Încruntări benefice dinspre arhitectură

Publicat în Dilema Veche nr. 425 din 5-11 aprilie 2012
Încruntări benefice dinspre arhitectură jpeg

Acum cîteva luni, cînd Igloo îşi aniversa zece ani de existenţă, Bruno Andreşoiu, editorul redutabilei reviste de arhitectură şi directorul Igloomedia, mărturisea în editorialul numărului respectiv intenţia unei „trageri de cîrmă pentru a schimba direcţia de navigare“ în sensul unui „ecumenism“, adică al unui „dialog lărgit despre arhitectură“. „Este vital – spunea el – ca oamenii să reînceapă să citească revistele de arhitectură, căci subiectul îi priveşte în cel mai înalt grad.“ Tocmai din această cauză, ancheta care deschidea sumarul era îndreptată „către întărirea ideii de comunicare – în breaslă, între arhitecţi, între aceştia şi factorii de decizie, dar mai ales între arhitecţi şi publicul nespecializat, preocupat de calitatea mediului în care trăieşte“. Aşa se face că, pe lîngă Augustin Ioan, Dorin Ştefan şi Ştefan Ţigănaş, ancheta îi cuprindea şi pe Şerban Foarţă, Cătălin Ştefănescu şi Ioana Pârvulescu, ca şi pe Aurelia Mocanu, Răzvan Popovici, Roman Tolici şi Bogdan Ghiu. Ca vechi împătimit de farmecele patrimoniale bucureştene, m-am trezit cu plăcere invitat în peisaj (paseismul textului meu făcînd pereche în paginaţie chiar cu Casa Melik, superb invadată de vegetaţie), numai că furia exasperată cu care am răspuns celor cinci întrebări m-a făcut să mă îndoiesc serios că redacţia îmi va accepta în cele din urmă opinia. (Slavă Domnului, n-a fost aşa.)

Pe scurt, vorbeam de obedienţa arhitecţilor (adeseori criminală cultural şi devastatoare urbanistic) faţă de cerinţele megalomaniei şi analfabetismului istoric specifice neociocoimii comanditare. De faptul că „legea o face cine dă banul“. De elanul iresponsabil cu care destui arhitecţi dispreţuiesc trecutul şi natura tradiţiilor locale, visînd turnuri gigantice de beton, sticlă şi aluminiu într-un perimetru caracterizat de stilul neoromânesc, de căsuţele năpădite de iederă, ascunse de grădini ş.a.m.d. La întrebarea dacă mai sînt astăzi arhitecţii percepuţi ca o elită, am răspuns da, numai că „în sensul negativ. Adică sînt legaţi indisolubil de mafiile imobiliare, financiare, administrative“. Cum ne putem apăra? „Numai o vastă conlucrare între toate segmentele socioprofesionale bine intenţionate – politice, legislative, religioase, culturale, urbanistice – găsind nişte oameni punte, ar putea renaşte speranţa-n domeniu. Dar cînd mă uit că, din varietatea organizaţiilor care afirmă că se bat pentru salvarea Bucureştilor nu se încheagă de ani şi ani nici o forţă redutabilă, aptă să ţină piept pustiirii sistematice patronate de primării, vezi bine că orice sîmbure de nădejde eşuează în nerodnicie“.

Nu ziceţi că duminică 17 martie crt. la „The ARK – Bursa mărfurilor creative“, m-a încercat căinţa pentru blazarea urzicată şi tonul ritos de atunci?! Iniţial reţinusem că voi vorbi, alături de Ruxandra Demetrescu şi Nicolae Lascu, despre monografia castelului Peleş, de Ruxandra Beldiman (albumul glosat şi aici joia trecută). Dar nu ştiam că totul are loc în cuprinsul „Conferinţei profesionale“ cu tema „Un alt fel de arhitect“, care preceda Balul Arhitecţilor din seara aceleiaşi zile. Cînd am ajuns eu, cam cu un ceas înainte de ora fixată, la conferinţa moderată de Şerban Ţigănaş, preşedintele Ordinului Arhitecţilor din România, deja vorbiseră, conform programului tipărit, Teodor Frolu şi Adrian Majuru, Ana Gabriela Vlad, Adi Voicu şi Esenghiul Abdul. Subiectul: Piaţa Universităţii, Piaţa Victoriei, Piaţa Unirii – „identitate şi funcţie publică“. Eu am prins vorbirile lui Şerban Sturdza şi Stelian Tănase, care au promovat albumul-pledoarie Cui i-e frică de cartierul Matache? editat de asociaţia Pro Patrimonio. Concept editorial: Mirela Duculescu. Texte justificative de Mariana Celac, Mirela Duculescu, Raluca Munteanu, Şerban Sturdza, cărora li s-au asociat Olivier Bastin, Şerban Ţigănaş, Stelian Tănase, Vintilă Mihăilescu, Ana Maria Zahariade, Gruia Bădescu.

Aşa am aflat de corpul „Arhitecţilor Voluntari“. În sfîrşit, o echipă de comando pentru salvarea vechilor Bucureşti, compusă din peste treizeci de arhitecţi, urbanişti, ingineri de trafic, ingineri structurişti, critici de artă, sociologi, inclusiv studenţi şi tineri absolvenţi. Dacă lor li se vor alătura, într-o campanie deopotrivă subtil şi agresiv concertată, Mugur Isărescu şi BNR, PRO TV-ul şi România, te iubesc, Cătălin Ştefănescu şi TVR, Horia-Roman Patapievici şi ICR, Iustin Marchiş, Răzvan Bucuroiu şi BOR, Marcel Iureş, Alexandru Dabija şi Teatrul ACT, Eugen Simion, Nicolae Manolescu şi Academia Română, Ion Caramitru şi UNITER, personalităţi cu impact mediatic precum Neagu Djuvara, Eugenia Vodă, Gabriel Liiceanu, Marina Constantinescu, Mircea Cărtărescu, George Mihăiţă, Mircea Dinescu, Cristian Tabără, şi vedete din sport, muzică uşoară ş.a.m.d. (cît despre Andrei Pippidi, Andrei Pleşu, Stelian Tănase, Teodor Paleologu, Nicuşor Dan, cine se mai poate îndoi că sînt demult de-ai Casei?) în cîteva luni se poate exercita o presiune benefic-ameţitoare pe Primăria Capitalei, înlocuind devastarea cu resuscitarea. Iar dacă-n cele din urmă s-ar găsi şi un Raed Arafat înhămat la un „SMURD pentru vindecarea Bucureştilor“, cred că în mai puţin de un an blestemul oraşului va fi exorcizat, cicatrizarea se va fi încheiat, iar bătrîna urbe valahă a plăcerilor & contrastelor va începe să răsufle uşurată.

Volumul conceput de Mirela Duculescu se opune Diametralei Nord-Sud proiectate de Primăria Bucureştilor în totală ignorare şi dispreţ faţă de specificul socio-economic şi tradiţiile profesional-culturale ale locului. Stelian Tănase defineşte trecutul zonei drept „Cartierul Latin al Bucureştilor“, cu un ţesut social pitoresc şi foarte variat, deopotrivă tînăr artistic (Şcoala de Arte Frumoase şi Meserii) şi bătrîn negustoreşte, cu tot soiul de localuri de plăcere (de la cafenele şi birturi pînă la crîşme şi bordeluri de toată mîna), cu locuinţele CFR-iştilor, puzderie de prăvălii ş.a.m.d. Un loc de care se leagă, într-un fel sau altul, numele lui Brâncuşi, Nicolae Filimon, Maria Tănase, Constantin şi Dinu C. Giurescu, Cristian Vasile, Jean Moscopol, Nicolae Iorga, Anghel Saligny, Eminescu şi Veronica Micle, George Enescu, Zavaidoc şi încă alţii.

Este posibilă regenerarea urbană a perimetrului, în locul devastării ei bulevardiere? Da, cu condiţia existenţei unui plan strategic coerent. Adică tocmai ceea ce se etalează profesionist în carte. Se va putea reface, oare, cîndva, ţesutul social destrămat de comunism şi pustiit în postceauşism? Da: cum ştim, în timp formele atrag fondul adecvat. În plus, regenerarea propusă aici e departe de-a fi un păgubos moft paseist, de fiţe artistice, cum îl califică buldozerimea Primăriei. Dimpotrivă, presupune o însumare de premise comerciale intens aducătoare de profit.

Se pare că – oricît de mult ne-am resemnat cu dezbinarea naţională – a venit vremea solidarizării. Ataşaţi, vă rog, volumului editat de Pro Patrimonio articolul „Pentru oraş, contra barbariei“ publicat de Ştefan Vianu în nr. 12 (20-26 martie) 2012 al revistei 22. „Sorin Oprescu pare să creadă că oraşul ideal este un megalopolis cu multe maşini, parcări, autostrăzi suspendate. Nu este visul tuturor. Mai sînt oameni, abia auziţi, care consideră că această viziune este una de coşmar: cea a unui oraş sufocat, neiubit (...) Nu pentru maşini este gîndit un oraş, cu atît mai puţin partea sa istorică, ci pentru pietoni (...) Răspunderea lui Kelemen Hunor va fi oricum uriaşă. Un ministru al Culturii care contribuie în mod direct la distrugerea tezaurului cultural al ţării: iată ceva ce părea de neconceput, pînă şi într-o ţară în care absurdităţile se ţin lanţ.“

Dan C. Mihăilescu
este critic literar. Cea mai recentă carte publicată: Oare chiar ne-am întors de la Athos?, Humanitas, 2011.

952 15 1 jpeg
Tăcerea capodoperei și foșnetul vieții
Teribila absență a emoției, am înțeles, își avea sursa în faptul că aceste monumente exemplare le port în mine, că ele s-au cristalizat ca diamante intangibile.
952 16 Pdac jpg
Cartea-junglă
Mozaicul referențial al cărții lui Alexandru N. Stermin poate părea deconcertant, dacă n-ar fi subsumat unei idei centrale: aceea că sîntem efectiv „căzuți din junglă” și că dinamica biologică și socială a junglei poate da seama de ceea ce am fost și de ceea ce am devenit, în prezent.
952 17 foto Oana Monica Nae jpg
Cîntă, zeiță, mînia ce-aprinse pe Venus Actrița
„Fur” este un spectacol despre relația de putere dintre bărbați și femei în mediul artistic și are la bază un roman, „Venus im Pelz” (1870), al scriitorului austriac Leopold Ritter von Sacher-Masoch,
Coperta Muzeul jpg
Carte nouă la Charmides: „Muzeul convorbirilor întrerupte” de Anda Docea
Vă prezentăm un fragment din „Muzeul convorbirilor întrerupte” de Anda Docea, volum de versuri publicat de curînd la Editura Charmides.
p 17 2 jpg
Singurătate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e convingător pentru că, înainte de a ne ameți cu panseuri spirituale, se impune în calitatea sa de corp fără rușine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai tîrziu, devenind un fel de dioramă a felului în care a putut naviga o fabuloasă formație uitată a anilor ’80 prin soundscape-ul începutului deceniului următor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Veneția
Ediția din acest an nu e, din fericire, grandioasă și nici sentimentul de parc de distracție nu mai e la dispoziția ta, ca pînă acum.
TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg

Adevarul.ro

image
Şofer omorât în bătaie la Bacău pentru că a atins din greşeală cu maşina oglinda unei dubiţe
O crimă înfiorătoare a avut loc miercuri seara pe o stradă în Bacău, după o acroşare în trafic şi un scurt scandal. Doi bărbaţi au fost deja reţinuţi, după ce victima a fost găsită pe asfalt, fără suflare.
image
O actriţă româncă adoptată de un cuplu britanic şi-a revăzut mama la 34 de ani după ce a fost lăsată într-un orfelinat
O actriţă foarte apreciată în Marea Britanie şi fostă prezentatoare la BBC Radio York şi BBC Country File Live, Adriana Ionică are o poveste de viaţă tulburătoare şi demnă de un film.
image
SARS-CoV-2 continuă să facă „pui“. Ultimul este şi cel mai infecţios
Noua subvariantă BA 2.75 a coronavirusului este de cinci ori mai infecţioasă decât varianta Omicron şi provoacă deja îngrijorări în rândul specialiştilor independenţi.

HIstoria.ro

image
Cine a detonat „Butoiul cu pulbere al Europei” la începutul secolului XX?
După Războiul franco-prusac, ultima mare confruntare a secolului XIX, Europa occidentală și centrală se bucurau de La Belle Époque, o perioadă de pace, stabilitate și creștere economică și culturală, care se va sfârși odată cu începerea Primului Război Mondial.
image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru România, prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat după obținerea independenței a fost stabilirea graniței cu Bulgaria.
image
Controversele romanizării: Teritoriile care nu au fost romanizate, deși au aparținut Imperiului Roman
Oponenții romanizării aduc mereu în discuție, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au aparținut Imperiului Roman și care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie împărțite în două categorii: acelea unde romanizarea într-adevăr nu a pătruns și nu „a prins” și acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe rând.