Lui Gabriel Liiceanu, cu prietenie, respect şi erudiţie

Publicat în Dilema Veche nr. 431 din 17-23 mai 2012
A mai trecut un tîrg jpeg

„Cînd vrei să faci performanţă culturală, trebuie să ajungi la 70 de ani“, exclama Constantin Noica în Jurnalul de la Păltiniş (ed. a III-a, Humanitas, 2003, p. 216).

Cum să nu-ţi vină să-ncepi tocmai cu aceste cuvinte un text menit să figureze în sumarul unui Festschrift pentru Gabriel Liiceanu, ajuns cu seniorială impetuozitate (şi la fel de imprevizibil profesional) la vîrsta cu pricina?

De vreo jumătate de an mă lupt din greu cu secretofobia ce mă caracterizează, să nu dezvălui nimănui frumoasa iniţiativă a lui Cătălin Cioabă şi Bogdan Mincă de-a aduna în peste trei sute de pagini, sub titlul Liber amicorum. Studii şi eseuri în onoarea lui Gabriel Liiceanu, cam treizeci de mărturii, eseuri, evocări şi aplicaţii filozofice dedicate celui care, cel puţin pentru mine, reprezintă cea mai spectaculoasă metamorfoză intelectual-stilistică din literatura noastră de astăzi. Ei bine, presupun că azi-mîine, în preajma lui 23 mai, cartea tipărită la Zeta Books va ajunge şi sub ochii celui omagiat cu atîta prietenie, sinceră preţuire, recunoştinţă şi veneraţie.

Astfel încît logoreicul samsar de cărţi care sînt – şi străvechi admirator al sărbătoritului – poate în sfîrşit să se smulgă de sub pecetea tainei şi să vă dea de veste că veţi avea de parcurs un captivant labirint ideatic şi afectiv, cu subiectivităţi suculente, intens colorate şi tandru adecvate (Andrei Pleşu, Mircea Cărtărescu, Ioana Pârvulescu, Radu Paraschivescu, Vlad Zografi, Cătălin Cioabă), cu senine, erudite, variat aplicate sobrietăţi universitare (Walter Biemel şi Vladimir Tismăneanu, Friederich-Wilhelm von Hermann şi Andrei Cornea, Victor Ieronim Stoichiţă, Mircea Flonta şi Toma Pavel, Virgil Ciomoş, Alexander Baumgarten, Paul Marinescu, Bogdan Mincă, Christian Ferencz şi Cristian Ciocan), cu ample deschideri deopotrivă către centrul „peratologiei“ lui Liiceanu (Ştefan Afloroaei) şi teme dragi Subiectului (Gheorghe Paşcalău despre „Dostoievski în cerul ideilor lui Platon“). Nu lipsesc din sumar Alain Besançon, Neagu Djuvara, Marie-France Ionesco şi Sorin Lavric, poeme de Ana Blandiana şi Emil Brumaru, plus veritabila cheie care este Gabriel Cercel întru descifrarea filosofică a convertirii literare a lui Liiceanu, de la hermeneutica desfăşurată în siajul lui Heidegger (însă fascinată de Kierkegaard) la scrierea de sine din Uşa interzisă, Scrisori către fiul meu, Întîlnire cu un necunoscut.

Avem, aşadar, prieteni şi colegi (de catedră sau editură), foşti studenţi, doctoranzi, fenomenologi, scriitori, istorici şi critici literari, oameni între 33 şi 95 de ani, din Bucureşti, Paris, Cluj, Iaşi, Freiburg, Chicago, Maryland, Fribourg. Aşa se face că sînt cuprinse pînă la urmă toate ipostazele, adeseori flagrant contrariante, ale omului: filozoful încopciat în necruţătoare rigori hermeneutice, profesorul fascinat de Bildung şi exemplaritate paideică, editorul care a „aruncat o bibliotecă peste ţară“, clasicistul, traducătorul din Platon şi Heidegger, gazetarul care, în bună conştiinţă publică, a dinamitat cu Apelul către lichele munţii restauraţiei comuniste, pe scurt – toate încăperile scriitorului care ne-a dăruit extraordinarul model cultural compus din Epistolar şi Jurnalul de la Păltiniş. Inclusiv antinomia aiuritoare dintre miezul exuberant, perpetuu adolescentin şi doldora de fervori ludice, al eului – şi imaginea publică sever-doctoral-justiţiară a persoanei. „Mereu îmbrăcat în negru, mereu dominator, autorul Apelului către lichele devenise instanţa morală a lumii româneşti şi ţinta tuturor atacurilor pegrei politice a vremii (cum este şi acum). Nu mi-a venit să cred cînd, pe toată durata cinei din Frankfurt, ne-am tăvălit, literalmente, de rîs, cu un Gabriel Liiceanu în mare formă de comedian“, îşi aminteşte Mircea Cărtărescu. Păi, eu n-am rămas meduzat în octombrie 1990, cînd le-am fost întîia dată oaspete Monicăi Lovinescu şi lui Virgil Ierunca, auzind de atari isprăvi caragialiene, de mim irezistibil, din partea păltinişenei energii pe care-o presupuneam livrată exclusiv tragicului elin, idealismului transcendental, maximalismului etic, lui Sein, Hybris, Lichtung, Moïra & Co!?

Gabriel Liiceanu „e un vital cu aspiraţii geometrice. Un halterofil cu obsesia diafanului. Un om al concretului, dublat de un nărăvit al abstracţiunii“ – îl rezumă Andrei Pleşu: „Exerciţiul sever al construcţiei speculative alternează ameţitor, dacă nu cumva se lasă subminat, cu voluptatea trăirii nemijlocite, nesistematizabile, indiscret echivoce“. Om cu „demonul ludicului“ şi „gravitate de faţadă“, e „ambalajul unui suflet adolescentin, cu striuri multicolore, înclinat adesea spre joc şi gratuitate“. Revenind la Cărtărescu, „prietenii mei – recunoaşte el – nu prea mă cred cînd le spun că Liiceanu e unul dintre oamenii cei mai plăcuţi şi mai plini de haz pe care i-am întîlnit. Că e un om fermecător cînd se simte relaxat între amici“.

Adevărul e că, indiferent de „emploi“-ul public, îşi construieşte cu maximă rigoare partitura, îşi supraveghează aproape maniacal reacţiile, opţiunile, retorica, îşi măsoară farmaceutic verdictele. Ştie perfect ce va să zică puterea, exercitarea voinţei. Se pliază cu graţie şi voluptate, cu încruntare complice ori, dimpotrivă, sufocant, fără drept de apel, pe situaţie, dar neuitînd niciodată regulile jocului, normele de fair play inclusiv pentru „la joie du vivre“. Ştie să surfileze relaţiile, să sesizeze oportunitatea, dar fără să uite nici o clipă de grila morală, de principiul etic şi dominanta afectivă. Este un om al controlului. Dar, în schimb, îşi trăieşte cu nesaţ şi fără limite libertatea interioară. Şi destinul. „E, prin natură – spune Pleşu –, un «devorator», un om bine aşezat în corpul său.“

Deşi e un fervent slujitor al cultului prieteniei, te poate nărui cu o interpelare, te zăpăceşte nimicitor după un malentendu (exemplul şampaniei lui Cărtărescu, relatat la pag. 38, l-am trăit la rîndu-mi, cu aceeaşi furioasă stupefacţie, plus alte cîteva, la fel de stînjenitoare). Însă cînd vine vorba de fidelitate, profunzime şi continuitate, de sprijin (moral, politic, emoţional etc.), de construcţie culturală sau de coagulat solidarităţi intelectuale, de seriozitate, profesionalism, onoare şi cavalerism în toate cele, atunci esenţa de samurai a lui Gabriel Liiceanu iese fără ezitare la lumina zilei. Am zeci de întîmplări de povestit în ce-l priveşte, de la prima dedicaţie cu care m-a onorat în 1981, pînă la ziua de noiembrie ’99, cînd m-a plantat, schimbîndu-mi viaţa, în biroul lui Adrian Sârbu, trecînd prin ghiduşiile pe care le-am auzit despre el de la Emil şi Aurel Cioran, de la Noica, Arşavir Acterian, Alexandru Paleologu, Horia Bernea, Barbu Brezianu, Radu Bogdan, prin zecile de întîlniri la lansări de carte, sindrofii, taclale, şedinţe de strategii editoriale, uneori în bucătăria lui, ce rivalizează cu laboratoarele NASA, ori la Salon du Livre ş.a., pretutindeni urmărind lucrul desăvîrşit.

Fapt e că, vrînd-nevrînd inamicii, Gabriel Liiceanu este, la 70 de ani, un autor de viitor. Imprevizibil şi stupefiant la modul delicios. Nu m-aş fi aşteptat în ruptul capului la atîta disponibilitate din partea celui care a dialogat admirabil cu oameni ca Ţuţea, Cioran, Ionesco, Vargas Llosa, Kundera, să ajungă taman la mopete, într-un contre-emploi pentru mine halucinant. Mai degrabă m-aş fi aşteptat să se descopere la biblioteca Doucet un manuscris cioranian glorificînd extatic bucuria de-a fi, decît să-l văd pe traducătorul lui Sein und Zeit scrutînd pisicimea, labirinturile deriziunii şi „stilul smuls“ al fostului atlet de la (între sute altele) „bufetul Termita“.

Disponibilitate egal vitalitate. Aşa să fie!

Dan C. Mihăilescu
este critic literar. Cea mai recentă carte publicată: Oare chiar ne-am întors de la Athos?, Humanitas, 2011.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.