Love Motel Cinema

Publicat în Dilema Veche nr. 531 din 17-23 aprilie 2014
Love Motel Cinema jpeg

În Bin jip („casa goală“), filmul regizorului coreean Kim Ki Duk, un tînăr, Tae Suk, brevetează ficţional o formă bizară de călătorie: voiajul în interiorul casele unor oameni plecaţi, la rîndul lor, în călătorii.

Intrat fraudulos, încearcă să trăiască exact viaţa din interiorul invadat: să mănînce mîncarea lor, să poarte hainele lor, să se uite de pe fereastra lor, să se întindă pe canapeaua lor cît vede în monitorul LG al familiei ultimul reality show local, să frunzărească prin amintirile fotografice ale proprietarilor, ba chiar să le facă un pic menajul. Cum e un spirit binecrescut, la sfîrşit nu lasă nici un semn, face curat, aşază la locul lor farfuriile şi netezeşte aşternuturile. Se mulţumeşte cu exersarea invizibilului, vampirizare jarmuschiană a interioarelor, şi cu o fotografie pe care şi-o face la sfîrşit cu neobişnuitul „trofeu“. Intră în tot felul de case – realizînd, din mers şi ascundere, o geologie în tăcere a diferitelor tipuri de locuinţe coreene – pînă cînd ajunge în casa unui potentat local. Aici lucrurile se inversează, el este cel observat acum din penumbră, de către soţia abuzată a proprietarului. Odată intersectaţi, trec – de acum în cuplu – prin mai multe case şi ritualuri, urmînd, în jocul lor de v-aţi ascunselea cu vizibilul şi normativul, o tipică poveste asiatică a transgresării.

Pentru un seulez contemporan, povestea transgresării nu e nouă şi nici nu trebuie să ia forme uşor suprarealiste. Pentru aceasta au inventat o altă formă de ficţiune urbană: motelurile.

Spre deosebire de japonezi, ba chiar, în pofida lor, coreenii preferă apartamentele cît mai spaţioase, mai confortabile şi mai luminoase. Poţi spune că preţul urcă proporţional nu numai cu suprafaţa, ci şi cu generozitatea ferestrelor. În general, apartamentul tipic al unei familii are patru camere, decupate american spre un living mare şi deschis către toate celelalte încăperi. Această deschidere este paradoxală pentru că, de fapt, închide pluş o ierarhie familială foarte strictă, unde familiarul joacă tare. Rar – spre niciodată – invită alogeni acasă. Rar – spre inexistent – „merg în vizită“, altundeva decît la rude de gradul unu accentuat. Faptul că în general locuiesc în cartiere închise, uneori complet rupte de oraş, nu poate decît să accentueze claustrarea pe care o cultivă. Dar ei adoră să iasă. Motelurile, economic şi antropologic, sînt formele cele mai accesibile de evadare, cosmopolit controlată, din ierarhie. Acestea sînt literalmente peste tot, fiecare stradă mai răsărită avînd un număr consistent, de par mai dese decît bancomatele. La început, am crezut că toate au o unică funcţie, banale ascunzişuri sexuale, love moteluri. Într-o societate cu coduri şi ierarhii atît de ferme, cu căsătorii încă aranjate prin agenţii ori convenienţe sociale, nu e nimic extraordinar în asta. Numărul lor face, însă, diferenţa (concurate poate doar de numărul bisericilor şi al saunelor, cu funcţii sociale aparent diferite), încît ai senzaţia că, într-o ţară atît de obsedată de sport, chiar e un sport naţional.

Rare sînt însă motelurile care corespund logistic unuia cu funcţie amintită: oglindă deasupra patului, rozul violaceu, neoane în trepte, suport media adecvat (cu cele mai „Cîntarea României“ filme porno ever). Toate motelurile sînt construite după o etichetă a ascunsului: recepţioneri aproape mascaţi de un ghişeu, care nu ţi se uită niciodată în ochi, nu se acceptă card, maşinile Hyundai alunecă argintiu în parcări subterane pe sub o perdea de cauciuc franjurat, ca la o banală spălătorie, iar ferestrele – o micronaraţiune în sine: de la trei la cinci rînduri, culisante, în culori diferite, cu geam mat, iar la exterior – o formă de gratii, indiferent de etaj, uneori luînd de-a dreptul forma unui zid de fier. Pe cît de deschisă, de largă e fereastra unui apartament, pe atît de închise sînt aceastea. Înăuntru însă, confortul primează: culori calde, chiar atinse de eleganţă, băi impresionante pentru un atare loc, cît mai multă aparatură media – de la instalaţii karaoke la plasme conectate la computere şi la sistem de lumini, parfumuri de mai multe feluri, cărţi (de citit) şi jocuri. Dacă vrei să ai un weekend de turism de „interior“, urban, la un buget rezonabil şi unde nu ţi se cere o identitate, acesta e spaţiul.

În ţara media, în ţara unde a fi vedetă, a avea un hipernume şi un ultrachip e aproape regula de aur şi unde „a-ţi pierde faţa“ într-o situaţie tensionată e umilinţa supremă, în ţara unde social media a avut climaxul înainte să ia forme globale, a nu avea un nume, a nu avea voit un chip social, prins în toate regulile, ierarhiile posibile, a evada într-un motel anonim e aproape o declaraţie de independenţă, transgresiunea supremă. Coreeanul e astfel un modern Gwishin, stafia fără chip, figură mitologică locală (Noppera-bo, un yokai, corespondentul japonezilor, sau un hundun, în China). Un Gwishin (cineva care a murit fără să se răzbune – veche obsesie coreeană –, sau fără să stea atît cît ar fi vrut cu familia sa) poate apărea în vis, ca o reflecţie, sau pe o peliculă. Dacă în filmul lui Kim Ki Duk, lui Tae Suk, un Gwishin, îi plac tare mult selfie-urile, camerele motelurilor seuleze închid ferestrele ferm, la timp, pentru clarobscurul unei transgresiuni bine executate. Click! 

Foto: B. Tănase

5680565535 553329df21 k jpg
„Străinătate” (fragment)
Marea sculptată în tavan era tot acolo, valuri albe, bleu, bleu închis și gri, care rămăseseră cu crestele încremenite, în așteptare.
Afis 7 dec 2022 Sala Radio jpg
„GLORIA” de VIVALDI: atmosfera sacră a Crăciunului la Sala Radio
Miercuri, 7 decembrie 2022 (de la 19:00), veți asculta lucrarea lui Vivaldi la Sala Radio
972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.
Online MarkLetteri jpg
Jazz post-modern - Mark Lettieri, The Baritone Sessions vol. 2, Leopard (6) Records, 2022 -
Mark Lettieri Group vor concerta în Clubul Control din București pe 7 noiembrie.
969 15 Banu1 jpg
„Eu, eu, eu… ce plictis” (Cioran)
Eul e pernicios cînd se constituie în focar prioritar al artei, dar el nu intervine monoton, căci manifestările îi sînt multiple și ele reclamă evaluări diverse.
969 16 sus coperta Romila jpg
Bacovia, prima „viață”
Cîteva lucruri evită să facă autorul cu subiectul său și cred că ele sînt esențiale pentru o reușită a genului.
969 16 jos coperta Marius jpg
Riscul de a citi
Citind Lolita în Teheran rămîne prima carte care dezvăluia riscurile de a citi literatură occidentală într-o țară fundamental islamică.
p 17 jpg
Dubla doi
Regizorul Michel Hazanavicius și-a făcut o reputație (pompată, trebuie spus) din voluptatea cu care pastișează mituri ale cinema-ului.
969 17 Breazu jpg
Forme și fonduri
Foarte probabil că acesta este motivul pentru care Stumpwork poate fi tot ceea ce a fost anul trecut New Long Leg, dar este încărcat, pe fond, cu mai multă autonomie, cu mai mult spațiu, cu mai multă atmosferă.

Adevarul.ro

Antony Blinken
Antony Blinken: Acum 25 de ani, poporul român a fost o sursă de inspirație pentru toată lumea
Secretatul de stat american susține că românii au fost o sursă de inspirație în urmă cu 25 de ani când a fost lansat Parteneriatul Strategic cu Statele Unite. Blinken a precizat că relația dintre cele două state este una „de neclintit”.
agnelli andrea epa efe h 55456952 jpeg
Cutremur la Juventus! Toată conducerea a demisionat. Clubul riscă să fie retrogradat din nou
Clubul italian este cercetat pentru o fraudă de 282 de milioane de euro.
Virgil Musta
Medicul Virgil Musta, trimis în judecată de DNA. El a devenit cunoscut în pandemie
DNA l-a trimis în judecată pe medicul Virgil Musta, specialist care s-a remarcat în timpul pandemiei. El este acuzat că a determinat asistentele de la Spitalul Victor Babeș din Timișoara să vândă teste Covid și să preleveze probe medicale pentru firma la care medicul este acționar.

HIstoria.ro

image
Trezirea naționalismului în Balcani
Vreme de secole, populațiile din Balcani au trăit în cadrul unor state multietnice, dinastice. Acest lucru nu a determinat însă o omogenizare, fiecare populație fiind conștientă, însă, de faptul că vecinii ei vorbeau o limbă diferită, practicau altă religie și aveau un stil de viață diferit.
image
Rusia, pământul sfânt al Iluminismului francez
Emergența rapidă a Rusiei ca mare putere europeană s-a petrecut într-o perioadă în care gânditorii Iluminismului european chestionau teme fundamentale, legate de natura societății și a guvernului: care este cea mai bună formă de guvernare, autocrația sau guvernul reprezentativ
image
Planul în 10 puncte de comunizare a României din martie 1945
În timp ce Armata Română participa, alături de cea sovietică, la luptele din Ungaria și Cehoslovacia, partidul comunist, încurajat de Moscova, dădea asaltul final pentru acapararea puterii.