară) și a înțeles că hazul ar putea să ne ducă ceva mai aproape de adevărul negru, învăluindu-ne ca o protecție și-apoi abandonîndu-ne în ghearele sale.
957 17 Biro1 jpg
Afrobeat & folktronica
Vara aceasta festivalurile de jazz cu tradiție din zona Clujului (Jazz in the Park, Smida Jazz) plusează cu programe mai spectaculoase și expansive.
957 23 InterviuTOMAGRAPH2 jpg
Despre obiecte, umbre și imagini – interviu cu artistul vizual Ana TOMA
„Recitesc cartea de cîte ori e nevoie pînă se conturează o imagine mentală care să surprindă atmosfera volumului în ansamblu.”
956 15 Banu1 jpg
Ultima dată
Festivalurile sînt alcooluri tari. Intense, contagioase, dar și periculoase.
956 17 foto1 Ciprian Zinca jpg
„Proud Ladies”. O istorie dansată a rock-ului feminin
Rock, dans contemporan și o tușă feministă – așa s-ar putea descrie spectacolul lui Jean-Claude Gallotta.
p 21 jpg jpg
Victor Brauner – „Număr” sau „Domnul 45”
În opera brauneriană, simbioza semn-număr-cuvînt devine o constantă în elaborarea imaginilor.
955 16 sus Pdac BAS jpg
Fuga din Paradis
„Paradis” aduce la viață o lume extrem de complexă, parte a unui continent aflat pe punctul de a trece prin schimbări care se fac abia simțite, dar care urmează să-l zguduie și să-l scufunde în mîlul istoriei secolului trecut.
955 16 jos Pdac Iamandi jpeg
Der Histria-Mann
Arheologul este curatorul prin excelență al mărturiilor de altă epocă. Iar un elocvent exemplu în acest sens este cartea de amintiri recent apărută a lui Petre Alexandrescu.
p 17 jpg
La răscruce de vremuri
Frammartino lucrează greu („Il buco” este doar al treilea lungmetraj al său în mai bine de cincisprezece ani), dar cu o statornicie a crezului artistic care nu e străină nici de rezultate strălucite, nici de orbiri și manierisme.
955 17 Biro1 jpg
Post-metal feminist
Mișcarea #MeToo a avut interesante efecte colaterale, unul dintre acestea e valul de trupe dark-rock invocînd condiția magic-răzbunătoare a femeii.
33956276618 6e5b1b5348 k jpg
La plecarea lui Andrei Șora
Erai ceea ce mi s-a părut a fi primul om cu adevărat liber pe care l-am cunoscut.
Volodimir Zelenski coperta1 jpg
Un portret al lui Volodimir Zelenski – cea mai actuală biografie a liderului ucrainean apare în română
Un fragment, în exclusivitate, din prima biografie tradusă în limba română a liderului ucrainean
Valul negru1 jpg
Carte nouă la Humanitas: „Valul negru” de Kim Ghattas
„Kim Ghattas povestește ultimii 40 de ani de istorie ai Orientului Mijlociu folosind suspansul, documentele, observația directă, investigația jurnalistică.”
954 16 Cop1 jpg
Rememorări ficționale
Asistăm în acești ani la resuscitarea, redefinirea unui gen literar controversat, considerat îndeobște minor. Vorbim despre biografia romanțată.
p 17 2 jpg
Despre filmele cîștigătoare la Veneția și Berlin
„Evenimentul” este un film realist, și tocmai această opțiune a tonalității îl recomandă drept un vehicul de nădejde pentru o narațiune cu concluzie clară, dar care nu poate pretinde spre mai mult.
WhatsApp Image 2022 07 14 at 08 31 41 jpeg
Filmul documentar „Regele Mihai: Drumul către casă” va fi prezentat la secțiunea „History and Cinema” din cadrul BIFF
Ediția a XVIII-a se va desfășura în perioada 29 septembrie – 9 octombrie 2022, sub Înaltul Patronaj al Alteței sale Regale Principele Radu.
POSTER MR Op4 jpg
Musica Ricercata Festival Op. 4 – „Ramificări”
Ediția a patra a Musica Ricercata Festival, „Ramificări”, are la bază un concept dedicat păcii, provenit din descoperirea dirijorului Gabriel Bebeșelea la Napoli, opera „La foresta d’Hermanstad” („Pădurea Sibiului”).
Afis Barbu FormaDeva jpg
„Doctor Coloris Causa” – expoziție Ion Barbu la Deva
Ion Barbu e prezent cu expoziția „Doctor Coloris Causa”, pînă în data de 5 august 2022, la Galeria Națională de Artă Forma din Deva.
953 16 SUS jpg
Din Caesarea, cu dragoste
Poet fiind, Dorin Tudoran cunoaște diferențele dintre echivocul pur și simplu (periculos, pentru că indecis și flotant) și acela care pune nuanțele la locul lor.
953 16 JOS jpg
Feminităţi ilicite
Șaptesprezece scriitoare de vîrste diferite (născute între 1933 şi 1979) au fost invitate să scrie despre experienţa lor, ca femei, în comunism.
p 17 2 jpg
Despre dragoste și alți demoni
Alice Diop urmărește în film patru bărbați pe care îi întreabă despre dragoste.
953 17 Biro1 jpg
In Djent We Trust
Albumele Meshuggah se folosesc de ritmuri sfredelitoare și o voce metal lătrată pentru o poziționare comercială cît de cît coerentă măcar pentru comunitatea metal, un ambalaj ce permite prezentarea live și pentru cei mai puțin interesați de identitatea chitaristico-matematică a lui Thordendal.
Calatorie pe urmele conflictelor de langa noi jpg
Carte nouă la Humanitas: „Călătorie pe urmele conflictelor de lîngă noi: Kurdistan, Irak, Anatolia, Armenia” de Sabina Fati
Vă prezentăm un fragment din „Călătorie pe urmele conflictelor de lîngă noi: Kurdistan, Irak, Anatolia, Armenia” de Sabina Fati, carte apărută de curînd la Editura Humanitas, în Colecția Memorii/Jurnale. Volum cu fotografiile autoarei.

Adevarul.ro

image
Secretele şi costurile unei case ecologice din paie. Este ca pe vremea bunicilor şi are consum de garsonieră
O familie din Botoşani îşi construieşte propria casă eco, din lut şi baloţi de paie, după modelul locuinţelor ţărăneşti de acum un secol. Avantajele sunt nenumărate, spune bărbatul, inclusiv costurile la utilităţi fiind comparabile cu cele ale unei garsoniere.
image
Momentul de glorie în care România a fost pe locul 2 în lume la Olimpiadă, după SUA. De ce a sfidat Ceauşescu Rusia
La Olimpiada  de vară din 1984, din Los Angeles, România a adus acasă 53 de medalii, situându-se pe locul 2 în lume, după SUA. Participarea la evenimentul sportiv a reprezentat o sfidare la adresa Rusiei, care a făcut presiune asupra lui Ceauşescu pentru a boicota evenimentul. Argumentul care l-a convins pe dictator, pe lângă cei 120.000 de dolari primiţi pentru participare, a avut legătură cu contextul economic din ţară.
image
Câmpurile morţii de sub mall-urile din Ploieşti. Descoperire făcută de arheologi
Extinderea municipiului Ploieşti spre comunele Blejoi sau Aricheştii Rahtivani a scos la iveală un veritabil câmp al morţii, care ascunde deopotrivă comori unice, vechi de mii de ani, dar şi informaţii relevante despre o civilizaţie demult apusă.

HIstoria.ro

image
Predica de la Clermont: Chemarea la Prima Cruciadă
În ziua de 27 noiembrie 1095, pe câmpul din fața orașului Clermont, câteva sute de oameni așteptau să audă predica papei Urban al II-lea.
image
Frontul din Caucaz al Războiului ruso-turc din 1877-1878
Războiul din 1877-1878 este cunoscut mai ales pentru frontul din Balcani, la care au luat parte mari unități otomane, rusești și românești în principal, dar și trupe sârbești și muntenegrene.
image
Necunoscuta poveste a raclei în care s-au odihnit osemintele voievodului Mihai Viteazul
Cu ocazia comemorării recente a morții voievodului Mihai Viteazul, Muzeului Militar Național „Regele Ferdinand I” a publicat pe pagina de socializare a instituției povestea inedită a raclei în care, pentru un timp, s-au odihnit osemintele.